Permalänk
Medlem

Datorn läser inte skivor.

Så jag har införskaffat en ny hårddisk och tänkte att jag skulle ominstallera datorn. Dock så vägrar nu den interna dvd läsaren inte läsa några skivor överhuvudtaget. Visst, okej tänkte jag och lånade en extern dvdbrännare och fick en ny dvd läsare på köpet.

Efter lite pill och plock, så har jag satt i en begagnad dvdläsare och satt in den externa i USBn samt avinstallera alla skivenheter och IDE styrenheter. Funkar fortfarande inte. Jag provar använda Your CD or DVD drive cannot read or write media för att se ifall det kan fixa problemet åt mig men...

Någondera vägrar fortfarande läsa dvd skivor.

What the f.

Nu är jag inte så jättekunnig med datorer, men nog borde väl externa funka ifall det är en kabel som är glapp på? Dessutom funkar andra USB enheter (Mus, andra kablar osv) och den externa funkar hemma hos min bror.

Nu har jag inte använt dvd spelare på datorn på ett bra tag, så jag kan ju inte heller vara säker på ifall jag råkat paja något på själva moderkortet när jag satte in hårddisken. Känns inte så jättetroligt dock, då allt annat UTOM just skivläsare funkar. Känns lite som några högre makter jävlas med mig, varför just skivläsarna när jag tänker ominstallera datorn?

I värsta fall så får jag försöka föra över windows installationen till ett USB-minne och installera det från USB minnet, men jag tänkte jag kunde fråga här först ifall någon har någon aning om vad problemet är.

Nått jag har märkt är att jag har "BD-Rom enhet", Vad det nu är. Ja, jag är lite okunnig!

Iallafall, här är specifikationer,

Operativsystem: Windows 7 64 bitars med senaste uppdateringarna (Uppdaterade igår efter att problemet uppstog för att så ifall uppdatera windows löste problemet).
Processor: AMD Phenom II X2 545 processor
Processorkylare: Ingen
Moderkort: Gigabyte GA-770TA-UD3
Minne: 2x 1 gb okänt
Grafikkort: AMD HD 2900 pro
Hårddisk: Samsung 1 tb
Nätaggregat: 600+ W Okänt
Övriga komponenter: En intern och en extern DVDläsare och brännare.

Allt annat är okänt.

Permalänk
Medlem

Okej, har försökt med att koppla ur den gamla hårddisken så att datorn i princip är "Clean", men jag kan fortfarande inte installera Windows genom DVDskivor.

Jag är som sagt mest fundersam på vad det är som orsakar problemet. DVD läsarna är det ENDA som inte funkar på datorn, och detta gäller även den externa, som går genom USB-porten.

Ifall det hade varit någon form av mjukvara som krånglar till det, så hade väl det funkat med att koppla ur den gamla hårddisken, eller hur?

Och ifall det vore någon skada på moderkorted, är det ens möjligt med en skada som enbart berör dvdläsare? Glapp kan det ju inte, då USB dvd läsarn inte heller funka.

Annars, är det någon som kan berätta hur jag installerar windows 7 från hårddisken? Börjar bli lite frustrerad, vill ju bara reformatera och ominstallera ):

EDIT: Har nu kollat Loggboken,

"Ett fel upptäcktes på enheten \Device\CdRom0 under en växlingsåtgärd."
"Enheten \Device\CdRom0 är ännu inte klar för åtkomst."
"Drivrutinen hittade ett styrenhetsfel på \Device\CdRom3."

Är dom problem som jag såg som var relaterade till cdrom. Någon som vet vad detta betyder? Fanns sisådär... Tusentals av dom.

EDIT2: Den interna DVDläsarn kan läsa CDskivor men inte DVD, den externa kan inte läsa någondera. Ska nog testa den externa på någon annan dator imorgon.