Operatören Tre:s säljare obehagliga

Permalänk
Avstängd

Operatören Tre:s säljare obehagliga

Hej kära forumkolleger!:)

Så hade man i veckan avslöjat att operatören TRE (3) hade gjort en säljvideo och denna finns att beskåda här: ---> YouTube - Säljare is teh best (swedish retail pep talk) och jag måste säga att jag gillar en kommentar på Youtube särskilt:

-"Nu i veckan lanserar vi vår nya tjänst 3Sekt 149:-/månaden"... Grym kommentar.:D men vad värre är:

a) ett ex sökte ett jobb på The Phone House och hon sa att de hade ett "internt säljsystem" som gick ut på att man i slutet av varje vecka/månad mätte hur mycket kollegorna hade sålt för.
b) TPH menade vidare att om du bara har sålt EN sak till en kund så har du inte sålt något, utan för att det skulle vara ett GODKÄNT sälj så var du tvungen att sälja minst 2 saker till kunden, t.e.x. 1 mobil + abonnemang, eller 1 mobil med handsfree (helst dyrare bluetooth). Det ultimata är dock om man säljer: en mobil + försäkring + abonnemang + X tillbehör PLUS (det stannar inte här grabbar och tjejer:P) ett tillbehör till såsom ett minneskort och då helst det dyraste minneskortet.
c) lyckades man således bara sälja en pryl för varje kund som kom in så blev man mobbad (för du har ju inte sålt något enligt butikens interna tävling) men den som var bäst blev, inte helt oväntat höjd till skyarna.

Poängen med TPH exemplet är att visa på att detta var för ca. 5 år sen när hon sökte jobb och att det har blivit ännu värre är egentligen ingen nyhet. Jag tycker att "sälj" och "sekt" går ihop på det viset att om man drar paralleller till Knutby så var det ju samma visa:

a) ingen ville tro/kunde tänka sig att religiösa "snälla jesusföreningar" skulle kunna vara i stånd (stånd hehe Knytbyflickan och Fossmo ) att göra det som senare framkom
b) man får ofta höra samma argument om säljare att de har "ett oförtjänt dåligt ryckte" men nu visar det sig att ryktet inte är ett rykte = de fördomar (dvs. det man anade men inte kan bevisa riktigt till 100%) som branschen säger att den lider av inte var fördomar utan en sanning...tyvärr.... När man försöker kartlägga psykopati/sociopati tar man gärna paralleller med säljare just för att de verkligen gör *allt* för att få hem säljet - där alla "sociala koder" är tillåtna att använda bara "kunden" (läs offret) köper. Exemplet nedan med den skrikande TRE (3) säljaren talar sitt tydliga språk...

Kan nämna att jag inte handlar hos TRE (3) sen jag blev otrevligt bemött av en säljare (som jag ringde upp för jag funderade på mobilt bredband), som blev mer och MER upprörd och tillslut gapig i telefonen och vägrade svara på om TRE (3) hade surfzoner som Telia har med hänvisning till att "Telia måste ha surfzoner för att deras nät är så dåligt". Jag sa att jag ville köpa kontant-surf dongeln för att pröva på och då sa hon spydigt:
-"Asså det är bara kunder med KFM-anmärkningar som tar kontantkortsalternativet...".
Blev ju lite ställd men svarade vänligt att jag inte ville binda upp mig på något då jag som SAGT ville PRÖVA tjänsten först. (Nu i efterhand när man förstod att hon ville spela på ens samvete, "Riktiga MÄN tecknar abonnemang" - skulle man ha sagt "Riktiga KVINNOR skriker inte i telefonen;)", eller: "Jo jag är ett socialfall utan betalningsanmärkningar som har porr-beroende, psykologen har sagt att jag borde surfa mindre ...tycker du fortfarande jag ska ha ett abonnemang") Men det hela slutade med att jag klickade henne!xD - Jag håller med Belga, man ska inte ta vad för skit i sitt öra bara för att man får en säljare på tråden"...:)(Y).

Kan meddela att USB stickan fortfarande är oanvänd just för att jag surfar sällan ute. Definitivt inte nu med denna vinter.:P

Undvik TRE (3) är mitt tips!:)^^
En del kanske inte bryr sig om detta: som jag ser det genom att undvika en operatör som beter sig på detta viset bidrar man till bättre anställningsvillkor för de anställda. Lite som att inte välja mattor som är producerade p.g.a. barnarbete eller liknande. En del kanske bryr sig, andra inte, det är upp till vare konsument.:)

Jag för min personliga del undviker säljare och har alltid gjort. Dom är hala opålitliga och slemmiga ja rent av farliga för en del konsumenter (gamla, äldre, begåvningssvaga etc.). Många pratar om att "Du borde ha läst kontraktet bättre". Men jag är övertygad det handlar om att man oftast råkar ut för en hetsig säljare som trycker på... En säljare "puschade" mig att köpa något så då gick jag ut ur butiken. Skulle vara kul och se hur många som hade gett mig en krona om jag "puschade" för detta på Swec.:D Tiggeri skulle nog de flesta kalla det...:P I och för sig erbjuder säljaren en vara men håll med om att det är en hårfin linje mellan mitt figurativa "erbjudande" och säljarens dito.;)

