För låg prestanda i min nybyggda dator. Behöver hjälp att felsöka!

Permalänk
Inaktiv

För låg prestanda i min nybyggda dator. Behöver hjälp att felsöka!

Jag har nyligen satt ihop en dator med följande komponenter:

Moderkort: Gigabyte GA-MA790X-DS4
Ram: A-data 2x2GB DDR2
PSU: Coolermaster @ 750W
HDD: Western Digital Blue Caviar
CD/DVD: Samsung
GFX: 2st HD4870 521mb
Chassi: Fractal Define R3

Körde 3dmark 06 på standard settings och fick 14009 poäng (!!!??). Det borde väl snarare ligga omkring 18 - 19 tusen?

Därför undrar jag följande:

När jag satte i PCI 12V kontakten, som ger extra ström till moderkortet och som ska kopplas i om man kör crossfireX, gick det litet trögt tyckte jag. Men när jag känner på den nu sitter den bra och vill helst inte dra ut den i onödan då jag isåfall måste plocka ut grafikkortet också. Därför undrar jag: Finns det något program där man kan testa om strömförsörjningen är adekvat?

Men om grafikkorten inte fick tillräckligt med ström under load så borde de väl ändå haverera? Fast å andra sidan är det ju bara extraströmmen som eventuellt falerar...

Hur ska jag göra? För 14009 poäng är på tok för lågt för den konfiguration som jag kör!!

Permalänk
Medlem

Hur kan du veta att det är på tok för lågt? Vilken processor har du? och slutligen vilken kontakt menar du, är det den molexliknande på botten av ditt MB?

Permalänk
Rekordmedlem

Det har inte med strömförsörjningen att göra, man får inte låga 3d mark poäng, det blir instabilt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast

3Dmark06 drar som satan av processor, Spelar ingen roll om du såväl har ett 5870 / 5970, Du kommer stanna på ~14k med en Till exempel Amd althon II x2 3.0Ghz.

Vad har du för Processor ?

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Racka:

Hur kan du veta att det är på tok för lågt? Vilken processor har du? och slutligen vilken kontakt menar du, är det den molexliknande på botten av ditt MB?

Skrivet av mrqaffe:

Det har inte med strömförsörjningen att göra, man får inte låga 3d mark poäng, det blir instabilt.

Skrivet av Jonssown:

3Dmark06 drar som satan av processor, Spelar ingen roll om du såväl har ett 5870 / 5970, Du kommer stanna på ~14k med en Till exempel Amd althon II x2 3.0Ghz.

Vad har du för Processor ?

Hej!

Sorry, glömde skriva processor.

Jag har en AMD Athlon II X4 620 @ 2,6 GHz

Så det är inte en alltför dålig processor. Kan det vara så att jag har satt crossfirebryggorna fel? I GPU-Z visar den att båda grafikkorten är enablade. Men ett av dem borde gå på x16 och ett på x8, men i GPU-Z står det att båda går på x8 av någon anledning. Dessutom kan jag inte koppla skärmen till det andra grafikkortet, då får jag ingen bild. Är det ett tecken på ett fel? Jag blir förvirrad.

Googlar på CrossfireX

AMD Radeon HD 3850 Quad CrossFire - CrossFireX Pictures : ATI Forum

Men jag har satt mina crossfirebryggor med texten vänd rätt åt andra hållet. Kan det orsaka fel, eller borde det inte spela någon roll? Dessutom har jag två stycken bryggor på och inte bara en mellan varje som här.

Och en sista fråga: Jag har ett HD 4870 1gb, alltså ett grafikkort av samma typ men med mer minne och annan tillverkare. Kan det vara smartare att köra crossfire med det än med två likadana HD4870?

Vill ni ha några screenshots och isåfall på vad?

Mvh
Robin

Permalänk
Medlem

Tror inte du har nått fel direkt, dels är din CPU inte den bästa, utan att vara direkt dålig, dels kör du 3Dmark 06 vilket inte ger rättvisa resultat med modern hårdvara, speciellt inte med nyare grafikkort, kör vantage istället!

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det är så med Crossfire, kör man ena i x16 och andra i x8 blir det som sitter i x16 som ett x8, de måste vara lika, till skillnad från SLI där man kan ha x16 och x8 utan att den ena blir x8.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av naahooJ:

Det är så med Crossfire, kör man ena i x16 och andra i x8 blir det som sitter i x16 som ett x8, de måste vara lika, till skillnad från SLI där man kan ha x16 och x8 utan att den ena blir x8.

Hej!

Okej, det visste jag inte. Påverkar det prestandan mycket, eller bara marginellt? Kan det också vara så att 3dmark 06 ger en oriktig bild av prestandan?

Sedan undrar jag, kan det vara värt att byta ut det ena HD 4870 512mb mot ett HD 4870 1gb som jag har liggandes. Funkra det trots att det är två olika kort och olika tillverkare, eller måste man köra crossfire med samma kort?

Mvh
Robin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ggustavsson:

Tror inte du har nått fel direkt, dels är din CPU inte den bästa, utan att vara direkt dålig, dels kör du 3Dmark 06 vilket inte ger rättvisa resultat med modern hårdvara, speciellt inte med nyare grafikkort, kör vantage istället!

Det kan vara sant. Tittade dock i registret över hur olika datorer presterat och vissa konfigurationer med i7:or men samma grafikkort, ungefär samma mängd ram hade fått drygt 1000 poäng mer än mig. Så det kan mycket väl vara så att 3dmark 06 dels ger en oriktig bild samt att det inte nödvändigtvis måste vara så att datorn underpresterar. Men vad tror du om att byta ut ett av de HD4870 512mb som sitter i mot ett nyare HD 4870 1gb som jag har haft i en annan dator? Kan man få en prestandavinst av det? Funkar det att köra 2 olika gfx-modeller i crossfire?

Permalänk
Medlem

testa vantage

Permalänk
Medlem
Skrivet av sacru:

Det kan vara sant. Tittade dock i registret över hur olika datorer presterat och vissa konfigurationer med i7:or men samma grafikkort, ungefär samma mängd ram hade fått drygt 1000 poäng mer än mig. Så det kan mycket väl vara så att 3dmark 06 dels ger en oriktig bild samt att det inte nödvändigtvis måste vara så att datorn underpresterar. Men vad tror du om att byta ut ett av de HD4870 512mb som sitter i mot ett nyare HD 4870 1gb som jag har haft i en annan dator? Kan man få en prestandavinst av det? Funkar det att köra 2 olika gfx-modeller i crossfire?

Har för mig att den bara kommer använda halva minnet på ena kortet då. Eftersom minnet speglas på båda korten.

Permalänk
Medlem

Din processor är sämst. En i7:a är redigt mycket snabbare.

Men som sagt, prova Vantage ... Men förvänta dig inga mirakel med den där processorn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NoH:

Din processor är sämst. En i7:a är redigt mycket snabbare.

Men som sagt, prova Vantage ... Men förvänta dig inga mirakel med den där processorn.

Tjenare!

Jag vet att den är i underkant. Grejjen är bara den att min polare som hade de två grafikkorten jag har nu körde med en Intel Q9xxx (Q9 nånting) och fick närmare 19 000 i score i 3dmark 06. Så fruktansvärt mycket kan det ju inte skilja mellan scoren. Hans processor är ju rätt åldersstigen.

Permalänk
Medlem

Jo men din athlon x4 är ju inte dirrekt gjord för spel/benchmarks den är mer gjord för internet, photoshop på låg nivå osv sånt vanligt jobb för en vanlig svensson. Men när Qxxxx serien lanserades var det typ det värsta som fanns desutom om han har en Q9xxx så är det ju en av dom bättre Socket775 processorerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sacru:

Tjenare!

Jag vet att den är i underkant. Grejjen är bara den att min polare som hade de två grafikkorten jag har nu körde med en Intel Q9xxx (Q9 nånting) och fick närmare 19 000 i score i 3dmark 06. Så fruktansvärt mycket kan det ju inte skilja mellan scoren. Hans processor är ju rätt åldersstigen.

Testa att klocka din processor lite.

Q9XXX serien är, även om den är gammal, en ruggigt snabb processor om man klockar den. Oklockad håller en Q9550 jämna sten med en I5 750.

Så jo, det kan nog vara sådan skillnad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Racka:

Testa att klocka din processor lite.

Q9XXX serien är, även om den är gammal, en ruggigt snabb processor om man klockar den. Oklockad håller en Q9550 jämna sten med en I5 750.

Så jo, det kan nog vara sådan skillnad.

Men kan det vara så stor skillnad att det skiljer 4 - 5000 poäng? Känns både osannolikt och sannolikt på samma gång

Permalänk
Medlem

Har du kollat att dina grafik kort går i full fart vid test/spel?
enklast via msi afterburner.

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem

Slog upp din CPU och en Q9550 det är en hyfsat stor skillnad till förmån för q9550
Bench - CPU - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News sånt gör en hel del för poäng

En Phenom II X4 955 eller 965 är däremot bättre än Q9550 och Q9650 också

Klocka din en del så blir det lite bättre snurr

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv

Hjälp!

Skrivet av xxbiker:

Har du kollat att dina grafik kort går i full fart vid test/spel?
enklast via msi afterburner.

Hej!

När jag kör Bad Company 2 så kan jag inte ens köra på mediuminställningar med dräglig FPS. Min polare som jag köpte korten av kunde köra på high med fina FPS.

Men när jag kollar i MSI Afterburner så var max GPU usage på 79 procent. I övrigt låg den mellan 30 - 50% medan jag spelade, vilket jag tyckte var lite märkligt. Vad kan det bero på?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ggustavsson:

Slog upp din CPU och en Q9550 det är en hyfsat stor skillnad till förmån för q9550
Bench - CPU - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News sånt gör en hel del för poäng

En Phenom II X4 955 eller 965 är däremot bättre än Q9550 och Q9650 också

Klocka din en del så blir det lite bättre snurr

Hej!

Klockade min processor till 2,8 GHz och då ökade min poäng i 3dmark 06 till ca 15300 poäng. Så det är nog processorn som flaskhalsar. Så det kanske kan vara värt att satsa på en phenom? Min processor saknar trots allt L3-cache också...