Åtkomst nekad när jag ska spara fil i /bin

Permalänk
Medlem

Åtkomst nekad när jag ska spara fil i /bin

Jag ska spara ett dokument i /bin för att göra så att xbmc alltid startar i fullskärm på en skärm men när jag sparar ett dokument där står det "åtkomst nekad".

Hur kommer jag förbi detta?

Permalänk
Medlem

För att du inte har rättigheter att skriva i /bin

Du måste editera filen som root.

Till exempel genom att skriva i Terminalen.

sudo gedit /bin/filnamn

Hoppas du förstår

Permalänk
Inaktiv

Cecar har helt rätt, vill du utföra fler kommandon som root utan att skriva sudo, kan du köra med "sudo su" som gör dig till root tills du skriver exit.

Permalänk
Inaktiv

Närmare förklaring: I Linux är rättighetspolicy's mycket striktare än i Windows. Om du gör något genom vanliga GUI't eller direkt ur terminalen så körs det som din användare. Din användare har bara skrivrättigheter i /home/din_användare. Allt som är utanför behöver särskilda rättigheter. Vanligast är att man använder 'sudo', ett prefix som tillfälligt höjer dina rättigheter till 'root'nivå. 'root' eller superuser har alla rättigheter överallt, använd därför med försiktighet.
Detta är en av flera saker som gör Linux till en säkrare plattform, då inga program du startar har någon rätt att skriva i systemfiler, för att ändra nåt. Isåfall måste de ploppa upp en ruta och fråga efter sudo-lösenordet. Ännu en anledning att vara försiktig med sudo

Permalänk
Medlem

Det funkar nu tack så mycket.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiiner:

Det funkar nu tack så mycket.

Jo ett annat användbart kommando är det här om man kör Ubuntu eller Mint

gksudo nautilus

Nautilus öppnas då med root-rättigheter och man kan göra vad man vill.

Sen är det ytterst sällan man behöver det...... ska vara om man gått vilse och hittat någon skum guide någonstans därute...... till 99,9% så behöver man inte dessa rättigheter.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y