Permalänk
Medlem

TYST! TPS 3.0

Då var det dags för ett totalt nybygge för en gång skull.
Som vanligt är datorn byggd för minsta möjliga ljudnivå och hög funktionalitet.

|--- Information ---|

Hårdvaran:

Core i5 750 (@3.7GHz, 1.280V)
Asus P7P55D
Radeon 5850
4GB Ram
500GB HD
Corsair HX520W
Noctua NH-U12P
Prolimatech MK-13
Silentmaxx HD-silencer
Cooler Master HAF 932
+ Div Noctua fläktar

Temperaturer:

CPU-idle: 36 C
CPU-load: 59 C
GPU-idle: 28 C
GPU-load: 53 C

Får anses som väl godkända temperaturer med väldigt låg ljudnivå och överklockning till 3.7 Ghz.
Detta är extremvärdena med belastningsprogram. Processorn går sällan upp över 45 C och grafikkortet aldrig över 43 C vid normal användning och spelande.

|--- Beskrivning ---|

Då överkänsligheten mot ljud fortfarande existerar får man ta till med hårdhandskarna för att hålla ljudnivån nere på en dator med dagens grafikkort.
Trodde Radeon 5850 skulle vara tyst orignal då det enligt recensioner på kortet tytt på detta, men det var på tok för högljutt för mig.

Det blev att införskaffa en Prolimatech MK-13 från tyskland till detta. En rejäl och tung kylare som definitivt klarar att leda bort värmen från GPUn.
Under denna, på en ställning som man fick till MK-13, sitter två fläktar från Noctua med lite högre lufttryck än "vanliga" fläktar för att kunna pressa genom luften genom den täta kylaren.

Samtliga fläktar i datorn körs på minsta varvtalet med medföljande adaptrar utom 140mm fläktarna fram och bak som går på lägre varvtal än med adaptrarna som medföljer.
För att minska ljudet från hårddisken införskaffades en Silentmaxx HD-silencer. I version 1 och 2 av TPS har jag tidigare använt en effektivare ljuddämpare, men som gav hårddiskarna en livslängd på ca 1 år.
Gamla ljuddämparen har alltså bytt ut mot en ljuddämpare som dämpar aningen mindre, men kyler väldigt mycket bättre.

Chassit blev ett Cooler Master HAF 932. Fördelen är att chassit är stort och enkelt att jobba med, men är inte riktigt nöjd. Jag kommer med sannolikhet att täppa till toppen på chassit för att få bort en väg för ljudet att gå.
Orginalfläktarna åkte ut direkt, de var alldeles för högljudda och tungdrivna för att vilja starta på något under 12V, vilket gjorde att det inte heller går att sänka varvtalet utan att behöva ändra detta varje gång efter uppstart.

För er som undrar om Prolima MK-13 så är jag väldigt nöjd med denna kylare. Dock måste man se till att kyla VRM:en på 5850 då dessa brukar vara själva problemet med att byta kylare.
Detta löste jag genom att använda orginalplattan från kylningen som var monterat på grafikkortet från fabrik, samt kylflänsar på heatpipen som fanns på denna.

Blev positivt överraskad av hur enkelt klockning är idag. Ett knapptryck i Bios, vänta 2min, sedan var processorn redan uppe i 3.7 GHz med Vcore på enbart 1.280. Enkelt att hålla processorn sval med utan att föra oväsen.

Förhoppningen ligger att få ner datorn under 13-14 dB(A) vilket jag hoppas kunna åstadkomma med lite mer finlir som i sådanna fall blir updateringar av detta galleri. För stunden ligger datorn totalt på ca 15 dB(A).
Detta uppmätt med ljudmätare i jämförelse mot fläkt på 16 dB(A). För normal jämförelse kan sägas att en icke ljuddämpad hårddisk låter totalt sett mer än hela datorn.

Sidonotis: Fläkten som blåser ut nedåt är till för att hålla undan damm under datorn, då nätagget suger luft från undersidan av chassit.

TYST! TPS 3.0

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Medlem

Grafikkortet blev grymt bra.

Permalänk
Medlem

Ska inte fläkten i golvet vändas???

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Vart kom du över gpukylaren? I Tyskland?

Permalänk
Medlem

tjobre!

Riktigt snyggt du har gjort de, har ett likadant chassi blev taggad på att göra något liknande
Men undrar hur du fick fast fläkten där uppe i fronten på chassit och vilken storlek på fläkten. tacksam för svar

Permalänk

Vad fick du för skillnad på temperaturen på 5850? Har du funderat på att ljudisolera datorn? kanske gör så att du når 13dB...

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andyboy88:

Vad fick du för skillnad på temperaturen på 5850? Har du funderat på att ljudisolera datorn? kanske gör så att du når 13dB...

Ja detta känns bra gjort men endå helt fel. Varför ödsla tusentals kronor på tysta komponenter då chassit är som en ihålig ost, det minsta ljudet lär läcka ut endå.

Enligt mig:

Först: ljuddämpat chassi

Sedan: tystare komponenter

Och inte tvärtom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Ja detta känns bra gjort men endå helt fel. Varför ödsla tusentals kronor på tysta komponenter då chassit är som en ihålig ost, det minsta ljudet lär läcka ut endå.
Enligt mig: Först: ljuddämpat chassi Sedan: tystare komponenter Och inte tvärtom...

Själv har jag ett annorlunda syn på det hela.
Om man bara ljudisolerar chassit så tar man enbart bort symptomen och inte själva problemet.
Detta gör givetvis att ljudnivån minskar en aning om ljudkällorna låter mycket.
Jag har haft ljuddämpande chassin tidigare, men skillnaden blir inte märkbar när komponenterna låter så pass lite, utan man får då ofta istället sätta in fläktar för att dra in mer luft vilket skapar ännu mer ljud.
Minimerar man istället källorna för (o)ljud så tar man bort problemet och får inte symptomen.
Jag är nere i så pass låg ljudnivå sätta in plattor för att dämpa ljudet inte har någon uppenbar inverkan, dock är tanken att tillverka en plåt med tätande kanter och sätta uppe på datorn.
Anledningen till att välja ett så pass öppet chassi är för att kunna slippa att använda fler insugsfläktar utan låta luften cirkulera friare.

Skrivet av Ant3:

Ska inte fläkten i golvet vändas???

Som sidonotiserna säger i galleriet är denna till för att flytta bort damm under datorn så att inte nätagget suger upp detta, vilket fungerar bra.

Skrivet av parraxz:

Riktigt snyggt du har gjort de, har ett likadant chassi blev taggad på att göra något liknande Men undrar hur du fick fast fläkten där uppe i fronten på chassit och vilken storlek på fläkten. tacksam för svar

Om du menar den som är i 5.25" platserna så sitter den i en Scythe Kama Bay, i vilken fläkten bytts ut mot en från Noctua.

Skrivet av andyboy88:

Vad fick du för skillnad på temperaturen på 5850? Har du funderat på att ljudisolera datorn? kanske gör så att du når 13dB...

Temperaturen i load ligger på runt 60C. Tanken är inte att få ner temperaturerna mot originalkylaren, utan att få ner ljudet betydligt. (Kör du däremot fläktarna på fullt varv kommer dessa givetvis kyla bättre än originalkylaren).

Skrivet av fesen:

Vart kom du över gpukylaren? I Tyskland?

Finns hos http://www.caseking.de . Tänk dock på att kyla dina VRM!

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Medlem

Trevligt galleri. Med den kylaren är ditt grafikkort det snyggaste jag sett

Permalänk

Fint
Märkte även... IDE CD/DVD läsare? :/
Går det inte att plocka bort hårddiskburen i fronten där? Du har ju inget i den, kan ju lika gärna plocka bort den för bättre luftflöde, om den inte sitter fastsvetsad d.v.s.

Permalänk
Inaktiv

Trevligt galleri men jag blev riktigt intresserad av din grafikkortskylare. Stämmer det att kylflänsen inte går utanför ditt grafikkorts PCB? Tjockare än två kortplatser, är det 2,5 platser eller knappt 3? Ser ut som precis vad min lilla burk skulle få in. Vad för märke av grafikkort är det? Några problem med att montera kylaren?

5p får du för galleriet i övrigt.

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt, kommer nog köpa upphängning för mina hårddiskar för jag har samma chassi och vibbrationerna tas verkligen upp mycket i detta chassi.

Dock så har jag fläktkontroller och med de stora fläktarna på lägsta så låter de verkligen inte mycket men klarar av att flytta en hel del luft. Sen vet jag inte vad du betalade för vga klkyaren men en Schyte muhashi ( eller hur det nu stavas ) låter verkligeing inget på lägsta och klarar av att kyla ett stock klockat kort utan problem.

Sen fläkten längst ner, Skulle nästan rekommendera att du bygger nån liten grej som datorn kan stå på som gör att den kommer upp en bit från marken så kan du vända den och få ännu mer luftflöde. Narturligtvis måste den ha riktiga gummifötter med

Riktrigt trevligt galleri!

Sen 3.7 på 1.2? :S är inte det under stockvolt till och med ?

Inte dåligt snygg kylare dock

Edit: Vart kan man köpa Silentmaxx HD-silencer? Kunde inte hitta nått bra ställe

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Ja detta känns bra gjort men endå helt fel. Varför ödsla tusentals kronor på tysta komponenter då chassit är som en ihålig ost, det minsta ljudet lär läcka ut endå.

Enligt mig:

Först: ljuddämpat chassi

Sedan: tystare komponenter

Och inte tvärtom...

Beror helt på, köper man ett ruttet chassi så kan man börja ljuddämpa direkt annars köper man tysta fläktar FÖRST och är man inte nöjd där så kan man kasta in dämpmattor.

Man behöver inte kasta ut flera tusen för att tysta ner datorn då Arctic Cooling har fullgoda gpukylare sen finns billigare fläktar än Noctuas, färdiga dämpkitt kostar mycket, tar tid om man vill få det bra osv..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dispersion:

Fint
Märkte även... IDE CD/DVD läsare? :/
Går det inte att plocka bort hårddiskburen i fronten där? Du har ju inget i den, kan ju lika gärna plocka bort den för bättre luftflöde, om den inte sitter fastsvetsad d.v.s.

Tänkte att det vore klokast att spendera pengarna där de gör mest skillnad. Är väll ingen större skillnad mellan IDE och SATA på en CD/DVD enhet, mer än att man slipper en så stor kabel?
Hårddiskburen sitter popnitad. Tyvärr består ju chassit knappt av någon plåt alls, var på jag tror att den blir för instabil utan denna, då den stabiliserar upp chassit. Luftflödet påverkas knappt av buren då det fortfarande finns utrymme mellan den och fläkten i fronten.

Skrivet av anders.149:

Stämmer det att kylflänsen inte går utanför ditt grafikkorts PCB? Tjockare än två kortplatser, är det 2,5 platser eller knappt 3? Vad för märke av grafikkort är det? Några problem med att montera kylaren?
5p får du för galleriet i övrigt.

Kylflänsen går utanför grafikkortet i bredd med vad jag uppskattar till ca 5 mm. I höjdled är den inkl grafikkortet ca 3 kortplatser. Märket på grafikkortet är HIS. Viktigt är att det är ett referenskort, annars är risken stor att kylaren ej passar.

Skrivet av ceogar:

Sen fläkten längst ner, Skulle nästan rekommendera att du bygger nån liten grej som datorn kan stå på som gör att den kommer upp en bit från marken så kan du vända den och få ännu mer luftflöde.
Sen 3.7 på 1.2? :S är inte det under stockvolt till och med ?
Edit: Vart kan man köpa Silentmaxx HD-silencer? Kunde inte hitta nått bra ställe

Angående fläkten längst ner så behövs inte detta luftflöde. Jag har testat att vända den, men temperaturerna påverkas ej mätbart. Detta gjorde att jag valde att få den att flytta på dammråttor som vill bygga bo i nätagget istället.
Jag tror att vcore är 1.25 V orginal och har gått upp till 1.28 V, så en liten skillnad är det.
Hårddiskdämparen köpte jag på samma tyska sida jag länkar till tidigare, där jag köpte gfx kylaren.
Dock går denna att hitta under flertalet olika namn, t.ex. "Silentmaxx HD-silencer", "ICEDISK 100 Hard Cooler", "Logisys HS102SL" med flera. Är rätt säker att alla dessa är identiska utom märkning och färg.

-----------------------------------

Tackar alla som röstat och engagerat sig :). Tar gärna emot fler frågor.

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpa en ssd och behöver du lagring köp 5400rpm diskar som du kör upphängda.. även om fläktarna låter 13-17dBa så ligger i snitt alla diskar på 7200rpm mellan 25-30dBa..

Gör ett enkelt test boota systemet utan hårddisk ska du se vilken skillnad det gör..

Sen se till att inte ha ett ojämt luftflöde i chassit, bästa sätt är att räkna in och ut flöden

Permalänk
Medlem

Var idag på Dustin Home Expo och insåg att ett 5850 nog är det kort som passar mig bäst...och nu har du hjälpt mig med vilken kylare plus fläktar som ska väljas! Tackar!
Vilken 5850 var det du köpte?

Och sen ang. chassit så tycker inte jag att den där osten är ett bra val, självklart ger tysta komponenter mer än ett tyst chassi. Men de två tillsammans gör väldigt stor skillnad.

Permalänk
Avstängd

jag kommer bygga nästan en likadan pc när jag såg vad dba låg på...bara det att jag skaffar ett amd system och annat nätagg, dock ett tystare: Cooler Master Silent Pro M700 700w. Måste säga att det var fult med noctua fläkten fram

BRA!

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fesen:

Vart kom du över gpukylaren? I Tyskland?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=540677

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Medlem

Tackar! tyckte 32 euro var lite väl saftigt så beställde dessa istället: http://www.caseking.de/shop/catalog/Xilence-passiv-HD-Kuehler...

Får se hur tysta de är dock

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av TooMpa:

...även om fläktarna låter 13-17dBa så ligger i snitt alla diskar på 7200rpm mellan 25-30dBa..
Sen se till att inte ha ett ojämt luftflöde i chassit, bästa sätt är att räkna in och ut flöden

Som skrivit i presentationen till galleriet har jag en hårddiskdämpare som effektivt tar bort oljudet från hårddisken så detta inte är något problem. Dock när SSD:er blir aningen billigare kommer jag givetvis skaffa sådan som systemdisk och ha en vanlig hårddisk idle när den ej används, men det blir ett senare projekt.
Angående luftflödet så har du alltid lika mycket inflöde som utflöde ur chassit, i annat fall måste du komprimera luften och lagra denna.

Skrivet av Maango:

Vilken 5850 var det du köpte?

Som svarat ovan, ett HIS 5850 då det vid tillfället var det enda märket tillgängligt i lager i svensk butik som körde referensdesignen.

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ufos85:

Kylflänsen går utanför grafikkortet i bredd med vad jag uppskattar till ca 5 mm. I höjdled är den inkl grafikkortet ca 3 kortplatser. Märket på grafikkortet är HIS. Viktigt är att det är ett referenskort, annars är risken stor att kylaren ej passar.

Tack för informationen. Jag har suttit och kikat på bilder och försökt läsa mig till hur det skulle bli men det verkar med din info som att det är kört med denna kylare. Otroligt läcker kylare iallafall.

Tack för infon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Tack för informationen. Jag har suttit och kikat på bilder och försökt läsa mig till hur det skulle bli men det verkar med din info som att det är kört med denna kylare. Otroligt läcker kylare iallafall.

Tack för infon!

Vad blir det för kylare då?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Riktigt snyggt. Känns som du har tänkt igenom ditt bygge.

Permalänk
Hedersmedlem

Du har ju fler Nocutor än mig, :O.
Riktigt trevligt bygge:)

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk

Nämen... byt chassit Där har du troligtvis den bästa åtgärden för att få bort det sista oljudet. HAF läcker ju som ett såll.

Permalänk
Medlem

The Noctua edition ! jag tror inte du blir mycket störd nu, men ju fler fläktar oavsett vad varje har för värden blir till slut hörbart... men jag skulle ändå stoppa två till i taket så har du utnyttjat fullt ut dina nöjligheter til kylning. Jag själv har svurit til vattenkylningar som hörs för mycket, så jag förstår om du inte vill, men bra kylning är oavsett en prioritet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdvanilj:

Nämen... byt chassit Där har du troligtvis den bästa åtgärden för att få bort det sista oljudet. HAF läcker ju som ett såll.

Fördelen med öppet chassi är att luften kan lätt ta sig in/ut. Som exempel på nyttan detta gör är t.ex. att jag inte behöver en fläkt i sidopanelen vilket jag behövt till TPS 2.0, då grafikkortet annars blev för varmt.
Däremot håller jag på att bygga ett tätat "lock" till datorn att sätta överst, då det inte passerar någon märkbar luft vid detta ställe, utan enbart släpper genom ljud.

Skrivet av Gipsyboy:

The Noctua edition ! jag tror inte du blir mycket störd nu, men ju fler fläktar oavsett vad varje har för värden blir till slut hörbart... men jag skulle ändå stoppa två till i taket så har du utnyttjat fullt ut dina nöjligheter til kylning. Jag själv har svurit til vattenkylningar som hörs för mycket, så jag förstår om du inte vill, men bra kylning är oavsett en prioritet

Som det är just nu kommer jag täppa till ovansidan med ett lock. HAF 932's galler i toppen skapar tyvärr en hel del oljud när fläktar monteras här. Visst hade det gått att klippa bort gallret och montera dit fläktar, men som det är just nu hade de inte varit till någon direkt nytta utan bara skapat onödigt mer ljud. Jag hade två fläktar där till en början, men monterade sedan av dessa då de inte gav någon bättre temperatur när de var igång. Bättre i så fall med ett tätt lock som riktar ljudet bort från användaren och gör så att inte damm och smuts ramlar ner i datorn.
Angående vattenkylning så höll jag på med denna typ av kylning för ett antal år sedan innan tiden när heatpipes börjades använda i kylare. Då var vattenkylning något av det tystaste man kunde använda sig av, och går fortfarande att få riktigt tyst. Dock är det oftast pumpen som blir boven i dramat. Hade jag bara haft en balkong där datorn står hade jag kört vattenkylt och haft radiator och pump utomhus :).

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Medlem

Så här ska det låta!
Helt i min smak. Dvs inget onödigt lull-lull utan en rejäl tanke bakom och ett bra genomförande.
Finnas men inte märkas. Synd att det ska vara så dyrt att få det så bara...

Permalänk
Medlem

Varför köper man ett HAF om man störs av ljudnivån, det är något jag inte förstår. Fläkten där fram kan du antagligen ta bort för den tillför väldigt lite luftflöde, antagligen försumbart.

Sen förstår jag inte varför du valt att placera de statiskt starka fläktarna i chassin snarare än på processorkylflänsen?

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Snyggt jobb!