Lenovo Thinkpad T61p 6457, Köp/Säljråd.

Permalänk
Medlem

Lenovo Thinkpad T61p 6457, Köp/Säljråd.

Hej, jag har en Lenovo T61p (specs kommer) som vi får köpa ut från skolan efter studenten.
Vi får köpa den för ca 1500kr.

Jag behöver hjälp med värdering av denna.

Specs:
Intel Core 2 Duo T7100 1,8 Ghz
4GB DDR2 Ram
160GB WD 5400rpm hdd. (Uppgraderat själv från 80GB)
256MB nVIDIA Quadro FX 570M (2015MB tot, shared mem)
15,4" skärm Res: 1680x1050px
Trådlöst nätverkskort, Intel med B/G standard.
Trådbunden Gigabit nätverksport, Intel
Ultrabay DVD, CDRW/DVD, or CDRW/DVDR Multi-Burner drives
Levereras med Windows 7 Proffesional, 64bit. (ÄKTA!)
Nyinstallerat, 1 partition, grundläggande drivrutiner och Microsoft security essentials antivirusprogram).

övr:
Nytt batteri och nytt tangentbord. /Bytt själv.
Ny laddare, ist för den stora standard 90Watts laddaren har jag en mindre, nyare 65Watts laddare som är enormt mycket smidigare än den första.
Kommer att rengöra fläkten från damm och ludd

Beskrivning, utsida. (Bilder kommer).
I helhet så ser laptopen väldigt fräsh ut.
En sprucken plastbit utanför utanför Fläkten. Inget som jag stört mig på.
Skärmen är matt, vilket minimerar reflektioner men gör färgspektrat lidande (Tyvärr, för mig som jobbar mycket med foto & design).

Locket har dock en ganska ful repa i ytan, som är av "touchgummi" en såndär härligt gummerad yta som ger en bra kvalitétskänsla. (Kommer synas i bilderna).

Spelprestanda
Jag har spelat Company of Heroes & COD MW2 på max-upplösning med låga grafikinställningar för att få bra flyt, det flyter helt laggfritt men datorn har en tendens till att bli väldigt varm när man spelar. Detta skapar ett par sekunder av kraftigt "lagg" (Riktigt sällan, kanske efter 1h spel=15sek lagg) som ger sig efter ca 15 sek. Så om man ska spela bör man ha en laptop-kylare (Provade med detta, en enkel billig sådan med 1 fläkt från Belkin. Detta löste problemet helt).

Har även spelat COD4 MW som flöt utmärkt, utan lagg alls.

När det gäller mina personliga ingrepp så, ja det ser dåligt ut. Men jag har mycket erfarenhet av datorbyggande, reparationer osv. Har arbetat som Tekniker/Reparatör i en datorbutik och fick mycket god kritik.

Datorn är knappt 3 år gammal, men är i mycket bra skick för att vara så gammal. Den är välskött.
Många av mina kamrater med samma system har upplevt problem, blåskärmar, trasiga moderkort osv osv. Min har jag inte haft något problem med en enda gång, förutom när batteriet blev kasst (Fabriksfel) då fick jag ett helt nytt av Lenovo, sedan dess har den fungerat prima.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Lite klena specs för en T61p men du får nog minst 2k på marknaden.
Jag hade köpt ut den i vilket fall för det priset, riktigt bra maskin.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Inaktiv

Som Josasp säger så lite klen spec (cpu skärmupplösning) men 2-2500kr är den lätt värd, får du den för 1500 är de bara att slå till.

De säljaren säger om laddaren är däremot fel, du måste ha en 90 wattare då datorn har diskret grafikkort. Kör du med en 65 wattare kommer den bli jättevärm då den får jobba hårt och då kan den paja eller bli överhettad. Ta 90 wattaren istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon122500:

Som Josasp säger så lite klen spec (cpu skärmupplösning) men 2-2500kr är den lätt värd, får du den för 1500 är de bara att slå till.

De säljaren säger om laddaren är däremot fel, du måste ha en 90 wattare då datorn har diskret grafikkort. Kör du med en 65 wattare kommer den bli jättevärm då den får jobba hårt och då kan den paja eller bli överhettad. Ta 90 wattaren istället.

Har inte märkt någon skillnad med grafikkortet beroende på laddare. Men får byta då kanske.
Tycker faktiskt 65wattaren är svalare överlag än min gamla 90wattare...

CPU'n är rätt klen, men skärmupplösningen? Du syftar på att den är för hög?

Iaf, tack för all hjälp: kommer garanterat köpa ut den, då det är ett riktigt bra pris. Alltid skönt att ha en laptop.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nae0:

CPU'n är rätt klen, men skärmupplösningen? Du syftar på att den är för hög?

Nix, den mer eftertraktade skärmen på T61p är på WUXGA (1920x1200) men vissa tycker den har för hög upplösning (dock inte jag hehe).

Permalänk
Medlem

Aouch, Jag tycker att 1680x1050 är lagom på 15,4" skärm, haha. Hade det varit högre hade man ju behövt förstoringsglas förfan! haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av nae0:

Aouch, Jag tycker att 1680x1050 är lagom på 15,4" skärm, haha. Hade det varit högre hade man ju behövt förstoringsglas förfan! haha

1280x800 @ 15,4" är dåligt.
1680x1050 @ 15,4" är bra.
1920x1200 @ 15,4" är bäst.

Hade nog gärna sett 1920x1200 @ 12" men det lär man få vänta på

Blir det svårt att läsa höjer man bara DPIn

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Har du kvar din t61p? Jag är intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av metuz:

Har du kvar din t61p? Jag är intresserad

Jag har en Z61p.

Men forumet är inte till för köp&sälj, vilket jag tycker är synd
Marknaden kostar ju pengar

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Skrivet av metuz:

Har du kvar din t61p? Jag är intresserad

Den är kvar, såg ditt pm. Tror dock jag ska ha kvar den. Smidigt som fan eftersom jag reser en hel del. Får se..