Saker man stör sig på i filmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedishPshyco:

Filmer och seriers totala inkompetens när det gäller att verklighetstroget visa hur datorer och datorprogram fungerar.

Utmärkt och absolut skrattretande exempel:

YouTube - Numb3rs' description of IRC

Är ungefär allt jag kan säga om det klippet

Permalänk

Jag stör mig på typ allt som är orealistiskt ^^
Typ bensinfat som exploderar när man skjuter på dem, exploderande bilar, explosioner som är som stora eldklot (tänker mest på sprängmedel, det blir inget eldklot när sprängmedel exploderar), gnistor när man skjuter på metall.
Ehm ja det finns en massa andra saker också som jag inte kommer på just nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iXam:

Att alla djävla datorer ska låta stup i kvarten.
piiiip, dripp tuut, blippFUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU!

WORD!

speciellt i serien 24 xD, jag hade seriöst fått damp om min dator hade pipit och låtit som en laserpistol när jag bläddrar bland bilder eller läser en text

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk

En sak som stör mig är när det är bilkö i filmer så tutar i pricnip varenda bil en massa. Som om det skulle få kön att röra sig fortare ^^
I verkligheten är det väldigt få som tutar i en stor bilkö. Man tutar bara om det verkligen finns en anledning att tuta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

En sak som stör mig är när det är bilkö i filmer så tutar i pricnip varenda bil en massa. Som om det skulle få kön att röra sig fortare ^^
I verkligheten är det väldigt få som tutar i en stor bilkö. Man tutar bara om det verkligen finns en anledning att tuta.

Har du varit utomlands nån gång?

Permalänk
Skrivet av fredlovebot:

Nä, bara i Finland..
Kan kanske tänka mig att det är så i typ Indien där alla kör som fullkomliga dårar, men inte att det är så i t.ex. USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredlovebot:

Och speciellt Grekland..
Bodde ett år centralt i en stad på Kreta och fy fan vilket oväsen det var.
Så fort trafiken rör sig långsammare eller någon inte startar tillräckligt snabbt vid grönt ljus (typ inom 1 sekund) så tutar alla hej vilt.
Förutom det så använder alla tutorna till att hälsa på varandra och på snygga tjejer hela tiden.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk

Svensk film i allmänhet. Det är inte många svenska skådisar som är trovärdiga.

Sedan även "skrikljud" av bilar när de kör på grusväg

Visa signatur

Gigabyte EX38 DS4 :: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz :: Reaper PC8500 2x2GB :: Gigabyte Crossfire ATI Radeon HD4850 :: 1,35TB HDD :: Soundblaster Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

En sak jag stör mig på är när "the good guy" är en total idiot och inte kan slåss och liknande medan "the bad guy" är super mega awesome och kan utplåna vem han vill men ändå så förlorar han för allt är så jävla pk.

En annan grej är när skurken måste förklara hela sin plan i minsta detalj i slutet och självklart just då kommer våran hjälte loss och han är ensam mot 20 st men ändå så vinner han och han kan desarmera bomben genom att klippa en liten jävla kabel. Som sitter praktiskt nog väldigt lätt tillgängligt..

Permalänk
Medlem

Självklart allting som är orealistiskt, tråkigt att man tappar fokus från filmen :/ Tycker det finns en hel del bra exempel här i tråden, även action scener där de byter kamera snabbare än ett strobeljus blinkar så att man aldrig hinner uppfatta vad som verkligen sker utan bara mår illa

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag stör mig på operativsystemen alla datorer har i filmer, antingen är det en ripoff av win3.11 med 32bit färgdjup eller någon superbloatad linuxdist som är så flashig att den äter compiz fusion till frukost och skiter opengl.

Och använder dom linuxdisten så är det bara tangentbord som gäller, är det win3.11 så används däremot bara musen. True story.

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av propan:

även action scener där de byter kamera snabbare än ett strobeljus blinkar så att man aldrig hinner uppfatta vad som verkligen sker utan bara mår illa

Det måste alla hata!

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Skrivet av noodeem:

En sak jag stör mig på är när "the good guy" är en total idiot och inte kan slåss och liknande medan "the bad guy" är super mega awesome och kan utplåna vem han vill men ändå så förlorar han för allt är så jävla pk.

En annan grej är när skurken måste förklara hela sin plan i minsta detalj i slutet och självklart just då kommer våran hjälte loss och han är ensam mot 20 st men ändå så vinner han och han kan desarmera bomben genom att klippa en liten jävla kabel. Som sitter praktiskt nog väldigt lätt tillgängligt..

Jag håller helt med. Att skurken måste berätta sin plan är såklart för att vi tittare ofta är nyfiken kring varför, detta är ju typisk för James Bond filmer.

Annars stör jag också på att det ska vara så himla PK och att hjälten också hela tiden ska vinna. Det finns t.ex. otroligt många roliga parodier på Rambo på youtube, en var extra rolig då det såg ut som att Rambo slaktade civilbefolkningen. Men just denna blev nedplockad och "alla" andra finns kvar. Så jädra typisk av filmbolagen att ge sig på den ej PK versionen.

Sedan detta med att man ofta vet slutet innan man ens har sett filmen är tråkigt, visst det kan sluta på lite olika sätt, men huvudskådespelaren vinner nästan alltid. Det är lika spännande som att spela igenom ett spel med odödlighetsfusk.
Nej mer filmer där skurken vinner behövs. I princip alla dvdspelare kan slumpa fram tal (eftersom dvd-spel fungerar med denna funktion), där jag skulle tycka det vore skitskoj om de kunde ha olika slut som slumpades fram. Och då jag menar olika slut, så menar jag helt olika där huvudskådespelaren ibland vinner och ibland förlorar.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd

Något jag hatar är ungefär ett exempel i harpers island. En av personerna står med ett hagel imot mördaren. Ser han dödar hans vän. Vad gör dom? jo springer in i en toallet. Slänger iväg vapnet" om jag ej har fel" Och krälar ut ur ett litet fönster-.-.

Eller som någon sa. Alla dator saker. Ungefär nu håller datorn på att krascha! så är det helt fel saker som händer. hatar det.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Eller använt en kameraman som kunde hålla kameran still vore bättre.

Skrivet av Mr 3D:

jag stör mig väldigt mycket på dåligt inspelade filmer, med andra ord jag kollade på en B-film någon gång och kameran "skakade" så mycket så jag blev yr i huvudet, kunde dom inte ens använt en de-shaker

Men samtidigt så blir filmen väldigt tråkig om kameran står helt jätte stadigt hela tiden. Men som ni säger det får inte bli för mycket rörelse i kameran men lite rörelse blir roligare o se på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandstorm:

Svensk film i allmänhet. Det är inte många svenska skådisar som är trovärdiga.

För svensk film gäller en enda regel. Ju hårdare sågning av kritikerna, desto bättre rulle. Gamla pilsnerfilmer tillhör vårt absolut viktigaste kulturarv, och avskys av alla proffstyckare.

Själv störs jag av alla dessa scener när hjälten besegrat skurken och slängt honom utför ett stup (eller liknande). Fajten ser ut att vara slut men skurken flyger ändå upp några sekunder för att bli extra dräpt.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av nmc:

Men samtidigt så blir filmen väldigt tråkig om kameran står helt jätte stadigt hela tiden. Men som ni säger det får inte bli för mycket rörelse i kameran men lite rörelse blir roligare o se på

Absolut:)

Div. rörelser när nåt händer (t.ex explosion, bilkrock etc) är bara bra men när fanskapet till kameraman inte kan hålla den stilla när de bara står på marken och inväntar nån t.ex är ju.... inte speciellt bra. Dock händer det väl inte så ofta i riktiga filmter antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Absolut:)

Div. rörelser när nåt händer (t.ex explosion, bilkrock etc) är bara bra men när fanskapet till kameraman inte kan hålla den stilla när de bara står på marken och inväntar nån t.ex är ju.... inte speciellt bra. Dock händer det väl inte så ofta i riktiga filmter antar jag.

Ett bra exempel på "estetisk korrekt"(imo) kamera rörelse. Jag tror du menar att denna rörelse är jobbig, dock hade denna filmen blivit ganska mycket mer ointressant om man inte hade haft denna rörelse. Det är en sak som regissören/kameramannen ska ha känsla för o veta när det passar in:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Ett bra exempel på "estetisk korrekt"(imo) kamera rörelse. Jag tror du menar att denna rörelse är jobbig, dock hade denna filmen blivit ganska mycket mer ointressant om man inte hade haft denna rörelse. Det är en sak som regissören/kameramannen ska ha känsla för o veta när det passar in:)

Haha! Fan va skön

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av nmc:

Som jag skrev då med andra ord.. Just den där rörelesen är inte speciellt jobbig, och inte många andra heller men ibland kan det vara irriterande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Som jag skrev då med andra ord.. Just den där rörelesen är inte speciellt jobbig, och inte många andra heller men ibland kan det vara irriterande.

Okej, jag uppfattade att du skulle tycka denna var jobbig eftersom att de sitter still hela tiden

Permalänk

värsta är väl ändå när en bil gör 52 olika volter och sen är motor och växellåda urplockad och man ser klart och tydligt att ingen person sitter i bilarna.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Som det skrivits tidigare i tråden stör jag mig också på att skådespelarna inte pratar rätt språk.

Ta Enemy at the Gates t.ex.

Ryssar med brittiskt uttal på sin engelska.
Tysk major som pratar med en rysk pojke (sen kanske majoren pratar ryska utan att man vet om det, men det finns inget som säger att han gör det)

Nej...se och lär på hur Tarantino gjorde med Inglorious Basterds....hur svårt ska det vara?

Visa signatur

Chuck Norris doesn't play God, playing is for children
Är glaset halvfullt, halvtomt eller dubbelt så stort som det behöver vara?

Permalänk
Skrivet av nmc:

lmfao, fan stygnen från visdomstands-avlägsningen höll på att gå upp, skrattade så mycket.

