Permalänk
Medlem

AMD DATOR - RÄTT PRIS?

Hej!
Jag hoppas att jag postar i rätt forumdel. (första egna tråden)

Jag har plockat ihop en del av mina datordelar för att sälja som en färdigbyggd Dator.
Har inte monterat den än men Jag tycker att den ser bra ut på pappret.
Delarna är nästan nya från våren 2010 förutom processor & grafikkort från vintern 2009.
Delarna kostade tillsammans lite över 10000:- nya.
Det mesta går ju fortfarande att köpa.

Jag hade tänkt sälja för runt 7000:- är det rätt pris för denna dator?

Låda: Antec 300 med 4 orginal Antec fläktar
Fläktstyrning: Zalman ZM-MFC1+
Nätagg: Fractal Design Newton R2 650W
Moderkort: Gigabyte GA-880GMA-UD2H
Prosessor: AMD Phenom II X4 965BE 140w
Cpu Kylning: Corsair H50 med 2st Antec TriCool P/P
Minne: Corsair Dominator 4x1Gb DDR3 1600MHz
HDD1: Samsung 320GB SATA-II
HDD2: Seagate Barracuda 500GB SATA-II
DVD: Samsung 20x SATA-I
Grafik: XFX Radeon HD 4890 1GB GDDR5

Allting välbyggt men utan operativsystem.
Jag har en hel del andra delar också som jag kan byta med.

Lite kommentarer från er som har erfarenheter av ATI/AMD byggen skulle vara bra.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Avstängd

7000.- är tyvärr ganska så dyrt för den datorn, då det i dagens läge går att få liknande nytt för dom pengarna!

MVH

Permalänk
Medlem

Räknade lite på Inet.se, nya grejer kostar runt 8000 kr, exkluderat fläktar men med H50. Då ändrade jag till 1 TB disk, HD5770, 965BE 125w, Corsair 1600MHZ 2x4GB XMS3 och Gigabyte GA-890GPA-UD3H.

Personligen hade jag inte betalt de pengarna för den datorn, men det finns säkert någon som värdesätter att grejerna är monterade. 6000 kr känns mer fair..

Permalänk
Medlem

Jag vet
Jag har en eventuell köpare av en hyffsad dator och det skulle vara fånigt att köpa liknande delar nya och sedan ta en peng för bygget iallafall.
Övervägande delar är inköpta i Juni/Juli, alternativet är att köparen köper ett grafikkort själv och jag drar ner någom tusenlapp.
Prosessor och moderkort samt minnen är det ju bra standard på.
För jag ska ändå bygga en dator så det är ju bra att bli av med lite delar innan dom blir ännu äldre.

Edit: Kablarna i lådan är sleevade och det är specialgjorda kopplingar för att orginalfläktarna ska passa till Fläktstyrningen. Molex 4pin till 3pin som sitter på fläktstyrningen.
Alternativet är ju att köpa nya fläktar och då blir det ju ännu dyrare.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

På tok för dyrt.

Edit: Speciellt nu när du sabbat garantier genom att sleeva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sasha:

På tok för dyrt.

Edit: Speciellt nu när du sabbat garantier genom att sleeva.

Det är bara lådan som är sleevad.
Det jag menar är att det inte är ett haffsverk till bygge.
En dator kan man ju slarva ihop på nolltid.
Har en antec 300 utan sleev oxå

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Det är bara lådan som är sleevad.
Det jag menar är att det inte är ett haffsverk till bygge.
En dator kan man ju slarva ihop på nolltid.
Har en antec 300 utan sleev oxå

Alltså, bara kablarna som går till power och reset, och front-portarna på chassit? Då känns det föga värt att nämna. Sen så är värdet på grejerna inte högre för att du spenderat lite extra tid när du satt ihop det. Sålänge du inte t.ex fixat vattenkylning eller något sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sasha:

Alltså, bara kablarna som går till power och reset, och front-portarna på chassit? Då känns det föga värt att nämna. Sen så är värdet på grejerna inte högre för att du spenderat lite extra tid när du satt ihop det. Sålänge du inte t.ex fixat vattenkylning eller något sådant.

Motsvarande delar kostar ca.9000:- nya på Komplett.se idag när jag kollade.
Sedan montering och en liten vinst när man bygger så blir det kanske 9500-9700:- för samma delar.
Då med en låda som är 1 månad nyare men kablarna ligger huller om buller
Datorn har ju en köpare varför då inte passa på att bli av med lite delar som man vet fungerar var för sig.
Att köpa ungifär samma delar och sätta ihop är väl att överdriva när det blir dyrare.
Och Inet och kompletts färdigbyggda ger jag inte mycket för när man läser alla problem som folk har på forumet med fabriksbyggda datorer. och dålig support.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...