Permalänk
Medlem

Hårddisk pajar internet

Hejsan, detta är en VÄLDIGT udda upplevelse jag haft i en vecka nu som jag ska berätta för er.
Jag har varit utan internet till och från nu i en vecka, ringt telia och undrat vad det varit. Tydligen var det modemet det var fel på. Så jag antog väl det, tills mitt grafikkort brann upp och jag tog fram bärbara och testade, då var det också likadant. För att inte göra historian så lång, så var självaste externa hårddisken boven i dramat. Och hur, vet jag inte!
Jag sitter i princip och pratar med mina kompisar på ventrilo hela tiden och när jag kopplar in min externa hårddisk så hackar jag när jag pratar. Och vice versa när jag kopplar ur den, alltså att jag inte hackar.
internet läggs också ner efter ett tag när jag haft i den.
Så nu till min fråga, vet någon vad detta kan bero på? Detta är ju väldigt konstigt.. en hårddisk ska väl inte ha något att göra mer internet? Och nej, det är ingen NAS.

Tack på förhand SWEC:läsare.

Visa signatur

Nej

Permalänk

Det beror väl på hur den externa hårddisken är inkopplad.
Via nätverket, eSATA, FireWire eller USB ? samt om du har aktivitet på disken när det händer.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Hedersmedlem

Testa att uppdatera BIOS och chipsetdrivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Det beror väl på hur den externa hårddisken är inkopplad.
Via nätverket, eSATA, FireWire eller USB ? samt om du har aktivitet på disken när det händer.

Jag kör USB, vad jag vet så körs inga aktiviteter när jag kopplar in den.

Visa signatur

Nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Testa att uppdatera BIOS och chipsetdrivrutiner.

Händer samma sak på min bärbara, som på stationära. Så jag antar att det inte behövs att uppdatera något. Men vem vet? Kan ha varit "fel" på båda datorerna.

Visa signatur

Nej

Permalänk

Det låter långsökt att en inaktiv USB-enhet ska påverka andra drivrutiner eller systemets stabilitet.
Har du Antivirus inställd på att skanna diskar som ansluts ?
Med Aktivitetshanterarens Resursövervakare kan man monitorera disk & process aktiviteter.

Jag hade Telias Thomson modem under ett år och den bara strulade.
Startade om, tappade DNS och hängde sig så efter tre byten gav Telia upp...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Det låter långsökt att en inaktiv USB-enhet ska påverka andra drivrutiner eller systemets stabilitet.
Har du Antivirus inställd på att skanna diskar som ansluts ?
Med Aktivitetshanterarens Resursövervakare kan man monitorera disk & process aktiviteter.

Jag hade Telias Thomson modem under ett år och den bara strulade.
Startade om, tappade DNS och hängde sig så efter tre byten gav Telia upp...

oj.. lät inge vidare kul!
Jag har inget AV program installerat på datorerna(nyformaterade)
Var hittar jag "Aktivitetshanterarens resursövervakare" ? Eller syftar du på "processer"?
Jag har Telia's Zyxel modem.

Visa signatur

Nej