Permalänk
Medlem

Portmappa en switch?

Har SurfinBird ADSL-modem och satt ner brandväggen i den och allt.
Men hur gör jag för att portmappa en switch?
Sitter nämligen en 100 Mbit/s switch mellan datorn och modemet, den har samma ip som modemet så jag kan inte kolla om jag kommer in på den, den skicka mig bara till modemet.
Kan jag på något sätt byta ip på modemet så jag kan kolla lite närmare på switchen, tror dock inte den har något mjukvara i sig.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk

Re: Portmappa en switch?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapher
Har SurfinBird ADSL-modem och satt ner brandväggen i den och allt.
Men hur gör jag för att portmappa en switch?
Sitter nämligen en 100 Mbit/s switch mellan datorn och modemet, den har samma ip som modemet så jag kan inte kolla om jag kommer in på den, den skicka mig bara till modemet.
Kan jag på något sätt byta ip på modemet så jag kan kolla lite närmare på switchen, tror dock inte den har något mjukvara i sig.

alltså..är det en router inbyggd i modemet så borde du ju portmappa genom det. Switchen lär det väl inte gå att portmappa iallafall?

Visa signatur

Im your mother Luke...

Permalänk

En switch jobbar i lager två i OSI-modellen och kan därför omöjligt ha en ip-adress eftersom IP är lager tre. Portmappning görs i lager fyra så det är ännu mer fel.

Undantag är switchar som kan konfigureras via en web-sida, och möjligen lager3-switchar.

Jag känner mig på gång idag så jag slänger upp en enkel OSI när jag ändå håller på:

7 Applikationer
6 Dataformat
5 HTTP, FTP, Telnet osv
4 TCP, UDP, ICMP (gateway)
3 IP (routrar)
2 Ethernet (switchar)
1 Hårdvara (hubbar)

En gateway jobbar i lager 4-7.

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RulerOfHeck
En switch jobbar i lager två i OSI-modellen och kan därför omöjligt ha en ip-adress eftersom IP är lager tre. Portmappning görs i lager fyra så det är ännu mer fel.

Undantag är switchar som kan konfigureras via en web-sida, och möjligen lager3-switchar.

Jag känner mig på gång idag så jag slänger upp en enkel OSI när jag ändå håller på:

7 Applikationer
6 Dataformat
5 HTTP, FTP, Telnet osv
4 TCP, UDP, ICMP (gateway)
3 IP (routrar)
2 Ethernet (switchar)
1 Hårdvara (hubbar)

En gateway jobbar i lager 4-7.

isch.. d dära håller jag på med nuuu. läser massa cisco
fan, mycket att minnas.

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."