Ny bärbar med Sandy Bridge för dörren

Permalänk
Medlem

Ny bärbar med Sandy Bridge för dörren

Hej!

Jag ska byta ut min enda dator hemma till en ny bärbar. Den lämnar sällan hemmet men jag vill ändå inte ha en stationär. Jag håller på med programmering och tittar på film ibland och använder många olika webbläsare mycket. Alltså kanske inga tunga saker men älskar att ha många program igång samtidigt och får ständigt ont om minne. Kör mestadels Windows 7, haft Ubuntu på dual boot. Köpte Civilization V men det är min nuvarande Lenovo N500 Core2 2,0 Ghz, 3Gb ram och kanske mest avgörande, Intel G45-grafik, alldeles för klen för.

6Gb eller 8Gb minne lär det bli. SSD-diskar känns som att dom hamnat bättre i pris och storlek så en sån vill jag naturligtvis också ha. Jag använder laptopen en hel del i knät. Vet att jag vill ha en 15". Använder sällan eller aldrig DVD/Blueray. Har funderat på att kolla mer på extern skärm på film. Skulle va trevligt med snabbare WLAN. Mitt wlan (300 mbit/s brutto) klarar aldrig mer än 70 så då borde jag väl ha en "600mbit/s"-lösning.

I övrigt är jag väl lite fånig, men skulle kännas kul att köpa någon riktigt ny och fräsch plattform, t.ex. en mobil variant av Core i7 2600K med HD3000-grafik och skippa diskret grafik. Det känns som att nya generationens integrerad grafik räcker för Civ V och dyl.

Har valt ut:

* Dell XPS 15 L501x (trevligt tillval 1080p-skärm, verkar bra i övrigt).. Tänkte köpa mer minne och SSD separat. Blev rekommenderad på Anandtech innan jul Anandtech om L501x men vill hellre ha L502X som inte finns ut än Rykten om L502x

* HP Envy 14 eller HP dv6 Trevlig 15" sandy bridge HP. 17-tumsvarianten finns med Sandy bridge på svenska HP-sajten.

Budgeten är på kanske 13-14000kr (inkl minne och SSD).

Alternativet är att flippa upplägg helt och köpa en Macbook Air 13" eller en Tunn lyxdator från Samsung. Båda dessa är ju klenare men kommer säkert att räcka långt, särskilt Samsungen. Men de känns dyra jämfört för vad man får.

Nu till frågorna

Är det värt att vänta på Sandy Bridge för Dells L502X istället för L501X?
CNET säger att L501x är mer en skrivbordsdator. Kan man ha den i knät?
Går det att köra Hackintosh MacOSX-kopior smärtfritt på nån av icke-macarna ovan?
Vad tycker ni om Envy 14 som funnits ute länge jämfört med dessa ovan?
Finns det nån annan maskin än Dell och HP som är värda att undersöka, 15" sandy bridge gärna 1080p ?
Hur länge ska man behöva vänta i så fall? Mitten av februari? (Beställer bara från Svenska shopar).

Permalänk
Medlem

15", HD-upplösning, Sandy bridge, 6-8 gb ram, ssd för under 14 000 låter väl billigt, även med integrerad grafik. Men det är ingen omöjlighet! Vi får se var de nya plattformarna hamnar i pris helt enkelt. Men t.ex. HP:n du länkar till ovan går för 1400 dollar, enligt min erfarenhet betyder det ett pris om ca 14000kr i Sverige när den väl släpps. Sen ram-uppgradering och SSD på det så hamnar du en bit över budget.