Vilken idioti i riksdagen

Permalänk
Sötast

Äh, är ju bara turkiet

Permalänk
Medlem

Jag tycker dom ska rösta om USA också. Jag menar, USA släppte 2 st atombomber över Hiroshima och Nagasaki. Folk dör där ute än i dag pågrund av dem. Där har ni folkmord mina damer och herrar.

Permalänk
Medlem

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=410&typ=mot&rm...

Citat:

Så länge länder som Sverige inte konfronterar Turkiet med sanningen och det faktaunderlag som finns till hands kan Turkiet inte komma vidare på sin väg mot ett öppnare samhälle, en bättre demokrati och fullt ut öppna möjligheterna för ett medlemskap i EU. Sverige bör därför verka för att Turkiet erkänner folkmordet 1915 på armenier, assyrier/syrianer/kaldéer och pontiska greker. Detta bör riksdagen som sin mening ge regeringen till känna.

En rolig sak:
http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=3154&rm=2009/10&bet=UU9

Citat:

8. Folkmord – kristna i det osmanska riket 1915

Det verkar inte handla om Armenier längre.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arganis
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=410&typ=mot&rm...

En rolig sak:
http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=3154&rm=2009/10&bet=UU9

Det verkar inte handla om Armenier längre.

Ja men det där är den politiska publika versionen. Ofta finns det bakomliggande motiv också. Något som man kan tjäna på eller som gynnar landet på något sätt. Det behöver inte ha några fler motiv givetvis. Men jag är tillräckligt cynisk för att ha noterat att sådana brukar dyka upp.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Jag tycker dom ska rösta om USA också. Jag menar, USA släppte 2 st atombomber över Hiroshima och Nagasaki. Folk dör där ute än i dag pågrund av dem. Där har ni folkmord mina damer och herrar.

snick snack, gör om gör rätt

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
snick snack, gör om gör rätt

Jasså? I Hiroshima bara dog 140 000 civila människor och än i dag så påverkas och dör folk av strålningen. I Nagasaki dog 70000 civila. Säg mig vad detta är än folkmord herr viktigpetter?

Så ta du ditt gör om gör rätt och stoppa upp det någonstans mörkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Jasså? I Hiroshima bara dog 140 000 civila människor och än i dag så påverkas och dör folk av strålningen. I Nagasaki dog 70000 civila. Säg mig vad detta är än folkmord herr viktigpetter?

Så ta du ditt gör om gör rätt och stoppa upp det någonstans mörkt.

Kolla upp hur ordet folkmord brukar definieras så inser du hur dum du låter.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Jasså? I Hiroshima bara dog 140 000 civila människor och än i dag så påverkas och dör folk av strålningen. I Nagasaki dog 70000 civila. Säg mig vad detta är än folkmord herr viktigpetter?

Så ta du ditt gör om gör rätt och stoppa upp det någonstans mörkt.

Har du funderat över hur mkt alternativet hade kostat i människoliv att invadera japan för att de vägrade ge upp? Kvinnor och barn skulle vässa pålar och anfalla soldaterna som landsteg, hade det varit en bättre lösning?

Sen hade även Sovjet invaderat, japan hade garanterat blivit delad i stycken med miljoner och miljoner civila offer.

(det hade nog säkert kunna klassa som folkmord att tvinga soldater döda kvinnor och barn pga att de anfaller)

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Så det är okej att slakta civila för att få en poäng igenom? Sen så har du inga som helst grunder på vad en civil människa hade gjort. Förmodligen hade dom gett upp precis som vilka civila som helst.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
I Hiroshima bara dog 140 000 civila människor och än i dag så påverkas och dör folk av strålningen.

Hur är det med det där egentligen? Enligt wikipedia har 565 personer dött av strålningsrelaterad cancer de senaste 60 åren, och då har Hiroshima ändå mer än en miljon invånare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Så det är okej att slakta civila för att få en poäng igenom? Sen så har du inga som helst grunder på vad en civil människa hade gjort. Förmodligen hade dom gett upp precis som vilka civila som helst.

Därom kan det väl finnas delade meningar, men bara för att det är tveksamt är det väl inte nödvändigtvis just folkmord?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Så det är okej att slakta civila för att få en poäng igenom? Sen så har du inga som helst grunder på vad en civil människa hade gjort. Förmodligen hade dom gett upp precis som vilka civila som helst.

Har du läst lite om vad japanerna själva sagt om att ge upp under 2:a världskriget. De hade ju redan förlorat vid den tidpunkten. Ändå gav de inte upp. Vässade pålar under sängen och kvinnor och barn som ska storma soldaterna var alltså inte en plan?

Ingen har sagt något om att slakta civila är okay.

