Bild som hackar: XBMC och MPC-HC

Permalänk

Bild som hackar: XBMC och MPC-HC

Hej!
Som många gånger förr har väl detta ämne behandlats... Men jag har googlat och sökt svar och testat många lösningar sen i julas utan att lösa problemet.

Problemet ligger i att om jag spelar upp material i 1080p (23,9fps) så hackar bilden grovt vid panoreringar. I XBMC slog jag på funktionen som ska interpolera och släta ut syncproblemen, det hjälpte ganska bra. det flyter på bra i cirka 5 sekunder och sen blir det som om den försöker "synka ifatt" genom att nästan som snabbspola 1 sekund. Grymt irriterande.

Jag har även provat i MPC-HC men har samma effekt där med hack vid panoreringar. Även med fungerande DXVA.

(Kallas problemet för judder?)

* XBMC 9.11
* Testat MPC-HC med K-light codec pack och DXVA aktiv
* Geforce9400 med senaste nvidia drivare
* Testat 50Hz och 60Hz över HDMI
* Testat PC-läge på TV över VGA (endast 60Hz).
* TV:n är en LCD Samsung LE40R72B vilken endast är HD-ready.

Hjälp någon? Är det TV:n det hänger på? Det fungerar alltså bra om jag spelar upp filmen lokalt på min stationära dator med en vanligt monitor...
Jag har en känsla av att det är TV:n det hänger på och det kan ju vara ett ganska angenämt problem att lösa, köpa ny TV

Permalänk
Medlem

Låter som att du kör din TV i 60Hz och att det är orsaken till problemet.
För att du ska kunna slippa hackandet vid panoreringar etc så måste du köra TVn i 24P (24Hz).

Rätta mig någon om jag har fel

Visa signatur

| I7 2600K @ 3.4Ghz| Noctua DH14| 8GB DDR3 | GTX670 |

Permalänk

Dags att shoppa då!

Permalänk
Medlem

Vad har du för specifikationer på burken?

Testa hur det blir med DivX HD Codec. Den är gratis. Kom ihåg att lägga till filtret i MPC-HC.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk

Du måste ha en skärm som klarar att visa bilden i 24Hz (eller 23,xxx någonting är det egentligen) eller en multipel av detta (48, 72, osv). Annars blir du aldrig av med hacken.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastforward:

Du måste ha en skärm som klarar att visa bilden i 24Hz (eller 23,xxx någonting är det egentligen) eller en multipel av detta (48, 72, osv). Annars blir du aldrig av med hacken.

Den inställning för 24hz som finns för nvidia/ati-kort är dock (såvida man inte meckar med modelines o dyl) precis 24.000 fps - vilket leder till att uppspelning av 23.976fps-material (det mesta dvs) får ett litet "hack" var ~15'e sekund. Det snyggaste sättet att kontra det är att exvis aktivera synkroniseringsfunktionen i xbmc som tvingar 23.976fps-material att visas i 24fps, samt resamplar och ökar hastigheten på ljudet med 0.1% för att matcha den ökade videohastigheten. Då blir det perfekt flyt!

I stort sett har fastforward ett bra svar på usprungsfrågan. Om du inte har någon möjlighet att ställa in 24hz som uppdateringsfrekvens - vilket antagligen betyder att tv'n inte stödjer det - så behöver du en ny tv.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Skrivet av pingy:

Den inställning för 24hz som finns för nvidia/ati-kort är dock (såvida man inte meckar med modelines o dyl) precis 24.000 fps - vilket leder till att uppspelning av 23.976fps-material (det mesta dvs) får ett litet "hack" var ~15'e sekund. Det snyggaste sättet att kontra det är att exvis aktivera synkroniseringsfunktionen i xbmc som tvingar 23.976fps-material att visas i 24fps, samt resamplar och ökar hastigheten på ljudet med 0.1% för att matcha den ökade videohastigheten. Då blir det perfekt flyt!

I stort sett har fastforward ett bra svar på usprungsfrågan. Om du inte har någon möjlighet att ställa in 24hz som uppdateringsfrekvens - vilket antagligen betyder att tv'n inte stödjer det - så behöver du en ny tv.

Ska man ställa bilden till 1920x1080 @ 24 hz helt enkelt eller vilken inställning snackar alla om? Gör jag det blir min bild skitdålig. Färgerna blir dåliga och bilden ryms inte på skärmen. Har en Samsung 40a559 fullhd. Tvn körs i pc-läge på den ingången (hdmi).

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Skrivet av pingy:

Det där visste jag inte om, jag trodde nvidia/ati körde 23,976Hz även fast det stod 24Hz. Jag måste leta efter en liknande synk-inställning i Arcsoft TMT som jag använder för att spela Blu-Ray.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~