[Guide] Lackering av chassi
Detta är en guide till att få en bra lackering på chassi och andra komponenter till kringsutrustning med framförallt burkfärg då många inte har bra utrustning till att lackera och inte känner för att köpa en riktig spruta.
Bra länkar:
-YouTube - How to Paint a Car | Auto Painting | Car Painting | How to Paint Your Car | Painting a Car
Vet att det är en bil men att lackera en bil och ett chassi är likadant i förbehandlingen och lackeringen!
-Spooky's Computer painting guide - Overclock.net - Overclocking.net - tack till MulleEng
-ColorBlender.com | Your free online color matching toolbox
Bra grejer att ha!:
-Många sprayburkar för själva färgen, kom ihåg att använda bra färg som sprutar jämnt.
-Lackbås
-Äkta färgspruta istället för sprayburkar.
-Primerlack för dom som vill ha ett väldigt bra resultat.
-Klarlack för strykålighet och det speciella skenet som gör så att det ser fräsht ut under längre tid. fråga gärna i affären där du handlar färgen (DETTA GÄLLER ALLA FÄRGER) - tack till MulleEng
-Nitar om du har tänkt att nita om allt
-Sandpapper 120-2000 beroende på hur noggrann du är
-stålull
-Nitar
-Tång
-U-Lister
-Kläder som du inte bryr dig om, hade ju varit tråkigt att få svart lack på en stickad vit fredperry tröja.
-Ventilerat och fräsht rum, om du lackerar i ett garage som det ligger massvis med damm i så kommer resultatet inte bli lika snyggt då dammet och all annan smuts sätter sig i lacken medans den härdnar.
-Vax för den sista finishen
-Tålamod!
[U]Del 1, Ta isär chassit.[/U]
En bra grund för en lyckad lackering är att ta isär chassit, ta inte bara bort komponenterna, plastkåporna osv utan montera isär allt! Var NOGGRANN när du monterar ner det, repar du chassit så kan du få spackla och det är ju inte särskilt kul.
Ett tips är att du köper ett kit med nitar och en nit tång innan du börjar.
När det bara är själva chassit kvar så plocka fram en borr och borra ut alla nitar.
OBS, att nita om ett chassi är absolut inte ett måste! Men det är en rekommendation. Har du inte lust, gör det inte.
Del 2, Förbereda lackering.
Att förbereda för lackering tror jag många känner att det är slöseri med tid, bullshit säger jag. För att du ska få en riktigt fräsh lack så är det viktigt att rengöra ytan.
På plåtchassin (haf mf) så rekommenderar jag inte att slipa med grovt sandpapper. Börja med minst 400 och arbeta dig uppåt. Vattenslipa sen för bästa resultat så att färgen sätter sig ordentligt.
På aluminiumchassin tycker jag att det är snyggt när det ser borstat ut, om jag vill ha den "finishen" så slipar jag med 240 sandpapper alternativ stålull. Med detta får du en snygg finish sen som på ett tex cosmos S sidor.
Ska du ha bostad finish så välj inte blank färg utan kör med en matt.
Efter du har slipat så tvätta rent ALLA delar du ska lackera noggrant, det ska inte finnas någon fläck utan det ska vara ren metall. Bensin tar lätt bort klister osv. Om du använder bensin så var i ett ventilerat rum, kom ihåg att bensinångor är farliga så använd det med måtta!
Del 3, lackeringen.
När allt har torkat så kan du börja förbereda dig för lackering. Välj en bra miljö där ingen i huset behöver känna lacklukten. Alltså, det ska vara rent och ventilerat. Lackera i varken ditt rum eller syrrans rum!
Ett lackbås är ju ett stort plus, kolla med vänner och släkt om dom har det! Om du har tur har någon en riktig lackspruta också.
Har du en lackspruta så är det dags att blanda färgerna, tex rött och gult metallic för lamborghini look.
När du ska börja lackera, kolla igenom allt igen så det inte sitter smuts i metallen. Händer detta så städa och dammsug rummet.
Häng upp delarna/chassit om du har möjlighet och börja med primern och täck hela metallen.
Dra lååååångaaa och snabba drag med ungefär 20-25cm mellan metallen och sprutan. Slösa inte på färgen, för att få ett bra resultat så dra bara ett lager, vänta i 5-10 minuter, sen dra ett lager till och tillslut är allt bra täckt. Rör aldrig ytan förrän lacken har härdat. Hittar du ojämnheter så slipa ner det och börja om från början av lackeringen alternativ spackla. glöm inte att rengöra ytan igen.
När du ska börja använda den "riktiga" färgen, gör så som du gjorde med primern. Kom ihåg att detta tar tid men det finns ingen andledning att stressa. Lägg ner tid på arbetet så kommer du bli mycket nöjdare sen! När du har kommit till klarlacken så ska du veta att klarlack gillar att "bubbla sig" så lägg 2 lager och slipa, 2 lagar och slipa osv tills du blir nöjd. Vissa nöjer sig med ett, andra vill ha 5-6. OBS!!! använd ett väldigt fint sandpapper och vattenslipa, använd inte stålull!
Låt lacken härda sen i 24 timmar för ett fint resultat. obs, detta är ej nödvändigt för ivriga men kom ihåg att om du är ivrig så kan det straffa sig
Del 4, montera ihop
Nu när du har kommit så här långt så ta det försiktigt när du monterar ihop allt igen! Börja med att nita ihop allt igen om du har valt att montera ner hela chassit. Kom ihåg att nitning är jobbigt och irriterande men blir snyggt sen så du får intala dig det. Du kan även använda skruvar såklart för en enklare montering men det är svårt att få snyggt. När du har fått ihop all metall så sätt på u-listerna så att inte kablarna skrapar den fina lacken! när du monterar komponenterna så var försiktig med skruvarna, en repa är det sista man vill ha just nu!
Sist men inte minst, kom ihåg att lägga upp lackeringen i galleriet så vi alla kan njuta av era snygga lackeringar som går från rosa, limegrön och himmelsblå till bäcksvarta och mörklila med flakesdetaljer!
Fler tips mottages med öppen famn! Skulle vara bra om någon kan förklara brushtekniken för att få en fullständig guide