val av dator typ- Vad är bäst enligt dig!

Permalänk
Medlem

val av dator typ- Vad är bäst enligt dig!

Jag funderar lite över hur jag ska göra.

Vill nämligen ha en dator i skolan att arbeta med, photoshop,gärna 3Dmodeller och teckna med wacom.
Konst/design utbildning.

¤ Vad ska jag köpa? Max budget: ca 10 000kr
En stationär eller bärbar
Imac, Macbook pro eller motsvarande i PC
(Apple är bra men dyrt, Har iMac i skolan nu och skärmen är underbar men den är inte kraftfull. Och att köpa en kraftigare version är på tok för dyrt.
En Macbook är portabel men sämre skärm då och fortfarande dyr.
En PC är billig men inte samma byggkvalite.

Ska man köpa en Imac. Dyr,medel prestanda. Men tar liten plats, grym skärm och byggkvalitet.
En Macbook Pro - Dyr,medel prestanda, Portabel,grym byggkvalitet okej skärm.
En PC taptop - "Billig", Bra prestanda, Portabel, sådär skärm. sådär byggkvalitet.

Hur länge håller en dator då egentligen, spelar kanske ingen roll om man ändå har den i ca 3år?

(Det känns lite väl att ta med min nuvarande stationära till skolan pga platsutrymme,sladdar etc.)

Har ju en relativt bra datorn hemma och i den kommande skolan uppdaterar visserligen datorsalar som varje år.

Hjälp mig hitta rätt ni som har mer koll, vad är mest värt, vad är bäst. Enligt dig!

Permalänk
Medlem

SB macarna borde väll prestera okej. En dator har en väldigt lång livslängd (om du inte skakar HDD:n) Tenderar dock att bli utdaterade

Borde gå att hitta en PC laptop (vilket igentligen macarna också är) med bra skärm och den kommer garanterar ta macarna i prestanda. jag skulle gå till mediamarkt eller nån större butik och kolla skärmarna....

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Rekomenderar dig, att om du har möjlighet att åka till en större butikskedja/datorfirma och testa de modeller du är intresserad av.

Av de vanliga laptoperna, så rekommenderar jag Asus eller MSI.

Fundera på vad du vill ha för skärmstorlek. Normalt för en laptop för 10k är 15.6 tums skärm, i5 processor, 4GB ram, grafikkort över mellanklass, webbcamera 1,3 eller 2 MP, BT, Hyfsade högtalare, mm.

Lägg upp lite krav, på om du vill ha en vanlig laptop och inte en Mac.

/AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel