har man rätt till att rippa DVDs

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle360:

jag har nu hittat en bra lösning så det behövs inge fler förslag men tack till dom som kom med förslag

Så vad blev det för lösning?

Permalänk

Asså sista jag kollade , vilket var länge sen dock så fick man göra kopior på sina saker man köpt dvs till sig själv och familjen samt backups , dvs att du bränner ut programmet eller filmen så du har den ifall den andra går sönder eller tappas bort. För du har köpt produkten , alltså äger du licensen för använda den och dvs även rätten till en backup mm. Dock kan detta ha ändrats men tror inte att de är helt annorlunda nu än för 10 år sen.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Skrivet av ericsundell2:

Asså sista jag kollade , vilket var länge sen dock så fick man göra kopior på sina saker man köpt dvs till sig själv och familjen samt backups , dvs att du bränner ut programmet eller filmen så du har den ifall den andra går sönder eller tappas bort. För du har köpt produkten , alltså äger du licensen för använda den och dvs även rätten till en backup mm. Dock kan detta ha ändrats men tror inte att de är helt annorlunda nu än för 10 år sen.

Allt detta med copyright har gått överstyr tycker ja. Har man köpt en skiva typ DVD borde man få göra vad man vill med den...men men. Bolagen är som en gigantisk lagensarm som smiskar till den lille fattige konsumenten om den gör ett litet fel. Det är bara att godta de dyra priserna o se glad ut

Visa signatur

"When a man steals your wife there is no better revenge than to let him keep her." - Sacha Guitry.

Permalänk
Skrivet av Metal Lars:

Allt detta med copyright har gått överstyr tycker ja. Har man köpt en skiva typ DVD borde man få göra vad man vill med den...men men. Bolagen är som en gigantisk lagensarm som smiskar till den lille fattige konsumenten om den gör ett litet fel. Det är bara att godta de dyra priserna o se glad ut

grejen är att du aldrig skulle fälld för ett brott som att kopiera en film eller program du köpt jsut pga av att du köpt de och äger de. Resten är en grå zon men man får göra kopior för eget bruk och backup just för att rädda sin egna data och det man betalat för så för mig är allt detta glasklart

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Då är alla användare på sweclockers, thepiratebay och andra forum/ställen mina bästa polare:).

"Här fildelas fan inte - Vi tar backup åt varandra!"

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaE:

"Här fildelas fan inte - Vi tar backup åt varandra!"

Faktiskt. Hade varit intressant att veta om det finns något prejudikat på vad som får räknas till familj och vänner.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Hm... har sett diskussioner på minhembio-forumet om rippande av dvd- och bd-filmer. Enligt dem så får man inte tala om nedladdade... men egenrippade är helt ok.

Men sedan började jag undra varför i helskotta man ska rippa filmer som man äger? Varför slösa hårddiskutrymme (en bd-film tar ju inte upp lite plats) när det är så enkelt att ta fram skivan från filmhyllan?

Man får tydligen kopiera t.ex en DVD om kopieringsskyddet hindrar en att se filmen annars.
Är det i så fall ok att kopiera (rippa) en DVD om man exempelvis har en bärbar dator som saknar optisk läsare för att sedan kunna se filmen på den datorn?

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Staropramen:

Man får tydligen kopiera t.ex en DVD om kopieringsskyddet hindrar en att se filmen annars.
Är det i så fall ok att kopiera (rippa) en DVD om man exempelvis har en bärbar dator som saknar optisk läsare för att sedan kunna se filmen på den datorn?

Nej, det är ju frånvaron av DVD läsaren och inte kopieringsskyddet som hindrar dig att se filmen.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

hm såg nån prata om att det är jobbigt med skivor på hyllor osv. hur ser erat vardagsrum ut, får en bild av ett vitt fyrkantigt rum med en soffa o en tv på en tvbänk..sen finns det inte mer i rummet typ hehe

en annan tycker det är trevligt att se hyllor med filmer oså, böcker mm. den fysiska biten är ju rolig när man ska välja film. eller vänner kommer över o får välja film mm..sitta o läsa baksidor mm för att få en uppfattning istället för bara ett filmnamn på en hårdisk. ush så stelt o trist.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Nej, det är ju frånvaron av DVD läsaren och inte kopieringsskyddet som hindrar dig att se filmen.

Det är ju givetvis sant. Men om man tänker ett steg längre så har jag betalat för innehållet på skivan och det enda som hindrar mig från att flytta filmen till den bärbara datorn är just kopieringsskyddet.
Man kan tänka sig ett antal situationer där olika produkter levereras på inkompatibla media där det här är av intresse.

Jag påstår inte att jag har rätt att göra så här men det vore intresssant att veta var gränsen går.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W