Intel lanserar serverprocessorer i 32 nanometer

Permalänk
Melding Plague

Intel lanserar serverprocessorer i 32 nanometer

Processorjätten Intel utökar utbudet för serversystem med sexkärniga Xeon-modeller i 32 nanometer.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den tabellen får intel i7 980X att se prisvärd ut i jämförelse.

Permalänk

intel käns lite som ett gammalt ånglok...det kan inte stanna det bara tuffa på..
det menar jag i positiv bemärkelse.

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Den tabellen får intel i7 980X att se prisvärd ut i jämförelse.

6 kärnor på 3.33 ghz för 999 $ är ju helt okey i jämförelse.

jag förstår dock inte hur intel resonerar, det borde vara fysiskt omöjligt att få 60% bättre prestanda, om den enda skillnaden blir 2 kränor till, och man redan har 4. borde ju inte kunna bli mer än 50% bättre

Permalänk
Medlem

Då kan man även vänta en ny 12-kärnig Mac Pro också (menar att ett till företag borde stå med).

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

L3406 var ju lite cool med bara 30W effektförbrukning. Är det någon som vet vad det motsvarar i AMDs sett att mäta effekt?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
6 kärnor på 3.33 ghz för 999 $ är ju helt okey i jämförelse.

jag förstår dock inte hur intel resonerar, det borde vara fysiskt omöjligt att få 60% bättre prestanda, om den enda skillnaden blir 2 kränor till, och man redan har 4. borde ju inte kunna bli mer än 50% bättre

Jag läser det som att 6 kärnor i 32 nm ger upp till 60% bättre prestanda än de äldre 4-kärninga xeon-modellerna i 45 nm. Det kan ju gjorts optimeringar som gör 32 nm-modellen snabbare, t.ex. högre klockfrekvens än tidigare 45 nm modeller. Eller så är de snabbare även vid samma klockfrekvens (man kanske även gjort andra optimeringar).

Hade varit intressant med en jämförelse av prestandan vid samma klockfrekvens för en 4-kärnig 45 nm och en 4-kärnig 32 nm.

Det är även intressant att jämföra ett system med dubbla 4-kärniga processorer (dual socket moderkort) med singel 6-kärnig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Jag läser det som att 6 kärnor i 32 nm ger upp till 60% bättre prestanda än de äldre 4-kärninga xeon-modellerna i 45 nm. Det kan ju gjorts optimeringar som gör 32 nm-modellen snabbare, t.ex. högre klockfrekvens än tidigare 45 nm modeller. Eller så är de snabbare även vid samma klockfrekvens (man kanske även gjort andra optimeringar).

Hade varit intressant med en jämförelse av prestandan vid samma klockfrekvens för en 4-kärnig 45 nm och en 4-kärnig 32 nm.

Det är även intressant att jämföra ett system med dubbla 4-kärniga processorer (dual socket moderkort) med singel 6-kärnig.

Jag gissar på att det är vad dem menar, men det är inte vad de skriver. De skriver att 50% fler kärnor ger 60% mer prestanda

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk

Var är Magny Cours AMD? Jag vill se en duell mellan dessa och Magny Cours!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Jag gissar på att det är vad dem menar, men det är inte vad de skriver. De skriver att 50% fler kärnor ger 60% mer prestanda

Citat:

Från artikeln
Största nyheten jämfört med föregående modeller i 45 nanometer är varianter med sex kärnor, något som enligt Intel ger upp till 60 procent bättre prestanda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov

Din poäng är? Det står ju att de varianter med 6 kärnor, dvs 50%fler kärnor, ska prestera 60% bättre, inte typ "de nya versionerna med 6kärnor ska prestera 60% bättre än sina 4kärniga föregångare". Då är det mycket väl försvarbart.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

attans , ingen billig snik xeon som man kunde köpa istället för 980x i den listan inte

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
L3406 var ju lite cool med bara 30W effektförbrukning. Är det någon som vet vad det motsvarar i AMDs sett att mäta effekt?

Hur är en dual-core på 30W "cool" när samma lista innehåller en hexa-core på 60W?

Permalänk
Avstängd

Shit! Nu börjar det bli riktigt låga watt tal. 40W är perfekt för mig. Helst ska det vara 6 kärnor, men då blir det 60W tyvärr. 6 kärnor driver 30 tunga Office användare med tunna klienter SunRay. Och slår man ut 60Watt på varje användare så blir det strömsnålare än en laptop. Också kör man AMD graffe som drar typ 10watt vid idle. Shit!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Din poäng är? Det står ju att de varianter med 6 kärnor, dvs 50%fler kärnor, ska prestera 60% bättre, inte typ "de nya versionerna med 6kärnor ska prestera 60% bättre än sina 4kärniga föregångare". Då är det mycket väl försvarbart.

Det står "60% bättre" och "jämfört med föregående modeller i 45 nanometer" i samma mening. Det var väl det som var min poäng. Men nu vet vi inte hur intels ursprungliga påstående ser ut i sin helhet.

Hittade detta som också är svårtolkat:
http://www.guru3d.com/news/intel-launches-sixcore-xeon-5600/

Citat:

Intel has formally launched their six-core workstation and server processors. The Xeon 5600 has been made on the same 32 nanometer process as the Core i7-980X and give more performance without consuming more power as a result. Performance gains range from 10 percent in single tasks that don't use the extra two cores to as much as 60 percent for heavily threaded apps, but even the flagship, 3.33GHz X5680 consumes the same 130W as its predecessor.

Detta är lite tydligare:
http://arstechnica.com/business/news/2010/03/intel-goes-to-gu...

Citat:

All of the 5600 parts are in the range of 130W to 80W TDP, which means that you can stay in the same TDP as the previous 45nm 5500 family while getting a 60 percent performance boost (or so Intel claims), or you can choose the same performance at 30 percent less power. Intel is counting on the power/performance boost from the 32nm shrink to combine with a release of pent-up demand for long-delayed server upgrades to spur sales of the new Xeons.

Det verkar alltså vara någon prestanda/watt jämförelse som intel har gjort jämfört med Xeon 5500 familjen. Sedan har nog översättningar och omskrivningar gjort det hela lite svårläst...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
attans , ingen billig snik xeon som man kunde köpa istället för 980x i den listan inte

Xeon W3680 är ju en 980X för exakt samma pris med enda skillnaden att Xeon-versionen har stöd för 1333MHz-minne medans i7an bara har stöd för 1066
(Den har dessutom helt upplåst multiplier!)

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Har 980X 2 QPI så man kan köra den på dualstocket mobon? Isåfall är ju 980X ett riktigt kap

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperA
Har 980X 2 QPI så man kan köra den på dualstocket mobon? Isåfall är ju 980X ett riktigt kap

nix

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yorii
Xeon W3680 är ju en 980X för exakt samma pris med enda skillnaden att Xeon-versionen har stöd för 1333MHz-minne medans i7an bara har stöd för 1066
(Den har dessutom helt upplåst multiplier!)

tänkte mer nått i stilen 980x @2 ghz för 300$.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Kanske skulle bli en E5620 till nya servern eller ska man gå på en X3440.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

När kommer dessa ut på marknaden så man kan köpa dom?