Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Problemet är ju bara att det är dom 50 mest notoriska ÖÄ-rävarna som skriver i denna tråd. Dom representerar knappast forumets demografi vilket gör att all information som skrivs i denna tråd är oanvändbar i den mening du tänkt använda den.

Det hela handlar bara om att du är nyfiken över vad dina intenetpolare tjänar, erkänn.

Varför skulle inte folk som hänger på ÖÄ vara representativa för "stammisarna"? Man kan oavsett börja bilda en uppfattning av spridningen.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

20k i månaden jobbar inom pappersindustrin, räcker ganska bra faktiskt. Känns inte som man kan ta ut så mycket mer helt utan utbildning

Visa signatur

Amd Phenom 1090T @ 3,8 Ghz / 6 gb ram / Powercolcor Radeon 6970

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Varför skulle inte folk som hänger på ÖÄ vara representativa för "stammisarna"? Man kan oavsett börja bilda en uppfattning av spridningen.

Jag tror precis som du att dom representerar stammisarna.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Jag tror precis som du att dom representerar stammisarna.

Stammisarna lär ju vara ett tillräckligt bra stickprov för att kunna bilda någon uppfattning om hela Swec.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Ifjol så studerade jag under våren fram till juni, jobbade extra under den perioden. Jobbade heltid under juni-september. Sedan blev det extrajobb fram tills jag fick sparken i Oktober. Arbetslös fram tills i december då jag bröt armen och fick sjukpenning för det några månader.

Har nu fått armen läkt och även hittat ett jobb. Jobbar som "Supporttekniker" som företaget kallar det åt en av sveriges största ISP med lägsta tänkbara lön från bemanningsföretag, men blir en normal månad cirka 18-22k innan skatten dras, varierar beroende på om det blir mycket helg/kväll. Helt ok med tanke på vad det är för jobb.

Har själv inte så mycket utgifter, delar en 3:a med sambon och har med internet, hyra, parkering osv en fast kostnad på typ 5800 som delas med sambon i månaden och sedan så ska bilen och magsäcken tankas, så några tusen där också.
Brukar bli en hel del pengar över varje månad som man kan lägga åt sidan för resor eller tekniska prylar som både jag och sambon gillar. En ny bil står dock högst upp på inköpslistan, så där kommer ett banklån in och drar lite pengar.

Taxerade kanske drygt 100k förra året, lär det bli runt 250k+ till nästa år, om inget drastiskt händer.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk

Går fortfarande på gymnasiet (92:a) och lever i stort sätt på studiebidrag men jobbar extra ibland och då tjänar jag ca 300kr/timme. Kan säga att jag inte har något fast arbete så ända fasta inkomst är som sagt studiebidraget. Tjänade betydligt mer på mindre jobb förr när jag gick i slutet av 7:an till slutet av 9:an och hade väll nästan 6k i månaden att röra mig med då. Kan säga att det var även då jag köpte min dator, ett par laptops, hdtv 32", 22 tummare x3 (hpw2207), server, 2x17" skärmar samt en hel del annat. Gött hade man det.

Nu går jag i skolan så mycket att jag knappt har tid att jobba. T.ex. i morse fick jag sticka hemifrån 6:20 (vilket jag får varje morgon) och jag kom inte hem förrän 18:45. Som grädde på moset så jobbar mamma kvällen för det mesta och annars är det Nia, Kören,etc vilket även gäller idag. Så middag får man göra själv om man vill ha mat i magen. Vilket man vill när man inte har ätit sedan 11:00. Innan man hunnit äta samt ta undan så hinner klockan lätt bli 20:30 sedan har man ett berg läxor att ge sig på. I sängs måste man i stort sätt vara vid 22:00 för att orka upp dagen efter. Jag borde sova nu men jag somnade i två timmar efter maten och kan inte sova nu. Så mycket tid har man inte och själv tycker jag att det är ett under att jag lyckas hålla uppe betygen. Fast jag fick VG på senaste fysikprovet så det är knappt men jag får väll skärpa mig mer. Man vill ju inte dra ner sitt medelbetyg eller vad det heter som man ska söka in på universitet på sen.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=|ZetaXtreme|=-
Går fortfarande på gymnasiet (92:a) och lever i stort sätt på studiebidrag men jobbar extra ibland och då tjänar jag ca 300kr/timme. Kan säga att jag inte har något fast arbete så ända fasta inkomst är som sagt studiebidraget. Tjänade betydligt mer på mindre jobb förr när jag gick i slutet av 7:an till slutet av 9:an och hade väll nästan 6k i månaden att röra mig med då. Kan säga att det var även då jag köpte min dator, ett par laptops, hdtv 32", 22 tummare x3 (hpw2207), server, 2x17" skärmar samt en hel del annat. Gött hade man det.

