Permalänk

Brandvägg , kryptering

Hejsan alla sweclockare..

Jag går rakt på mitt problem nu. Det är såhär att jag har fått för mig att min granne försöker komma in på mitt internet.. Jag har wpa kryptering på bredbandet men han lyckas även då.. bredbandet stödjer inte wpa2 kryptering. Finns det något annat sätt att krypetera sin dator och hur lär jag mig då detta. Vill även ha någon form utav brandvägg som blockerar allt. Har Nod32 just nu. Men vill ha något ännu säkrare. Finns det några allternativ ni kan rekommendera till mig ?

Tack..

Permalänk
Medlem

När det gäller att kryptera data på din dator kan du använda dig utav truecrypt. Men det hindrar ju inte "grannen" din från att surfa på din lina...

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk

Jag har misstankar om att han precis var inne i min dator, eftersom både msn och facebook lösenordet ändrades för 5 minuter sedan.. Detta är redan fixat med vill ta till drastiska metoder den här gången.. Bättre det än att kasta sten på hans fönster

Permalänk
Rekordmedlem

Att snylta på ditt bredband eller hacka datorn är inte samma sak, vill du skydda ett trådlöst bredband så fixa så du kan köra wpa, klarar inte routern av det så får du byta ut den, att skydda dina lösenord hänger ihop med ditt oskyddade nätverk, du kan ju köra med kabel...
Msn har ju stöd för https så använd dig av det om du är orolig för lösenorden, det är väl standard vid inloggningen numera, det trodde jag iallafall, mitt loggar alltid in via https.
Hur vet du att det inte är nån trojan/keylogger, och varför TROR du att grannen använder din uppkoppling, gå in i routern och kontrollera vilka datorer som är anslutna till den, du kan ju även göra en mac låsning och stänga av ssid så blir det lite svårare om du har en busig granne. ställ även ned effekten på den så lågt det går, kort räckvidd på radion är säkrare. En brandvägg som blockerar allt är samma sak som att koppla ned nätverket, inte så bra ! Den ska blockera rätt saker!

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Grannen har varit inne på mitt bredband tidigare enligt bredbandsbolaget, Det med lösenordsändringen hände när jag gick ut och när jag väll var inne igen så var det ett helt annat lösenord. ( Och ja.. Jag ahr lösenord på datan och endast jag kan det ). Jag har ett ganska gammalt modem , zxylon ellr något sånt heter det. SÅ jag kan inte se vem som är inne på mitt nätverk och jag kan inte korta räckvidden, Jag kan banna han från nätverket men hur ska jag då lyckas få tag i hans mac adress ? Jag vill ha en brandvägg som blockerar alla ovälkommna ipaddresser som använder eller använder min dator. Jag har en Wpa kryptering men bredbandsbolaget sa detta efter att jag hade satt dit den bredbandskryptering

Permalänk
Rekordmedlem

Du måste ju ha en router för att få det trådlöst, ett modem har inget sån i sig, då är det inte ett modem utan något annat.......... Hursomhellst så låser du så endast din macadress funkar, men klarar grannen att hacka wpa kan han säkert byta mac. brandvägg har du i win, den funkar, men det finns ju en hel del fria som har mer inställningar.
Hur kan BB säga vilka som använder uppkopplingen, de kan inte se annat än hur många det är.
För att bruteforceknäcka wpa så tar det så lång tid om du har ett riktigt lösenord att det är nästan praktiskt omöjligt, fixa ett riktigt lösenord och byt det då å då så blir nog grannen less, https://www.grc.com/passwords.htm där kan du få fina saker som inte finns i ordlistan och du får dem dessutom via krypterad överföring så grannen ser inte vad du får för nycklar.
Du kan ju även stänga av det trådlösa nätet när du inte använder det, det blir svårare att knäcka det och obrukbart under tiden, grannen tröttnar kanske då.
Skaffa en riktig trådlös router om problemen fortsätter, en lite mer påkostad model som typ d link 635 klarar av säkerheten, tar du något större så får du mer funktioner och eller hastighet, men en 635 kan man ha som lägstanivå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du måste ju ha en router för att få det trådlöst, ett modem har inget sån i sig, då är det inte ett modem utan något annat.......... Hursomhellst så låser du så endast din macadress funkar, men klarar grannen att hacka wpa kan han säkert byta mac. brandvägg har du i win, den funkar, men det finns ju en hel del fria som har mer inställningar.
Hur kan BB säga vilka som använder uppkopplingen, de kan inte se annat än hur många det är.
För att bruteforceknäcka wpa så tar det så lång tid om du har ett riktigt lösenord att det är nästan praktiskt omöjligt, fixa ett riktigt lösenord och byt det då å då så blir nog grannen less, https://www.grc.com/passwords.htm där kan du få fina saker som inte finns i ordlistan och du får dem dessutom via krypterad överföring så grannen ser inte vad du får för nycklar.
Du kan ju även stänga av det rådlösa nätet när du inte använder det, det blir svårare att knäcka det och obrukbart under tiden, grannen tröttnar kanske då.

