Permalänk
Medlem

ny dator får ingen signal

tog på mig uppgiften att montera ihop en dator åt en polare och har nu stött på problem

jag är inne i det stadiet att vi har startat upp den för första gången och får nu ingen signal till skärmen, han var ett msi 870a-g54 som moderkort det är även 2 st xfx 6850 ett xfx nättagg på 650 watt 4 gb crosairminne på 1333 mz ddr3 och ett phenom 955 be, skärmen är https://www.inet.se/artikel/2203071/benq-tft-21-5-g2222hdl-le...

problem är nu det att när datorn startars uså får vi upp no signal på skärmen. det jag har provat är att köra med båda korten samtidigt, provat att köra båda korten en åt gången och även i båda pci express portarna, har för närvarande dock ingen skärm eller annan dator att pröva dem i

så någon som har nån ide?

Permalänk

Detta har inte med grafikkorten att göra. "No signal" visas därför att grafiken ännu inte startats upp.
Orsaken är att i starten testas hårdvaran av BIOS programmet och om detta inte körs så tänds aldrig skärmen.

Det första man kollar är att moderkortet och processorn som skall köra testerna har sina sladdar anslutna.
Oftast glöms ATXV12 -sladden till processorns strömkontakt.
Minne kan sitta i fel hållare eller inte riktigt intryckta.
Grafikkort med dubbla strömkontakter skall ha båda anslutna.

Man skall eftersträva att få fram okay-pipet innan man kopplar inför mycket delar.
Får man inte detta så plocka ut minnena och se till att du får fel-pipen för "inget minne"
och montera sedan in lite efter hand.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Såpass. Blir till att dubbelkolla alla kontakter och om inte det funkar så får jag plocka isär det igen. Tackar för hjälpen. Om fläkten på korten drar igång behöver det inte betyda att dom är igång och fungerar eller?

Permalänk
Skrivet av wato:

Om fläkten på korten drar igång behöver det inte betyda att dom är igång och fungerar eller?

Att fläkten snurrar innebär att den har sin spänningsmatning inkopplad (eventuellt via PCI-E anslutningen).
Det betyder Inte att kortets övriga elektronik körts igång ännu.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Detta har inte med grafikkorten att göra. "No signal" visas därför att grafiken ännu inte startats upp.
Orsaken är att i starten testas hårdvaran av BIOS programmet och om detta inte körs så tänds aldrig skärmen.

Det första man kollar är att moderkortet och processorn som skall köra testerna har sina sladdar anslutna.
Oftast glöms ATXV12 -sladden till processorns strömkontakt.
Minne kan sitta i fel hållare eller inte riktigt intryckta.
Grafikkort med dubbla strömkontakter skall ha båda anslutna.

Man skall eftersträva att få fram okay-pipet innan man kopplar inför mycket delar.
Får man inte detta så plocka ut minnena och se till att du får fel-pipen för "inget minne"
och montera sedan in lite efter hand.

Självklart kan "No-signal" visas vid fel på grafikkorten också, jag misstänker att du vet det, men det framgår inte av ditt inlägg.

Permalänk
Medlem

har dubbelkollat precis allt som går idag och får fortfarande samma resultat, en sak jag dock har märkt är att man inte får grafikkorten perfekt i pci slotten utan att den i slutet står ut typ 2 mm då det tydligen inte går att pressa den längre då chassit tar i, kan det vara detta glapp som skapa problemet?

felstavn
Permalänk
Medlem

har nu även provat med mitt eget grafikkort utan resultat, kan nog även utesluta glappet jag nämnde innan då det inte hjäpte att ta ut moderkorten och prova utanför chassit