Nu går jag i skolan så mycket att jag knappt har tid att jobba. T.ex. i morse fick jag sticka hemifrån 6:20 (vilket jag får varje morgon) och jag kom inte hem förrän 18:45. Som grädde på moset så jobbar mamma kvällen för det mesta och annars är det Nia, Kören,etc vilket även gäller idag. Så middag får man göra själv om man vill ha mat i magen. Vilket man vill när man inte har ätit sedan 11:00. Innan man hunnit äta samt ta undan så hinner klockan lätt bli 20:30 sedan har man ett berg läxor att ge sig på. I sängs måste man i stort sätt vara vid 22:00 för att orka upp dagen efter. Jag borde sova nu men jag somnade i två timmar efter maten och kan inte sova nu. Så mycket tid har man inte och själv tycker jag att det är ett under att jag lyckas hålla uppe betygen. Fast jag fick VG på senaste fysikprovet så det är knappt men jag får väll skärpa mig mer. Man vill ju inte dra ner sitt medelbetyg eller vad det heter som man ska söka in på universitet på sen.

Wat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=|ZetaXtreme|=-
Går fortfarande på gymnasiet (92:a) och lever i stort sätt på studiebidrag men jobbar extra ibland och då tjänar jag ca 300kr/timme. Kan säga att jag inte har något fast arbete så ända fasta inkomst är som sagt studiebidraget. Tjänade betydligt mer på mindre jobb förr när jag gick i slutet av 7:an till slutet av 9:an och hade väll nästan 6k i månaden att röra mig med då. Kan säga att det var även då jag köpte min dator, ett par laptops, hdtv 32", 22 tummare x3 (hpw2207), server, 2x17" skärmar samt en hel del annat. Gött hade man det.

Nu går jag i skolan så mycket att jag knappt har tid att jobba. T.ex. i morse fick jag sticka hemifrån 6:20 (vilket jag får varje morgon) och jag kom inte hem förrän 18:45. Som grädde på moset så jobbar mamma kvällen för det mesta och annars är det Nia, Kören,etc vilket även gäller idag. Så middag får man göra själv om man vill ha mat i magen. Vilket man vill när man inte har ätit sedan 11:00. Innan man hunnit äta samt ta undan så hinner klockan lätt bli 20:30 sedan har man ett berg läxor att ge sig på. I sängs måste man i stort sätt vara vid 22:00 för att orka upp dagen efter. Jag borde sova nu men jag somnade i två timmar efter maten och kan inte sova nu. Så mycket tid har man inte och själv tycker jag att det är ett under att jag lyckas hålla uppe betygen. Fast jag fick VG på senaste fysikprovet så det är knappt men jag får väll skärpa mig mer. Man vill ju inte dra ner sitt medelbetyg eller vad det heter som man ska söka in på universitet på sen.

Cool story, bro.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Generalkyckling
Wat.

Jag vet att mina inlägg lätt blir lång och röriga samt fyllda med fel när jag är trött. Kortfattat så är csn min enda fast inkomst nu men jag tjänar lite extra ibland. Förr när jag hade mer tid så kunde jag jobba extra mer och tjänade ganska bra för en person i den åldern.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Studiemedel från CSN på runt 11000kr, får lite högre lån för att jag studerar utomlands (danmark). Sen jobbar jag extra och tjänar runt 4-5000kr/månad netto. Så man kan väl säga att jag har rätt mycket pengar att röra mig på för att vara student. Dock överväger jag att skippa lånedelen från csn nån termin då jag inte använder alla pengarna.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Stammisarna lär ju vara ett tillräckligt bra stickprov för att kunna bilda någon uppfattning om hela Swec.

Problemet som jag ser det med den teorin är att stammisarna här på ÖÄ inte är samma individer som stammisarna på resten av Swec-forumet. ÖÄ är som ett eget forum skiljt från resten av Swec. Det är mycket sällan man ser någon av de kända rävarna här från ÖÄ posta i någon annan del av forumet, åtminstone i de delar av forumet som jag besöker regelbundet.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Problemet som jag ser det med den teorin är att stammisarna här på ÖÄ inte är samma individer som stammisarna på resten av Swec-forumet. ÖÄ är som ett eget forum skiljt från resten av Swec. Det är mycket sällan man ser någon av de kända rävarna här från ÖÄ posta i någon annan del av forumet, åtminstone i de delar av forumet som jag besöker regelbundet.

