Permalänk

det lukta bränt

Tja jag har en kompis vars dator vi har klockat upp från 2.4 till 3.0 en q6600
och det funka fint fint, tills idag när han ringde och brätta att nånting hade hänt. Han hade gått upp på morgonen och satt på den så hade fläktarna gått igång och datorn hade börjat starta upp. Sen började den starta om sig själv tills ett litet ljud hördes och det luktade lite bränt, och säkringen gick i vardagsrummet. När han hade slått på på säkringen till vardagsrummet igen gick han ut och skulle försöka starta om datorn igen. Han satte i kontakten bak i nätagregatet eftersom han hade dragit ut den när det började lukta bränt och då slog en blå gnista ut ifrån power knappen på nätagregatet. Nu är ju frågan vad det är som har hänt. Jag tänkte att det kunde vara 3 saker cpu:n eller moderkortet eller nätagregatet.
Någon här som varit med om nått liknande. Eller vet vad det är. Saken är ju att vi överklocka cpu:n men det var ju en väldigt liten oc och jag tror inte ens vi behövde höja vcore alls. Så kan det vara nätagregatet som det har hänt nånting med ???

Permalänk
Medlem

Kan ju va att nätagget ha rykt eftersom de gick en säkring i rummet, om de nu va samma rum

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har han ett Ace nätdel. Iallafall så låter det som om det är nätagget som är slut.

Permalänk
Medlem

Låter som nätagget,
Brorsan fick precis samma sak drygt 1 år sedan.

Visa signatur

Intel I7 3960X | 12Gb Corsair XMS 2000Mhz | OCZ SSD Disk raid | Gigabyte 590 Quad SLI |

Och ja bilden som avatar e gammal :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko97:

Har han ett Ace nätdel. Iallafall så låter det som om det är nätagget som är slut.

Bara köpa nytt agg och hoppas på att resten av datorn inte gick sönder, Ace är inte speciellt kända för att göra kvalitetsagg.

EDIT: Kan rekommendera att kolla på den här: http://www.youtube.com/watch?v=4iwqurzOQpo

EDIT#2: Och här läste jag inte så noga tydligen. Det borde vara straffbart att inte ha en avatar.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

Han har en annan gammal dator så han får ju isåfall ta det nätagr. o testa. Så då är det bara hoppas att ine allt har gått åt helvete. Lite nervös jag har klockat min med från 2.6 - 3.7 jag ligger på ung. 1.27 i vcore och standard är 1.3750 en q9400. Temp är runt 26-29 i Idle och runt 55 i full load med IBT är det ok eller är det i riskzonen?

Permalänk
Medlem

ace nätagg är bara skit säger dom flesta, jag har alldrig testat ett bara läst om att det ha börjat brinna vid belastning och sån grejjer. så det kan ju ha gått nå mer om det var nätagget som pajja

EDIT:ToJa92 han visst före:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko97:

Har han ett Ace nätdel. Iallafall så låter det som om det är nätagget som är slut.

Då hade man rätt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Läsförståelse -1

Lägg gärna märke till att han inte säger någonstans att det är ett ACE agg.

Inte för att vara dryg men kanske underlättar.

Skulle också våga påstå att det är nätagget och skulle inte heller bli förvånad om det är ett ACE agg

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk

Ni hade rätt det var nätag. Han prova sitt gamla och det funka fint. Jävla tur phuh tack så mycket

Permalänk
Medlem

Jag gissar också på att nätagget gått och sagt upp sig. Med tanke på att du överklockat processorn så att den kanske drar 50w mer och det inte var världens bästa agg kan det varit på gränsen till vad den klarade, och nu efter hård belastning i några dagar orkade den helt enkelt inte mer

Vad är det för komponenter i övrigt? JAg skulle gissa på att ett VX550 räcker för hans dator om den inte kör några brutala grafikkort

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.