Hur komma åt sorterad mail från olika platser/datorer
Är ett litet familjeföretag där vi jobbar från olika datorer och från olika geografiska platser. Idag använder vi pop3 från ett webbhotell. Vi använder alltså deras mailserver och loggar in via outlook express och laddar ner mailen och spar en kopia av mailen på servern. Problemet är detta: När man laddat ner mailen lokalt kanske man sorterar den, tar bort vissa mail etc. Skulle man sedan logga in på en annan dator och vilja komma åt mailen, så visst kan man ladda ner den igen men då är den osorterad och man får göra om all sortering etc. Man kommer inte heller åt mailen man skickat från den andra datorn om man inte skickat kopia till sig själv. Inte särskilt praktiskt. Hur löser man detta på ett smidigt sätt. Är ett litet företag (1-4 personer) med begränsad IT-kompetens utöver normalt användande.
Haft olika tankar kring lösning t ex med hjälp av
I
IMAP, Inte grepp på hur detta fungerar. Kan det vara så enkelt att detta kan lösa problemet om man hittar ett e-post/webbhotell som erbjuder IMAP och inte bara Pop 3? En nackdel om jag förstår det rätt är att mailen lagras på mailserver på ett e-post/webbhotell utanför företaget vilket är sämre ur sekretessynpunkt (så är det ju delvis idag och det hade man gärna undvikit). Har mycket mail så det krävs också att man kan hyra stort lagringsutrymme.
Microsoft Exchange, Inte grepp på hur detta fungerar - kanske för avancerat för vårt behov?
Egen fix. Att Outlook sparar den nedladdade mailen på en liten extern hårdisk som man tar med sig och kopplar in på de olika datorerna. Vet dock inte hur man styr så att Outlook vet var den ska hitta mailen, en extern disk kan ju få olika beteckningar när man kopplar in den beroende på hur mycket annat som är inkopplat
.
Som sag t jättedålig koll på detta. Kan någon ge tips om vad som kan vara en lämplig lösning och hur det fungerar så jag vet var jag ska börja.