*** EDIT ***

Tips, kolla upp brandbomberna över Tokyo, nyckelordet är antal döda och sen kollar du upp vad japaneras svar på detta var. Inte ens efter atombomben var alla japanska generaler överrens om att man skulle ge upp.

100 miljoner själar-strategin kan du också kika på.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Turkiet är ett äckligt fascistland. Bland europeiska länder är endast Vitryssland äckligare. Jag vet inte om det är en god idé att låta Turkiet gå med i EU. Om jag tänker efter logiskt, borde gemenskapen smitta av sig på turkarna, men jag är rädd för att utvecklingen ska gå åt andra hållet.

Tyvärr är Turkiet inte långt ifrån Vitryssland. Dock tror jag att för få någon slags ändring på det hela behövs ett närmande till EU. Om vi tar ett steg bort från landet så kan det bli värre genom att landet går sin egen väg och inte alls ändrar på sig. Men eftersom dom vill gå med i EU så måste dom genomföra förändringar. Dessa sker ju inte över natten utan långsamt. Men hellre långsam förändring åt rätt håll än fortsatt småfascism åt det andra hållet...Eller vad tror ni?

Detta var kanske offtopic...ang rubriken lutar jag nog åt att det inte är en sak som riksdagen ska rösta om. Men det tål ju att diskuteras om.

Permalänk
Medlem

Det är lika hemskt om det dödas 100k armenier som japaner eller svenskar och den här tråden visar tydligt varför historen inte ska defineras av politiker.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av creatinet

återuppstår från de döda efter 10år...

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av creatinet
Tyvärr är Turkiet inte långt ifrån Vitryssland. Dock tror jag att för få någon slags ändring på det hela behövs ett närmande till EU. Om vi tar ett steg bort från landet så kan det bli värre genom att landet går sin egen väg och inte alls ändrar på sig. Men eftersom dom vill gå med i EU så måste dom genomföra förändringar. Dessa sker ju inte över natten utan långsamt. Men hellre långsam förändring åt rätt håll än fortsatt småfascism åt det andra hållet...Eller vad tror ni?

Detta var kanske offtopic...ang rubriken lutar jag nog åt att det inte är en sak som riksdagen ska rösta om. Men det tål ju att diskuteras om.

Kan du styrka din påstående med kanske lite mer matiga källor eller bara rentav texter här och var, är intresserad.

Sen undrar jag lite hur man kan tvinga ett land som inte existerade erkänna något åt det förra landet - egna förfäder? Jag säger inte att "det borde ha dött med de" (syftar på Ottomanska riket) men det är så grymt ologiskt att alla smäller på Turkarnas fingrar och säger fy skam! Även om det nu är ett "folkmord", varför ska Turkiet erkänna något de inte har gjort? Turkiet upprättades inte förrän 1923.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Turkiet är ett äckligt fascistland. Bland europeiska länder är endast Vitryssland äckligare. Jag vet inte om det är en god idé att låta Turkiet gå med i EU. Om jag tänker efter logiskt, borde gemenskapen smitta av sig på turkarna, men jag är rädd för att utvecklingen ska gå åt andra hållet.

Det där är ett uttalande jag inte riktigt väntar mig av dig.
Turkiet är ett väldigt mångsidigt land och det finns många progressiva krafter i landet.
Jag tror att ett EU-medlemskap skulle vara bra för Turkiet, då måste dom ge upp vissa saker och med mer västerländskt inflytande tror jag dom progressiva krafterna kan få mer makt och landet kan utvecklas på ett bättre sätt än om dom inte är med.

Men din rädsla över att utvecklingen ska gå åt andra hållet är minst sagt befogad, dom förändringar EU vill tvinga på Turkiet är ofta inte riktigt satta i ett Turkiskt sammanhang.
Som delar av deras lagar för att hålla kvar sitt sekulariserade samhälle. Att slöja är förbjudet på universitet och i rättssalar t.ex. Även att bära kristna symboler, som kors runt halsen, är förbjudet.
I ett land med så starka fundamentalistiska religiösa krafter är det många som tycker det är viktigt att ha kvar lagar som särskiljer det privata med det offentliga när det kommer till religion.
Vad är rätt, vad är fel? Svårt att säga tycker jag, men jag märker en stor skillnad på hur olika frågor ser ut när jag ser på dom ifrån västerländskt perspektiv och dess media och politik jämfört med hur det ser ut när jag ser på det ur ett perspektiv inifrån Turkiet.
Och då är jag rädd för att mycket av dom förändringar vi tycker är bra får dåliga konsekvenser i ett land som Turkiet.

EDIT: Och när det kommer till demokrati och öppenhet i samhället är det ganska orättvist att jämföra Turkiet med Vitryssland tycker jag. Inte för att det är så bra i Turkiet men för att det är på en helt annan nivå i Vitryssland.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arganis
Kan du styrka din påstående med kanske lite mer matiga källor eller bara rentav texter här och var, är intresserad.

