Dell UltraSharp U2410 blinkar, börjar bli orolig.

Permalänk
Medlem

Dell UltraSharp U2410 blinkar, börjar bli orolig.

Hejsan,

Jag har varit en väldigt nöjd ägare över U2410 från Dell, den har fungerar utmärkt och vad jag egentligen
behöver hjälp med nu är något som har pågått i mindre skala en del - vilket jag trodde berodde på
DVI-kabeln.

In any case, sjärmen har börjat blinka. Det händer oregelbundet, ibland flera gånger efter varandra. Det
som händer är att den slocknar, och startar direkt efter någon sekund (den går inte igenom testet i
början där alla knappar börjar lysa, utan det tar ca 1-2 sekunder för den att slockna till svart och sedan få
tillbaka bilden igen, varefter det ibland också fortsätter 3-4 gånger till). Som sagt, det är oregelbundet.

Windows har ominstallerat, drivrutiner har varierats från både de jag fick med och de jag fick från deras
hemsida. Detta förekommer med både DVI- och HDMI-kabel.

Borde jag byta ut den? Vad kan vara för fel? Det är otroligt irriterande att sitta och rita i photoshop när
skärmen plötsligt slocknar men ojämna mellanrum.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Vid närmare eftertanke tror jag att det är kan vara grafikkortet, då jag använder skärmen till xbox360 också. Har endast en skärm
inkopplad för tillfället, och den blinkar fortfarande (still, både på HDMI och DVI). Sitter med ett XFX Radeon HD5850.

Det finns ingen inställning jag missar som kan orsaka detta?

Permalänk

Nej, knappast någon inställning, skulle vara om du har ändrat några konstiga saker i BIOS eller dylikt.
Blnikar det alltså aldrig när du kör med Xboxen? Har du kört tillräckligt länge med den för att vara säker?
Tyckte annars att det lät som att något i skärmen glappade, först tänkte jag att det är lysrören som pajar men ifall det hade varit det så hade bara ett visst område av skärmen börjat blinka - det sitter ju kanske tre eller sex lysrör bakom pixelstrukturen på de flesta skärmar.

Antar att du inte har någon mer dator att testa på, men du kanske kan låna en laptop av en kompis??

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Skärmen blinkar även på Xbox 360 märkte jag idag, via HDMI.

Skärmen dog helt nu, när jag startar den så lyses alla lampor upp successivt, men sedan stannar den med att endast den nedersta powerlampan lyser (även ifall den inte får signal av en dator, då den vanligtvis ska gå in i sleepmode och lysa orange). Detta är då i andra datorn men det blir likadant i huvuddatorn också.

Det roliga är dock; min sekundära skärm får inte heller kontakt med huvuddatorn just nu. Den står och växlar mellan vga och dvi och hittar inget (datorn är igång, blev precis klar med bränningen). Den sekundära skärmen hittas dock av den andra datorn. Startar jag om huvuddatorn så hittar den skärm två också.

Sammanfattningsvis så låter det som om grafikkortet har gått sönder, samt dell-skärmen. Jag ska låta dell-skärmen vila ett tag så får vi se ifall det skulle ge något ...

Filmade för att visa hur det ser ut, håller på att laddas upp på Vimeo just nu.

Dell U2410 Issues on Vimeo

Permalänk

Sådär kan det bli för mig någon enstaka gång. Jag har dock en helt annan skärm som dessutom har två år på nacken. Jag tror det hela handlar om att det blir något fel i kommunikationen mellan grafikkort och skärm. Du har inget i närheten som kan ge störningar som påverkar signalen i sladden?

Men fortsätter det återkomma skulle jag kasta tillbaka skärmen och be om en ny!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Det har varit ytterst sällan innan, dock sker det näst in till aldrig på min andra skärm till samma grafikkort. Såvida det inte är fel på kortet i xboxen också så känns det ytterst ologiskt att det inte skulle vara antingen sladden eller skärmen; och eftersom jag har provat med två HDMI och en DVI så utesluter det nästan kablarna också.

Som sagt så är det just nu på senare tid som skärmen beter sig så som filmen visar, och det förekommer väldigt ofta nu; nästan konstant då den är igång (med ett par sekunders mellanrum).

Ska dock prova med en VGA när jag kommer hem! I vilket fall gör jag en felanmälan hos dustin/dell så snart dustin hittar rätt nummer så att Dell överhuvudtaget kan hjälpa mig (tredje gången jag ringer kundservice nu, hehe). Inget illa mot Dustin, men lite koll tycker jag allt man kan ha.

UPDATE;

Efter mycket om och men, fick ta fram numret själv från orginalkartongen så skickar Dell en ny skärm utan problem redan imorgon och samtidigt hämtar upp den andra.

Happy!