Möjligt med strömsnål GPS-dator i båt?

Permalänk
Hedersmedlem

Möjligt med strömsnål GPS-dator i båt?

Tjo!

Har precis köpt en liten styrpulpetbåt av modellen Cresent 490 Sport. Har börjat kolla på en GPS till den men har snabbt insett att en vettig (typ 5" skärm) med sjökort kostar cirka 6-7 tusen kronor.

Då började tankarna på att bygga en fast inbyggd GPS-dator ta fart. Har testat programmet SeaClear och gillar det rätt skarpt. Har än så länge inte testat med en GPS-puck till min Netbook men det är snart avklarat.

Men, var börjar man? Datorn måste byggas in bakom ratten och bör således inte vara så värst stor. Den måste dessutom kunna köras lång tid. Men hur gör man med exempelvis skärm? Jag kan tänka mig att köpa en 7-9 tums miniskärm och sedan sätta exempelvis plexiglas framför så inget vatten kommer på direkt. Men hur reagerar en LCD-skärm på kondens eller extrema temperaturer? Ska försöka men kan inte utgå att båten kommer att stå varmt på vintern heller. Komponenterna kan jag tänka mig är det inga problem med, men en LCD kan bli knivigare?

Komponentväg lär jag välja en väldigt enkel Atom-lösning, en liten SSD, behöver verkligen inte vara fancy. SeaClear flyter utmärkt på min Aspire One i mitt tycke.

Är det någon som har erfarenhet av liknande bygge eller kan ge exempel på strömsnåla komponenter, och kanske en skärm som klarar av de förhållanden jag har?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk
Medlem

Vad sägs om denna LCD skärm:
stealth computer - 8.4" Water Resistant LCD Monitor

Edit: Vet ju inte om den säljs i Sverige eller om det går och beställa den utomlands. Den är säkert för dyr dock.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bradshaw:

Vad sägs om denna LCD skärm:
stealth computer - 8.4" Water Resistant LCD Monitor

Edit: Vet ju inte om den säljs i Sverige eller om det går och beställa den utomlands. Den är säkert för dyr dock.

Sen har vi också "16 to 18" watt vilket kanske är i högsta laget. Allting ska ju drivas av ett 12V-batteri. Vet inte vad en 7-9-tums LCD-skärm drar iofs.

Edit: Har nog kanske hittat en kandiat till skärmen. Lilliput UM70 är den tummen jag vill ha och samtidigt är den USB-driven och drar som mest 4,5 watt. Det finns dock inga bra bilder på den så man kan se baksidan. Det smidiga är exempelvis att klä in den i plexiglas och sedan köra kardborrband så man kan ta med sig den när man går från båten. Det enda jobbiga är att den bara har 800x480 i upplösning.

Edit 2: Lilliput UM80 är nog lämpligare.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk
Medlem

Kanske du ska fundera på en UMPC i stället?
Typ OQO eller HTC Shift.

Jag har funderat på att bygga datorer i bil, men jag kommer alltid fram till slutsatsen att det blir bäst med en UMPC.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Sen har vi också "16 to 18" watt vilket kanske är i högsta laget. Allting ska ju drivas av ett 12V-batteri. Vet inte vad en 7-9-tums LCD-skärm drar iofs.

Edit: Har nog kanske hittat en kandiat till skärmen. Lilliput UM70 är den tummen jag vill ha och samtidigt är den USB-driven och drar som mest 4,5 watt. Det finns dock inga bra bilder på den så man kan se baksidan. Det smidiga är exempelvis att klä in den i plexiglas och sedan köra kardborrband så man kan ta med sig den när man går från båten. Det enda jobbiga är att den bara har 800x480 i upplösning.

Edit 2: Lilliput UM80 är nog lämpligare.

Coolstuff har en 360-gradersbild på UM-70 här: USB-monitor ? 7 tum mini USB-skärm

Jag ska hämta ut min UM-70 efter jobbet idag. Säg till om du undrar nåt.