Permalänk
Medlem

Sandy Bridge,K modell, H67.

Tjenare!

Håller på att köpa en ny dator eller rättare sagt har köpt en ny men gjorde en fin tabbe med att beställa en I5 760 i förtvivlan att I5 2500K skulle kosta över 2500 ;- vilket jag hade hört rykten om och nu när priserna kommit och 2500K ligger på knappt 2 tusen så ska jag då köpa denna istället.

Jag har ett Antec P180 Mini redan, vilket är ett chassi med M-Atx formfaktor.
Detta ger mig ett problem, eller rättare sagt en fråga. På Swec´s test med 2500K och 2600K så används endast P67, då undrar jag om H67 är lika överklockningsbart?
Är det så stor skillnad mellan styrkretsar eller är den enda skillnaden verkligen bara grafikutgångerna?

Anledningen till att jag måste ha H67 är för att P67 inte finns i M-atx faktor.

Tacksam för svar, Mvh.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Moderator
Moderator

H67 är inte lika överklockningsbart nej. Ska du klocka så är det P67 som gäller.
P67 finns dock i mATX, kanske inte i lager någonstans just nu men korten finns.

http://www.webhallen.com/hardvara/126848-asus_p8p67-m_pro-mat...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

H67 är inte lika överklockningsbart nej. Ska du klocka så är det P67 som gäller.
P67 finns dock i mATX, kanske inte i lager någonstans just nu men korten finns.

http://www.webhallen.com/hardvara/126848-asus_p8p67-m_pro-mat...

Oj, det hade jag missat totalt. Tack !

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

En till fråga, är det stor skillnad bland H67/P67 när det gäller överklockning? Handlar det om Mhz elr Ghz?
Också, är det bättre att gå på ett okey och ganska billigt H67 på grund av att dem är i lager, eller är det en sådan skillnad att man ska vänta på P67?

(Sitter på en skoldator nu, totalt värdelös och har tröttnat ganska rejält. Lite därför jag slängde iväg en panik beställning på 760)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av LoTex94:

En till fråga, är det stor skillnad bland H67/P67 när det gäller överklockning? Handlar det om Mhz elr Ghz?
Också, är det bättre att gå på ett okey och ganska billigt H67 på grund av att dem är i lager, eller är det en sådan skillnad att man ska vänta på P67?

(Sitter på en skoldator nu, totalt värdelös och har tröttnat ganska rejält. Lite därför jag slängde iväg en panik beställning på 760)

H67 går mer eller mindre inte att klocka alls vad jag läst, så ja det är stor skillnad.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, kanske en dum fråga men jag beställde ett P67 fast jag INTE ska överklocka, gör det något?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Ka11:

Lånar tråden lite, kanske en dum fråga men jag beställde ett P67 fast jag INTE ska överklocka, gör det något?

Nej, eftersom P67 inte har möjligheterna för att använda den interna grafiken i processorn så skulle det vara den enda reservationen. Så länge du har ett separat grafikkort så är det absolut inga konstigheter.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ka11:

Lånar tråden lite, kanske en dum fråga men jag beställde ett P67 fast jag INTE ska överklocka, gör det något?

Nej självklart inte, h67 tar du bara om du vill ha den inbyggda grafiken och ett mindre chassi

EDIT: nån hann före

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk

Men om ni tittar på mitt lilla paket här då? Är det överklockningsbart?

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=880180...

Funkar moderkort som heter PH67??

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Milkcrate:

Men om ni tittar på mitt lilla paket här då? Är det överklockningsbart?

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=880180...

Funkar moderkort som heter PH67??

H67 är inte för överklockning, då ska du ha ett P67.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Jag har ytterligare en fråga.
(Måste passa på medans man kan, eller hur? )
Jag har en I5 760 på väg hem nu, tsm med ett EVGA M-atx mobo.
Det jag undrar är om jag ska spara pengarna jag tänkt lägga på en SB, och gå på ett nytt grafikkort istället? Har ett 5770 för närvarande, siktar på ett 6950 i så fall.

edit* Det jag menar är såklart inte att ha både I5 760 och 2500K, utan att jag skickar tillbaka 760 och Mobot, för att beställa SB

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoTex94:

Jag har ytterligare en fråga.
(Måste passa på medans man kan, eller hur? )
Jag har en I5 760 på väg hem nu, tsm med ett EVGA M-atx mobo.
Det jag undrar är om jag ska spara pengarna jag tänkt lägga på en SB, och gå på ett nytt grafikkort istället? Har ett 5770 för närvarande, siktar på ett 6950 i så fall.

edit* Det jag menar är såklart inte att ha både I5 760 och 2500K, utan att jag skickar tillbaka 760 och Mobot, för att beställa SB

Om det är spela du ska göra på datorn hade jag absolut satsat på ett grafikkort istället. Spelar du på en hyffsad upplösning med höga inställningar kommer du att få 0 prestanda ökning av att byta till SB från 760 i de flesta fallen. Däremot om du uppgraderar ditt grafikkort så kommer du helt klart märka prestanda-skillnaden i spel.

Ah såg din edit nu, ja i så fall hade jag nog skickat tillbaka 760'an och beställt en 2500k istället. Du kommer fortfarande inte att märka nån prestanda-skillnad i spel. Men du kommer klara dig längre på en 2500k innan du behöver uppgradera igen. Och om du väljer att skicka tillbaka 760'an och beställa en 2500k så blir det inte så mycket dyrare väll? Du kanske kan till och med klämma in ett till 5770 då också för att köra CF?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drawmly:

Om det är spela du ska göra på datorn hade jag absolut satsat på ett grafikkort istället. Spelar du på en hyffsad upplösning med höga inställningar kommer du att få 0 prestanda ökning av att byta till SB från 760 i de flesta fallen. Däremot om du uppgraderar ditt grafikkort så kommer du helt klart märka prestanda-skillnaden i spel.

Ah såg din edit nu, ja i så fall hade jag nog skickat tillbaka 760'an och beställt en 2500k istället. Du kommer fortfarande inte att märka nån prestanda-skillnad i spel. Men du kommer klara dig längre på en 2500k innan du behöver uppgradera igen. Och om du väljer att skicka tillbaka 760'an och beställa en 2500k så blir det inte så mycket dyrare väll? Du kanske kan till och med klämma in ett till 5770 då också för att köra CF?

Sålde precis mitt andra 5770 haha Ska sikta på ett kort istället, corssfire va inte som jag hoppades.

Blir runt 600 :- dyrare, fast som du säger, datorn kommer ju klara sig längre men det är fortfarande 600 :- längre ifrån.. :/

Visa signatur

Krusidullen är stulen