Visste ni förresten att "Ångerveckan" (som man kallar den i folkmund) blev 2 ångerveckor just för att det sprang omkring så många dammsugeförsäljare att man ansåg att 2 veckor var en nödvändig åtgärd att tillgripa för och skydda kunden. Visst inom ett annat område men likafullt intressant.^^

Skriv gärna vad ni tycker om länken och säljare av idag.:) Bra såväl som dåliga erfarenheter...

edit: som någon säger i de engelsktalande länderna när någon är full av skit:

"This guy is surch a bullshitter. He should sell used cars"...he he...;):D Bra uttryck!:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Har självjobbat ett jätte kort tag som säljare för EON och det var på 100% provision, säljer man inget får man inget. Det visste jag från början men det var jäkligt slut , fick aldrig min slutlön därifrån heller vilket jag är lite irriterad på, har ringt några gånger men dom säger att dom ska höra av sig (vilket som självklart inte gör)

Har ingen större erfarenhet av 3, tog deras abonnemang för några år sen för att flickvännen har de (gratis sms), täckningen suger dock vilket är jobbigt :/

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ManBearPig:

Har självjobbat ett jätte kort tag som säljare för EON och det var på 100% provision, säljer man inget får man inget. Det visste jag från början men det var jäkligt slut , fick aldrig min slutlön därifrån heller vilket jag är lite irriterad på, har ringt några gånger men dom säger att dom ska höra av sig (vilket som självklart inte gör)

Har ingen större erfarenhet av 3, tog deras abonnemang för några år sen för att flickvännen har de (gratis sms), täckningen suger dock vilket är jobbigt :/

Täckningen suger stenhårt för mobiltelefoni.:/ Som en polare sa:
-"Visst, ta du TRE (3) om du vänjer dig vid att samtalet bryts 4 ggr. under ett samtal som varar i 20-25 min. >.<". Så TRE (3) har aldrig varit ett alternativ för mig.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Jag har haft tre mobila internet , det var det sämsta skiten jag någonsin ägt. Jag jobbade natt och satt mitt i sthlm vid klarabergs viadukten. Ingen täckning. Efter massvis med tjafs i flera veckor bestred ajg kontrakten och sa upp skiten direkt och efter massa tid funkade de. De försökte även ta ut en avgift på 250 :- som ajg efter ett par veckor tvingade dem att betala tillbaka då jag inte använt skiten för det inte gick.

Jag kommer ALDRIG NÅGONSIN köpa Tre eller rekommendera detta skräp till någon alls! Seriöst släng pengarna i brasan istället , det är extremt mycket bättre investerat! Mobil , kör TELIA ALL THE WAY!

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

Jag har 3 och en polare har använt 3s mobila internet förut, inga problem på något håll. Eller jo när jag skulle flytta mitt gamla nummer till den nya telefonen, tog bara 1 dag för flytten skulle fungera så det var ändå inga problem. Det är synd att ni har haft problem med dem, jag och speciellt min syster som har hyffsat gravt temperament alltid blivit gott bemött på support och försäljning. Nyligen så gick hon till en nyöppnad butik i Kristianstad nuvarande är bosatt i, behov av en ny telefon då skalet på den höll på att "flagna" av, det gick bara någon minut så fick hon en lånetelefon under tiden hon inväntar en ersättare.

Sen så har 3 nominerats av "Mobil" ett par gånger i rad när leverantörerna har testats vilket ger merit vid beslut än random personer på ett Internetforum vilket borde tyda vilken nivå på den kompetens 3s personal, tjänster och utrustning dem säljer till konsumenterna. Nu säger jag inte att NI har uppfattat dem fel eller är tröga, men det finns svin/idioter till människor oavsett vilket företag det gäller vilket tyvärr konsumenter som vi blir utsatta för i slutändan.

Jag rekommenderar 3 pga mina erfarenheter med dem.

(Och kom inte med konspirationsteorier att Mobil skulle ha varit mutade för att betygsätta en leverantör högre än andra, jag tar då inte er seriöst vid svar)

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Moderator
Moderator

För att vara uppriktig så är TS inlägg i hög grad oläsbart på grund av alla smileys.

