HTPC slutade plötsligt att fungera och vägrar nu att starta

Permalänk

HTPC slutade plötsligt att fungera och vägrar nu att starta

Hej

Min HTPC la utan förvarning av i veckan och vägrar nu att starta igen trots idoga felsökningsförsök.
Lampan på moderkortet lyser och när jag trycker på power snurrar fläktarna lite drygt ett varv och powerlampan blinkar till lite snabbt men det är allt. Detta händer bara första gången efter jag dragit ut sladden ur datorn och satt i den igen. Efter det är det helt dött.
Jag har prövat att byta nätagg och dragit ut HD. Allt annat sitter integrerat på moderkortet. Jag har även bytt ut minnet utan resultat. Det finns ingen PC-speaker så jag kan inte få nån felsignal från den och nu vet jag inte vad som är fel .

Moderkortet är ett Asus AT3N7A-I.

Tacksam för hjälp.

Permalänk
Hedersmedlem

Du bör kanske skriva lite mer om du vill få hjälp?

Om du nu testat med ett fungerande och bra nätagg (framgår ej), så är min nästa tanke: HTPC=många bygger för minimnal ljudnivå-något har fått värmeslag och brunnit. Hur ser kylningen ut? Hur har temperaturerna varit tidigare? Är den rengjord regelbundet så att damm inte stoppat ventilation?

Vilket nätagg hade du från början? Många usla agg har förstört mången dator genom åren.

Finns mycket som iaf jag vill veta innan jag försöker svara, därför hoppar jag normalt många trådar pga bristfällig information.:)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tillverkare, modell och ålder på nätaggen.

Permalänk

Tack för att ni tog er tid att svara.

Det nätagg som har används är det som följde med lådan som är ett Compucase (Misco.se - Compucase 8K01 Svart/Silver) som heter hec 120SA och det andra som fungerade för den personen jag lånade det av var ett North-Q NQ-400IAT. Det sistnämnda agget har några år på nacken men det följde med lådan är inte mer en 6 månader gammalt.

När det gäller temperaturerna var de ok då jag byggde den, runt 40C. Sen dess har jag inte brytt mig om dem men systemet är inte dammigt på något sätt.

Jag har inte gett mig på att försöka ta bort kylning på CPU men misstänker att det kanske är nästa steg.

Permalänk
Medlem

Funka det inte med agget du lånade? Kolla så inga svullna kondensatorer finns på modekortet

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Funka det inte med agget du lånade? Kolla så inga svullna kondensatorer finns på modekortet

Resultatet var det samma oavsett nätagg. Inga svullna kondensatorer så vitt jag kan se

Permalänk
Hedersmedlem

595 inkl nätagg kan omöjligt vara någon vidare kvalitet. Det är väl mindre än vad motsvarande pico-PSU kostar ensamt? North-Q 400W var ren dynga. Har du inget nätagg värt namnet att testa med?
HEC är en stor tillverkare som gör bl a Cougar-aggen, men då med bättre komponenter än standard HEC.

Det första nätagget kan ha gått sönder och förstört något och därför fungerar det inte oavsett längre. Eller så är det moderkortet i sig som lämnat in.

Det ser ju ut som om chassiet främst förlitar sig på passiv kylning. Vad finns det för fläktar, 40mm? De gör ingen större nytta med så minimala fläktblad.

Värme, dålig strömförsörjning och slarvig byggnation är datorns främsta fiender.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

595 inkl nätagg kan omöjligt vara någon vidare kvalitet. Det är väl mindre än vad motsvarande pico-PSU kostar ensamt? North-Q 400W var ren dynga. Har du inget nätagg värt namnet att testa med?
HEC är en stor tillverkare som gör bl a Cougar-aggen, men då med bättre komponenter än standard HEC.

Det första nätagget kan ha gått sönder och förstört något och därför fungerar det inte oavsett längre. Eller så är det moderkortet i sig som lämnat in.

Det ser ju ut som om chassiet främst förlitar sig på passiv kylning. Vad finns det för fläktar, 40mm? De gör ingen större nytta med så minimala fläktblad.

Värme, dålig strömförsörjning och slarvig byggnation är datorns främsta fiender.

Som sagt så var temperatuerna ok även om jag inte kollat på ett tag. Jag hade en 40mm fläkt som extra kylning men tänk på att detta system puttrade på med dryga 15-20w belastning, det alstras inte mycket värme.

Må så vara att at Nort-Q är skit, det är jag medveten om men det lär vara nog för att driva detta system.