Men då är det åtminstone stammisarna i ÖÄ som är representerade

Permalänk

Runt 500k per år, jobbar som butikschef.
Inga lån och 2500 i varmhyra, brukar alltid bli någon pryl. Senast en SSD disk.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

Är ju skillnad på lön och lön, menar det kan ju skilja mycket i förmåner och arbetstider mellan olika jobb... Jag har 5veckor semester, 90h arbetstidsförkortning, och 11 dagar veckovila/år och jobbar 8-16.30 vardagar vilket jag inte skulle välja bort.
Har även betalt internetanslutning av jobbet då jag är behov av uppkoppling vid beredskap.
Har jobbat natt och kväll när jag pluggade och det tär verkligen på kroppen.
Taxerade för övrigt 367k 2009
Mina pengar går till bilar och nöjen då man är singel och en fri man hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyber Judas
Runt 500k per år, jobbar som butikschef.
Inga lån och 2500 i varmhyra, brukar alltid bli någon pryl. Senast en SSD disk.

Du har det bra:)

Jag har 1050:- i månaden! Det räcker för mig

Permalänk

4467Kr bidrag, Praktiserar på it-hantverkarna och lutar mot jobb

Men de jag nog är bäst på är att sälja/köpa datorer på blocket, drar nog in c.a 2.000Kr + vid varje såld dator.

Visa signatur

Ge mig ett jobb! Vad som helst?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triphys
230 000:- /år
Jobbar som IT-konsult... Känner mig bitter och underbetald, tjänade BRA mycket mer när jag jobbade som personlig assistent och då vart jag outbildad och mina arbetssysslor bestod av att prata med folk och torka skit.
Nu har jag ett jobb som kräver "spetskompetens" och så tjänar jag mindre.. Vart är rättvisan i det?
Och om jag inte har sett fel vad de tar betalt för mig så är det nästan det tredubbla, well well :/

Välkommen till klubben höll jag på att säga. Jobbar också som IT-konsult och ligger på 216 000kr/år. Nu hör det väl kanske till saken att jag inte har gått högskola och bara har arbetat 1,5 år, men jag gör ändå samma uppgifter som de som har arbetat betydligt längre och dessutom har gått högskola eller motsvarande. Älskar mitt jobb, jag skulle göra precis samma saker om jag satt hemma men utan "mening" och utan att få betalt, så jag är ändå nöjd. Kanske därför jag fortfarande ligger på den nivån jag ligger.

Permalänk
Medlem

5k före skatt, jobbar varannan helg.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Jag kanske är lite paranoid men.. folk ger ut väldigt mycket information bara någon frågar. Berättar att dom får bidrag samtidigt som dom tjänar svarta pengar t.ex. Räcker säkert med att skriva in personens namn i google så får man en länk till personens profil. Det händer ibland att man blir undersökt när man går på bidrag, och är undersökaren lite smart så åker personen dit.

Eller när folk berättar att dom tjänar 900k/år men är aldrig hemma och bor ensamma..

Oftast händer det ju ingenting, men man vet aldrig!

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Keeper of the Bamse

Japp du är bara paranoid Maskaren

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Sen är det väl knappast någon som gråter om de skulle sätta dit ett bidragsfuskande low-life heller.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

CSN: cirka 8000 i månaden i tio månader
Lön: cirka 16000 brutto förra året (sommarjobb för ett par veckor bara)

Datordelar blir det inte ofta jag köper. Det senaste var en begagnad skärm för 2000 som jag köpte i augusti (bortsett från en skrivare).

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk

CSN 8140 kr i månaden.

Blir förhoppningsvis sommarjobb i sommar. Där jag sommarjobbat förut.
Det är 17000 efter skatt i månaden

Om jag hamnar på ett annat område där så är det iaf 13000 /månad rent..

Visa signatur

i5 3570K 3,4GHz | Noctua NH-C12P SE14 | Cooler Master HAF XB EVO | Asus MAXIMUS V GENE | G.Skill 8GB 1600Mhz Ripjaws X | FD Newton R2, 800W 80+ Modulär | MSI Radeon R9 280X 3GB | Samsung SSD 830 256 GB | www.muforce.se - Quake Live clan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jycken
Kan du ge någon som helst rimlig anledning till varför andra ska ha reda på en annan person tjänar? Knappast. Det finns inget som ger upphov till mer avundsjuka än att man tjänar så mkt mer än vissa andra.

För egen del omsätter jag 8-siffrigt om året då jag är egen företagare, Mer behöver ingen veta. Men att ange min exakta inkomst finns inget behov eller värde för någon annat att veta.

Jag ser det hela på ett annat sätt. Orsaken till att vi ska tissla och tassla om lönen är dels för att lönen ska hållas nere. Jag har varit på arbetsplatser där lönen har varierat enormt mycket, trots kollektivavtal, samma arbetsuppgifter och samma arbetserfarenheter. Det blev ett förbaskat liv när vi som var på arbetsplatsen fick reda på detta :).

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

För närvarande sedan jag blev varslad får jag väl omkring 9500 kr efter skatt (för att klargöra) som betalas ut från försäkringskassan då man skrevs ut från vanliga a-kassan till deras ungdomsgaranti om man är under 25.

Innan detta snittade jag runt 16500 kr efter skatt, avdrag för käk på jobbet samt fack och a-kassa. Så det är ju tyvärr en ganska stor förändring att gå från 16500 till 9500 kr (avgifter till facket är inte avdraget då) men eftersom jag är sambo och vi har gemensam ekonomi så överlever vi åtminstone.

Nu skall jag dock börja ta ut mina pappadagar jag har kvar så då kommer jag få ut cirkus 4000 kr mer i månaden i ett halvår vilket skall gå till att betala av en del små skulder man dragit på sig för att minska den fasta månadskostnaden med några tusen.

Sambon pluggar och har ca 8600 kr i studiebidrag sedan har vi bostadsbidrag och barnbidrag så det går väl ingen nöd på mig så att säga.

Inköp av roliga tekniska leksaker var ganska vanliga för några månader sedan men har nu helt tagit stopp då jag känner att jag vill försöka spara undan lite pengar för framtiden.

Mvh,
Viper@God

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=|ZetaXtreme|=-
Går fortfarande på gymnasiet (92:a) och lever i stort sätt på studiebidrag men jobbar extra ibland och då tjänar jag ca 300kr/timme. Kan säga att jag inte har något fast arbete så ända fasta inkomst är som sagt studiebidraget. Tjänade betydligt mer på mindre jobb förr när jag gick i slutet av 7:an till slutet av 9:an och hade väll nästan 6k i månaden att röra mig med då. Kan säga att det var även då jag köpte min dator, ett par laptops, hdtv 32", 22 tummare x3 (hpw2207), server, 2x17" skärmar samt en hel del annat. Gött hade man det.

Nu går jag i skolan så mycket att jag knappt har tid att jobba. T.ex. i morse fick jag sticka hemifrån 6:20 (vilket jag får varje morgon) och jag kom inte hem förrän 18:45. Som grädde på moset så jobbar mamma kvällen för det mesta och annars är det Nia, Kören,etc vilket även gäller idag. Så middag får man göra själv om man vill ha mat i magen. Vilket man vill när man inte har ätit sedan 11:00. Innan man hunnit äta samt ta undan så hinner klockan lätt bli 20:30 sedan har man ett berg läxor att ge sig på. I sängs måste man i stort sätt vara vid 22:00 för att orka upp dagen efter. Jag borde sova nu men jag somnade i två timmar efter maten och kan inte sova nu. Så mycket tid har man inte och själv tycker jag att det är ett under att jag lyckas hålla uppe betygen. Fast jag fick VG på senaste fysikprovet så det är knappt men jag får väll skärpa mig mer. Man vill ju inte dra ner sitt medelbetyg eller vad det heter som man ska söka in på universitet på sen.

Dope!

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem

Ehm... för lite?

Oregelbundna tider, katastrofal schemaläggning och ett klimat där människor är slit-och-släng produkter. Just det ja, ca 13-14k efter skatt en bra månad.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Frilansar. Kan vara allt från väldigt mycket till väldigt lite.

Permalänk
Medlem

tjänat allt mellan 60 000- 5000 som telefonförsäljare. Dom som är riktigt bra där jag jobbar ligger konstant över 80k... Dock ingen vanlig telefonförsäljning som kalsonger eller tidningar utan det är riktat till företag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knixaren
20k i månaden jobbar inom pappersindustrin, räcker ganska bra faktiskt. Känns inte som man kan ta ut så mycket mer helt utan utbildning

Beror helt på bransch.

Arbetar med it-säkerhet och har en snittlön på 39k utslaget över ett år. Det är t.o.m utan gymnasiekompetens