Permalänk
Medlem

1600MHz vs. 2000MHz ?

Hej,

Jag försöker bestämma vilket minne jag ska ha till en i7 950, Asus Sabertooth x58, Radeon HD5850, som främst ska syssla med bildbehandling och desktop publishing.

Hade bestämt mig för 6Gb tri-channel 1600MHz latency 9 eller kanske 8 beroende på pris, men nu börjar jag fundera på om jag kanske ska braka på med 2000 MHz istället.

1) Är det märkbart snabbare med ett sånt minne?
2) Blir värmeutvecklingen större, d.v.s. mer ljud på grund av fläktar och sånt.

Jag har aldrig överklockat förut så låt oss hålla den här tråden på frågorna ovan så får jag avgöra sen om överklockning av ett billigare minne är det bästa alternativet.

Tack!

Permalänk
Avstängd

Alltså 1333MHz är ju vad som är standard av vad det klarar sen vill man ha över den hastigheten så brukar man få clocka till det, jag märker ingen direkt skillnad på mina minnen om jag kör dom i 1333 eller 1870MHz..

MVH

Permalänk
Medlem

Latencys är viktigast om jag minns rätt!

Jag köpte dock Corsair Dominator GT 2000MHz eftersom dem var ca 300kr billigare än motsvarande 1600MHz.

Det som skiljer är latencys, som för 2000MHz är 8-9-8-24 och för 1600MHz är 7-7-7-20 (kan va ngn siffra fel)

Är dock väldigt nöjd med mina, som jag kör i 1700MHz / 7-8-7-22, så vill du spara lite pengar kan jag verkligen rekomendera 2000MHz-modellen!

EDIT: Allt över 1333MHz måste du själv ställa in manuelt i bios, så vill du inte klocka och vara inne i bios och rota så köp de billigaste 1333MHz-minnena!

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Hej,

Jag försöker bestämma vilket minne jag ska ha till en i7 950, Asus Sabertooth x58, Radeon HD5850, som främst ska syssla med bildbehandling och desktop publishing.

Hade bestämt mig för 6Gb tri-channel 1600MHz latency 9 eller kanske 8 beroende på pris, men nu börjar jag fundera på om jag kanske ska braka på med 2000 MHz istället.

1) Är det märkbart snabbare med ett sånt minne?
2) Blir värmeutvecklingen större, d.v.s. mer ljud på grund av fläktar och sånt.

Jag har aldrig överklockat förut så låt oss hålla den här tråden på frågorna ovan så får jag avgöra sen om överklockning av ett billigare minne är det bästa alternativet.

Tack!

1. Känns som att skillnaderna kommer inte att vara markanta nog för att du ska märka något, möjligen några millisekunder, men personligen skule jag inte överdriva minnets betydelse i dylikt arbete, 1600 mhz duger finfint.

2. Ja, eftersom du ger mer ström till modulen som ligger på hög frekvens/och/eller överklockas så kommer mer värme att avvecklas, det är som spis plattor, ju mer du vrider upp dom desto hetare blir dom. Varmluft bidrar dock inte till ökat skrammel i en fläkt ... Vet inte riktigt vad du menar, men de kan ju jobba hårdare, dvs öka RPM, vilket ger mer ljud, ja.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Citat:

Allt över 1333MHz måste du själv ställa in manuelt i bios

Huh? Så 1600 MHz minnen är inte "fabriksinställda" på den hastigheten?
Jag har inget emot att ställa in fabriksgaranterade värden i BIOS, det är bara risken med trial and error som överklockning innebär som jag inte ville hålla på med (orkar inte riktigt läsa på hur volt relaterar till MHz relaterar till latency relaterar till processorhastighet och jag vet inte vad mer).

Så vad är poängen med att Corsair säljer 1600 MHz minnen? Är de egentligen 1333 minnen som har klarat av ett fabrikstest när Corsair överklockade dem till 1600? Är det ingen teknologi skillnad?

Citat:

Varmluft bidrar dock inte till ökat skrammel i en fläkt ... Vet inte riktigt vad du menar, men de kan ju jobba hårdare, dvs öka RPM, vilket ger mer ljud, ja.

Det var det jag menade, ja.

Permalänk
Medlem

Skillnaden är så liten att det mest handlar om placebo. Och ja hastigheten som står på minnena är inte hastigheten de körs i, utan vad dem är specade att klara. Dvs köper du ett par 1600MHz och kör oklockat kommer de köras i 1333MHz.

Lägg pengarna på en SSD istället.

Permalänk
Medlem

Du märker knappast skillnad på hastighet på minnena. Köp några billiga 1600MHz latency 9 om du inte ska överklocka riktigt seriöst.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Läs min signatur, troligen så stödjer nog inte en 950 så snabbt som 2000mhz såvida du inte överklockar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Läs min signatur, troligen så stödjer nog inte en 950 så snabbt som 2000mhz såvida du inte överklockar.

Ouch! Det där blir en del att läsa.... Får ta en kväll till det innan jag beställer minnena....

Permalänk

Dominator GT har ju sjunkit så mycket senaste tiden så det är ju bara att slå till. Kunde köra mina i 2000 8-8-9-24 1.64 och stock på cpu. Kan dock inte använda den medföljande kylaren. Eller kan och kan, då får jag ta bort en cpu fläkt.

hade vanliga dominator 1600 minnen innan och märker ingen skillnad.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

Latencys är viktigast om jag minns rätt!

Jag köpte dock Corsair Dominator GT 2000MHz eftersom dem var ca 300kr billigare än motsvarande 1600MHz.

Det som skiljer är latencys, som för 2000MHz är 8-9-8-24 och för 1600MHz är 7-7-7-20 (kan va ngn siffra fel)

Är dock väldigt nöjd med mina, som jag kör i 1700MHz / 7-8-7-22, så vill du spara lite pengar kan jag verkligen rekomendera 2000MHz-modellen!

EDIT: Allt över 1333MHz måste du själv ställa in manuelt i bios, så vill du inte klocka och vara inne i bios och rota så köp de billigaste 1333MHz-minnena!

Woot! Jag har också ett par dominator som ligger på 2000MHz.
Så då sitter jag o trycker på 1333MHz med andra ord :S ?
Du har inte lust o förklara för mig hur man går till väga för att ändra det? Vill ju utnyttja vad dom är gjora för xD

[edit] Jag har 3st minnen, asså 2gig på vardera med 2000MHz på vart

Visa signatur

Moderkort:Asus Rampage III ExtremeCPUIntel Core i7 930 @4,2GHzCPU CoolerCorsair H100RAMG.Skill 6x4gigGPUPower Color radeon HD6970NätdelCorsair HX1000WChassieCorsair Graphite 600TSSDCrucial m4 SSD 2.5" 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tryrain:

Woot! Jag har också ett par dominator som ligger på 2000MHz.
Så då sitter jag o trycker på 1333MHz med andra ord :S ?
Du har inte lust o förklara för mig hur man går till väga för att ändra det? Vill ju utnyttja vad dom är gjora för xD

sätt på XMP i bios men då höjer du även prollens hastighet så jag rekommenderar god kylning

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

sätt på XMP i bios men då höjer du även prollens hastighet så jag rekommenderar god kylning

Finns det ingen sådan lätt lösning men bara för minnena? (:

Visa signatur

Moderkort:Asus Rampage III ExtremeCPUIntel Core i7 930 @4,2GHzCPU CoolerCorsair H100RAMG.Skill 6x4gigGPUPower Color radeon HD6970NätdelCorsair HX1000WChassieCorsair Graphite 600TSSDCrucial m4 SSD 2.5" 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tryrain:

Finns det ingen sådan lätt lösning men bara för minnena? (:

Tror inte det ^^ dock så har jag en msi bräda , men jag tror att om du bara vill ställa in minnen får du göra det manuellt

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

Tror inte det ^^ dock så har jag en msi bräda , men jag tror att om du bara vill ställa in minnen får du göra det manuellt

Aw okey. Hm ska kolla vidare på detta då. Kör med turbogrejs på cpu´n nu så vill inte pilla så allt klabbar ihop sig

Visa signatur

Moderkort:Asus Rampage III ExtremeCPUIntel Core i7 930 @4,2GHzCPU CoolerCorsair H100RAMG.Skill 6x4gigGPUPower Color radeon HD6970NätdelCorsair HX1000WChassieCorsair Graphite 600TSSDCrucial m4 SSD 2.5" 256GB

Permalänk
Medlem

2000 är OC så i mitt fall behöver minnena klockas i takt med prollen för att nå 2000MHz, vet ej hur det är med Intel eller vad du nu har för system

det är enkelt att kolla upp hastigheten, ladda ner CPU-Z, där ser du din hastighet. Tänk dock på att det är DDR = Double Data Rate vilket innebär att det troligen kommer visas som 666MHz

Annars är det bara att gå in i bios, att komma dit är enkelt, bara trycka "del" vid uppstart och att bara vara inne och kika har ingen dött av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

2000 är OC så i mitt fall behöver minnena klockas i takt med prollen för att nå 2000MHz, vet ej hur det är med Intel eller vad du nu har för system

det är enkelt att kolla upp hastigheten, ladda ner CPU-Z, där ser du din hastighet. Tänk dock på att det är DDR = Double Data Rate vilket innebär att det troligen kommer visas som 666MHz

Annars är det bara att gå in i bios, att komma dit är enkelt, bara trycka "del" vid uppstart och att bara vara inne och kika har ingen dött av.

Jag sitter med detta,
Asus rampage III extreme
Intel core i7 930 @ 2,8GHz
Nvida GeForce GTX460 1Gig
3x 2GB DDR3 Corsair dominator-GT
Nät: Corsair 1000w
Win7 64bit

CPU-Z visar,
Type DDR3
Size 6144 bytes
Channels Triple
NB Frequency ca 2269,4MHz
DRAM Frequency 534,0 MHz
FSB:DRAM 2:8
CAS Latenzy (CL) 8,0 clocks
RAS to CAS Delay (RCD) 8,0 clocks
RAS Precharge (tRP) 8,0 clocks
Cycle Time (tRAS) 20 clocks
Row Refresh Cycle Time (tRFC) 59 clocks
Command Rate (CR) 1T

Visa signatur

Moderkort:Asus Rampage III ExtremeCPUIntel Core i7 930 @4,2GHzCPU CoolerCorsair H100RAMG.Skill 6x4gigGPUPower Color radeon HD6970NätdelCorsair HX1000WChassieCorsair Graphite 600TSSDCrucial m4 SSD 2.5" 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tryrain:

Jag sitter med detta,
Asus rampage III extreme
Intel core i7 930 @ 2,8GHz
Nvida GeForce GTX460 1Gig
3x 2GB DDR3 Corsair dominator-GT
Nät: Corsair 1000w
Win7 64bit

CPU-Z visar,
Type DDR3
Size 6144 bytes
Channels Triple
NB Frequency ca 2269,4MHz
DRAM Frequency 534,0 MHz
FSB:DRAM 2:8
CAS Latenzy (CL) 8,0 clocks
RAS to CAS Delay (RCD) 8,0 clocks
RAS Precharge (tRP) 8,0 clocks
Cycle Time (tRAS) 20 clocks
Row Refresh Cycle Time (tRFC) 59 clocks
Command Rate (CR) 1T

Kom igen! Du kör dina minnen i 1066Mhz. Det är dags att börja läsa lite och sedan klocka

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Hej,

Jag försöker bestämma vilket minne jag ska ha till en i7 950, Asus Sabertooth x58, Radeon HD5850, som främst ska syssla med bildbehandling och desktop publishing.

Hade bestämt mig för 6Gb tri-channel 1600MHz latency 9 eller kanske 8 beroende på pris, men nu börjar jag fundera på om jag kanske ska braka på med 2000 MHz istället.

1) Är det märkbart snabbare med ett sånt minne?
2) Blir värmeutvecklingen större, d.v.s. mer ljud på grund av fläktar och sånt.

Jag har aldrig överklockat förut så låt oss hålla den här tråden på frågorna ovan så får jag avgöra sen om överklockning av ett billigare minne är det bästa alternativet.

Tack!

http://www.sweclockers.com/recension/6088-a-data-extreme-edit...

som du ser där så är nästan det enda du får ut av den ökade bandbredden lite snabbare winrar action

det är helt enkelt så att minnenshastighet/bandbredd inte är där prestandaskon klämmer .
det finns andra komponenter som sätter krok för prestandan istället.

vissa områden som kräver extremminnesbandbredd må se fördelar av 2000 MHz minnen , har inte stött på några själv , men kan gissa på att saker som renderingstider är nått som kan påverkas fördelaktigt av det.

Skrivet av tryrain:

Jag sitter med detta,
Asus rampage III extreme
Intel core i7 930 @ 2,8GHz
Nvida GeForce GTX460 1Gig
3x 2GB DDR3 Corsair dominator-GT
Nät: Corsair 1000w
Win7 64bit

CPU-Z visar,
...
Channels Triple
NB Frequency ca 2269,4MHz
DRAM Frequency 534,0 MHz
..

minnena dina tickar alltså i ~1066 MHz (534x2=1068)

om du vill att de ska köras i 2GHz så bör processorns uncore frekvens ligga på 4 Ghz
vilket antagligen kommer kräva en höjjning av QPI spänningen

och beroende på vad du har för inställningar i bios så kan processorn behöva överklockas också.
vissa moderkort kan nämligen inte välja en så hög minneshastighet från scratch.

förutom detta så kan det vara bra om du tar reda på vilka timings minnena skall köras i vid 2 GHz
och se till att minnesspänningen aldrig överskrider 1.64 v , då det enligt intel kan skada processorn.
fördjupar du dig i ämnet så kommer du få reda på att det anses säkert att höja värdet högre än så , om vissa andra parametrar stämmer överens.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

http://www.sweclockers.com/recension/6088-a-data-extreme-edit...

som du ser där så är nästan det enda du får ut av den ökade bandbredden lite snabbare winrar action

det är helt enkelt så att minnenshastighet/bandbredd inte är där prestandaskon klämmer .
det finns andra komponenter som sätter krok för prestandan istället.

vissa områden som kräver extremminnesbandbredd må se fördelar av 2000 MHz minnen , har inte stött på några själv , men kan gissa på att saker som renderingstider är nått som kan påverkas fördelaktigt av det.

minnena dina tickar alltså i ~1066 MHz (534x2=1068)

om du vill att de ska köras i 2GHz så bör processorns uncore frekvens ligga på 4 Ghz
vilket antagligen kommer kräva en höjjning av QPI spänningen

och beroende på vad du har för inställningar i bios så kan processorn behöva överklockas också.
vissa moderkort kan nämligen inte välja en så hög minneshastighet från scratch.

förutom detta så kan det vara bra om du tar reda på vilka timings minnena skall köras i vid 2 GHz
och se till att minnesspänningen aldrig överskrider 1.64 v , då det enligt intel kan skada processorn.
fördjupar du dig i ämnet så kommer du få reda på att det anses säkert att höja värdet högre än så , om vissa andra parametrar stämmer överens.

Ja 1066MHz är ju på tok för lite tycker jag, när man betalt för 2000.
Visst jag är fruktansvärt sugen på att klocka o dona så att jag får upp dem men! Jag kan ingenting om klockning what so ever :S
Jo jag vet jag sitter med saker som är till för att pillas o leka med men fick sakerna för ett bra pris

Dock så enligt bios så kör cpu´n på något slags turbo mode som drar upp den till vad jag fattat 3,6GHz som max vid hög belastning.
Måste man inte stänga av den funktionen?
Måste jag ändra en massa på volten också för att allt ska gå jämt? Vill bara ha upp mina minnes hastighet ju..
Jag har kört intel burn test så högt det går och då har min cpu legat på som max 62Celcius men en corsair H70 kylning.
Hoppas verkligen på all hjälp jag kan få så detta blir bra. + att det hade ju inte varit fel o ligga på ca:3,6-4GHz iheller

Ursäkta min okunighet..

[Edit] Var inne och kollade runder lite i bios. Så att jag kan höja den till 2133 om jag vill på minnena. Om jag gör detta så får man ett alternativ (ok/cancel) tar man ok så får man ställa in allt manuelt men om man tar cancel så ligger allt på auto. Kan man inte välja auto så man slipper pilla på saker man inte vet nått om? Och kommer det att fungera som det ska isåfall?

Visa signatur

Moderkort:Asus Rampage III ExtremeCPUIntel Core i7 930 @4,2GHzCPU CoolerCorsair H100RAMG.Skill 6x4gigGPUPower Color radeon HD6970NätdelCorsair HX1000WChassieCorsair Graphite 600TSSDCrucial m4 SSD 2.5" 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tryrain:

Ja 1066MHz är ju på tok för lite tycker jag, när man betalt för 2000.
Visst jag är fruktansvärt sugen på att klocka o dona så att jag får upp dem men! Jag kan ingenting om klockning what so ever :S
Jo jag vet jag sitter med saker som är till för att pillas o leka med men fick sakerna för ett bra pris

Dock så enligt bios så kör cpu´n på något slags turbo mode som drar upp den till vad jag fattat 3,6GHz som max vid hög belastning.
Måste man inte stänga av den funktionen?
Måste jag ändra en massa på volten också för att allt ska gå jämt? Vill bara ha upp mina minnes hastighet ju..
Jag har kört intel burn test så högt det går och då har min cpu legat på som max 62Celcius men en corsair H70 kylning.
Hoppas verkligen på all hjälp jag kan få så detta blir bra. + att det hade ju inte varit fel o ligga på ca:3,6-4GHz iheller

Ursäkta min okunighet..

[Edit] Var inne och kollade runder lite i bios. Så att jag kan höja den till 2133 om jag vill på minnena. Om jag gör detta så får man ett alternativ (ok/cancel) tar man ok så får man ställa in allt manuelt men om man tar cancel så ligger allt på auto. Kan man inte välja auto så man slipper pilla på saker man inte vet nått om? Och kommer det att fungera som det ska isåfall?

mjo skrev ungefär vad som behövs göras för att fixa minnena i förra inlägget.

höj minnesfrekvensen till 2000 .
ställ in timings specifierade på hemsidan för minnena alt. manual/kartong för minnena.
ställ in specifierad spänning för minnena , inte högre än 1,64 V.
Uncore borde automatiskt ställa sig på 4 GHz , om inte , gör det själv.

testa att spara det. är det ostabilt , höj qpi spänningen ett par hack i taget tills det blir stabilt , lär vara under 1.4v.

men som sagt , det är i väldigt få situationer du kommer märka någon skillnad.
om du vill lära dig om överklockning så finns dessa att tillgå.

Överklocka Core i7
FAQ: Överklockning

jag rekommenderar att du läser på så att du vet exakt var du gör när du är inne i bios , heller safe än sorry.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

mjo skrev ungefär vad som behövs göras för att fixa minnena i förra inlägget.

höj minnesfrekvensen till 2000 .
ställ in timings specifierade på hemsidan för minnena alt. manual/kartong för minnena.
ställ in specifierad spänning för minnena , inte högre än 1,64 V.
Uncore borde automatiskt ställa sig på 4 GHz , om inte , gör det själv.

testa att spara det. är det ostabilt , höj qpi spänningen ett par hack i taget tills det blir stabilt , lär vara under 1.4v.

men som sagt , det är i väldigt få situationer du kommer märka någon skillnad.
om du vill lära dig om överklockning så finns dessa att tillgå.

Överklocka Core i7
FAQ: Överklockning

jag rekommenderar att du läser på så att du vet exakt var du gör när du är inne i bios , heller safe än sorry.

Okok. Jag ska ta mig tid att sitta och läsa igenom allt som du sa. Sen prova mig fram och hoppas på positiva resultat
Tackar så mycket för hjälpen

Visa signatur

Moderkort:Asus Rampage III ExtremeCPUIntel Core i7 930 @4,2GHzCPU CoolerCorsair H100RAMG.Skill 6x4gigGPUPower Color radeon HD6970NätdelCorsair HX1000WChassieCorsair Graphite 600TSSDCrucial m4 SSD 2.5" 256GB

Permalänk

Jag vill bara hänvisa till mitt tidigare inlägg och poängtera: Det är i princip omöjligt att köra minnen i 2000mhz på en i7 såvida du inte har riktigt bra vattenkylning och är mycket insatt i överklockning.

För en novis så ska man vara glad om man får dom att köras i över 1600mhz.

Permalänk

eh, jag är helt rookie på clockning och ställde bra in 2000 i bios. Vet inte vad du håller på med, kör på vanlig luft...

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS