Blue screen i win 7, även i felsäkert läge då jag försöker starta program

Permalänk
Medlem

Blue screen i win 7, även i felsäkert läge då jag försöker starta program

Jag har problem med att jag får blue screen om jag försöker starta datorn. Blue screenen kommer just efter win 7 visar texten "välkommen", vid samma tidpunkt varje gång.

Om jag startar datorn i felsäkert läge så går det bra att starta, jag kan leta bland mappar, köra vissa saker som ex msconfig, chkdsk... men om jag försöker starta något program så får jag blue screen direkt. får det till och med om jag högerklickar på en fil(för att få upp listan och välja öppna med). Jag kan inte heller ta mig in i kontrollpanelen för då får jag blue screen.

På blue screenen står det ingenting specifikt om problemet bara "...to prevent damage".

Detta har jag kontrollerat:
Ramminnet. Jag har tagit ut en modul i taget och även gjort minnestest. Inget fel, samma bluescreen
Hårddiskarna. Provat i annan dator och det finns inget fel på disken. Har gjort en systemåterställning till långt före problemet så det borde inte vara mjukvarufel.
Windows. Kört alla repareringsverktyg. säger att det inte finns nåt fel. som sagt gjort en återställning av en systemkopia, dvs formaterad om och har en fungerande installation på sig.

Någon som vet vad som kan vara problemet? Vad gör att det kraschar på samma ställe hela tiden?
Kan det vara grafikkortet? skulle det ge den effekten i felsäkert läge?
kan det vara nätagget? om det börjar ge upp?
Moderkortet/ processorn? Då tycker jag inte att uppstarten borde ta sig så långt som den gör och alltid krascha på samma ställe

Tack på förhand!

Datorn är 2,5 år gammal:

Operativsystem: Microsoft Windows 7 ultimate
Processor: Intel Q6600 @2,4Ghz
Processorkylare: frezer pro
Moderkort: Gigabyte GA-Ep35-DS3
Minne: 2x 2048mb ddr2 PC6400
Grafikkort: XFX Geforce 8600GTS med passiv kylning (accelero)
Hårddisk: Intel SSD x-25m 80GB, samsung 500gb, samsung 1tb
Nätaggregat: följde med chassit Antec sonata III. (500W)
Övrig kylning: 1x120mm insug och 2x120mm utblås i lådan
Övriga komponenter: Samsung dvd-brännare, minneskortläsare
Temperaturer: temperaturer under 50grader på processorn alltid. Inga problem med temperaturer tidigare, kan inte komma åt att kolla tempen på grafikkortet. Alla fläktar funkar som dom ska

Permalänk
Medlem

Tillägg:
När jag har ställt in så att inga program över huvud taget startas under uppstart så kan jag starta windows i normalt läge. Men så fort jag försöker starta något program eller gå in i kontrollpanelen så får jag bluescreen.

Jag har nu provat med ett annat grafikkort och det blir ingen skillnad så det lär inte vara problemet.
Jag har även provat att klocka ner processorn till 1,8ghz bara för att testa, det gör heller ingen skillnad.

Någon som har nåt tips på någon diagnostikskiva som jag kan köra för att testa datorns komponenter?
eller ska jag köra en bootbar unix-skiva?

Alla tips är välkomna. Jag har verkligen ingen aning om vad det kan vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskarrr:

Tillägg:
När jag har ställt in så att inga program över huvud taget startas under uppstart så kan jag starta windows i normalt läge. Men så fort jag försöker starta något program eller gå in i kontrollpanelen så får jag bluescreen.

Jag har nu provat med ett annat grafikkort och det blir ingen skillnad så det lär inte vara problemet.
Jag har även provat att klocka ner processorn till 1,8ghz bara för att testa, det gör heller ingen skillnad.

Någon som har nåt tips på någon diagnostikskiva som jag kan köra för att testa datorns komponenter?
eller ska jag köra en bootbar unix-skiva?

Alla tips är välkomna. Jag har verkligen ingen aning om vad det kan vara.

tips på skiva för felsökning http://www.ultimatebootcd.com/

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Medlem

Tilägg:
Jag kan i windows starta många av de vanliga windowsprogrammen som paint, bildvisaren och aktivitetshanteraren. men om jag försöker starta ett vanligt program eller gå in i kontrollpanelen får jag bluescreen.

här är den tekniska informationen för felet(det som står på blåskärmen):
*** STOP: 0x0000001E (0xFFFFFFFFC0000005, 0xFFFFFA8004D2DC70, 0x0000000000000000, 0x000000011811ADF3)

Permalänk
Medlem

prova
http://windows.microsoft.com/en-us/windows7/Open-the-Hardware...
oxå..

Edit: nä just det.. du kunde inte gå in i kontrollpanelen..

Visa signatur

< Sabertooth P67 B3 <|> Intel i7 2600K @ 4.4ghz <|> Noctua NH-U9B SE2 <|> 2*2GB + 2*8GB = 20GB <|> Asus GTX 760 >

Permalänk
Medlem

Tillägg:
Jag har lyckats installera en ny installation av windows 7 på ssd disken. Den fungerade utan problem.
Sen försökte jag göra en återställning från en systemavbildning (en flera månader gammal installation som jag vet funkar) och fick då samma blåskärm igen.

Jag undrar då om det kan vara så att någon minnesplats på ssd-disken är defekt, men att jag inte lagrat någonting på den i den nya installationen och kommer att få problem senare?
Varför skulle jag annars få fel även när jag återställer windowsinstallationen?

jag hittar inga fel om jag söker igenom disken med intel ssd toolbox.
Jag har installerat nya firmware till ssdn.

Permalänk
Medlem

Jag tror du får skippa den gamla installationen helt enkelt och hoppas att den nya fungerar...

Visa signatur

< Sabertooth P67 B3 <|> Intel i7 2600K @ 4.4ghz <|> Noctua NH-U9B SE2 <|> 2*2GB + 2*8GB = 20GB <|> Asus GTX 760 >