Gigabyte GTX 460 SLI med moderkort MIS p55a-G55?

Permalänk
Medlem

Gigabyte GTX 460 SLI med moderkort MIS p55a-G55?

Hej,

Håller nu på att kolla runt på inet.se för att köpa en ny dator och har kommit fram till denna.

Jag har nu funderat på att köra antingen ett singel GTX 470 eller SLI 460. Därför har jag valt ett moderkort som klarar SLI samt ett kraftigare nätagg.

Då jag ska köpa från inet finns varken EVGA eller Zotac som har bra SLI kylning.
Då detta är min första dator som jag beställer är jag inte så insatt i att komponera ihop en egen dator.

Tror ni att detta moderkort MIS p55a-G55 ( MSI P55A-G55 - Inet.se) har tillräckligt med utrymme mellan grafikkortsportarna för att klara av två GTX 460 gigabyte eller finns det risk att det blir för varmt?
Kommer ju att köra ett antec ninhundred 2 chassi och där ingår 2 st 120mm fläktar fram, 1st 200mm fläkt top samt 1 st 120 mm fläkt bak. Jag hade även tänkt att lägga till en fläkt på sidan. Tror ni det är tillräckligt för att hålla graffekorten kylda?

Några andra inputs på de val av delar jag valt? Är det bra val för den summan jag har lagt ut?

Tack på förhand!

/Mattias

Permalänk
Medlem

Sorry för tidig bump, mend et verkar som om bilden inte dök upp. Här är iaf länken till bilden: http://img709.imageshack.us/img709/1336/gtx460l.jpg , alt Yfrog Image : yfrog.com/jpgtx460lj .

Vet inte hur jag ska få bilden att dyka upp. trots att jag lagt till länken till bilden.

Permalänk
Antielefant

Du vet, du kan redigera tidigare postar genom att klicka på "Redigera"-knappen.

Alla MSI's P55-kort har två PCI-slottars mellanrum mellan PCI-Expressslottarna. Det ger dig den marginal du behöver. Dock måste du antagligen montera en utsugsfläkt i sidan för att skicka ut hetluften, så skicka med en 120mm-fläkt för ändamålet också.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

okej tack för tipset;)
En extra fläkt hade jag tänkt lägga till. var väldigt billigt.
Då blir det nog en sådan burk=)
Sitter nu på en 4 år gammal laptop med ett geforce 7200;) kan lira AOE 3 på sämsta grafik.
Är en pluggdator, men nu när jag ska börja jobba är det dags att skaffa en bra burk.

Men vad tror du annars om mitt val? är det bra eller vet du något bättre i samma prisklass?

Permalänk
Medlem

vrf 850w till två 460 du klarar dig på 650w

Permalänk
Medlem

650? räcker det att driva runt allt? har hört lite olika nämligen. kommer ju att ha 6 st fläktar också.
Men om jag kan ta ett minder nätagg så gör jag ju det;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolitus5:

vrf 850w till två 460 du klarar dig på 650w

Det kanske duger men bättre att ha lite marginal så slipper agget jobba så mkt!

Permalänk
Medlem

okej. så kanske en 750 w är mer realistiskt utan att vara overkill?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av cage:

okej tack för tipset;)
En extra fläkt hade jag tänkt lägga till. var väldigt billigt.
Då blir det nog en sådan burk=)
Sitter nu på en 4 år gammal laptop med ett geforce 7200;) kan lira AOE 3 på sämsta grafik.
Är en pluggdator, men nu när jag ska börja jobba är det dags att skaffa en bra burk.

Men vad tror du annars om mitt val? är det bra eller vet du något bättre i samma prisklass?

Jag hade valt en AMD istället, en x6 1090T alternativt en x4 970/980 med ett M4N98TD EVO som mammabräda. Sparar in lite pengar i fallet fyrkärnigt alternativt är betydligt mer framtidssäkert i fallet sexkärnigt.

Dessutom har NVidia NForce-chippen betydligt bättre stöd för SLI än Intel P55, och dessutom betydligt fler PCI-E lanes än det sistnämnda vilket betyder att det inte stryper annat om man kör SLI eller kopplar in massor av hårddiskar/USB-enheter.

Skrivet av cage:

650? räcker det att driva runt allt? har hört lite olika nämligen. kommer ju att ha 6 st fläktar också.
Men om jag kan ta ett minder nätagg så gör jag ju det;)

Jag kör datorn i sig på ett 800W-agg, och ligger som max på runt 600-650 när jag kör både Furmark och OCCT samtidigt.

Förutom moderkort och sånt har den;
1x AMD Phenom II X6 1090T överklockad ~20%
2x EVGA GTX 460 1GB överklockade ~27,5% (jämfört med stock)
1x Gainward GTX 260 överklockat ~15% (jämfört med stock)
1x PCI-E x1 SATA-kontrollerkort
9 interna hårddiskar (2x 2 TB, 2x 1,5 TB, 2x 1TB, 2x 500 GB, 2x 80 GB SSD)
1 intern Blu-raybrännare
4 externa hårddiskar (4x 1,5 TB)
(ja, jag har 16 TB hårddiskutrymme i min dator)
5 Nexus 120mm-fläktar

Allt detta packat i ett Antec p183 - det är rätt fullt

Skrivet av cage:

okej. så kanske en 750 w är mer realistiskt utan att vara overkill?

650W räcker faktiskt, men 750W-agg har fyra PCI-E kontakter vilket eliminerar behovet av molexkontakter (i fallet modulärt agg) och adaptrar.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

har du någon länk från inet till 6x 1090 samt moderkortet?

Permalänk
Antielefant
Permalänk
Medlem

tack. Har läst runt lite och det verkar ju fortfartande vara så att en intel i760 presterar bättre än amd x6 1090. Den är ju dessutom dyrare så det känns som att jag vill satsa på intel. Har du isf något till på moderkort till intel som ligger i liknande prisklass som den jag valt?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av cage:

tack. Har läst runt lite och det verkar ju fortfartande vara så att en intel i760 presterar bättre än amd x6 1090. Den är ju dessutom dyrare så det känns som att jag vill satsa på intel. Har du isf något till på moderkort till intel som ligger i liknande prisklass som den jag valt?

Som jag sade tidigare är X6 inte ett köp för att spara pengar, utan för framtidssäkerhet. Vad gäller Intelbrädor är jag absolut ingen stjärna, mest för att jag anser att Intel är alldeles för dyrt i slutändan (och inte har ägt intel på snart 10 år).

i5? Snabbare? Mja, i Winrar och office då.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Jag förstår. Känns som att jag fått mest positiv info angående Intel så jag tror jag kommer att köra det. har några polare som kör på i750 och dem är helnöjda! Men som sagt, det är en smaksak;)
Tror du det blir bra om jag lägger till 2 extra fläktar, dvs 6 st totalt när det gäller gigabyte gtx 460 i sli. Då har jag lagt till fläkt för sidan där värmen från grafikkorten kan försvinna ut.

Permalänk
Avstängd

Det är ju lite smaksak mellan INTEL och AMD, INTEL är ju dyrare ohc presterar lite bättre, men kanske inte så att man kan väga upp skillnaden i pengar. jag plocka ihop en burk åt en polare, det blev en 1055T och GTX470 och det presterar bra som fan och blev ca 8.5K med skärm, dock hade han nätagg och DVD sen innan.

Permalänk
Medlem

Tjena, gillar din tråd tänkte också sätta ihop ett liknande system med 460 i sli och i5 processor. Det jag kan se med ditt paket är dock att ram minnet behöver inte vara på 1600mhz då moderkortet bara stödjer 1333mhz. Annars ser det fint ut.

Visa signatur

i7-2600k/ ASUS P8P67 LE/ Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB/ 2xASUS Radeon HD 6850/ Silver Power SP-SS750M 750W PSU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vallet:

Tjena, gillar din tråd tänkte också sätta ihop ett liknande system med 460 i sli och i5 processor. Det jag kan se med ditt paket är dock att ram minnet behöver inte vara på 1600mhz då moderkortet bara stödjer 1333mhz. Annars ser det fint ut.

Exakt, men vill man clocka så är man ganska så begränsad med 1333 minnen!

Permalänk
Medlem

okej, nej jag hade inte tänkt att klocka så då kanske jag ska köra på 1333 minnen istället!
Tack för tipset;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

ett M4N98TD EVO som mammabräda.

Jag kör datorn i sig på ett 800W-agg, och ligger som max på runt 600-650 när jag kör både Furmark och OCCT samtidigt.

Förutom moderkort och sånt har den;
1x AMD Phenom II X6 1090T överklockad ~20%
2x EVGA GTX 460 1GB överklockade ~27,5% (jämfört med stock)
1x Gainward GTX 260 överklockat ~15% (jämfört med stock)
1x PCI-E x1 SATA-kontrollerkort
9 interna hårddiskar (2x 2 TB, 2x 1,5 TB, 2x 1TB, 2x 500 GB, 2x 80 GB SSD)
1 intern Blu-raybrännare
4 externa hårddiskar (4x 1,5 TB)
(ja, jag har 16 TB hårddiskutrymme i min dator)
5 Nexus 120mm-fläktar

Ser ut som snarlik den setup jag är ute efter dock planerat en

AMD Phenom2 X4 955 BE
A-Data DDR3 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800
Fractal Design Newton R2 800W
Sen har jag 2st Inno3D GTX 460 1Gb OC kort för SLi

siktae på det Asus M4N98TD EVO SLI men läst endel trådar på tomshardware och andra ställen och de har problem med att memok resetar vid coldreboot och hela bios resetas så man måste ställa om allt igen. Är det något du upplevt, det gäller både de med phenom II x4 och den X6 du har.

Visa signatur

(Core i5-760) (Innod3D GTX460 1GB OC @ SLi) (Asus P7P55D-E PRO) (4GB Corsair XMS3 DDR3 1600MHz) (Caviar Black 500GB) (BenQ G2420HDBL) (Fractal Design Define R3 Black Pearl) (Fractal Design Newton R2 800W) Steel? We have no butter, but I ask you - Would you rather have butter or guns? Shall we import lard or steel? Let me tell you, Preparedness makes us powerful. Butter merely makes us fat. Lard?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av mafiaboy:

Ser ut som snarlik den setup jag är ute efter dock planerat en

AMD Phenom2 X4 955 BE
A-Data DDR3 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800
Fractal Design Newton R2 800W
Sen har jag 2st Inno3D GTX 460 1Gb OC kort för SLi

siktae på det Asus M4N98TD EVO SLI men läst endel trådar på tomshardware och andra ställen och de har problem med att memok resetar vid coldreboot och hela bios resetas så man måste ställa om allt igen. Är det något du upplevt, det gäller både de med phenom II x4 och den X6 du har.

Har inte sett något sådant problem här på SweC, och då har jag rekommenderat många M4N98TD det senaste året eller så. Dito har jag inte upplevt bekymret själv, än mindre någon av dem jag byggt åt.

Tror det var något strul med releaseversionen av BIOS (som inte var stabil med X6 heller). Den är dock sedan länge överspelad, finns tre nyare BIOS än den.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

NÅgra sa de körde med senaste BIOS versionen, de osm hade problem var de som körde SLi inte singlekort.

Men då blir det en 955BE då med det mammakortet tack för hjälpen

Visa signatur

(Core i5-760) (Innod3D GTX460 1GB OC @ SLi) (Asus P7P55D-E PRO) (4GB Corsair XMS3 DDR3 1600MHz) (Caviar Black 500GB) (BenQ G2420HDBL) (Fractal Design Define R3 Black Pearl) (Fractal Design Newton R2 800W) Steel? We have no butter, but I ask you - Would you rather have butter or guns? Shall we import lard or steel? Let me tell you, Preparedness makes us powerful. Butter merely makes us fat. Lard?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Har inte sett något sådant problem här på SweC, och då har jag rekommenderat många M4N98TD det senaste året eller så. Dito har jag inte upplevt bekymret själv, än mindre någon av dem jag byggt åt.

Tror det var något strul med releaseversionen av BIOS (som inte var stabil med X6 heller). Den är dock sedan länge överspelad, finns tre nyare BIOS än den.

Vad är det för RAm du kör med exakt?

Visa signatur

(Core i5-760) (Innod3D GTX460 1GB OC @ SLi) (Asus P7P55D-E PRO) (4GB Corsair XMS3 DDR3 1600MHz) (Caviar Black 500GB) (BenQ G2420HDBL) (Fractal Design Define R3 Black Pearl) (Fractal Design Newton R2 800W) Steel? We have no butter, but I ask you - Would you rather have butter or guns? Shall we import lard or steel? Let me tell you, Preparedness makes us powerful. Butter merely makes us fat. Lard?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av mafiaboy:

Vad är det för RAm du kör med exakt?

Corsair XMS.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync