Slö Raid 5 på Windows Server 2008 R2

Permalänk
Medlem

Slö Raid 5 på Windows Server 2008 R2

Kör tre stycken Western Digital Caviar Green WD20EARS 2TB på onboard kontrollern på ett Asus P5Q Premium.

Vänstra är en gammal 250GB disk. Högra är mina WD diskar.

Något måste ju vara galet eller är det verkligen så slött att skriva raid 5?

Tänkte köra ZFS men freeBSD gillade inte de inbyggda nätverkskorten och Solaris var ostabilt och klagade lite den med. Men är mina resultat vad man kan förvänta sig av "raid 5" under windows?

I så fall kör jag nog hellre diskarna löst och satsar på min ZFS backup...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

1. September 2010
2. Nope
3. Nope
4. Yup
5. Nope

Ska kolla upp punkt 2,3,5... Hade hoppats de skulle fungera ganska okej out of the box.

Permalänk
Medlem

Kort svar: Dina diskar är klart olämpliga för RAID5 oavsett du kör SW/HW/chipSet.

Sätt parkeringstiden för skallarna på 300s mha WDIDLE3 och kör dom single.

Lååååångt svar: Googla på EARS+RAID5+TLER

Permalänk
Hedersmedlem

ehmm. jag som har EARS på en 2TB disk. viste inte de var strul med dem förutom krånglet med 4k sektor (advanced format).

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrAcKman:

ehmm. jag som har EARS på en 2TB disk. viste inte de var strul med dem förutom krånglet med 4k sektor (advanced format).

Njae, krångel vet ja inte, har flera stycken som funkar OK. 4 k fixas med proggie, nemas problemas.

Skall du RAIDa dom och kan du inte sätta TLER så lär det bli problem, annars funkar WDIDLE3 på alla va ja vet.