Permalänk

Kan inte ladda ner mer än 1mb/s

Tja jag har en polare som har 10/10 fiber bredband.

Men han har ett problem, han kan nämligen inte komma upp i högre än 1mb/s totalt, alltså med alla torrenter sammanlagt.

Utan om han startar en ny torrent när han har en som går i 1mb/s, så går den ner så mycket som den andra torrenten börjar ladda.

Någon som kan svara på vad som kan vara fel?

Han använder senaste versionen av Utorrent

Visa signatur

En vis man pissar inte i motvind

Permalänk
Medlem

de beror väll på hur alla seedar?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av halvars90
Tja jag har en polare som har 10/10 fiber bredband.

Men han har ett problem, han kan nämligen inte komma upp i högre än 1mb/s totalt, alltså med alla torrenter sammanlagt.

Utan om han startar en ny torrent när han har en som går i 1mb/s, så går den ner så mycket som den andra torrenten börjar ladda.

Någon som kan svara på vad som kan vara fel?

Han använder senaste versionen av Utorrent

Det är som det ska vara, man kan bara nyttja ca 10% effektivitet av sin uppkoppling, varför vet jag dock inte, någon som kan förklara det?

Permalänk
Avstängd

Re: Kan inte ladda ner mer än 1mb/s

Citat:

Ursprungligen inskrivet av halvars90
Tja jag har en polare som har 10/10 fiber bredband.

Men han har ett problem, han kan nämligen inte komma upp i högre än 1mb/s totalt, alltså med alla torrenter sammanlagt.

Utan om han startar en ny torrent när han har en som går i 1mb/s, så går den ner så mycket som den andra torrenten börjar ladda.

Någon som kan svara på vad som kan vara fel?

Han använder senaste versionen av Utorrent

10 mbit i verkligheten är exakt detsamma som 1000kb/sekund eller 1 mbit i utorrent så allt är helt riktigt.Alltså tex 800kb i utorrent är detsamma som man kör på en 8mbit fiberanslutning,hänger du med??

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 24mbit
de beror väll på hur alla seedar?

Nej torrenten går ju bara ner när han startar en till...sen om han stänger ner den så går den första upp igen...

Visa signatur

En vis man pissar inte i motvind

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban72
10 mbit i verkligheten är exakt detsamma som 1000kb/sekund eller 1 mbit i utorrent så allt är helt riktigt.Alltså tex 800kb i utorrent är detsamma som man kör på en 8mbit fiberanslutning,hänger du med??

helt rätt själv har jag 24 mbit o min max load är 2.8mb/s ^^

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk

Re: Re: Kan inte ladda ner mer än 1mb/s

Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban72
10 mbit i verkligheten är exakt detsamma som 1000kb/sekund eller 1 mbit i utorrent så allt är helt riktigt.Alltså tex 800kb i utorrent är detsamma som man kör på en 8mbit fiberanslutning,hänger du med??

nu hänger jag inte alls med xD

till och med jag kommer ju upp i 1mbit och då med bredband på 2mb bit

Visa signatur

En vis man pissar inte i motvind

Permalänk
Medlem

Jag har 100/10 och kan ladda ner i ca 11mbit ner och 1 mbit upp så allt är som det ska. Antar att du hade internet innan du skaffade fiber du måste ha märkt samma där eller?

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem

1 megabit/s är inte samma sak som 1 megabyte/s

Från googles kalkylator: 1 megabit / second = 0.125 megabyte / second

Visa signatur

Tack till SAiKoU för avataren!
Stationär: i5-8400 | MSI Z370-A PRO | 24 GB DDR4 | 850EVO 500GB | Corsair VX450 | 1060 6GB Windforce

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Kan inte ladda ner mer än 1mb/s

Citat:

Ursprungligen inskrivet av halvars90
nu hänger jag inte alls med xD

till och med jag kommer ju upp i 1mbit och då med bredband på 2mb bit

Nej det gör du inte,du kommer upp i 1mbit=100kb,10mbit=1000kb osv,du behöver nog läsa på lite om grundläggande nätverkslära no offense:)

Edit tack fixoon du förklarade på ett mycket bättre sätt än mig:)

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk

tycker detta verkar konstigt jag.. så då om man har 10mbit nätverk så är varje svensson "blåst" eftersom han tror att han kan komma upp i 10megabyte per sekund?

Visa signatur

En vis man pissar inte i motvind

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av halvars90
tycker detta verkar konstigt jag.. så då om man har 10mbit nätverk så är varje svensson "blåst" eftersom han tror att han kan komma upp i 10megebyre per sekund?

Exakt du har förstått rätt:))

Men jag skulle inte säga blåst utan det är så enkelt att dom vet helt enkelt inte rätt termer och vilken hastighet som är vad bara:)

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Medlem

1 megabyte/s? isf är allt normalt, 1 megabit/s så är det åt helvete fel. Du bör ju i runda slängar få en 800-1000 kB/s.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Kan inte ladda ner mer än 1mb/s

Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban72
Nej det gör du inte,du kommer upp i 1mbit=100kb,10mbit=1000kb osv,du behöver nog läsa på lite om grundläggande nätverkslära no offense:)

Edit tack fixoon du förklarade på ett mycket bättre sätt än mig:)

HAr för mig att jag kommer upp så fort iaf.. kan ju minnas fel..

Visa signatur

En vis man pissar inte i motvind

Permalänk
Medlem

det går 8 bitar på 1 byte 10Mbit/s = 10/8 Mbyte/s = 1,25 Mbyte/s, sen kan man ha tur och få ut mer än vad man egentligen betalar för, men i de flesta fall får man ut ca 80% av sin teoretiska hastighet. Allt är som det ska vara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av halvars90
nu hänger jag inte alls med xD

till och med jag kommer ju upp i 1mbit och då med bredband på 2mb bit

Kan hända att ISP bolaget låser upp till 1 mbit fast du har lägre och då ska du vara glad men om du hade haft 0.2 mbit i nedladdning så hade du inte klagat för så ligger det till.

Svar till trådskaparen: Testa tptest.se och kör testet den kommer säga vilken hastighet du har.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk

Må tacka för alla snabba svar.. förstår inte varför jag inte använt sweclockers förut.. helt underbart

Visa signatur

En vis man pissar inte i motvind

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban72
Nej det gör du inte,du kommer upp i 1mbit=100kb,10mbit=1000kb osv,du behöver nog läsa på lite om grundläggande nätverkslära no offense:)

Edit tack fixoon du förklarade på ett mycket bättre sätt än mig:)

Det där stämmer inte riktigt heller.

Eftersom en byte innehåller 8 bitar så är t.ex. 1 mbit = 1024/8 kb/s vilket är 128 KB/s, 2 mbit/s= 256kb/s, 10mbit = 1280kb/s.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Tumregeln är att du max kan ladda ner i 1/10 av din uppkoppling.
Själv har jag 60/40 från BBB och jag brukar som max ligga på 5-6MB/Sek, men alltsom oftast ligger jag stabilt på ca. 1-4MB/Sek. Det pendlar lite, beroende på hur bra dom seedar det som du laddar ner. Inget konstigt alls.
10/10MB: 1MB
100/100MB: 10MB osv....

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hotfuzz08
Det där stämmer inte riktigt heller.

Eftersom en byte innehåller 8 bitar så är t.ex. 1 mbit = 1024/8 kb/s vilket är 128 KB/s, 2 mbit/s= 256kb/s, 10mbit = 1024kb/s.

Det relevanta är väl att han förstår att hastigheten ungefär motsvarar en tiondel av den som marknadsförs vilket han verkar förstå nu?

Då har vi ju hjälpt åtminstone 2 personer som undrade?

MvH albanen:)

Och sergeant?Titta gärna en gång till på vad du skriver och fundera lite?
Om du läser hela tråden så förstår du också vad vi skriver om och fattar.

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Tumregeln är att du max kan ladda ner i 1/10 av din uppkoppling.
Själv har jag 60/40 från BBB och jag brukar som max ligga på 5-6MB/Sek, men alltsom oftast ligger jag stabilt på ca. 1-4MB/Sek. Det pendlar lite, beroende på hur bra dom seedar det som du laddar ner. Inget konstigt alls.
10/10MB: 1MB
100/100MB: 10MB osv....

Jasså ok men kände inte till att man bara kunde använda 1/10 av uppkopplingen..

Visa signatur

En vis man pissar inte i motvind

Permalänk
Medlem

100/100Mbit

Speedtest:

Utorrent:

Du får lära dig termerna bättre helt enkelt...

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av armind
100/100Mbit

Speedtest:

http://www.speedtest.net/result/743018607.png

Utorrent:

http://piclair.com/data/q54ld.jpg

Du får lära dig termerna bättre helt enkelt...

okej men fattar nu visste bara inte att det var någon skillnad mellan Mb och MB..... och de gör som sagt inte Svensson's heller... suck....

Visa signatur

En vis man pissar inte i motvind

Permalänk
Medlem

0.25mbit ~ 25-30kB/s ner
2mbit ~ 200kB/s ner
8mbit ~ 800kB/s ner
10mbit ~ 1000kB/s ner
24mbit ~ 2400kB/s ner
100mbit ~ 10000kB/s ner

Detta är väldigt grovt räknat men man hamnar runt där iaf beroende på avstånd till telestation och skit

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av halvars90
okej men fattar nu visste bara inte att det var någon skillnad mellan Mb och MB..... och de gör som sagt inte Svensson's heller... suck....

Dom flesta förstår nog att 10 Mbit är 10 gånger snabbare än 1 Mbit, så det spelar nog igen större roll..

Permalänk

om du ska ha ett bra sätt och räkna så tar du det antal megabit/s du har
säg till exempel :
5 mbit/s ner
det tar du delat med 8 vilket ger en hastighet på ungefär 600 kB/s vilket är 0.6 MB/s

Visa signatur

dator1: amd 5600+ @3.184 GHz, asus radeon 5770 1gb, corsair 450W, antec three hundred
dator2: intel q6600, radeon 4850 1 gb, be quiet E9 680W, fractal design define r4, intel 330 120gb ssd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Tumregeln är att du max kan ladda ner i 1/10 av din uppkoppling.
Själv har jag 60/40 från BBB och jag brukar som max ligga på 5-6MB/Sek, men alltsom oftast ligger jag stabilt på ca. 1-4MB/Sek. Det pendlar lite, beroende på hur bra dom seedar det som du laddar ner. Inget konstigt alls.
10/10MB: 1MB
100/100MB: 10MB osv....

SAY WHAT?
Är 7 = 100 nu också eller(verkar ju som vilket tal som helst kan motsvara vilket annat tal som helst)? Samt undrar jag vart du fått dina "regler" ifrån!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban72
Det relevanta är väl att han förstår att hastigheten ungefär motsvarar en tiondel av den som marknadsförs vilket han verkar förstå nu?

Då har vi ju hjälpt åtminstone 2 personer som undrade?

MvH albanen:)

Och sergeant?Titta gärna en gång till på vad du skriver och fundera lite?
Om du läser hela tråden så förstår du också vad vi skriver om och fattar.

Motsvarar hastigheten en tiondel? Nej, verkligen inte. Det är ju för fan olika enheter...

Sen måste jag bara påpeka att det är fan skrämmande att det tar typ 10 inlägg för att reda ut att B och b inte är samma sak... Nästan så man blir ledsen!

EDIT:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av spaceguy1
om du ska ha ett bra sätt och räkna så tar du det antal megabit/s du har
säg till exempel :
5 mbit/s ner
det tar du delat med 8 vilket ger en hastighet på ungefär 600 kb/s vilket är 0.6 mb/s

Nej det gör det inte! 600kilobit(kb)/sek är inte samma sak som 0.6millibit(mb)/sek!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44

10/10MB: 1MB
100/100MB: 10MB osv....

Har du 10/10MB så laddar du ner i 10MB/s..
100/100MB så laddar du ner i 100MB/s

Du har lite fel termer...

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem

För att klargöra: Uppkoppling räknas inte i MegaByte/sekund (MB/s), utan i MegaBit/sekund (Mbit/s).

Det här är inte för att blåsa medelsvensson som inte förstår vad skillnaden är, utan för att en bit är den minsta byggstenen i datormjukvara, dvs en 1 eller 0. En byte däremot är en sekvens av 8 bitar som i regel är den minsta enheten som du kan använda, t.ex. i form av en bokstav. Ett textdokument är därför lika stort i byte som antalet tecken i det.

1 byte = 8 bit.

10 MegaBit/s är alltså 1,25 MegaByte/sekund. Sedan är utlovad bandbredd i regel "upp till", alltså får du lite under det som lovats. Det varierar som nämnt på många olika faktorer.

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem