Nvidia Geforce GTX 480

Permalänk
Medlem

Techpowerup har använt Catalyst 9.12 istället för 10.3 i det jämförande testet med GTX 480 och ATI grafikkorten, många på techpowerup forum frågar varför och kräver ett nytt test med Catalyst 10.3 http://forums.techpowerup.com/showthread.php?t=117929

Visa signatur

janee

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svart_smurf
Det var inte mycket.
Btw fan va många som sitter hemma vid datorn en fredags natt:O

Klart.. vad ska man annars göra!???

Permalänk
Medlem

Där ser man, precis som man hade förutsett att det skulle dra mycket ström och inte prestera så värst mycket bättre än konkurrenten. Jag hoppades på att Nvidia verkligen skulle lyckas med GTX400 men än så länge känns det inte lovande.

Kanske framtida drivrutiner kan få fart på korten mer men det får vi hoppas.

Synd att SweClockers inte benchmarktestade kortet med Unigine Heaven 2.0 som sägs har varit optimerat för Nvidia. Nån som vet om det finns ett test med UH2.0?

Nvidia får väl sänka priset genast tycker jag annars har de svårt att sälja dem i mängder.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem

Ajaj ser ju riktigt dåligt ut för nvidia. Det är väl bara att behålla sitt 5870 med stolthet nu då Bygga dator idag woohooo!

Permalänk
Medlem

GTX 470 är ingen höjdare heller [Se test] med tanke på sitt pris ~3700kr, presterar oftast sämre än HD5870 men ibland bättre beroende på spel men ångloket drar lika mycket load som ett HD5970...känns ovärt att köpa båda korten då många troligtvis måste köpa fläskiga nätagg för att kunna köra en SLI config till ett högt pris både vid inköp och på elräkningen.

Nvidia tappar på marknanaden ~~

Permalänk
Medlem

Fermi är bara ca 70% snabbare än GT200 i F@H, med ca 40% högre effektåtgång (100w mer än gtx280). Gpu-temps på ca 95 grader, vilket betyder fläkt @ >70% (?).

http://www.legitreviews.com/article/1258/14/

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcdposter1337
deaatta är dom julagtpm fpör mig fåälr läsa en brar recension om rermoi ohc fincj med en tjej gem fråtn krpgen haha hoppas gatt hon inte är ful når man vaknar imorgon för annar blr det ingen fukost.

Skullesifrra bra med6 fermi i min fator synd bata att man m´åste säkja sin kropp tillmiljöcerket och andas in avbgaser om mann vill ha råd med korten.

synd an man inte läst revensiinen bara för göra der umorgon.
Jag Andeas önslar er alla sweockets en fortsatt revlig morgon och e sköm helg (L)

Ja du, ska man skratta eller gråta? Det var nog inte med några imba skrivfärdigheter fisken din nappade på betet iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Fermi är bara ca 70% snabbare än GT200 i F@H, med ca 40% högre effektåtgång (100w mer än gtx280). Gpu-temps på ca 95 grader, vilket betyder fläkt @ >70% (?).

http://www.legitreviews.com/article/1258/14/

Här i jämförelse med GTX 285
GTX 470 (+25,7 - 43,8 %)
GTX 480 (+52,3 - 68,9 %)
Källa: Geforce GTX 480/470 reviewed: Folding at Home

Permalänk
Medlem

Nej nu när jag läst fler Tester av GTX480/470 så måste jag säga att det här är en ren flopp från Nvidias håll. Aldrig att jag skulle utsätta min dator för den typen av strömslöseri och värme. Det värsta av allt är att Både GTX480 och GTX 470 tar bort hela spelupplevelsen om du inte sitter med slutna hörlurar. Korten låter ju så fruktansvärt mycket att det inte är försvarbart. Det spelar ingen roll att GTX480 skalar närmare 100% man kan inte ha två sådanna i sin burk.

Räknar man bort Dirt 2 i testerna här på Sweclockers så är skillnaden mellan GTX480 och HD5870 ganska liten. Det här var det sämsta som kunde hända och ATI lär ju inte sänka priserna framöver.

Permalänk
Medlem

Prestanda i stil med det man räknat med, men mindre än man hoppats på. Men strömförbruknigen Och ljudnivån är ju nåt i hästväg!! _Kommer inte köpa något av dom nya korten. Kommer antingen vänta ett tag till eller köpa mig ett 5870. Ser ju klart mer prisvärt ut för att bara spela med. Och man slipper masugn och dyra elräkningar (även om elräkningen är minsta problemet. ).

Ati tog hem denna segern trots allt
_

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Avstängd

Sröm förbrukningen är ju inte nära acceptabel ! Sen pris prestanda så måste man vara riktigt lätt lurad om man köper något fermi.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Avstängd

Jag tänkte köpa GTX 470 innan jag såg testerna men eftersom jag ej är fanboy väntade jag och som jag ser det så blir det 5870 då man kan få det för nästan samma pris.

ska bara vänta några veckor och se om det inte kommer ett 5890.

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||

Permalänk
Avstängd

Ja, kan ju bara konstatera att mina två 275 står sig jävligt bra mot GTX 480.
Nu faller de bara kort på Dx11 biten, men annars har den inget att komma med.
Skulle jag byggt dator idag skulle det bli AMD för hela slanten.

Visa signatur

AMD Phenon II 945 @ 3,8Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8 Gb Corsair XMS2 1080Mhz | Gigabyte + Asus GTX 275 (SLI) | 2 x Samsung Spinpoint F3 1TB | FD Define R2 | Corsair TX750 | Dell 22" IPS | Genuine Windows 7 |

Permalänk
Medlem

Inte direkt jättebra... blir powercolor 5870 pcs+ för mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cerd Moyen
Här i jämförelse med GTX 285
GTX 470 (+25,7 - 43,8 %)
GTX 480 (+52,3 - 68,9 %)
Källa: Geforce GTX 480/470 reviewed: Folding at Home

Tackar, ännu lite sämre då. Märkligt egentligen. Kanske kommer en bättre anpassad klient iofs.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rullekorn82
Nej nu när jag läst fler Tester av GTX480/470 så måste jag säga att det här är en ren flopp från Nvidias håll. Aldrig att jag skulle utsätta min dator för den typen av strömslöseri och värme. Det värsta av allt är att Både GTX480 och GTX 470 tar bort hela spelupplevelsen om du inte sitter med slutna hörlurar. Korten låter ju så fruktansvärt mycket att det inte är försvarbart. Det spelar ingen roll att GTX480 skalar närmare 100% man kan inte ha två sådanna i sin burk.

Nu låter iofs i princip alla prestandakort mycket på höga fläktvarvtal, det intressanta är ju vid vilken belastning dessa varvtal inträffar. Det ska bli intressant att se hur det är i praktiken. Det jag sett är att kortet är relativt tyst upp till ca 90 grader, sen brakar det loss ordentligt. Frågan är då bara vad som krävs för dessa 90+ grader. Någon recensent lyckades med det efter 30 minuters spel i AvP i ett 800D-chassi. Om det stämmer är det ju katastrof. Men jag behöver lite mer underlag innan jag känner mig säker i den delen. Om det är på det viset (dvs superhögljudd vid ganska normal användning) så är det ju katastrof, och då menar jag på riktigt som i ingen kommer köpa dom. Och så illa kan det ju inte vara, då hade man väl inte släppt korten får man anta.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Att inte Sweclockers tagit upp ljudnivån som en nackdel i summeringen är för mig en gåta. Förövrigt ett mycket bra och välskrivet test.

Permalänk
Avstängd

Ganska väntat, lite mer fps för mycket mer slantar. Strömförbrukningen, priset och ljudnivån gör detta kort till en total flopp. Skalningen var det enda possitiva och iom 32nm kan fermi kanske komma igen. Lite ledsen blir man, hade planerat att köpa ett 5850 för 2000kr men men.

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rullekorn82
Att inte Sweclockers tagit upp ljudnivån som en nackdel i summeringen är för mig en gåta. Förövrigt ett mycket bra och välskrivet test.

"När kortet inte belastas ligger fläktens ljudnivå oerhört lågt, vilket innebär att de övriga komponenterna så som CPU-kylare och hårddiskar kommer att överrösta den. Fallet var dessvärre inte detsamma när kortet låg under full belastning. Vid cirka 90°C började fläkten sparka igång ordentligt och då var det inte roligt att sitta i samma rum som systemet. Hörlurar uppvridna till en ohälsosam volym är mer eller mindre ett krav."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
"När kortet inte belastas ligger fläktens ljudnivå oerhört lågt, vilket innebär att de övriga komponenterna så som CPU-kylare och hårddiskar kommer att överrösta den. Fallet var dessvärre inte detsamma när kortet låg under full belastning. Vid cirka 90°C började fläkten sparka igång ordentligt och då var det inte roligt att sitta i samma rum som systemet. Hörlurar uppvridna till en ohälsosam volym är mer eller mindre ett krav."