I vanlig ordning dras en hel yrkesgrupp över en kant och det generaliseras hejvilt för att landa några billiga poäng. För det första, säljare är precis som vilken yrkesgrupp som helst av varierande slag, och precis som alla andra är de anställda för att tjäna pengar åt företaget. Det finns säljare som är stolta över "fulsälj", det finns säljare som bara agerar expiditer och det finns säljare som försöker hitta en bra lösning åt kunden samtidigt som företaget tjänar pengar på det hela. Det ligger i sakens natur att en bra säljare är den som tjänar in mycket pengar, i detta ligger exempelvis att skapa återkommande kunder och ett gott rykte. Vilken säljtyp som premieras beror naturligtvis på företagsklimatet.
Något många inte kopplar är att säljarens tid är pengar, den tid som läggs på kunder måste tjänas ihop genom att faktiskt sälja saker annars går företaget med förlust, och de flesta företag är inte alltför måna om ren välgörenhet.

Föredrar du att luska reda på vilken produkt du vill ha på nätet är det sällan några problem att raskt och enkelt köpa nämnda vara i en butik, men vill du ha råd och hjälp kommer säljaren naturligtvis tala sig varm för produkter med någorlunda marginal och säkerligen tillbehör du inte planerat att köpa. Annars gör han/hon inte sitt jobb, och den som tror något annat är redigt naiv.

Inom just elektronikbranschen är marginalerna på produkter överlag låg, avsevärt mycket lägre än inom exempelvis livsmedels- eller klädbranschen. För att överleva säljs mycket kringprodukter och -tjänster.
I en idealisk värld hade alla varit beredda att betala för service, men så är inte fallet och konsumenternas jakt på lägsta pris driver ner servicenivåer och kunnande.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jag orkade läsa en rad. Haft tre i fyra år. Nöjd. Med eller utan nötiga säljare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har haft 3 i snart fem år och är supernöjd! Jag var senast i helgen inne i butiken på Kungsgatan för att ändra mitt abonnemang och köpa en ny lur och tjejen där var helt fantastisk! Alla säljare är inte slajmiga freaks.

Permalänk
Medlem

TL;DR

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Säljare är precis som de andra sa ovan Säljare , deras jobb är att prata på dig massa prylar som du inte behöver , detta gör alla säljare speciellt inom mobil branschen och tre.

Snackade med en tre försäljare i sommras om olika abonemang för att få han att fatta att telia är bättre. Men han gav sig inte fast jag bevisade de att telia refill +26 eller vad det heter är billigare. Jag tror att de är väldigt få säljare som har helt rent mjöl i påsen.

Sen ska man aldrig köpa något från en säljar e, kolla upp varorna i butik eller på nätet sen bestäm dig och leta själv. Alltid bättre.

De två sämsta företagen någonsin är nog Tre och Comhem , sämre skit går inte att hitta. Tror tillochmed att de vunnit pris för sämsta kundsupport och bemötande.

//Eric

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk

Kört Telia. är väl samma skit där egentligen dock så äger de större mängden av näten så varför betala samma pengar till någon annan som hyr in sig hos Telia?

Bryr mig inte vad det kostar då jag bara gör av med ett par hundra om året på mobilräkningar då folk sällan ringer till en mm.

Jag avskyr säljare brukar låta de snacka en stund och sen avbryta. Ingen vill bli störd av en jobbig säljare när man kommit hem från jobbet eller är trött eller sitta och käkar.
De må vara människor men de har valt att jobba med yrket och därför får de tåla att ta lite skit

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Säljares uppgift är knappast att informera kunder, snarare att desinformera dem på ett sådant sätt så att det gynnar dem själva. I denna information kan självklart råd som på kort sikt är dumma förekomma, men som företaget på lång sikt tjänar på.
T.ex. att en kund vill ha en produkt för ett visst ändamål, men säljaren ser att de produkter som den har inte lever upp till vad kunden förväntar sig och därmed avråder och kanske tipsar om en annan aktör som säljer en produkt som klarar av kraven. Detta jag nämnde är inget ovanligt förekommande, speciellt om det är självklart att produkten ej klarar av kraven.

Nå telefonförsäljare och liknande beter sig oftast som pack, bara en sådan sak som att telefontrakasserar folk gör att de kvalar sig in. (Nix gäller ej företag, av flera skäl)

Angående videon så är det roligt att de upphetsade gubbarna gör lite badville för sitt företag.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Skrivet av bud_bundy:

T.ex. att en kund vill ha en produkt för ett visst ändamål, men säljaren ser att de produkter som den har inte lever upp till vad kunden förväntar sig och därmed avråder och kanske tipsar om en annan aktör som säljer en produkt som klarar av kraven. Detta jag nämnde är inget ovanligt förekommande, speciellt om det är självklart att produkten ej klarar av kraven.

Ehrm.. Va? Är det inte detta säljare ska göra menar du? Att inte rekommendera produkter som inte är vettiga till ändamålet. Är det inte det som är själva utgångspunkten att man ska erbjuda något som kunden förväntar sig? Jag trodde då det, men jag antar att jag är helt off.
Så... Jag tror nog att du inser ditt fel när du läser detta..

Till TS: Liter inte heller på säljare, har aldrig gjort, och kommer aldrig göra. Men sen å andra sidan så sitter jag som inköpare
Och angående videon så är det samma hos alla operatörer, man peppas till absurdum och det går många gånger överstyr, men du... Det är det som är poängen. Ska du sälja så ska du sälja, det är därför du är anställd. För att sälja.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Skrivet av adriankarlsson:

Ehrm.. Va? Är det inte detta säljare ska göra menar du? Att inte rekommendera produkter som inte är vettiga till ändamålet. Är det inte det som är själva utgångspunkten att man ska erbjuda något som kunden förväntar sig? Jag trodde då det, men jag antar att jag är helt off.
Så... Jag tror nog att du inser ditt fel när du läser detta..

Till TS: Liter inte heller på säljare, har aldrig gjort, och kommer aldrig göra. Men sen å andra sidan så sitter jag som inköpare
Och angående videon så är det samma hos alla operatörer, man peppas till absurdum och det går många gånger överstyr, men du... Det är det som är poängen. Ska du sälja så ska du sälja, det är därför du är anställd. För att sälja.

Snarare att jag var otydligt.

Säljarens uppgift är inte att vara en opartisk part som ska ge en information om vilken produkt som är bäst för ens behov, utan motivera köparen varför den ska köpa en produkt ifrån denna. Varvid jag inte tycker man kan säga att säljaren uppgift är att informera folk, snarare att desinformera.
Däremot bör en säljare som tänker lite längre även avråda, vilket inte alla säljare på elektronikvaruhus precis gör. Ta exempel dyra speldatorer som de ibland säljer som inte precis är anpassade för spel. Då borde säljaren kanske råd om en annan konfiguration för kanske samma pris som eventuellt en annan butik säljer.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Skrivet av bud_bundy:

Snarare att jag var otydligt.

Säljarens uppgift är inte att vara en opartisk part som ska ge en information om vilken produkt som är bäst för ens behov, utan motivera köparen varför den ska köpa en produkt ifrån denna. Varvid jag inte tycker man kan säga att säljaren uppgift är att informera folk, snarare att desinformera.
Däremot bör en säljare som tänker lite längre även avråda, vilket inte alla säljare på elektronikvaruhus precis gör. Ta exempel dyra speldatorer som de ibland säljer som inte precis är anpassade för spel. Då borde säljaren kanske råd om en annan konfiguration för kanske samma pris som eventuellt en annan butik säljer.

Men hur skulle butiker kunna överleva om alla hänvisar till någon annan? (Som i slutändan borde bli en o samma butik)
Det är såklart att säljare är partiska för sitt eget företag, det är väl det som är grejjen. Oberoende säljare däremot, som t.ex. TPH som nämndes av TS kan ju rekommendera vilken operatör som helst, men jag misstänker starkt att inte dom eller någon annan säljare skulle rekommendera dig att gå till en annan butik för att köpa en vara, såvida dom inte kan resta hem den själv. Detta skulle vara ett ohållbart förfarande. Kanske inrätta shoppingguider i sådant fall som inte skiter i var du handlar det någonstans, dom får betalt per timme för att ge dig råd.

Visst borde säljaren kanske avråda och hänvisa till annan part, men alla affärer drivs vidare av vinst. Och i dom fall dom kan gå i 2000 i vinst på en skitdator så tar dom ju chansen. Hur skulle du agera som säljare om du jobbar t.ex. för enbart provision? Hade du avrådit din kund och bett han köpa grejjerna någon annanstnans?

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem

Lite OT kanske men. Jag har ingen erfarenhet av tre så där kan jag inte uttala mig om dom är bra eller inte. Men jag har hört en del historier från två kompisar som jobbar med mobilt bredband support. Där kunder ringer in och säger att det inte fungerar och så kollar kompisen på mast kartan och ser då att personen som ringer in har så långt till närmsta mast att det inte finns en chans att han eller hennes mobila bredband skulle funka även fast säljaren lovat dyrt och heligt att det kommer funka.

Har även hört om en säljare som sa att "vi har satelliter som är riktade ner mot dig så internet kommer alltid funka" då fick kompisen berätta att ingen mobil internet leverantör har satelliter och personen som ringt in bor för långt borde för att kunna få mobilt bredband. Så säljare har jag ingen respekt för tyvärr, känns som dom bara vill sälja sin produkt även om dom lurar konsumenten på kuppen.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AlbertMwugabi:

Lite OT kanske men. Jag har ingen erfarenhet av tre så där kan jag inte uttala mig om dom är bra eller inte. Men jag har hört en del historier från två kompisar som jobbar med mobilt bredband support. Där kunder ringer in och säger att det inte fungerar och så kollar kompisen på mast kartan och ser då att personen som ringer in har så långt till närmsta mast att det inte finns en chans att han eller hennes mobila bredband skulle funka även fast säljaren lovat dyrt och heligt att det kommer funka.

