Simplet problem med länkar html/css

Permalänk
Medlem

Simplet problem med länkar html/css

Jag håller på med ett litet projekt och har nu problem med mina länkar i en simpel meny. De blir blåa med en border under. Jag har haft det här problemet länge, men kan inte lösa det nu? Kan någon vänlig själ hjälpa mig tro?

Kod till menyn:

Citat:

#navigation {width:150px; font-size:16px;}

#navigation {width:150px; font-size:16px; font-family: sans-serif; font-weight:bold;}
#navigation ul {margin:0px; padding:0px; background-color:#00232f;}
#navigation ul li {
height:25px;
line-height:25px;
list-style:none;
padding-left:10px;
color:#FFF;
cursor:pointer;
text-decoration: 0;
}
#navigation ul li:hover {color: #dd013f; position:relative;}
#navigation ul li:a {color :#FFF; border: 0px; text-decoration:none;}

Och här är det jag har i bodyn:

Citat:

<div id="navigation">
<ul>
<li><a href="hej.html">• Startsida</a></li>
<li><a href="hej.html">• Tid</a></li>
</ul>
</div>

Tack på förhand!

/csmannen

Permalänk
Medlem

Tror du har missförstått det med hur HTML och CSS hänger ihop. Med följande CSS-rad:
#navigation ul { ... }
anger man vad som ska hända med elementet ul. Ett element är alltså en tagg i HTML som börjar med ett sånt här tecken: <

Till exempel <ul> och <a> är element. Det du vill i det här fallet är att sätta stil på elementet <a>. Men du har skrivit #navigation ul li:a vilket alltså är CSS för elementet <li>, inte elementet <a>.

Prova att istället skriva CSS (du ville ändra color och text-decoration) för #navigation ul li a på det här sättet:
#navigation ul li a { color: #fff; text-decoration: none; }

Det finns för övrigt ingen giltig CSS som ser ut som li:a utan det du menar var nog att ange en alternativ stil för länken när man hovrar (för muspekaren) över den. Det gör man med a:hover (uttalas "havver", med kort a).

Permalänk
Medlem
Skrivet av azoapes:

Tror du har missförstått det med hur HTML och CSS hänger ihop. Med följande CSS-rad:
#navigation ul { ... }
anger man vad som ska hända med elementet ul. Ett element är alltså en tagg i HTML som börjar med ett sånt här tecken: <

Till exempel <ul> och <a> är element. Det du vill i det här fallet är att sätta stil på elementet <a>. Men du har skrivit #navigation ul li:a vilket alltså är CSS för elementet <li>, inte elementet <a>.

Prova att istället skriva CSS (du ville ändra color och text-decoration) för #navigation ul li a på det här sättet:
#navigation ul li a { color: #fff; text-decoration: none; }

Det finns för övrigt ingen giltig CSS som ser ut som li:a utan det du menar var nog att ange en alternativ stil för länken när man hovrar (för muspekaren) över den. Det gör man med a:hover (uttalas "havver", med kort a).

Tack, du gjorde min kväll!