Jo jag har läst artikeln men det är fortfarande inte med i summeringen/slutsatsen.

Permalänk
Medlem

Kommer priset på 5870 sänkas nu?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Ja, då kan alla "jag ska vänta till fermi kommer" känna sig besvikna och köpa sig ett ATI dito istället

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaman
Där ser man, precis som man hade förutsett att det skulle dra mycket ström och inte prestera så värst mycket bättre än konkurrenten. Jag hoppades på att Nvidia verkligen skulle lyckas med GTX400 men än så länge känns det inte lovande.

Kanske framtida drivrutiner kan få fart på korten mer men det får vi hoppas.

Synd att SweClockers inte benchmarktestade kortet med Unigine Heaven 2.0 som sägs har varit optimerat för Nvidia. Nån som vet om det finns ett test med UH2.0?

Nvidia får väl sänka priset genast tycker jag annars har de svårt att sälja dem i mängder.

Hexus testade med Unigine Heaven 2.0 . Du kan läsa deras test på NVIDIA's GeForce GTX 480 finally unleashed. Reviewed and rated.
Edit: Om du bara är intresserad av det bechmarket så ligger det på sidan 8, The tessellation question

Permalänk
Medlem

Oj trodde det var 470 (3700kr) i testerna eftersom nvidias kort var identisk i prestanda och pris som hd5870... litar inte på att den är snabbare i dx11 pga Ungine heaven 2.0. kunderna med högre budjet kommer köpa hd5890 istället.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk

Väldigt trevlig läsning Sweclockers Dock lite som andra säger att det e lite av en flopp detta kort!

Visa signatur

CPU: Phenom2 X4 810@3,2ghz GPU:Asus 560ti cu2 overclocked 1gb MOBO: Gigabyte GA-MA790X-UD4 PSU: Corsair HX 620W RAM: 4gb XMS2 8500 CL-5 OS: Windows 7 64-bit Home Premium

Permalänk
Medlem

Tror inte drivrutinerna är så omogna som man kan tro då vi inte skall glömma bort att Nvidia inte bara har haft möjlighet att köra korten i simulatorer utan de har också haft kort (väldigt få givetvis eftersom utbytet var en katastrof) redan från a1 batchen. Gissar att vi hyfsat snart kommer få se en nyhet om en baslagersrespin för dessa kort verkar knappt lönsamma att tillverka.
Är det förresten någon som fortfarande tror på stor tillgång av kort vid lanseringen?

Effektkravet för den kastrerade GTX480's ger nu också helt klart en tydligt bild varför Oak Ridge projektet ligger i malpåse/ är nerlagt.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Det finns knappt någon anledning att köpa GTX 480 framför 5870. Priset styr självklart och skulle skillnaden vara 500-700kr mer än 5870 så kan vi börja argumentera för GTX 480. Nu är det dock inte lönt...

Det är inte ofta jag säger det, men AMD är ett betydligt bättre val...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VicRattlehead
Ja! köper man grafikkort för 5k och datorer för 15k hit och dit så är inte strömförbrukningen så allvarlig. Den drar ju bara 20w mer än 5870 i idle.

Precis, köp kortet för att sedan sitta och titta på det i idle...

Förövrigt, riktigt besviken på prestandan/strömförbrukningen och papperslanseringen..

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem

Där ser man.
Man föll nästan med i folk hurrande att kortet kommer piska dittan och dattan osv.

Får hoppas på bättre konkurans i med nästa kort då.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Den absolut enda fördelen med GTX 480 är tessellation:

Det är det enda man kan argumentera för vid köp av GTX 470/480. Dock är det svårt i och med så få DX11-spel är ute.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

god morgon då alla nattuglor...
det mesta blev som jag trodde, "lite" bätre än 5870 "lite" dyrare och ett monster som suger ström...

med tanke på att 5XXX sirein har funnits ett tag så är detta ett fail och sen att korten sparkades in i framtiden än en gång..

för övrigt en mycket bra recension av swec, gillade verkligen att ni tog er tid att förklara hur kortet var uppbyggt.

Visa signatur

I am the Leech King!