Permalänk
Medlem

Checklist vid första bootningen?

Hej,

Stunden närmar sig när jag ska boota min i7 950 / Sabertooth x58 dator för första gången. Och det är första gången jag bygger en dator själv.

Finns det nån best-practice checklist jag kan följa för att upptäcka ifall nåt inte är som det ska?

Inte så mycket ifall datorn inte startar utan snarare tänker jag på en situation när dator och Windows 7 lyckas att boota men något ändå är fel under ytan och som jag behöver upptäcka innan processorn smälter, eller så.

Vilka temperaturvärden ska jag hålla koll på till exempel?

Tack!

Permalänk
Medlem

Förutsatt att den bootar ordentligt kan det vara en sund idé att hoppa in i BIOS direkt och kolla in temperaturerna där. Ifall nånting går till 50+ redan i BIOS skulle jag bli lite fundersam, annars är det bara att gå vidare in i valfritt operativ och testa belasta lite.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Ok, tack!
Något tips på freeware program för Windows som kan belasta lite och testa stabilitet?

Permalänk
Medlem

Prime95 brukade gälla förr, jag kör det fortfarande, vet inte om andra gör det

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk

Orthos eller vad det heter brukar man väl köra nu för stresstest, det har ju stöd för flera kärnor, prime95 har väl inte det har jag för mig

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Skrivet av Tim_Beluga:

Orthos eller vad det heter brukar man väl köra nu för stresstest, det har ju stöd för flera kärnor, prime95 har väl inte det har jag för mig

Jodå, prime95 stödjer flera kärnor.