Permalänk
Medlem

Ström/pirr från chassit

Hej

Håller på bygger min första dator och har följt guiderna som följer med paketen. Den funkar och jag kör på den nu.

Men när jag använde esd-armbandet för att sätta ihop den märkte jag att när strömsladden var urkopplad och endast skärmsladden var i så fick jag vissa små pirr/mycket svaga stötar genom armbandet. Typ som när man har ett batteri på tungan. Om jag rör vid chassit med fingret får jag ingen pirr eller stöt, om jag däremot drar handen över så känns det lite konstigt.

Har läst runt lite om detta, verkar vara fler som har det. Men jag känner mig lite oroad då jag inte vet nåt om sånt här alls.

Kan förövrigt nämna att jag har en väckarklocka i samma uttag som reagerar när jag tänder lampan plus att jag hade brus/störningar i en basförstärkare jag hade förrut.

Dessutom fungerar inte nya hårddisken, bara den gamla, kan det ha nåt med saken att göra?

Sorry för långt inlägg.

Nätagg OCZ StealthXStream 600W - köpt i år
chassi Ace Ecco 400

AMD Phenom II X4 955
OCZ Platinum XTC LV DDR3
Radeon HD5850

Permalänk
Medlem

Har du koll så att inte moderkortet eller något annat i datorn har dålig isolering mot chassit?

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem

Det var ganska dåliga manualer som kom med. Jag satte ut nio distanser (guld/kopparfärg) la på moderkortet och sedan nio skruvar detta följde med chassit. Vet inte riktigt hur jag ska felsöka..

Permalänk
Vila i frid

Har du bildskärmen ansluten och dess nätkontakt instoppad men inte datorns nätsladd är det läckströmmar från bildskärmens switchade aggregat du känner. Koppla loss ALL ström när du pysslar med ESD-armband anslutet.

Permalänk
Medlem

vart har du ESD armbandet anslutet?
om det sitter i tex. ett element så kan det vara för att detta inte är korrekt potentialutjämnat(jordutjämnat) och således har en högre/lägre potential än jorden som kommer genom vägguttaget till skärmen/datorn.
sedan kan det också vara för att det är olika jordpotentialer i uttaget för skärmen och uttaget för datorn.... sätter du dem i samma uttag så utesluts detta alternativet.

Permalänk
Avstängd

jordnigsfel. du satte moderkortdistanserna fel. att det följer med 9 st betyder inte att alla ska vara insatta. man går efter moderkortet och dess hål. inte efter chassit.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

jordnigsfel. du satte moderkortdistanserna fel. att det följer med 9 st betyder inte att alla ska vara insatta. man går efter moderkortet och dess hål. inte efter chassit.

Och för att kunna luska ut om ovanstående är problemet skulle det hjälpa att få veta vad det är för moderkort.

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Har du bildskärmen ansluten och dess nätkontakt instoppad men inte datorns nätsladd är det läckströmmar från bildskärmens switchade aggregat du känner. Koppla loss ALL ström när du pysslar med ESD-armband anslutet.

Testade nyss och såg att både enbart nätagg-strömsladd och enbart skärmsladd ger samma effekt.

Skrivet av -GufuX-:

vart har du ESD armbandet anslutet?
om det sitter i tex. ett element så kan det vara för att detta inte är korrekt potentialutjämnat(jordutjämnat) och således har en högre/lägre potential än jorden som kommer genom vägguttaget till skärmen/datorn.
sedan kan det också vara för att det är olika jordpotentialer i uttaget för skärmen och uttaget för datorn.... sätter du dem i samma uttag så utesluts detta alternativet.

Esd-armbandet ansluter jag i metallen i chassit.
Jag har också testat att endast ha skärmen kopplad till uttaget.

Skrivet av Redzo:

jordnigsfel. du satte moderkortdistanserna fel. att det följer med 9 st betyder inte att alla ska vara insatta. man går efter moderkortet och dess hål. inte efter chassit.

Just vart jag skulle skruva och sätta distanserna stod i moderkortsmanualen så det är iaf rätt hål.
Har skruvat isär allt igen och dubbelkollat.

Skrivet av mickel:

Och för att kunna luska ut om ovanstående är problemet skulle det hjälpa att få veta vad det är för moderkort.

M4A89GTD PRO/USB3 Asus

* Kör på det integrerade grafikkortet

* Har testat ta bort nätagg och alla sladdar och bara haft skärmkontakten, samma sak men känns mer på chassit.

* Har jag i nätagg och strömsladd, men utan det är kopplat till moderkortet och att jag inte har skärmsladd så känns det också lika mycket.

* Har testat att köra skärmen ensamt i vägguttaget.

Gärna hjälp tack Hur farligt kan det här vara förresten? Jag har ju köpt nya delar och inte skadat nåt vad jag vet.

Permalänk
Avstängd

Hur ser kopplingen till väggutag ut ? Kör du direkt i väggen från PSU eller pratar vi en grendosa ?

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Jag kör med grendosa har testat utan. Vägguttaget är ojordat vad jag vet då den inte har några piggar på sidorna, grenuttaget har det.

Vad var det du nämnde om jordfel förrut?

Permalänk
Medlem

Ok gammal tråd samma sak nu.

Nu har jag läst runt och sett massa med samma problem och det verkar vara så att detta är normalt och kan lösas genom att en elektriker installerar jordat uttag. Men att det inte är direkt farligt såvida inte jag skulle klantat till det rejält när jag byggde datorn?

Kan tillägga också att när katten strök sig mot chassit frös datorn två ggr.

tack