Vinn nätagg från Seasonic

Firefox 3.6: Kan man få större text?

Permalänk

Firefox 3.6: Kan man få större text?

Hej!

Går det att få till lite större text i Firefox 3.6.13? Just texten tycker jag är ganska liten. När jag skriver det här inlägget t.ex. så visas ett stort vitt och tomt område till höger om "Notiser och pressmeddelanden" som upptar halva min skärm.

Vad jag brukar göra i det här läget är att zooma in. Men följden blir att även grafik och och andra HTML element förstoras upp, inte bara texten. Väljer jag "Zooma endast texten" från Visa/Zoom menyn så undviker jag denna sidoeffekt. Men ibland önskar jag förstora t.ex. bilder i Firefox och då måste jag plötsligt ändra tillbaka den här inställningen igen.

Vad jag är ute efter är alltså något sätt att tala om för Firefox att "så här stor text ska du visa" med bibehållen möjlighet att zooma in både text och grafik ytterligare, om jag skulle önska. Jag söker alltså efter en inställning och inte ett sätt att zooma, en inställning som är oberoende av vilken zoom nivå man använder. Det fanns ju alla gamla webbläsare, Firefox inräknad. Det hette "Textstorlek" tror jag i menyn Visa. Vad har de gjort av den?

Tack på förhand!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Jag formulerar om frågan förresten.

Fråga: Var hittar man alternativet "Textstorlek" i Firefox 3.6.13?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Hedersmedlem

Inställningar>Innehåll>Teckensnitt och Färger

Permalänk

Problemet löst!

Det verkar som att de har tagit bort "Textstorlek" från menyn Visa sedan de introducerade Zoom funktionen. Så "Textstorlek" har i princip ersatts av "Zoom" i menyn. Det verkar ha hänt redan innan de gjorde det möjligt att likt Opera webbläsaren zooma in på inte bara text utan även grafik.

Men jag har hittat svaret på frågan om hur man ställer in en fast inställning för textstorlek. Det finns kvar även i senaste Firefox versionen. Jag hittade en guide som förklarar hur man ändrar textstorlek för olika webbläsare. Thank you Stephen Poley!

För den som undrar så går man in på Verktyg, Inställningar, Innehåll och ändrar storlek i sektionen Teckensnitt & färger. Det ändrar textstorleken för teckensnitt med variabel bredd. Vill man även ändra storleken för teckensnitt med fast bredd så klickar man på Avancerat knappen och ändrar där. Där kan man även välja en minsta möjliga storlek.

Men baksidan med det här är att det inte fungerar på alla webbsidor, däribland Sweclockers. Det förutsätter att det är en webbsida som använder den textstorlek som är vald i besökarens webbläsare. Annars funkar det inte. Då måste man zooma i alla fall, vilket jag har smått tröttnat på. Bara för att man har stor skärm så ska man inte tvingas zooma in hela tiden för att kunna läsa. Det är ren idioti att man inte låter besökaren bestämma storlek.

Edit: Tack Palmie!

Tack!
Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111