Har även hört om en säljare som sa att "vi har satelliter som är riktade ner mot dig så internet kommer alltid funka" då fick kompisen berätta att ingen mobil internet leverantör har satelliter och personen som ringt in bor för långt borde för att kunna få mobilt bredband. Så säljare har jag ingen respekt för tyvärr, känns som dom bara vill sälja sin produkt även om dom lurar konsumenten på kuppen.

Jag läste för några år sen om ett bolag som genom att bryta plomberingen på förpackningen innan man packar ner mobiltelefonen och före man skickade ut varan till en kund: på det viset kan man hävda att mobilen/förpackningen är bruten och då gäller inte ångerrätt etc. Tror de hette Campuz men minns inte då det var ett tag sen...

Jag litar inte heller på säljare just för att de vill bara sälja. Att branschen väljer att "förbilliga" kundservice (som någon var inne på) och organisation är ju inget som ska drabba kunden. Det blir lite av ett "icke-argument" eftersom företag oftast "förbilligar" saker oavsett hur kunden beter sig ute på marknaden.

Det är ju lite som med mäklare: man tror att de är "en schysst mellanhand som tar hand om allt det krångliga" men på senare tid har det ju visat sig att mäklaren går säljarens ärenden på olika sätt då denne får högre provision på det (enkelt uttryckt).

Så man kan säga att jag personligen blir misstänksam när man hör ord som: "ombud", "ombudsman", "DigO", "kundombudsman". Dessa personer/org. som har denna funktion inom ett företag har ju ett syfte och det är när något krisar så skickar X organisation över ärendet till "KundO" och när (för det handlar oftast om när och inte om tyvärr ) kunden inte fått rätt och "överprövar" beslutet hos tex. ARN så säger ju organisationen att: "Vi gjorde en partisk utredning via KundO", men vad man egentligen säger är ju: "KunO finns där för att ge ett seriöst intryck och ge en bild av en seriös handläggning om kunden klagar vidare men egentligen bryr vi oss inte så mycket (i alla fall om vi riskerar att förlora pengar på X ärende").

Någon som ser parallellen mellan säljare, och övriga kategorier av "kundskyddande instanser"?;)(A) Jobbar du inom företaget så ligger lojaliteten såklart inom företaget.:P Att tro att säljaren månar om kunden är ju bara naivt. Jag har själv gjort stickprov i 4-5 affärer på X vara/tjänst för att se hur bra säljarna beter sig och jag kan väl säga att jag kanske stöter på EN bra säljare per år ungefär. En annan sak är att ju komplicerat det blir minskar säljarnas benägenhet att förklara och jämföra X vara mot andra varor (minneskort vs. abonnemang tex) just för att man vill sälja det som går snabbast att sälja. Vad kunden behöver är inte lika viktigt.

Lite som Insider och när de intervjuade en bilmeck som sa ungefär samma sak om sin bransch:
"Man säljer det som går snabbt och byta och som vi tjänar pengar på och undviker större och krångligare arbeten som inte genererar pengar". Sen i eftersnacket säger respektive VD för respektive bolag att:
-"Den bilmeck:en är inte representativ för branschen/våra bolag".
Men det skulle inte förvåna mig om det dyker upp någon härva framgent liknande den video jag visade på ovan, inom bilbranschen så att säga.

Så när ett företag säger att något inte är "representativt" så betyder det egentligen bara att det inte är representativt för att det inte har upptäckts ännu.;) Synd bara att folk inte tänkte som Inet. Tror många bolag skulle få fler kunder om man jobbade som Inet - för kunden!:D
Att - som de flesta bolag jobbar nu - skära ner, ljuga, frisera sanningar visst det kanske funkar men i mina öron låter det som när en spelare säger "Jag ska spela för och vinna ihop till skulden" dvs. visst det kanske går ett tag att "låna kundernas välvilja" men någon gång så kommer nog fler och fler vara tvungna att bli mer ärliga för att kunna "vinna det de har förlorat" genom att frisera sanningar ja bete sig och bekräfta nuvarande fördomar om säljare över lag.

En annan sak angående videon: Vad trist att vara anställd som säljare och få höra att man ska "GLÖMMA BORT DE SÄLJ SOM GJORDES PÅ MÅNDAG...DE ÄR IRRELEVANTA" etc. Jag vill ju inte jobba för ett företag som anser att min insats jag gjorde på måndagen inte är någonting värd när det är fredag. För mig personligen skulle det kännas påfrestande och få höra att för varje minut man lagt bakom sig så är den icke befintlig. Jag menar ett jobb ska ju gå ut på att man känner tillfredsställelse över det jobb man gör och kan se den röda tråden i de bra saker man gör och förhoppningsvis lära sig av de mindre bra sakerna man gör (fel?).

My 1 Krona!:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

En annan sak angående videon: Vad trist att vara anställd som säljare och få höra att man ska "GLÖMMA BORT DE SÄLJ SOM GJORDES PÅ MÅNDAG...DE ÄR IRRELEVANTA" etc. Jag vill ju inte jobba för ett företag som anser att min insats jag gjorde på måndagen inte är någonting värd när det är fredag. För mig personligen skulle det kännas påfrestande och få höra att för varje minut man lagt bakom sig så är den icke befintlig. Jag menar ett jobb ska ju gå ut på att man känner tillfredsställelse över det jobb man gör och kan se den röda tråden i de bra saker man gör och förhoppningsvis lära sig av de mindre bra sakerna man gör (fel?).

My 1 Krona!:)

De menar ju inte att man inte får cred för saker man gjort tidigare, utan att det funkar inte att slappa idag för du var duktig igår. Det gäller ju alla arbeten, du kan inte skita i att jobba med motiveringen att du har ju jobbat bra tidigare.

Även om jag finner säljare vara ett jobb som ligger långt ner på min "statuslista" så har de ju iaf en bättre mentalitet än stor del av alla andra arbetande har. De har press på sig att prestera, de får effektivisera. Ju bättre de jobbar desto mer betalt, gör de dessutom inte ett bra jobb får de sparken. Tänk hur effektivt vårt samhälle skulle vara om alla tjänster hade sådana krav. Folk verkar för inriktade på att få beröm för vad de gjort förra månaden, istället för att fokusera på vad de kan tillföra denna månad.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Derox:

De menar ju inte att man inte får cred för saker man gjort tidigare, utan att det funkar inte att slappa idag för du var duktig igår. Det gäller ju alla arbeten, du kan inte skita i att jobba med motiveringen att du har ju jobbat bra tidigare.

Även om jag finner säljare vara ett jobb som ligger långt ner på min "statuslista" så har de ju iaf en bättre mentalitet än stor del av alla andra arbetande har. De har press på sig att prestera, de får effektivisera. Ju bättre de jobbar desto mer betalt, gör de dessutom inte ett bra jobb får de sparken. Tänk hur effektivt vårt samhälle skulle vara om alla tjänster hade sådana krav. Folk verkar för inriktade på att få beröm för vad de gjort förra månaden, istället för att fokusera på vad de kan tillföra denna månad.

Jag förstår vad du menar, men håller inte med riktigt:

a) kollar man på "inslaget" så ser man ju att de menar vad de säger (inte för att det är framfört på ett äkta vis, finns inte en enda blick som jag litar på där men i alla fall) utan de menar ju verkligen att man ska glömma
b) sälj-yrket är svart och vitt dvs. går det bra höjs du till skyarna, går det dåligt så får du kicken (kontrakten är så utformade att säljaren inte har något anställningsskydd när det gäller TM-området:S)
c) självklart kan man inte leva på att: "men igår gick det ju bra" utan man måste utvecklas, men problemet för säljarna är att när de utvecklas bra då är allt frid och fröjd men "halkar" de i jobbet så blir det sanktioner. "Slirar man runt" på daglig basis kan jag förstå de får nobben men "en halkning" ska inte få lika stora konsekvenser som det oftast får...:/:(

En anekdot: jag och tre tjejer sitter på T-banan:

1:an: -"Hmm...Hora måste ju vara det jävligaste yrket...*fundera över*"
2:an och 3:an funderar och håller med tjej nr. 1.
2:an: -"Mac Donald's måste vara det näst värsta eller säljare?"
3:an: -"Nej aldrig i livet att jag är säljare, då är nog hora att föredra!!!xD"
(Underförstått förstod vi alla ironin:)).

Nej säljare är inget för mig, dessa "jobb" lämnar jag med varm hand över till andra samhällsskikt som inte ville komma längre än till IV-programmet på gymnasiet...(och som för övrigt inte har vare sig med mig eller för den delen i mitt liv att göra:)^^). Säljyrket ser jag som en "kommersens bottenskikt" just för att det är så oseriöst. Mac Donald's var för övrigt utsedd till det mest negativa man kunde jobba inom enligt ett engelskt uppslagsverk om jag inte missminner mig.

My 1 krona!:)^^

(Ps. Jag har hemligt telefonnummer: inte för att jag har något emot att synas utan för att jag inte litar på NIX-registret - TM-säljare ser ju att man är reg. där och ringer då det struntar i de etiska riktlinjer som säger att man inte får ringa personer som är med i NIX. OM en kund säger att "Men jag är ju med i NIX-reg. då är säljaren instruerad att säga: "OJ det såg jag inte jag är ledsen" just för att ge sken av att han inte ser det han mycket väl ser: men som sagt, han ringer i alla fall för att han vill sälja - och jag har haft 1-2 samtal på alla de år jag har haft hemligt nummer - vilket oftast beror på att någon Sara eller liknande hade numret innan - så svarar jag att jag heter inte Sara och är inte intresserad av menstruationsbindor, utan är advokat och jobbar på X firma. Man får, konstiiigt nog ;)(A) *inga* samtal från samma företag när man sagt så:DxD).