Permalänk

Det jag stör mig mest på i filmer är över korrigerade (eller va de nu heter) slagsmål... kolla bara Starwars Ep 1 och gämnför med dom gammla filmerna dvs 4,5,6 jäkla skillnad på hur mycket mer överdrivet dom nyare känns.

annars är det mesta med jackie Chan ett bra exempel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

jag irriterar mig på att tjejer i filmer ofta är gudalika, såg på en hyfsad SCIFI film tills tjejen som var ytterst tanig slogs bättre än de 2 biffiga killarna hon var med. sen tappade filmen helt perspektivet när tjejn blir knivad vid ena lungan med en stor kniv, men vad händer? jo ni hon slåss på lika bra om inte bättre mot monstren eller vad det nu va.

sen kan man irritera sig på när tex ett monster slaktar 30 personer utan problem men när monstret möter hjälten så får det massiva problem med den här enda personen, ibland är filmen lite smart och personen får något vapen eller dylikt.

kollade på wolfman eller vad den heter härom dan jag, min bror och hans tjej höll på att dö av uttråkning vi hade ju hoppats på en action film och inte 2 timmar hjärndött snack om ingenting.

den nyaste universal soldier filmen därimot är klockren, dom försöker bygga en story lite smått men det är bara en action rulle med stort B och inget annat, verkar som dom inser det en bit in i filmen.

jobbigt när filmer försöker vara mer än dom igentligen är...

filmer är orealistiska

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Aka_The_Barf:

filmer är orealistiska

Ja frågan är ju hur roliga filmer och spel vore om hjälten dör på ett skott eller ramlar omkull av en smocka.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Jag stör mig sällan på orelistiska saker i filmer. Inte heller så mycket när det sker helt osammanhängande saker i filmer. Igår natt såg jag Pierrot le Fou (Jean-Luc Godard, 1965)... Där gick det dock då och då överstyr. Många scener där jag bara glodde som ett frågetecken, jag fattade ju vad som hände, men varför och hur? Kanske berodde på att jag var lite väl trött för den typen av film också.

@hunden: Precis. Det är ju det som är grejen med fiktion, man kan hitta på saker, det är inte verklighet.

Något riktigt irriterande är som folk säger, när karaktärerna bryter på något språk istället för att prata det. Eller ännu värre, som i The Rise of Evil (?), där är pratar tyskarna inte engelska med tysk brytning utan bred amerikanska med inslag av tyska ord, då och då. Det är en film jag stör mig på.

Och så stör jag mig gärna på personer jag tittar på film med (typ i skolan), när man ser en film med riktigt jävla dålig humor (Roxanne), och halva klassen viker sig av skratt.

(allt jag sagt om dessa filmer är oerhört subjektivt så ifall nu skulle se någon av dem, ha inte mina kommentarer i åtanke då det kan skada din upplevelse av den)

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk

Att alla stora lastbilar _alltid_ tutar när de kör förbi, med det typiska lastbilsljudet "Tut-tuuuuuuuuuuuttt....." Ja, ni vet såklart vad jag menar. Slår aldrig fel.

Sen det klassiska "Aaaaaaaaa" skriken när någon ramlar ner för ett hus, flyger av en explosion eller något i den stilen. "The Wilhelm Scream" heter det tydligen. Så fort man hör det, känns filmen oseriös. Har man inte råd att spela in egna skrik? Varför vill man använda sig av detta, gamla, klassiska skrik?

Bonus - "Samma" tidning i flertalet TV serier, filmer & reklamer under flera års tid - LOL: The Recurring Prop Newspaper | /Film

Visa signatur

i7 920 | HD 5870 Xfire| Asus P7TD Deluxe | RAM - 6 gb 1866 mhz |
(X) Accuratea

Permalänk
Skrivet av Killer_AB:

Att alla stora lastbilar _alltid_ tutar när de kör förbi, med det typiska lastbilsljudet "Tut-tuuuuuuuuuuuttt....." Ja, ni vet såklart vad jag menar. Slår aldrig fel.

Sen det klassiska "Aaaaaaaaa" skriken när någon ramlar ner för ett hus, flyger av en explosion eller något i den stilen. "The Wilhelm Scream" heter det tydligen. Så fort man hör det, känns filmen oseriös. Har man inte råd att spela in egna skrik? Varför vill man använda sig av detta, gamla, klassiska skrik?

Bonus - "Samma" tidning i flertalet TV serier, filmer & reklamer under flera års tid - LOL: The Recurring Prop Newspaper | /Film

Håller med, speciellt om lastbilsgrejen, oerhört irriterande.
Ofta finns det inte ens nån anledning för lastbilschauffören att tuta, utan den tutar bara för att den kör förbi, så patetiskt. Samma sak med tåg.
t.ex. när nån ligger på spåret och tåget är typ 1km långt borta (inte en chans att tåget ser personen så tidigt) så tutar tåget och så vaknar personen från medvetslösheten. Varför skulle tåget tuta i tomma intet?