Hur ansluter jag en 4 pin fläkt till detta moderkort?

Permalänk

Hur ansluter jag en 4 pin fläkt till detta moderkort?

Jag har köpt en 120 mm fläkt av märket Nexus PWM 120mm Nexus fläkt PWM - Inet.se

Ska ha den som sidofläkt på min låda Antec 1200....jag har även detta moderkort - Gigabyte GA-P55A-UD4

Jag fattar inte hur man ansluter denna fläkt??

Hjälp mig!

Mvh

Följdfråga.....
Permalänk

Detta är en PWM kopplad fläkt för fyra stift (typiskt för CPU-fläkt kontakten).
Du kan koppla den över en tre stift kontakt på moderkortet men varvtalsregleringen kommer inte att fungera.
Kontakten är nycklad så du bör inte kunna sätta den fel.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Detta är en PWM kopplad fläkt för fyra stift (typiskt för CPU-fläkt kontakten).
Du kan koppla den över en tre stift kontakt på moderkortet men varvtalsregleringen kommer inte att fungera.
Kontakten är nycklad så du bör inte kunna sätta den fel.

Problemet är att det inte finns plats på moderkortet att ansluta denna ?? Jag har 2 Gigabyte 470 soc i slisom sitter i vägen för vad jag tror är platsen där den ska sitta

Permalänk

Längst upp och baktill vid ATXV12 processormatningen sitter 3-pin SYS_FAN1 och 4-pin CPU_FAN.
Ovanför stora 24-poliga strömkontakten sitter 3-pin PWR_FAN.

Följande två sitter under ditt andra grafikkort...
Du har en 3-pin PCH_FAN precis bakom näst nedersta SATA2_2,3 portarna.
Du har en 4-pin SYS_FAN2 precis bakom nedersta SATA2_4,5 portarna.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Längst upp och baktill vid ATXV12 processormatningen sitter 3-pin SYS_FAN1 och 4-pin CPU_FAN.
Ovanför stora 24-poliga strömkontakten sitter 3-pin PWR_FAN.

Följande två sitter under ditt andra grafikkort...
Du har en 3-pin PCH_FAN precis bakom näst nedersta SATA2_2,3 portarna.
Du har en 4-pin SYS_FAN2 precis bakom nedersta SATA2_4,5 portarna.

Den 4 pin CPU_FAN är upptagen av kylningen till processorn

Den andra som sitter under grafikkortet kommer jag inte åt...hur löser jag problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumpingiron1975:

Den 4 pin CPU_FAN är upptagen av kylningen till processorn

Den andra som sitter under grafikkortet kommer jag inte åt...hur löser jag problemet?

Du sätter den bara i någon av 3-pins uttagen. Räcker inte sladden sätter du den i en molex mha av en Adapterkabel 4-pins till 4x3-pins - Inet.se vilket du borde/kanske fått med.
Eller så tar du ur ett grafikkort, kopplar i fläkten och sätter sedan tillbaka kortet. Kontakten ska få plats bakom grafiken.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumpingiron1975:

Den 4 pin CPU_FAN är upptagen av kylningen till processorn

Den andra som sitter under grafikkortet kommer jag inte åt...hur löser jag problemet?

Ta ut grafikkortet då, 2 skuvar sen ere klart.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av fesen:

Ta ut grafikkortet då, 2 skuvar sen ere klart.

!! Glöm inte att PCI-E hållaren ofta har en plastvinge som måste föras åt sidan innan kortets bakkant släpper taget.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Blev genast lite humor över detta, här sitter vi och föreslår pins och adaptrar utan att tänka klart, så kommer fesen och släpper bomben

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Blev genast lite humor över detta, här sitter vi och föreslår pins och adaptrar utan att tänka klart, så kommer fesen och släpper bomben

Skrev ju dock det 5 min innan Fesen

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjodden:

Skrev ju dock det 5 min innan Fesen

Sååå sant!
Jag missade faktiskt det, jag som brukar vara uppmärksam!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Sååå sant!
Jag missade faktiskt det, jag som brukar vara uppmärksam!

Hahaha jag förlåter dig!

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Skrivet av fesen:

Ta ut grafikkortet då, 2 skuvar sen ere klart.

Underbart!

Gjorde detta och det funkade fin fint! tackar!!

Permalänk

En fråga till....nu när den är installerad, hur styr jag fläkthastigheten på den?

Permalänk

I BIOS under "PC Health Status" ställs fläkthantering in. Där finns fläktvarningar för flera fläktar men endast reglering av CPU-fläkten.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

I BIOS under "PC Health Status" ställs fläkthantering in. Där finns fläktvarningar för flera fläktar men endast reglering av CPU-fläkten.

Så det du säger är att den inte går att reglera från bios?

Permalänk

Jag kan inte läsa ut annat än att ditt BIOS inte har justering av de extra fläktuttagen.
Du får prova och se om varvtalet regleras efter moderkortets systemtemperatur.
Det är alltså olika mellan olika moderkort där mitt BIOS har reglering av extra fläktar.

Jag var lite inne lite på externt fläktstyrprogram som SpeedFan men det gav inget annat än monitorering.
Kanske någon annan här har annan erfarenhet !?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Jag kan inte läsa ut annat än att ditt BIOS inte har justering av de extra fläktuttagen.
Du får prova och se om varvtalet regleras efter moderkortets systemtemperatur.
Det är alltså olika mellan olika moderkort där mitt BIOS har reglering av extra fläktar.

Jag var lite inne lite på externt fläktstyrprogram som SpeedFan men det gav inget annat än monitorering.
Kanske någon annan här har annan erfarenhet !?

Hittar inget i bios.

speedfan var inte lösningen...hmmm...detta var inte lätt.

Permalänk
Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

NJa...med denna så sänker du volten till fläkten...jag vill kunna höja varven på den...just nu går den konstant.

Permalänk

Kanske något i denna stilen då ?
Kjell & Company - 98471 - Fläktadapterkabel
...annars är det en enkel adapterkabel från fläkt till MOLEX-kontakt med 12V inkoppling.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA