Raidproblem fortfarande

Permalänk
Hedersmedlem

Raidproblem fortfarande

Får ca 24000kB/s i sandra med följande:

2x 20gb IBM 60gxp Raid-0
Epox 8k7a+ med inbyggt HPT370a
ATA133 kablar
Bios/driver-version 2.32
Har formaterat om(w2k), lagt in senaste bios både på mobo och raidcontroller och även bytt ide-kablar. Har samma version på bios och driver på raidcontrollern. Kastar snart ut skiten genom balkongdörren. Någon som har ett tips?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

(disclaimer: Har 0-koll på vad man borde få men....)

Personligen så tycker jag att 21000kb/s låter hyffsat, eller? Vad hade du tänkt att det skulle bli?

Permalänk
Hedersmedlem

Nja, det är väl mindre än hälften av vad jag borde få

Visa signatur

Permalänk

Jag ligger på rundt 24000 med mina WD20 giggare, 7200 rpm, på ett Abit KT7-raid kort.. Nyaste highpoint... Vet inte vad jag skal göra för at få ut lite mer jag heller.. Någon som vet nått?

Btw: Använder Win XP Pro

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Hade samma problem som du har nu innan jag kom på vad som var felet.
Installerar man win2k och xp och väljer att installera drivrutinerna efteråt så kommer man få usel prestanda på raiden.
Men installerar man drivrutinerna för raidkortet (mobo) i början av installationen av win2k, xp så kommer du få det resultat som du vill ha.
Så gjorde jag iallafall.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har nyss formaterat och installerade drivisarna genom att tryck F6 under installationen av w2k. Känns som att jag gjort allt rätt. Kan det vara så att diskarna tappat prestanda?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du skriver inte var du har för stripe size?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har default som är 64kb tror jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Jag har default som är 64kb tror jag.

Efter en massa benchmarkande fick jag på mitt stripe set bäst prestanda vid 16 K, när detta inte ville funka nått vidare (bugg i firmwaren?), tvingades jag köra 8kb som gav nästan lika bra prestanda..
64 kb som jag körde innan sög som fan..

Permalänk
Hedersmedlem

Ok får väl testa det då. Men kan det verkligen vara det? Börjar tvivla på mina diskar...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

testa med hd-tach istället, fick något likande med sandra och 61976 i hd-tach med 16k kluster