Värt att spara till en mac?

Permalänk

Värt att spara till en mac?

Hej.

Jag undrar om det är värt att spara pengar till macbook / pro? Tror ni jag kommer vara nöjd med den? Jag är 12 år och jag kommer typ behöva vänta rätt så länge efter det, och då undrar jag om det är värt pengarna?

Om jag skulle ha en, så kommer den agera main dator, och den jag har nu blir spel bara. Vad jag gör är mest typ Photoshop, webdesign, prodda musik (använder förtillfället Fruity Loops men inget måste), surfa, chatta, och lite sånt. Har sen jag varit liten velat ha en macbook typ, vet faktiskt inte varför men alltid tyckt om operativsystemet och designen.

Alternativet till detta är att skaffa en netbook och installera Linux och jag inte behöver vänta, men det är väl bättre att vänta och skaffa en bra? Som sagt, har jag en macbook så kommer den vara min main dator.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Dina intressen verkar ju passa som handsken för en Mac. Om någon vecka kommer ju Steam till Mac också och därmed massa nya spel om du känner för det!
Macbook kommer uppdateras i höst, så om du inte har bråttom, vänta.

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem

Macbook Pro är definitivt en prisvärd i sin klass (professionella, bärbara datorer). Du får mycket dator för pengarna och ett väldigt trevligt operativsystem. Eftersom du redan har en stationär dator och inte verkar ha något direkt behov av en bärbar dator i nuläget(?) så tycker jag du gott kan vänta och spara ihop lite mer pengar till din drömdator i stället. En netbook är ju mest till för att surfa och kolla mail på, ska du jobba med photoshop eller utvecklingsverktyg behöver du nog bättre prestanda och skärm.

Permalänk
Medlem

Jag håller med ovan, det låter som att du skulle gilla en MBP skarpt, vänta och köp dig en "riktig" laptop

Permalänk
Medlem

kort svar... nej

Visa signatur

Fear only Fear itself. I am fear!

Amd Phenom II 965@4Ghz, Asus Crosshair II, 6Gb ddr2@6400, Corsair 620 WX, Antec P182B, Ati 5870, Intel X-25M G2 SSD, raptor m.m diskar :P

Permalänk
Medlem

Liten egen notis för min del!

Du är 12år gammal nu och sedan du varit liten velat ha en macbook

tyckte det lät roligt bara:D

Permalänk
Medlem

Du nämnde ingenting om att du ville ha den för att den var portabel vilket är den störst anledningen till att ens köpa en bärbar dator.

Ifall den bara ska stå hemma kan du lika gärna ha en stationär, kanske iMac?

Visa signatur

"A person who never made a mistake never tried anything new." - Albert Einstein

CPU: Intel® Pentium® 4 EE @ 3.73 GHz Grafikkort: ATI Radeon HD2900 XT 512MB Minne: DDR2 PC6400 2048MB Hårddisk: Western Digital Black™ 640GB OS: Windows 7 Ultimate x32

Permalänk

Ok, tack så mycket tror jag väntar då.

Skrivet av nmc:

Liten egen notis för min del!

Du är 12år gammal nu och sedan du varit liten velat ha en macbook

tyckte det lät roligt bara:D

Hehe

Permalänk

Tror också du skulle tycka en Mac vore skitkul! Fast de kostar ju en slant så helt givet är väl ändå inte valet...

Jag skulle tänka så här: hur mycket orkar jag vänta på en ny burk? En månad, sex månader eller ett år? Hur mycket pengar kan jag spara ihop under nämnda tid? När jag har runt 10-12000 kan jag slå till Skulle det visa sig att det tar över ett år att spara ihop pengar skulle jag välja ett linuxalternativ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrooPnet:

kort svar... nej

Mycket givande svar där....

Personligen tror jag att en MAC är vad du ska satsa på... jag har själv pyslat med musik i både windows och MAC.. kan lova att det gick mycket renare på MACen även om PC'n hade bättre CPU och mer ram...

Permalänk
Skrivet av GnomeN:

Du nämnde ingenting om att du ville ha den för att den var portabel vilket är den störst anledningen till att ens köpa en bärbar dator.

Ifall den bara ska stå hemma kan du lika gärna ha en stationär, kanske iMac?

Varför jag väljer laptop är jag vill inte ha nån iMac eller Mac Mini / Pro. Dels för att har jag en laptop så kommer jag inte bara ha den hemma, då finns många möjligheter som blir fria. Varför jag inte vill ha en iMac är för jag behöver inte ha två stationära, sen är de dyrare med. Mac mini vill jag inte ha för då får man liksom inte med hela apple grejen. Vet inte om mus och tangentbord ingår men man vill ju använda en skärm som de har gjort då och sen jag kan ta med mig den där jag vill. Finns många gånger jag vill ha tillgång till en bärbar.

Permalänk
Medlem

Jag försöker fortfarande lista ut vad som skulle göra en Mac bättre. Såvida du inte absolut måste använda Espresso tror jag inte du skulle ha mer nytta av en Mac än en dubbelt så bra Windows-baserad dator för halva priset.

Skrivet av Rydalarn:

Mycket givande svar där....

Personligen tror jag att en MAC är vad du ska satsa på... jag har själv pyslat med musik i både windows och MAC.. kan lova att det gick mycket renare på MACen även om PC'n hade bättre CPU och mer ram...

Du pysslar absolut inte med musik om du tror att det är CPU och RAM som är problemet här. Jag tror det är en kombination av error 40 (problemet sitter 40 cm bakom tangentbordet) och ljudkortet. Ja, tro det eller ej, men att småpojkar sitter och producerar med moderkortsljud och klagar satan är exakt varför stereotypen "lol mac er bra för musik produktion" existerar.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Jag försöker fortfarande lista ut vad som skulle göra en Mac bättre. Såvida du inte absolut måste använda Espresso tror jag inte du skulle ha mer nytta av en Mac än en dubbelt så bra Windows-baserad dator för halva priset.

Macbook Pro har en väldigt snygg design och en robust konstruktion. Tangentbordet och den unika touchpaden är bland det bästa som finns att få och skärmen håller också mycket hög kvalité. Vill man ha tag på en likvärdig Windows-baserad dator så ligger priset nog på ungefär samma nivå eller högre, så jag tror faktiskt inte man får en "dubbelt så bra dator för halva priset". I det här fallet tycker jag att det handlar mer om tycke och smak och TS verkar ju föredra OS X + Mac...

Vill tillägga att jag själv inte äger någon Mac men går och suktar efter en iMac som ska ersätta min fyra år gamla Dell. Jag sysslar mest med programutveckling (Java, Ruby och AS/Flex) och utvecklingsmiljön på Mac verkar jäkligt nice (om bara Steve Jobs kunde sluta klanka ned på Flash). Min andra dator är en Thinkpad T400 som man väl kan säga motsvarar en MacBook Pro 13" och den kostade minst lika mycket när jag köpte den.

Permalänk
Skrivet av krimz:

[...](om bara Steve Jobs kunde sluta klanka ned på Flash).[...]

Tämligen off topic men: Han klankar ner på Flash med all rätt. Jobs kommer mest troligen att sluta klanka ner på Flash den dagen då det slutar suga (för ja, det gör det verkligen) och vara det som kraschar mest (enligt Apples statistik) på Mac OS X. Dock vore det inte helt otroligt om HTML5 och andra tekniker helt ersatt Flash innan Flash slutar vara så ohyggligt kasst.
Som någon vis sa, "If it's a crash, it's probably flash".

Sen Rydalarn och övriga som fortfarande tror att Mac skrivs "MAC", det skrivs "Mac". "MAC" är något helt annat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Du pysslar absolut inte med musik om du tror att det är CPU och RAM som är problemet här. Jag tror det är en kombination av error 40 (problemet sitter 40 cm bakom tangentbordet) och ljudkortet. Ja, tro det eller ej, men att småpojkar sitter och producerar med moderkortsljud och klagar satan är exakt varför stereotypen "lol mac er bra för musik produktion" existerar.

Så man använder inte ett extra ljudkort när man sitter med en studio-dator?
Om det inte hänger på ram & cpu när jag använder FL å gör längre sekvenser/loopar, å det börjar hacka då, vad beror det då på?

Permalänk
Medlem

Offtopic: Flytta till Kalix, där kommunens högstadieskola lånar ut en Macbook Pro (dock 2009-06 modellen) till sina elever under 3 år gratis. lol

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass