Upsägning av bredbandsabonnemang? (missnöjd till 100%)

Permalänk

Upsägning av bredbandsabonnemang? (missnöjd till 100%)

Tjenare.

Vi har haft Bredbandsbolaget som internet leverantör i snart 5år. sedan (2006).
Det har funkat kanon bra inga bekymmer alls fram till för 2-3veckor sedan.

Då har pingen blivit otroligt instabil och hoppar mellan 25 - 300+ .
Vi har 24mbt's ADSL som ligger oftast runt 14ner och 0,8upp..
Men ibland händer det att den är nere på 7ner och 0,4upp.

Har ringt och klagat om detta 5-6gånger men dom fortsätter med att tro att man är en IDIOT
(som det alltid låter när man pratar med dom).
Pingen & Hastigheten funkar klockrent ca: 1timme efter att man ringt till dom.
Sen blir det samma skit igen.

Vi har 4st olika datorer och det är samma effekt på alla 4. har testat köra med bara 1&2 datorer inkopplade i nätet men ingen skillnad. (Det har funkar felfritt tidigare med 5datorer inkopplade).

Det jag har testat med är:
*Rs av modem/router (fabriksåterställning)
*kört en massa TCP program
*stäng av och på pingfilter hoss bredbandsbolaget
*Avaktiverat trådlöst på modemet
*bytt kablar
*Testat både win7/vista/xp .

Nu har jag testat allt och internetet är odugligt till det jag använder det till.
ex:
Spelar online spel: Counter strike source / Battlefield / Cod.

Jag kan bara använda skiten till att surfa och då finner jag ingen anledning till att ha 24mbt's lina.
Jag kan som sagt inte använda internetet till att spela online med. (lite därför jag har det).

Så min fråga är om det är någon som vet om det finns möjlighet att säga upp sitt (abonomang)
pga: Onöjd och inte kan använda nätet till vad det är ämnat för..??

Det är odugligt och jag är inte nöjd för 5öre skulle satt 0 av 10 stjärnor till BBB som det är just nu.

//Lazer

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk
Medlem

ja jag har samma problem hos bbb 24adsl...(rena skiten ) men felet behöver ej ligga hoss bredbandsbolaget kan även ligga hos telia då man lånar deras tele nät....men men ska själv ..säga upp ab......inom kort då jag har haft problem i flera år........och till din fråga då du har ju haft bredbandsbolaget i 5 år (och då lär du ej vara bunden längre ...så det e bara att stänga av skiten .....bindningstiden har jag för mig är enbarat ett år

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Skrivet av itkoll:

ja jag har samma problem hos bbb 24adsl...(rena skiten ) men felet behöver ej ligga hoss bredbandsbolaget kan även ligga hos telia då man lånar deras tele nät....men men ska själv ..säga upp ab......inom kort då jag har haft problem i flera år........och till din fråga då du har ju haft bredbandsbolaget i 5 år (och då lär du ej vara bunden längre ...så det e bara att stänga av skiten .....bindningstiden har jag för mig är enbarat ett år

=/ Grejjen är att jag för 1månad sedan ökade från 8-10mb till 24mbt.
Sen för ca: 2veckor sedan så beställde jag även telefoni och Tv genom nätet från BBB.

Så min bindningstid är ytterligare 24månader...

Men det borde ju gå att säga upp om kunden inte är nöjd??
Helt värdelöst är det..

Jag har bättre ping & hastighet med mitt 3G 10-24 mobila nät..

Och det som gör saken ännu värre är att när man ringer BBB så ligger pingen fin fint på 15ms.
Iomä att det kommer & går med ca: 2-3minuters mellanrum så hinner dom ju inte se att den ökar..

Men att det funkar felfritt en 15-30min efter att dom lagt på det fattar jag inte..
Sen blir det uruselt igen.

Det jag tycker är ännu mer irriterande är att när man ringer och frågar varför går mitt nät bara i 6mbt när jag har 8 (( som jag hade tidigare )).
Då får man svaret: Den kabeln mellan ditt hus och telestationen kanske är gammal eller dålig.
Och sen kan det bero på att du bor långt bort från stationen. Så ditt internet kanske inte kommer upp i full hastighet.

Sen beställer man 12-24mbt och då helt plötsligt så har man 14,5mbt's
Och då frågar man varför den inte ligger på runt 16-20mb då får man samma svar som jag skrev innan.

Men varför kan jag ha 14,5mbt ner med 24mbt's lina, Och när jag tidigare med 8mbt låg på 6mbt ner
och dom påstod att jag inte kom upp högre???

Helt sjukt om jag får säga det själv.

Det är inte varken kablar eller längd till stationen som är felet.
Dom skickar helt enkelt inte ut mer en 1-2mbt mer en lägsta nivån av nätet man betalar för (12 till 24).

Polaren sitter i samma lägenhetshus och har telia 24mbt's och har ut 22ner och 1,8 mbt upp.
Och ligger på fina 15-20 i ping på alla nordiska servrar...

Och enligt bredbandsbolaget klarar inte "telefonjacket mer en 1mb't upp"..
Varför har då polaren i samma KÅK 2mb't upp??? SJUK & åter SJUKT..

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk

har likadant och har telia

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindholmen:

har likadant och har telia

Kör telias Tripple play och ligger på stadiga 985mbit/s ner och 118mbit/upp.
Aldrig haft några problem med teila.

Och Lazerbeam:
Gå in här och kolla. här står alla dina rättigheter och vad du kan göra när det gäller
bredband och Telefoni ansvar : Konsumenternas tele- TV- & Internetbyrå ? Objektiv information och vägledning

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Kör telias Tripple play och ligger på stadiga 985mbit/s ner och 118mbit/upp.
Aldrig haft några problem med teila.

Och Lazerbeam:
Gå in här och kolla. här står alla dina rättigheter och vad du kan göra när det gäller
bredband och Telefoni ansvar : Konsumenternas tele- TV- & Internetbyrå ? Objektiv information och vägledning

--------
985mbit via telefonjacket?
Du, jag vill byta bort min fiberlina mot din adsl!;)
Ursäkta men kan inte låta bli, men du menar inte 9.85mbit ner och 1.18 upp?:p

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

--------
985mbit via telefonjacket?
Du, jag vill byta bort min fiberlina mot din adsl!;)
Ursäkta men kan inte låta bli, men du menar inte 9.85mbit ner och 1.18 upp?:p

Nej, jag har Tripple play Fiber lan : ) så jag menar 1Gbit ner och 100mbit upp

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd

Hade liknande problem när jag hade BBB(Telenor). Det är ingen idé att försöka ringa dem och be dem åtgärda problemet. Enda gången du blir av med problemet är när du säger upp ditt abb. Jag lyckades säga upp abb trots bindningstid, det tog 8 månader och en massa utskällningar och telefonsamtal, men det var klart värt det. När jag bad om kompensation för allt som har strulat får jag till svar; "Vi ser detta som en kompensation att vi har avslutat bindningstiden i förväg"... F*ckers, men men, jag är nöjd endå.. Jag slapp ett år extra med de skitföretaget.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Nej, jag har Tripple play Fiber lan : ) så jag menar 1Gbit ner och 100mbit upp

----
wiee, vill med ha sån hastighet i min fiber
Well, nåja, du kan iaf inte jämföra hans adsl med en fiberlina, det är en helt omöjlig jämförelse, inte ens samma teknik eller standard, adsl är ofta instabila och rackliga saker, krånglar de är det ett helsicke att få till nåt dessvärre

För att hjälpa trådskaparen iaf.
Har du provat att använda kabel direkt från modemet, dvs, ingen router mellan öht?
Hur gammalt är ditt adsl-modem t e x?
Adslmodem har en benägenhet att ge upp efter ett tag, och modemen från leverantörerna (bbb i ditt fall) är ofta billigt krafs, och kör du dessutom då också trådlöst, well, behöver jag säga mer?

Dra kabel först, försök sen få till ett byte med modem om det inte fungerar, alt. köp ett eget nytt, och inte billigaste skiten du kan hitta då utan köp gärna ett bättre märke och med ett högre pris

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Testa koppla ur Teve-kabeln och telefonin - starta om modemet och kolla hastigheten.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk

Tackar för alla svar..

Ja jag har också funderat på om det inte är modemet som strular. (jag har ingen router/hubb) kör enbart med ADSL modemet.

Iaf: Jag har haft mitt modem sedan jag köpte BBB's tjänst 2006. Så det har ett gäng år på nacken.
Men jag ska ringa & beställa ett nytt. Och se om det hjälper. (eller kräva ett nytt) xD

TV: har jag testat koppla ur och kört. då jag vet att TV'n drar en del av hastigheten.
Telefon tjänsten går genom vanliga telejacket nu-mera. behöver ej kopplas genom modemet.

Jag kör enbart trådlöst med min bärbara dom 4stationära går på kabel direkt till modemet.

Neä jag har testat allt i min makt för att få detta att funka.. -.-
Och som sagt ringa till BBB är ju som att prata med en vägg som det står (du är en idiot) på.

Jag återkommer med info ska ringa & kräva ett nytt modem nu iaf..

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk
Medlem

Hade ett liknande problem med vår uppkoppling. Funkade prima i ~6 år men nu när vi flyttade till stan och koppla in allt så fick vi ut ca 5 ned och 0,5 upp (hade 16 ned och 2 upp innan). Bytte till ett annat modem som låg och samla damm och nu funkar allt fint igen. Har Telia "upptill 24mbit"

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem

har samma problem med telia. Har också 24mbit och har 8 upp 2 ner. När jag flytta in i denna lägenheten hade jag 18 upp och 1ner men sen har jag haft strul på pengar så telia har stängt av mitt bredband några gånger men nu senaste gången så drog dem ner min hastighet. Ringde dit och klagade och dem skickade en tekniker som sa att de inte var något problem med kopplingen. Så fortfarande så ligger man på 8/2 och är missnöjd som fan me tanke på att jag fortfarande betalar för 24 mbit.

Dock har jag ingen bindnings tid på detta bredband men vet inte vad jag skall ha för leverantör annars. Någon som vet någon bra och stabil leverantör ?

Visa signatur

**Intel Core i5 2500k @ 3.3 ** Corsair 4GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE ** XFX Radeon HD6970 2048MB ** Fractal Design Core 3000** Asus P8P67 PRO ** Win7 Ultimate * Intel 320 SSD 80gb *Samsung TFT 24" S24A350H LED* Xbox 360 Slim * Gamertag: Quill3s

Permalänk

=S Nu är jag otroligt lack på Bredbandsbolaget.

Ringer man och ber snällt om ett nytt modem efter 6års trogen betalning av abonnemanget..
Och ett 6år gammalt "ADSL MODEM"....

Svaret: Det måste va dom servrarna du spelar på som inte har tillräckligt nätverk.
SJUKT säger jag bara. Spelar man CS:S så är det 200olika servrar man spelar på.
Och har det funkat i 6år med 15-20 i ping tills för ett par veckor tillbaka så ska man helt plötsligt acceptera en otroligt "laggig" spelning med en ping på mellan 40-300+ som hoppar upp & ner som FPS'en på en gammal intel P3. Detta är bara för sjukt....
Jag & mina bröder spelar dessutom LIGA matcher i cs:s och det kan vi inte göra längre pga:
Pingen är mkt mkt för hög..

Och när man kör: speedtest.net och pingtest så ligger den fin fint på 14-15ms ??
Och sen startar man spelet och spelar i ca: 1-2minuter så är pingen uppe i 300+.

Har dessutom kört TPTEST5 ett antal gånger och hastigheten skiljer sig mellan:

5mbt's till MAX: 14,5Mbt's absolut högsta hastigheten är 14,5.
Det sjuka var att vi fick testa på 24mbt i 2månader gratis för 1år sedan ungefär.
Och då hade vi 19mbt ner och 1,5 upp.. Varför Varför Varför frågar man sig 100tals gånger.
Och lika så frågar man dom i supporten som är "ärligt sagt" helt bombade i huvvet.

Det blir att ta kontakt med någon som kan hjälpa oss med detta "bedrägeri" som jag kallar det.

Jag tycker att det är bedrägeri att man betalar för 24Mbt men har ut ungefär 8-10 som standard.
Och att vi dessutom inte missat en betalning och inte änns kan få ett nytt modem när man ber om det efter 6års användning av det gamla.

Det kommer med all sanolikhet bli TELIA för min del om detta går vägen.
Då polaren "grannen" dörren bredvid sitter med så otroligt fin och stabil (hastighet & ping).

Va glad jag skulle bli om bredbandsbolaget läste detta.....

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lazerbeam:

=/ Grejjen är att jag för 1månad sedan ökade från 8-10mb till 24mbt.
Sen för ca: 2veckor sedan så beställde jag även telefoni och Tv genom nätet från BBB.

Du säger att du har beställt digital-tv över ditt adsl och ligger nu på max 14Mbit/s.
Du får ju tänka på att iptv tar ca 6-7 mbit av bandbredden så du får nog ut den hastigheten du kan få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Du säger att du har beställt digital-tv över ditt adsl och ligger nu på max 14Mbit/s.
Du får ju tänka på att iptv tar ca 6-7 mbit av bandbredden så du får nog ut den hastigheten du kan få.

Samt att du är förmodligen också ställd till maximalt 16 Mbit för att garantera funktionen av TV-tjänsten och även att det som småpågarna kallar "pingfilter" är lagt på.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk

TV-Boxern är ju givetvis inte i kopplad när jag kör testerna..

Och TV via ADSL beställdes 3dagar efter att pingen började hoppa upp & ner "samt hastigheten".
Jag är väl medveten om att TV'n äter ganska mycket nät.

Men vi hade TV via adsl från 2oo7-2oo8 och då funkade det fin fint. Sen sa vi upp det och nu beställde vi det igen iomä att vi fick ett erbjudande...

Så det är inte TV'n som är problemet, Utan det är något annat...

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Nej, jag har Tripple play Fiber lan : ) så jag menar 1Gbit ner och 100mbit upp

Ok men det hjälpte fan inte TS ett enda skit, mer än att du fick berätta att du betalar säkert en 1000ing i månaden för en Assymetrisk tjänst Grattis!

Till TS: Ring en teletekniker!

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

För det första har jag aldrig haft problem när jag ringer till support, man får helt enkelt vara mer direkt med dom, få dom förstå att man inte är den genomsnittliga personen dom pratar med varje dag, dom jobbar jue helt enkelt bara efter ett manus dom fått av sin chef, visar man däremot att man vet vad man pratar om och står på sig så brukar allt lösa sig ganska fort.

Men om ditt problem, så står jue detta på deras hemsida och kunde du ha frågat om INNAN du skaffade tjänsten.

"Jag har bredband via telejack (ADSL), hur påverkas min uppkoppling när digital-TV kopplas in?

Om du har abonnemanget Bredband 24 justeras din hastighet till 16 Mbit/s för att optimera tjänsten för digital-TV. En inställning som heter interleave delay justeras också för att garantera en störningsfri bild. Det senare är inget du märker av vid vanlig surfning, men om du spelar online-spel kan du uppleva något högre pingtider.

Generellt gäller att när du använder Digital-TV från Bredbandsbolaget så kommer surfhastigheten att minska med ca 6 - 12 Mbit/s beroende på om du spelar ett program samtidigt som du tittar på en annan kanal. Har du abonnemanget Bredband 2 Mbit/s påverkas inte din surfhastighet när du tittar på TV."

jag har aldrig provat alla deras tjänster över adsl, eftersom det helt enkelt inte rekommenderas
jag har själv deras tripple play men över ethernet, "bredbandsuttag" som dom kallar det, och jag har aldrig haft något problem
du får helt enkelt stå ut eller ge upp tv tjänsten, inser att du säkert har ett långt kontrakt med dom nu men om du förklarar exakt hur det är så kan dom säkert hjälpa dig, men om du skriker och tjafsar med dom får du säkert ingen hjälp

och jag tror oavsett vilken operatör du skulle välja så får du liknande problem om du kör alla tjänster över adsl, det är helt enkelt inte optimerat för det.

Visa signatur

[ Xeon ]