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Jag förstår vad du menar, men håller inte med riktigt:

a) kollar man på "inslaget" så ser man ju att de menar vad de säger (inte för att det är framfört på ett äkta vis, finns inte en enda blick som jag litar på där men i alla fall) utan de menar ju verkligen att man ska glömma
b) sälj-yrket är svart och vitt dvs. går det bra höjs du till skyarna, går det dåligt så får du kicken (kontrakten är så utformade att säljaren inte har något anställningsskydd när det gäller TM-området:S)
c) självklart kan man inte leva på att: "men igår gick det ju bra" utan man måste utvecklas, men problemet för säljarna är att när de utvecklas bra då är allt frid och fröjd men "halkar" de i jobbet så blir det sanktioner. "Slirar man runt" på daglig basis kan jag förstå de får nobben men "en halkning" ska inte få lika stora konsekvenser som det oftast får...:/:(

a) Ja, titta inte bakåt utan blicka framåt. Tycker det är ett bra förhållning till arbete, även om de drar det lite väl långt.

b) Nej, det är nog väldigt få företag som kickar säljare som sålt bra i flera månader om de säljer sämre under t.ex. någon vecka eller någon dag. Säljer de däremot sämre under en längre period är det klart det verkar som om säljaren inte gör sitt jobb längre och således kanske inte är av samma värde för företaget.

c) Läs b).

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Välkommen till kapitalismen

Permalänk
Geeks
SweClockers

Rubrik redigerad (för att bli läsbar)

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Tar bort mitt inlägg igen.

Enligt många här så borde alla gå hemma och stämpla akassa istället.
Och inte ta jobben som dom kan ha medans dom pluggar.

Telefon säljare. Det är en säljare som säljer tjänster vi inte "behöver". Därför behöver dom ta till sig metoder som vi Svenskar inte är vana vid, speciellt störa oss i vardagen där man minnst vill bli störd.

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk
Medlem

Själva peppet är standard på alla säljställen, och det funkar till viss del. Man måste variera sig lite, men det handlar om att få upp den positiva andan helt enkelt.
Det här klippet var lite överdrivet dock, orka säga samma sak 40ggr bara för att det är olika divisioner.

Skrivet av MacEnkronan:

^
En del kanske inte bryr sig om detta: som jag ser det genom att undvika en operatör som beter sig på detta viset bidrar man till bättre anställningsvillkor för de anställda. Lite som att inte välja mattor som är producerade p.g.a. barnarbete eller liknande. En del kanske bryr sig, andra inte, det är upp till vare konsument.:)

Hur kan du ens dra den parallelen... Det enda som händer när en säljare beter sig i ett icke idealiskt perspektiv ur företagets synvinkel (vilket otrevliga säljare gör) är att dem får sparken. Att deras anställningsform är bra eller dålig har med företagets uppbyggnad, ålder och mkt annat att göra. Sedan är det upp till var och en om man vill hålla på med sälj eller inte. Att bojkotta ett visst företag pga ett par dåliga erfarenheter får väl stå för en själv, och skulle det vara så att alla råkar ut för samma problem så kommer det per automatik att slå tillbaka på företaget eftersom kunderna drar sig till deras konkurenter. Du behöver nog inte sätta igång ngn sanktion.

Utöver det så är jag enig med twit's inlägg, och andra som är på samma spår. För mkt generaliserat skräp i TS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Täckningen suger stenhårt för mobiltelefoni.:/ Som en polare sa:
-"Visst, ta du TRE (3) om du vänjer dig vid att samtalet bryts 4 ggr. under ett samtal som varar i 20-25 min. >.<". Så TRE (3) har aldrig varit ett alternativ för mig.:)

Kör själv tre och kan väl sälja telefonerna är billiga men täckningen är så där. Jag överlever det enda stället där jag inte har täckning är i huset annars helt ok.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skippy:

Kör själv tre och kan väl sälja telefonerna är billiga men täckningen är så där. Jag överlever det enda stället där jag inte har täckning är i huset annars helt ok.

Fler säljskandaler: http://svt.se/2.22620/1.2328831/sandra_jobbade_till_hon_kolla... och att jag kallar det skandaler och inte skandal är för att det vi ser nu är toppen på ett isberg.:(:/

Ni gamla rävar vet att jag skrivit om TPH tidigare: kortfattat om ett ex. som varit på intervju och fått inblick i hur A som lyckades sälja mest en månad blev höjd till skyarna medan B som lyckats sälja marginellt/inte alls blev mobbad och utfryst av "kollegorna".

Suger purjo all the way around...:S:@

edit: här är en äldre artikel som tar upp Mc Fusk: http://tonarsmorsa.se/2010/05/fusket-pa-mc-donalds/ ett program som gick på SVT för ett tag sen.

För jävligt helt enkelt...:@

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Fler säljskandaler: http://svt.se/2.22620/1.2328831/sandra_jobbade_till_hon_kolla... och att jag kallar det skandaler och inte skandal är för att det vi ser nu är toppen på ett isberg.:(:/

Ni gamla rävar vet att jag skrivit om TPH tidigare: kortfattat om ett ex. som varit på intervju och fått inblick i hur A som lyckades sälja mest en månad blev höjd till skyarna medan B som lyckats sälja marginellt/inte alls blev mobbad och utfryst av "kollegorna".

Suger purjo all the way around...:S:@

edit: här är en äldre artikel som tar upp Mc Fusk: http://tonarsmorsa.se/2010/05/fusket-pa-mc-donalds/ ett program som gick på SVT för ett tag sen.

För jävligt helt enkelt...:@

Köp inte av de då? Det är väl de själva som ska se till att fixa sånt är man vuxen nog att jobba kan man nog vara vuxen nog att säga nej. En fråga finns det ett företag som du föredrar eller tycker om eller är alla företag åt helvete?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skippy:

Köp inte av de då? Det är väl de själva som ska se till att fixa sånt är man vuxen nog att jobba kan man nog vara vuxen nog att säga nej. En fråga finns det ett företag som du föredrar eller tycker om eller är alla företag åt helvete?

Är du chef för någon butik på TPH?:D:D

Nu får du försöka att inte tänka så svenskt och linjärt:): den gängse uppfattningen är att vuxna "klarar sig själva" och att det är barn och kvinnor som behöver skydd. Men du får vänligast ta i beaktande att TPH hade (har?) sektliknande metoder (vilket framgår av reportaget) vilket kan vara svårt att ta sig ur om man är en vanlig Svensson som vill tjäna några kronor till sitt levebröd.:) Du får helt enkelt uppsöka valfri närmaste psykiatrimottagning om du inte tror mig.;)

Jag tycker vi kan skippa all "skyll dig själv prat" så att säga.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Är du chef för någon butik på TPH?:D:D

Nu får du försöka att inte tänka så svenskt och linjärt:): den gängse uppfattningen är att vuxna "klarar sig själva" och att det är barn och kvinnor som behöver skydd. Men du får vänligast ta i beaktande att TPH hade (har?) sektliknande metoder (vilket framgår av reportaget) vilket kan vara svårt att ta sig ur om man är en vanlig Svensson som vill tjäna några kronor till sitt levebröd.:) Du får helt enkelt uppsöka valfri närmaste psykiatrimottagning om du inte tror mig.;)

Jag tycker vi kan skippa all "skyll dig själv prat" så att säga.:)

Nej jag jobbar inte på tph, varför ska jag bry mig vad ska jag görs sitta och gnälla som en kärring över internet? Ska vi alla sluta köpa från företaget eller vad vill du ha ut?

Permalänk

Det låter som 3 inte är att lita på men det är väl lite båge vid alla operatörer.
Jag har Telenor och har alltid haft det. För snart 2 år sen tecknade jag ett fast abonnemang som var jättebra för tillfället och allt var frid och fröjd med min dåvarande iPhone. Här kommer kickern, min iPhone gick sönder, jag tappade den, och jag fick ingen ny. Detta var fullt acceptabelt då den gick sönder när jag jobbade och det inte var några tekniska fel, men min telefonförsäkring sa att det var en "drulleförsäkring".
Sen gick jag in förra sommaren och frågade en kille när mitt abonnemang tog slut för det fanns billigare som hade samma funktioner, eller vad man ska kalla det, han sa att jag skulle säga upp det tre månader innan det tog slut(uppsägningstid) och sen teckna det nya som var billigare. Detta skulle göras nu någon gång. När jag sen gick in några veckor tillbaka för att kolla det exakta datumet så är där en tjej som jobbar så jag går fram och frågar henne, då börjar hon gnälla om att jag bara ska förlänga mitt nuvarande abonnemang (800kr/mån) som jag har och att jag får en ny telefon då, någon samsung?!?!?!, fast jag sa direkt till henne att jag ville ha det billigare abonnemanget med en inkluderad iPhone(600kr/mån).

Slutsatsen är ju att man ska bestämma sig för vad man vill ha och sen bara säga det, säger de något annat så har man 2 val:
1. Verbalt misshandla dem så de fattar att man inte är efterbliven och lättlurad.
2. Gå till en annan operatör-affär.

PS. Priserna är ungefär, inte jättestor skillnad men det blir ju det efter 2års bindningstid.

Visa signatur

FD Define XL | Crosshair IV Formula | 1090T @ 4,1GHz | Corsair H70 PnP(insug) | 8Gb Corsair Vengeance @ 1600Mhz-ish | HD6970 2GB @ 925/1400 | Corsair AX850W 80+ Gold| F3 1TB | 3xG2420HDBL @ 6024x1080 Eyefinity | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 |

Dator