BB rabblade upp alla datorer som satt på mitt nätverk och då ploppade hans namn upp.

Permalänk
Rekordmedlem

Jahaja, så du vet vem det är med namn ? jag tycker det verkar lite skumt att de vet namnet, då kanske han inte är så duktig på att gömma sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jahaja, så du vet vem det är med namn ? jag tycker det verkar lite skumt att de vet namnet, då kanske han inte är så duktig på att gömma sig.

Datornamnet kom upp, Och jag har spelat cs med han innan så jag vet att det var han.. Han har även nänt att han har erfarenhet av hackning och annat

Permalänk
Rekordmedlem

Jaha, prova att låsa/blockera routern enligt det jag skrev tidigare, räcker inte det så får du fixa en routermodell som du kan konfigurera lättare än skickemedmodellen, eller så kör du kablat och stänger av radio så tröttnar han när det inte går att snyllta.
Men jag har svårt att tro att han kan komma förbi wpa om du har en bra nyckel, det är mycket tidsödande, så byter du nycklar 1 gång i veckan så kan du nöta ut honom.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

har en väldigt svår nycket med både siffror och bokstäver med Wpa... men jag ska försöka , tack

Permalänk
Rekordmedlem

Är du säker på att du inte har någon trojan i datorn, har du testat någon online scanner typ housecall?
Men byt nyckel ändå, aktivera även loggning i routern om den kan det, så du kan se vilka enheter som varit anslutna

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag gissar att det inte är så att kan knäcker din WPA-nyckel, om du inte skrivit fel och menar WEP för då är det lättknäckt.
Det jag tror är att du har någon malware på din dator som sen skickar lösenord etc till honom eller som han kan koppla upp sig mot.
om han vet MSN och facebook så behöver han ju ens inte gå in på datorn för att ändra..

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Är du säker på att du inte har någon trojan i datorn, har du testat någon online scanner typ housecall?
Men byt nyckel ändå, aktivera även loggning i routern om den kan det, så du kan se vilka enheter som varit anslutna

Ska testa det tack

Permalänk
Skrivet av Whippoorwill:

Jag gissar att det inte är så att kan knäcker din WPA-nyckel, om du inte skrivit fel och menar WEP för då är det lättknäckt.
Det jag tror är att du har någon malware på din dator som sen skickar lösenord etc till honom eller som han kan koppla upp sig mot.
om han vet MSN och facebook så behöver han ju ens inte gå in på datorn för att ändra..

Det är en WPA kryptering !00% säker.. han vet inte min msn / facebook

Permalänk
Skrivet av Jeeeeppee:

Det är en WPA kryptering !00% säker.. han vet inte min msn / facebook

Det jag menade var att om han tidigare fått in nåt på din dator som skickar ut lösenorden , tex en keylogger, så behöver han sen inte kunna komma in på ditt trådlösa nät eller komma åt din dator överhuvudtaget för att ändra lösenorden på nätet.

Dvs, om din dator är komprometerad så behöver han inte forcera det trådlösa nätet.

Permalänk
Skrivet av Whippoorwill:

Det jag menade var att om han tidigare fått in nåt på din dator som skickar ut lösenorden , tex en keylogger, så behöver han sen inte kunna komma in på ditt trådlösa nät eller komma åt din dator överhuvudtaget för att ändra lösenorden på nätet.

Dvs, om din dator är komprometerad så behöver han inte forcera det trådlösa nätet.

Jag har Nod32 och jag trodde det skyddade datorn mot tojan.keylogger..

Permalänk

Hittills så har det inte varit så värst effektivt med de 'heuristiska' metoderna som AV-programmen skryter med utan huvudfunktionen är att man använder signaturfiler som jämförs med den skadliga koden. Det är väldigt lätt att ändra lite så att det inte känns igen.

Antivirus är vettigt att ha, men inget 100% skydd ens om det är uppdaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeeeeppee:

Datornamnet kom upp, Och jag har spelat cs med han innan så jag vet att det var han.. Han har även nänt att han har erfarenhet av hackning och annat

såååå CS namnet kom upp? "datornamnet" torde vara en MAC adress. med denna får du inte reda på vart han är...iaf inte av bbb