Operatören Tre:s säljare obehagliga
Hej kära forumkolleger!:)
Så hade man i veckan avslöjat att operatören TRE (3) hade gjort en säljvideo och denna finns att beskåda här: ---> YouTube - Säljare is teh best (swedish retail pep talk) och jag måste säga att jag gillar en kommentar på Youtube särskilt:
-"Nu i veckan lanserar vi vår nya tjänst 3Sekt 149:-/månaden"... Grym kommentar.:D men vad värre är:
a) ett ex sökte ett jobb på The Phone House och hon sa att de hade ett "internt säljsystem" som gick ut på att man i slutet av varje vecka/månad mätte hur mycket kollegorna hade sålt för.
b) TPH menade vidare att om du bara har sålt EN sak till en kund så har du inte sålt något, utan för att det skulle vara ett GODKÄNT sälj så var du tvungen att sälja minst 2 saker till kunden, t.e.x. 1 mobil + abonnemang, eller 1 mobil med handsfree (helst dyrare bluetooth). Det ultimata är dock om man säljer: en mobil + försäkring + abonnemang + X tillbehör PLUS (det stannar inte här grabbar och tjejer:P) ett tillbehör till såsom ett minneskort och då helst det dyraste minneskortet.
c) lyckades man således bara sälja en pryl för varje kund som kom in så blev man mobbad (för du har ju inte sålt något enligt butikens interna tävling) men den som var bäst blev, inte helt oväntat höjd till skyarna.
Poängen med TPH exemplet är att visa på att detta var för ca. 5 år sen när hon sökte jobb och att det har blivit ännu värre är egentligen ingen nyhet. Jag tycker att "sälj" och "sekt" går ihop på det viset att om man drar paralleller till Knutby så var det ju samma visa:
a) ingen ville tro/kunde tänka sig att religiösa "snälla jesusföreningar" skulle kunna vara i stånd (stånd hehe Knytbyflickan och Fossmo ) att göra det som senare framkom
b) man får ofta höra samma argument om säljare att de har "ett oförtjänt dåligt ryckte" men nu visar det sig att ryktet inte är ett rykte = de fördomar (dvs. det man anade men inte kan bevisa riktigt till 100%) som branschen säger att den lider av inte var fördomar utan en sanning...tyvärr.... När man försöker kartlägga psykopati/sociopati tar man gärna paralleller med säljare just för att de verkligen gör *allt* för att få hem säljet - där alla "sociala koder" är tillåtna att använda bara "kunden" (läs offret) köper. Exemplet nedan med den skrikande TRE (3) säljaren talar sitt tydliga språk...
Kan nämna att jag inte handlar hos TRE (3) sen jag blev otrevligt bemött av en säljare (som jag ringde upp för jag funderade på mobilt bredband), som blev mer och MER upprörd och tillslut gapig i telefonen och vägrade svara på om TRE (3) hade surfzoner som Telia har med hänvisning till att "Telia måste ha surfzoner för att deras nät är så dåligt". Jag sa att jag ville köpa kontant-surf dongeln för att pröva på och då sa hon spydigt:
-"Asså det är bara kunder med KFM-anmärkningar som tar kontantkortsalternativet...".
Blev ju lite ställd men svarade vänligt att jag inte ville binda upp mig på något då jag som SAGT ville PRÖVA tjänsten först. (Nu i efterhand när man förstod att hon ville spela på ens samvete, "Riktiga MÄN tecknar abonnemang" - skulle man ha sagt "Riktiga KVINNOR skriker inte i telefonen;)", eller: "Jo jag är ett socialfall utan betalningsanmärkningar som har porr-beroende, psykologen har sagt att jag borde surfa mindre ...tycker du fortfarande jag ska ha ett abonnemang") Men det hela slutade med att jag klickade henne!xD - Jag håller med Belga, man ska inte ta vad för skit i sitt öra bara för att man får en säljare på tråden"...:)(Y).
Kan meddela att USB stickan fortfarande är oanvänd just för att jag surfar sällan ute. Definitivt inte nu med denna vinter.:P
Undvik TRE (3) är mitt tips!:)^^
En del kanske inte bryr sig om detta: som jag ser det genom att undvika en operatör som beter sig på detta viset bidrar man till bättre anställningsvillkor för de anställda. Lite som att inte välja mattor som är producerade p.g.a. barnarbete eller liknande. En del kanske bryr sig, andra inte, det är upp till vare konsument.:)
Jag för min personliga del undviker säljare och har alltid gjort. Dom är hala opålitliga och slemmiga ja rent av farliga för en del konsumenter (gamla, äldre, begåvningssvaga etc.). Många pratar om att "Du borde ha läst kontraktet bättre". Men jag är övertygad det handlar om att man oftast råkar ut för en hetsig säljare som trycker på... En säljare "puschade" mig att köpa något så då gick jag ut ur butiken. Skulle vara kul och se hur många som hade gett mig en krona om jag "puschade" för detta på Swec.:D Tiggeri skulle nog de flesta kalla det...:P I och för sig erbjuder säljaren en vara men håll med om att det är en hårfin linje mellan mitt figurativa "erbjudande" och säljarens dito.;)
Visste ni förresten att "Ångerveckan" (som man kallar den i folkmund) blev 2 ångerveckor just för att det sprang omkring så många dammsugeförsäljare att man ansåg att 2 veckor var en nödvändig åtgärd att tillgripa för och skydda kunden. Visst inom ett annat område men likafullt intressant.^^
Skriv gärna vad ni tycker om länken och säljare av idag.:) Bra såväl som dåliga erfarenheter...
edit: som någon säger i de engelsktalande länderna när någon är full av skit:
"This guy is surch a bullshitter. He should sell used cars"...he he...;):D Bra uttryck!:)
Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!