Två Acer, lite olika specs.

Permalänk
Medlem

Två Acer, lite olika specs.

Har riktat in mig på två olika Acer, och jag kommer lista allt som jag såg som främst skiljer dom åt här under, och skulle gärna vilja få lite feedback. Båda kostar 6000:-.

Acer Aspire 5738ZG-444G64Mn (LX.PQ102.009)

Busshastighet 800 MT/s
L2-cache 1 MB
L3-cache Nej
Processorhastighet 2,2 GHz
Processorkärntyp Dual Core
Processormodell Intel Pentium DC T4400

Grafikminne 1 024 MB
Typ av grafikminne GDDR3
Grafikprocessor Mobility Radeon HD 4650

Acer Aspire 5538G-314G64Mn (LX.PEA02.125)

Busshastighet 667 MT/s
L2-cache 1 MB
L3-cache
Processorhastighet 1,2 GHz
Processorkärntyp Dual Core
Processormodell AMD Athlon 64 X2 L310

Grafikminne 512 MB
Typ av grafikminne
Grafikprocessor Mobility Radeon HD 4330

Bluetooth!!

Den första har väl alltså ett bättre grafikkort? Men är Intel eller AMD processorn att föredra? Vilken hade ni lagt era pengar på?

Visa signatur

[Obsessed?...Na, just Bebopin...]

Permalänk

Absolut alternativ nummer ett, ingen tvekan. Dock skulle jag istället bygga en egen dator.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av PhenPhantom:

Absolut alternativ nummer ett, ingen tvekan. Dock skulle jag istället bygga en egen dator.

Bygga en egen bärbar?

Visa signatur

Samsung Galaxy Note 10.1

Permalänk

Helt klart dator nummer 1!

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk

Ingen av dom, du ska ha en sånhär!

Egenskaper för Acer Aspire 5738ZG-444G64Mn (LX.PQ402.007)

Hajjar inte att typ alla har missat denna dator, 5650 kort ju och snäppet snabbare cpu än den första du länkade för 5990:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Ingen av dom, du ska ha en sånhär!

Egenskaper för Acer Aspire 5738ZG-444G64Mn (LX.PQ402.007)

Hajjar inte att typ alla har missat denna dator, 5650 kort ju och snäppet snabbare cpu än den första du länkade för 5990:-

Sant sant, enda haken är väl att det endast går att beställa, e ju skönt att bara kunna tralla ner till butiken och köpa.

Visa signatur

Permalänk

Någon stor elektronik kedja hade med den i ett reklamblad för ngn vecka sedan, för 5990:-. Kommer dock inte ihåg vilken kedja det var, troligtvis elgiganten.

Fast den haken kan man allt leva med med tanke på hur mkt bättre prestandan är

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Någon stor elektronik kedja hade med den i ett reklamblad för ngn vecka sedan, för 5990:-. Kommer dock inte ihåg vilken kedja det var, troligtvis elgiganten.

Fast den haken kan man allt leva med med tanke på hur mkt bättre prestandan är

Elgiganten hade en Acer i sitt reklamblad igår såg jag, fast då var det den med AMD processor som jag skrev om i huvudinlägget.. Iaf i det reklamblad jag såg.

Visa signatur

Permalänk

Nä det va exakt denna jag länkade till som jag såg. Det var dock ngn vecka sedan, ganska säker på att det var elgiganten för dom och pccity är dom enda som har den. Den går på 6990:- på elgiganten nu, kanske värt att kika in på din lokala elgiganten och kolla vad dom tar för den.

Permalänk
Medlem

OK! Tack för tipset, kollade in min lokala ElGiganten idag och såg även denna som annonseras just nu.. En Packard Bell.. Den är hela 2000:- billigare än på PC City.. Men är den nåt att ha? Inget dedikerat grafikkort men bättre processor? Vad tycks?

Egenskaper för Packard Bell EasyNote TJ75-GO-721NC

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

riktigt dåligt gfx kort i den mannen..

Permalänk
Skrivet av Bebopin:

OK! Tack för tipset, kollade in min lokala ElGiganten idag och såg även denna som annonseras just nu.. En Packard Bell.. Den är hela 2000:- billigare än på PC City.. Men är den nåt att ha? Inget dedikerat grafikkort men bättre processor? Vad tycks?

Egenskaper för Packard Bell EasyNote TJ75-GO-721NC

Som sagt, grafikkortet i den går att kolla på film med men inte mycket mer. Spel går ej.

Permalänk
Medlem

Aiight, tack killar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så vilken dator tycker ni är bättre?

Den 1a med
Grafikminne 1 024 MB
Typ av grafikminne GDDR3
Grafikprocessor Mobility Radeon HD 4650

Eller
Grafikminne 1 024 MB
Typ av grafikminne GDDR3
Grafikprocessor Mobility Radeon HD 5650

För jag ser ingen annan skillnad på dem två. Är det andra kortet lite mer energisnålt? för batteritiden verkar vara en aning bättre på den andra datorn (om man ska lita på prisjakt info iaf)

tacksam för svar!!!

Permalänk

Den med 5650 är bättre rakt av, 5650 drar mindre ström och har högre prestanda. Stöd för Dx11 osv, mkt bättre