Sen undrar jag lite hur man kan tvinga ett land som inte existerade erkänna något åt det förra landet - egna förfäder? Jag säger inte att "det borde ha dött med de" (syftar på Ottomanska riket) men det är så grymt ologiskt att alla smäller på Turkarnas fingrar och säger fy skam! Även om det nu är ett "folkmord", varför ska Turkiet erkänna något de inte har gjort? Turkiet upprättades inte förrän 1923.

Ingen pratar ju om att någon skall ta på sig ansvaret för det som hände. Hela röstningen skulle ju utmynna i att folkmordet skulle bli internationellt erkänt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arganis
Kan du styrka din påstående med kanske lite mer matiga källor eller bara rentav texter här och var, är intresserad.

Kan tyvärr inte ge mer matiga källor då detta är en uppfattning jag skaffat själv genom att läsa lite av allt! Sen om det är rätt eller fel vet jag inte, bara något jag tror på. Ett EU-medlemskap kan var en väg att gå för att få igenom en förändring. Men i grund och botten är det ju upp till befolkningen i ett land om en förändring ska ske eller inte. Turkarna är kanske nöjda precis som dom har det - då blir dock inget EU-medlemskap tror jag...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Miffo_Beast
återuppstår från de döda efter 10år...

Haha, återuppstod ett tag sedan faktiskt:) Är far din sur över hur dom röstade i riksdagen?

Permalänk

Det var ett folkmord, det är majoriteten av alla oberoende historiker överens om.
Det är fakta.

Turkiet har dock tutat i sina medborgare en annan sanning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clarkbones
Det var ett folkmord, det är majoriteten av alla oberoende historiker överens om.
Det är fakta.

Turkiet har dock tutat i sina medborgare en annan sanning.

Hehe ja, det är väl lite det som är saken här. Varför måste man ta upp det i riksdagen då som om man kan rösta fram det eller inte. Är det ett politiskt statement mot turkiets EU-medlemskap eller är det nåt slags gemensamt diplomatiskt ställningstagande.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Har du läst lite om vad japanerna själva sagt om att ge upp under 2:a världskriget. De hade ju redan förlorat vid den tidpunkten. Ändå gav de inte upp. Vässade pålar under sängen och kvinnor och barn som ska storma soldaterna var alltså inte en plan?

Ingen har sagt något om att slakta civila är okay.

*** EDIT ***

Tips, kolla upp brandbomberna över Tokyo, nyckelordet är antal döda och sen kollar du upp vad japaneras svar på detta var. Inte ens efter atombomben var alla japanska generaler överrens om att man skulle ge upp.

100 miljoner själar-strategin kan du också kika på.

Överhuvudtaget är denna argumentation om Japan i "what if"-mode väldigt tveksamt. För att argumentet att atombomber skulle varit motiverat pga att det skulle räddat människoliv överhuvudtaget skall vara giltigt måste det för det första vara mer eller mindre garanterat att det du säger, dvs att japanerna skulle ha gjort ett orimligt eller i alla fall dittils icke skådat militärt och civilt motstånd, för det andra att det också var själva huvudsyftet med att fälla atombomben. Men då bortser man från atombombens förväntade reaktion på sovjetisk inblandning i europa, vilket jag ser som en mycket tyngre faktor i samanhanget. Man var livrädd för att den sovjetiska intressesfären skulle växa sig väldigt stor i Europa. Atombomben var således ett mycket bra sätt att hålla röda armén på mattan.

Ser man inte detta som själva huvudsyftet med atombomben, att rädda människoliv, faller väldigt mycket med den kvasi-humanitära argumentationen.

Dock kan man nog inte kalla fällningarna för folkmord, däremot är de, i mitt tycke, klara brott mot mänskligheten, vilket också folkmord faller inom. Så jämförelsen med turkiskt folkmord gentemot armenier och nagasakifällningarna får man nog jobba lite mer på.

/K

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laurinkalle
Överhuvudtaget är denna argumentation om Japan i "what if"-mode väldigt tveksamt. För att argumentet att atombomber skulle varit motiverat pga att det skulle räddat människoliv överhuvudtaget skall vara giltigt måste det för det första vara mer eller mindre garanterat att det du säger, dvs att japanerna skulle ha gjort ett orimligt eller i alla fall dittils icke skådat militärt och civilt motstånd, för det andra att det också var själva huvudsyftet med att fälla atombomben. Men då bortser man från atombombens förväntade reaktion på sovjetisk inblandning i europa, vilket jag ser som en mycket tyngre faktor i samanhanget. Man var livrädd för att den sovjetiska intressesfären skulle växa sig väldigt stor i Europa. Atombomben var således ett mycket bra sätt att hålla röda armén på mattan.

Ser man inte detta som själva huvudsyftet med atombomben, att rädda människoliv, faller väldigt mycket med den kvasi-humanitära argumentationen.

Dock kan man nog inte kalla fällningarna för folkmord, däremot är de, i mitt tycke, klara brott mot mänskligheten, vilket också folkmord faller inom. Så jämförelsen med turkiskt folkmord gentemot armenier och nagasakifällningarna får man nog jobba lite mer på.

/K

Du menar att japan inte gjorde ett orimligt eller dittills icke skådat militärt och civilt motstånd? Hela det japanska systemet med både kamikaze och sk "banzai-anfall" var i allra högsta grad något som man inte skådat tidigare. Dessutom så efter brandbombningarna av bla tokyo, (som alltså krävde fler liv än atombomben) ett nära förstående hot av ett krig mot i princip hela dåtida världens stormakter så vägrade man skriva under ett fredsavtal och man hade även folket på sin sida i detta.

Lägg till detta undersökningar på hur många liv man förväntade sig förlora vid ett försök att landstiga i japan. De var inte heller tagna ur luften utan uträknade kalkyler baserat på realpolitiska läget. Japans krigsmaskin hade folket odelade stöd. 100 miljoner själar skulle ges för kejsaren för att japan skulle vara fritt.

Ytterligare ett exempel på detta är t.ex. mannen som förde sitt eget 30 åriga krig som gerillasoldat. Han vägrade tro att japan kapitulerat trots att han fick brev från sina släktingar. Just för att han "visste" att i sådant fall skulle 100 miljoner själar taktiken ha använts. Det hela handlar givetvis om exakt samma sak som motiverade t.ex. kamikazepiloterna, att man inte ser sitt eget liv som något viktigt eller relevant i det stora hela. (man hade givetvis inget val heller för deras Gud hade sagt åt dem att de skulle ge sina liv för hans väl. Man säger inte emot sin egen Gud.)

Det var inte civilbefolkningens plikt att repellera en anfallare. Det var deras skyldighet gentemot kejsaren, dvs Gud. Den enda som kunde stoppa det var kejsaren själv och han var inte i japan. Även EFTER atombomben så fanns det prat om att fortsätta motståndet trots detta.

*** EDIT ***

Det är självklart inte huvudsyftet att man skulle rädda liv. Framförallt handlade om att skydda amerikanska liv. MEN det är i allra högsta grad en av flera anledningar att använda sig av atombomben.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

vi får vara glada att det inte var ett försök att ändra historien, t ex förintelse förnekelse som röstades igenom:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
vi får vara glada att det inte var ett försök att ändra historien, t ex förintelse förnekelse som röstades igenom:p

Det kanske är anledningen för omröstningen. De ser det som att de hittills har förnekat förintelsen?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Du menar att japan inte gjorde ett orimligt eller dittills icke skådat militärt och civilt motstånd? Hela det japanska systemet med både kamikaze och sk "banzai-anfall" var i allra högsta grad något som man inte skådat tidigare. Dessutom så efter brandbombningarna av bla tokyo, (som alltså krävde fler liv än atombomben) ett nära förstående hot av ett krig mot i princip hela dåtida världens stormakter så vägrade man skriva under ett fredsavtal och man hade även folket på sin sida i detta.

Lägg till detta undersökningar på hur många liv man förväntade sig förlora vid ett försök att landstiga i japan. De var inte heller tagna ur luften utan uträknade kalkyler baserat på realpolitiska läget. Japans krigsmaskin hade folket odelade stöd. 100 miljoner själar skulle ges för kejsaren för att japan skulle vara fritt.

Ytterligare ett exempel på detta är t.ex. mannen som förde sitt eget 30 åriga krig som gerillasoldat. Han vägrade tro att japan kapitulerat trots att han fick brev från sina släktingar. Just för att han "visste" att i sådant fall skulle 100 miljoner själar taktiken ha använts. Det hela handlar givetvis om exakt samma sak som motiverade t.ex. kamikazepiloterna, att man inte ser sitt eget liv som något viktigt eller relevant i det stora hela. (man hade givetvis inget val heller för deras Gud hade sagt åt dem att de skulle ge sina liv för hans väl. Man säger inte emot sin egen Gud.)

Det var inte civilbefolkningens plikt att repellera en anfallare. Det var deras skyldighet gentemot kejsaren, dvs Gud. Den enda som kunde stoppa det var kejsaren själv och han var inte i japan. Även EFTER atombomben så fanns det prat om att fortsätta motståndet trots detta.

