Permalänk
Medlem

Laptop-skärm till stationär

Hej! Jag och några vänner har ett projekt på gång (bygglogg kommer när vi är igång), och då ska vi ev. använda en laptop-skärm till en stationär dator. Kan detta funka? Hur blir det med kontakter o.s.v.?

Tack på förhand! /#banankaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av #banankaka:

Hej! Jag och några vänner har ett projekt på gång (bygglogg kommer när vi är igång), och då ska vi ev. använda en laptop-skärm till en stationär dator. Kan detta funka? Hur blir det med kontakter o.s.v.?

Tack på förhand! /#banankaka

Det kan vara ganska så duktigt svårt och mycket jobb för ett resultat som inte är helt tillfredsställande.

Dessutom är (framförallt äldre) laptop-monitorer inte så vidare bra (eller ni skrotade en MacBook Pro? )

Det enklaste och billigaste ni kan göra är att leta reda på en gammal plattskärm och utgå från den.

Tänk på att det ofta (alltid?) är högspänning i monitorer.

Permalänk

Svar med halvsanning det där med högspänning i monitorer.

1. Högspänning är definitionen för spänningar över 1000 VAC eller över 1500 VDC.
2. Visst har de flesta skärmar en spänningsomvandlare 220 VAC till 19-30 VDC eller lägre men genom att mäta på kretskortet för skärmen så kan du löda på anslutningar för en annan spänningskälla och då kan du klara dig med en liten nätt omvandlare.

Men håll i hatten när du mäter. Kortslutning kan tända eld på saker

Permalänk

Jag är själv i uppstartsfasen av ett projekt där jag kommer använda en laptopskärm (MAME miniarcade).

Jag köpte denna och det fungerar utmärkt. För att det ska fungera så måste panelen ha LVDS-interface, vilket de flesta laptopskärmar har.

När du beställer controllern så behöver de databladet för din panel (googla "datasheet +modellnummer").

/Mathias

Permalänk
Medlem

Jag trodde att standard svaret på denna frågan var:
"Ja det fungerar med en adapter som kostar skjortan så det är billigare att köpa en ny bra skärm"

Jag blir glad om så inte är fallet längre?!

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk

Fungerar hur bra som helst för mig iaf. Kostnaden inklusive frakt blev ca 240:-, fick däremot vänta nästan 20 dagar på att få hem grejerna från Hong Kong.

Skärmen jag använder är från en gammal Compaq Armada M300 anno 2001.

Sen kan jag ju inte svära på att den funkar för just era paneler, men för 240 spänn är det ju klart värt att chansa?!

Permalänk
Inaktiv

Hur vet man vilken adapter man ska ha ?

Permalänk
Medlem

Annars får man väl i praktiken en beg plattskärm gratis idag ? Med tanke på att de är så otroligt billiga nya alltså..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.