Köpte en ny 80giggare igår, desperat som jag var. Har sedan tidigare även en IBM GXP60 40GB i burken oxå.
Partioneringen/formateringen av 80giggaren var inge problem, partionerade den i XP, diskhanteraren eller var den heter till 3 st NTFS partitioner. Problemen började sedan uppstå på min 40 giggare..!
På min 40 giggare har jag 4st partiotioner, C,D,E är NTFS partitioner och F: är en FAT32 partition. Efter att jag installerat min nya HD började problemen på 40giggaren trots att jag inte gjort någonting med den, närmare bestämt min FAT32 partition, F:.
På F: kan jag se alla mappar som finns, men jag kan inte bläddra på vissa mappar då datorn klagar på att sökvägen är fel!? Det är flera filer som jag inte kommer åt då datorn klagar på korrupt fil, de flesta av dem är .zip filer. Tänkte då att problem finns pga av det är en FAT32 partition och alla andra är NTFS.
Stoppade i en win98 startdiskett och började kolla i dos, där fanns alla mappar och den klagade inte på felaktig sökväg, men jag kunde inte kopiera över dessa eftersom den inte hittar på mina NTFS partitioner i dos så jag konvererade en NTFS till FAT32 med partition magic. Då hittade jag även den partitionen i dos och kunde börja kopiera filer så jag hittade dem i Windows.
När jag startar om datorn kommer ett felmedellande upp strax innan windows, att sökvägen är fel på de mappar jag inte kommer åt. Efter ett par omstarter till så "försvann" ytterliggare mappar, såna som jag tidigare har bläddrat i...?
Kommer F: att bli "hel" igen och kommer jag att hitta alla mina filer om jag konvererar den till NTFS? Finns det isf risk för att data går förlorad?
Hur kunde detta hända, finns det ett smidigare sätt att lösa problemet? Det tar en väldigt tid att kopiera en massa GB i dos...
Hoppas ni förstår vad jag menar och att nån har en lösning. Är det inte konstigt att jag kan hitta/bläddra i mapparna i dos utan problem men inte i windows?