Jag menar att du gör det väldigt enkelt för dig. Din argumentation är inte direkt balanserad. Japanerna hade redan förlorat kriget, men förväntades fortsätta försvara landet. Så långt är vi överens. Det är ju omfattningen vi inte riktigt kan hålla med varandra om. De argument du för fram är möjligtvis sanna i någon historisk mening att de kanske förklarar något om det japanska samhället. Men samtidigt kräver de också att japan de facto skulle ha "sjösatt" ett försvar i en omfattning som dittills inte skådats. Detta gör att man måste ha lite mer kött på benen för att argumentet skall få tyngd eller vad man nu ska säga. Att demonisera det japanska riket räcker liksom inte. För att de skulle försvara japan till den grad du säger kräver ju en total hängivenhet. Om det skulle varit fallet, varför gav man då upp trots atombomberna? Vad var det i så fall som helt plötsligt förändrade spelplanen?
Varför fanns det inte 100 000 soldater som gömde sig i bergen? Varför gör de inte myteri mot sina förrädare till överordnade? Varför sluter inte civilbefolkningen upp? Dina argument ställer lika många frågor som de besvarar.

Lägg därtill det faktum att USA tillsammans med Sovjet och Storbritannien mycket väl hade kunnat införa en blockad av japan med sin totala överlägsenhet till sjöss. Den japanska flottan var slagen och utan bränsle. Ett alternativ var ju att faktiskt isolera japan. Detta hade besparat egna förluster. Ett motargument här är i så fall kostnaden. Men då lägger man pengar i ena vågskålen och människoliv i den andra, och låter pengarna vinna. Ett likaledes dåligt argument.

Lägg därtill atomvapnets effekt på Sovjet som du inte bemöter. Det fanns andra anledningar till fällningarna än de du nämner. Att bara ignorera detta är inte heller direkt bra.

/K

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laurinkalle
Jag menar att du gör det väldigt enkelt för dig. Din argumentation är inte direkt balanserad. Japanerna hade redan förlorat kriget, men förväntades fortsätta försvara landet. Så långt är vi överens. Det är ju omfattningen vi inte riktigt kan hålla med varandra om. De argument du för fram är möjligtvis sanna i någon historisk mening att de kanske förklarar något om det japanska samhället. Men samtidigt kräver de också att japan de facto skulle ha "sjösatt" ett försvar i en omfattning som dittills inte skådats. Detta gör att man måste ha lite mer kött på benen för att argumentet skall få tyngd eller vad man nu ska säga. Att demonisera det japanska riket räcker liksom inte. För att de skulle försvara japan till den grad du säger kräver ju en total hängivenhet. Om det skulle varit fallet, varför gav man då upp trots atombomberna? Vad var det i så fall som helt plötsligt förändrade spelplanen?
Varför fanns det inte 100 000 soldater som gömde sig i bergen? Varför gör de inte myteri mot sina förrädare till överordnade? Varför sluter inte civilbefolkningen upp? Dina argument ställer lika många frågor som de besvarar.

Lägg därtill det faktum att USA tillsammans med Sovjet och Storbritannien mycket väl hade kunnat införa en blockad av japan med sin totala överlägsenhet till sjöss. Den japanska flottan var slagen och utan bränsle. Ett alternativ var ju att faktiskt isolera japan. Detta hade besparat egna förluster. Ett motargument här är i så fall kostnaden. Men då lägger man pengar i ena vågskålen och människoliv i den andra, och låter pengarna vinna. Ett likaledes dåligt argument.

Lägg därtill atomvapnets effekt på Sovjet som du inte bemöter. Det fanns andra anledningar till fällningarna än de du nämner. Att bara ignorera detta är inte heller direkt bra.

/K

Det är inget demoniserade av den japanska befolkningen. Japanska folket gav inte upp. Det var kejsaren som gick med på kapitulation för att det hot som föll över hans folk var ett han inte kunde möta. Det fanns alltså inget de kunde slåss mot. Japanska folket kunde givetvis inte resa sig mot sin egen gud om han sa att det var dags för fred så var det så. Det fanns protester från krigsmakten att man faktiskt kunde slåss vidare. Många av dem valde givetvis självmord pga de inte fick fortsätta kampen.

Argumentationen ställer alltså inga alls frågor utan är fullständig glasklar. Hade det handlat om en ockupation eller något liknande där det fanns en mikroskopisk chans att man kunde sätta motstånd. Ja då skulle det ske enligt guden. Nu gick guden med på kapitulation. Det har inget med folket att göra. De hörsammade bara det som krävdes av dem vilket de gjort kriget igenom.

Du har inte riktigt greppat japanska kejsarens position? Hade det handlat om strategi eller en tanke för det japanska folkets väl skulle kriget slutat sedan länge. Det VAR slut, guden hade bara inte gett upp än.

Jag ignorerar inte ett enda argument för fällningen av bomben, men att det sparade japanska liv från en maktgalen härskare som var satt som Gud är ett faktum. Det fanns givetvis flera skäl. Det ena utesluter inte det andra som du verkar tro. Det fanns en total hängivenhet. Finns otal böcker skrivna om det. En av de de enklare är "Kamikaze" av Albert Axell mfl.

Där kan du bland annat läsa att den första kamikazepiloten var fullt emot ideen med att begå självmord. Men hans gud hade bestämt att det var så. Då gör man på det sättet och ställer inga frågor.

Så nej, att spara människoliv var en del av atombomben. En av flera anledningar.

Du kan själv läsa om vad man baserade sina kalkyler över en invasion av japan från båda sidorna. Wikipedia har en sammanställning med böcker om ämnet också

http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Downfall

"In addition, the Japanese had organized the Patriotic Citizens Fighting Corps—which included all healthy men aged 15–60 and women 17–40—to perform combat support, and ultimately combat jobs. Weapons, training, and uniforms were generally lacking: some men were armed with nothing better than muzzle-loading muskets, longbows, or bamboo spears; nevertheless, they were expected to make do with what they had.[26]

One mobilized high school girl, Yukiko Kasai, found herself issued an awl and told, "Even killing one American soldier will do. … You must aim for the abdomen"

*** EDIT ***

Sårade och svårt skadade japaner grät över att de inte fick möta döden i ett banzai-anfall. De som var mer friska fick trösta dem att de inte vanärade sig själv pga detta.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd

Re: Vilken idioti i riksdagen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
http://www.dn.se/nyheter/varlden/turkiets-sverigeambassador-k...

är det verkligen deras sak att rösta om historia? då kan de väll rösta om britternas våldtäkt mot turkiet också

Du är ju ute och simmar grabben.

Vad skulle du säga om länder började förneka Förintelsen om 50år? Borde inte länder då ta sitt moraliska ansvar gentemot de som dödades och erkänna händelsen?

On topic: Bland dem som massmördades är Assyrierna. Jag själv är assyrier och många bland vårt folk har länge kämpat för att länder (speciellt Turkiet) ska erkänna händelsen.

Varför? Jo, för att vårt folk har alltid hamnat bakom ridån. Vi härstammar ifrån Mesopotamien och var den första civilisationen som bl a uppfann hjulet, öl, tidsräkningen och almanackan m.fl. Ändå undervisas det INGET om detta, och det nämns knappt i historieböckerna. Tycker det är tragiskt.

det andra är att mina föräldrar och deras föräldrar levde bla i turkiet under hot, misshandel och förföljelser. Vi fick inte vara kristna, vissa tvingades bli muslimer, dem blev slagna och nedtystade. Att händelsen blir erkännd betyder OERHÖRT mycket, mer än vad du någonsin kan tänka dig.

PS: Är TRÖTT på att folk bara refererar till folkmordet på armenier, det var extremt många assyrier, syrianer, keldaner bl a som blev mördade. Detta nämns ofta inte, vilket återigen är tragiskt.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk

Jag tycker det är mycket märkligt att genocid på svenska även kallas för folkmord, då det sista för mig antyder om att regelrätta avrättningar av folk p.g.a. ursprung måste ha skett.

Annars såklart Turkiet retroaktivt bedriv genocid , där turkiet är ett skolexempel på hur dåligt det fungerar genom att inte tillåta folk utöva sin tro etc.

Sedan är det som många har sagt historiker som ska komma fram till vad som har hänt, men om ett land ska erkänna att det har begåtts ett brott, så är det väl knappast historiker som ska besluta om detta?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Ibland skyddar sig folkmördarnas försvarare bakom ords uppkomst. Bland det dummaste man ibland hör är att Lenin inte bedrev folkmord eftersom termen helt enkelt inte fanns där. Den kom först efter andra världskriget. Jag behöver väl knappast nämna ett rätt känt "fall" som inte heller skulle bli folkmord om man följde leninförsvararnas halmstrån?

Jag skulle snarare säga lagstiftning uppkomst än terms.
Att använda en brottsrubricering på en händelse, när inte rättsväsendet anser att brottet har begåtts tycker jag är fel. (är brottet folkmord retroaktiv?)

Nu är dock ordet folkmords användningsområde kanske lite komplicerat. Men i mina dumma öron, låter det som att prata om brott mot genevekonventionerna innan dessa fanns.

Så principiellt förstår jag hur dessa menar, nu är jag dock ej insatt i hur det med folkmord och retroaktivt och hur lagstiftningen var innan.
Dock påverkar detta inte på något sätt vilken handling någon har utfört. Så Turkiet har förtryckt och förföljt folk etc.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det är inget demoniserade av den japanska befolkningen. Japanska folket gav inte upp. Det var kejsaren som gick med på kapitulation för att det hot som föll över hans folk var ett han inte kunde möta. Det fanns alltså inget de kunde slåss mot. Japanska folket kunde givetvis inte resa sig mot sin egen gud om han sa att det var dags för fred så var det så. Det fanns protester från krigsmakten att man faktiskt kunde slåss vidare. Många av dem valde givetvis självmord pga de inte fick fortsätta kampen.

Argumentationen ställer alltså inga alls frågor utan är fullständig glasklar. Hade det handlat om en ockupation eller något liknande där det fanns en mikroskopisk chans att man kunde sätta motstånd. Ja då skulle det ske enligt guden. Nu gick guden med på kapitulation. Det har inget med folket att göra. De hörsammade bara det som krävdes av dem vilket de gjort kriget igenom.

Du har inte riktigt greppat japanska kejsarens position? Hade det handlat om strategi eller en tanke för det japanska folkets väl skulle kriget slutat sedan länge. Det VAR slut, guden hade bara inte gett upp än.

Jag ignorerar inte ett enda argument för fällningen av bomben, men att det sparade japanska liv från en maktgalen härskare som var satt som Gud är ett faktum. Det fanns givetvis flera skäl. Det ena utesluter inte det andra som du verkar tro. Det fanns en total hängivenhet. Finns otal böcker skrivna om det. En av de de enklare är "Kamikaze" av Albert Axell mfl.

Där kan du bland annat läsa att den första kamikazepiloten var fullt emot ideen med att begå självmord. Men hans gud hade bestämt att det var så. Då gör man på det sättet och ställer inga frågor.

Så nej, att spara människoliv var en del av atombomben. En av flera anledningar.

Du kan själv läsa om vad man baserade sina kalkyler över en invasion av japan från båda sidorna. Wikipedia har en sammanställning med böcker om ämnet också

http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Downfall

"In addition, the Japanese had organized the Patriotic Citizens Fighting Corps—which included all healthy men aged 15–60 and women 17–40—to perform combat support, and ultimately combat jobs. Weapons, training, and uniforms were generally lacking: some men were armed with nothing better than muzzle-loading muskets, longbows, or bamboo spears; nevertheless, they were expected to make do with what they had.[26]

One mobilized high school girl, Yukiko Kasai, found herself issued an awl and told, "Even killing one American soldier will do. … You must aim for the abdomen"

*** EDIT ***

Sårade och svårt skadade japaner grät över att de inte fick möta döden i ett banzai-anfall. De som var mer friska fick trösta dem att de inte vanärade sig själv pga detta.

Jo. Men med lite källkritik kan man också lätt förstå att det är nödvändigt att försvara fällningar av atombomben med humana argument. Händer det igen kommer man även då att motivera det med att det är för att rädda människoliv. Så fungerar propaganda. Det blir liksom ett teoretiskt cirkelresonemang som är alldeles för tillrättalagt, dessutom gärna i efterhand. Och detta är en poäng som du vägrar att beröra, nämligen att det primära syftet med atombomberna inte handlade om japan överhuvudtaget. Japan var slaget. Det handlade om att hålla Sovjet passivt.
Att rädda japanska människoliv var det sista man tänkte på från amerikanskt håll. Brandbomber över det civila japan pekar mot det. Att det dessutom växte fram en ganska besynnerlig tyst policy inom framförallt marinkåren att inte ta fångar -alla skulle skjutas- pekar på inställningen som fanns. Japaner var knappt människor. Och även om du inte påstår det, att det var japanska människoliv man försökte skydda, utan snarare amerikanska så är det ganska magstarkt att i efterhand påstå att atombomberna räddade liv. Det är och förblir ett brott mot mänskligheten, då dessa människor som dog var oskyldiga civila.
Fällningarna genomfördes främst för att
-Minimera egna förluster
-Visa Sovjet att man förfogade över ett vapen som gjorde den väldiga röda armén mer eller mindre poänglös.
Dessa två faktorer kombinerat med det hat som vuxit fram i och med de väldigt blodiga slag som detta krig tvingat fram möjliggjorde fällningarna.

Ska jag vara ärlig låter det där snacket om att den amerikanska militären skulle varit rädd för bambu-spjut väl magstarkt, om man använder det som argument för fällningarna. Det kan peka på, som jag sa, hur det kejserliga japan "såg ut", men inte motivera Hiroshima eller Nagasaki.

/K

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laurinkalle
Jo. Men med lite källkritik kan man också lätt förstå att det är nödvändigt att försvara fällningar av atombomben med humana argument. Händer det igen kommer man även då att motivera det med att det är för att rädda människoliv. Så fungerar propaganda. Det blir liksom ett teoretiskt cirkelresonemang som är alldeles för tillrättalagt, dessutom gärna i efterhand. Och detta är en poäng som du vägrar att beröra, nämligen att det primära syftet med atombomberna inte handlade om japan överhuvudtaget. Japan var slaget. Det handlade om att hålla Sovjet passivt.
Att rädda japanska människoliv var det sista man tänkte på från amerikanskt håll. Brandbomber över det civila japan pekar mot det. Att det dessutom växte fram en ganska besynnerlig tyst policy inom framförallt marinkåren att inte ta fångar -alla skulle skjutas- pekar på inställningen som fanns. Japaner var knappt människor. Och även om du inte påstår det, att det var japanska människoliv man försökte skydda, utan snarare amerikanska så är det ganska magstarkt att i efterhand påstå att atombomberna räddade liv. Det är och förblir ett brott mot mänskligheten, då dessa människor som dog var oskyldiga civila.
Fällningarna genomfördes främst för att
-Minimera egna förluster
-Visa Sovjet att man förfogade över ett vapen som gjorde den väldiga röda armén mer eller mindre poänglös.
Dessa två faktorer kombinerat med det hat som vuxit fram i och med de väldigt blodiga slag som detta krig tvingat fram möjliggjorde fällningarna.

Ska jag vara ärlig låter det där snacket om att den amerikanska militären skulle varit rädd för bambu-spjut väl magstarkt, om man använder det som argument för fällningarna. Det kan peka på, som jag sa, hur det kejserliga japan "såg ut", men inte motivera Hiroshima eller Nagasaki.

/K

Jag har inte en enda gång sagt att det primärt skulle handlat om att rädda japanska människoliv. Det handlar om att det hade kostat mkt mer människoliv om man angripit japan. Det var inte ett reellt alternativ. Jag skulle gärna vilja se några belägg för en marinkårspolicy som handlade om att man inte skulle ta några fångar. Med tanke på att japaner konsekvent inte var värst sugna på att överhuvudtaget bli fångar (återigen banzai-charges osv) och att man hellre slogs till sista man skapar ännu mindre nödvändighet för en sådan policy.

Jag har inte heller hävdat att det inte skulle finnas andra motiv OCKSÅ för atombomben. Men ett av dem var just att man skulle minska förlusterna. Givetvis så har man primärt tänkt på sina egna förluster men det är självklart ett argument att man slapp sätta in egna soldater mot kvinnor och barn. Det är DET man är rädd för inte barn med bambu-spjut. Att man skulle behövt döda civila för att kejsaren skulle tvingat dem alla gå in i döden.

Kriget hade alltså kunnat dras ut under flera år inför en sådan situation. Så nej, du kan inte utesluta det motivet att atombomberna även räddat liv i slutändan. Som sagt tidigare, jämfört i dödstal så var brandbomberna med sina över 500 000 döda och 67 sönderbombade städer en enorm skada.

Det är ingen alls kontroversiell åsikt att säga att man med atombomben såg till att människoliv i slutändan räddades. Det finns mängder med rapporter skrivna om ärendet och det blir lite fånigt om du bara ignorerar dem som om detta är första gången du hört det.

Du eller jag är varken de första eller sista att diskutera detta men att tro att det på något sätt skulle vara bevisat att räddande av liv fanns med på tapeten är lite väl magstarkt. Det finns som sagt åtskilliga mer insatta personer än oss som kommit fram till båda riktlinjerna. Men då har det handlat om det rättfärdigade atombomberna eller inte. Jag tror ingen betvivlar på att det skulle dött fler om man blivit nödgad att invadera japan för att få slut på kriget. Det hade inneburit att både Sovjet och USA genomförde invasionen. Att vänta ut var inte riktigt på tapeten precis när världen varit i krig i 5 år.

Det finns för övrigt även personer som anser att bomberna över hiroshima och nagasaki inte var det som fick Japan att ge upp utan att de även skulle få Sovjet emot sig som var det som fick bägaren att rinna över.

*** EDIT ***

http://ww3.wpunj.edu/newpol/issue21/shalom21.htm

[from New Politics, vol. 6, no. 1 (new series), whole no. 21, Summer 1996]

"That U.S. policy makers saw a benefit vis-a-vis the Soviet Union from using the bomb has now been widely accepted, but that relations with Moscow constituted the reason for obliterating Hiroshima and Nagasaki is still much disputed, even on the left. "

och:

"Robert James Maddox, who two decades ago challenged the academic integrity of New Left historians, including Alperovitz (though his own use of evidence left much to be desired), has now written Weapons for Victory, a defense of the bomb and an often vituperative attack on its critics. In Code-Name Downfall, two military historians, Thomas B. Allen and Norman Polmar, describe the planned invasion of Japan and conclude that the bomb was justified to forestall the bloodletting that such an invasion would have entailed."

*** EDIT 2 ***

Och vi kommer knappast lösa det här i den här tråden då du helt enkelt har valt en sida av diskussionen och jag en annan. Men om du tror att det inte finns en annan sida, att du pratar utifrån en vedertagen syn på atombomben så har du fel. I sådant fall har du läst alldeles för lite om konflikten om du tror att endera sidan är "bevisad" det beror helt på vad man tar i beaktande.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"