Det är tramsigt att jämföra ett f2p med ett spel man betalar för. Redan där drar det åt vitt skilda håll.
Att då säga att PoE är den i särklass mest relevanta exemplet på hur mikrotransaktioner används som en jämförelse blir helt plötsligt så irrelevant det bara kan bli.
Du får gärna fortsätta att försvara betalningsmodellen i PoE och att den är det bästa som hänt sedan färdigskivat bröd i din värld - men herr wiener, det är inte det jag har pratat om. Läs nu noga. Det är mikrotransaktioner i spel man betalar för som jag är helt emot. Vilket ÄR vad denna tråden handlar om, då D4 är ett spel man kommer att BETALA för.
Jag är därmed INTE emot mikrotransaktioner i f2p-spel för sådana rör jag inte med tång per automatik, de spelen fastnar i skräppost-filtret direkt.
Så återigen, förtydligande; mikrotransaktioner i spel man köper, spel som inte är gratis. Det är min personliga åsikt att det inte hör hemma i spel.
Cosmetics är trams. Buy to win är trams. Mikrotransaktioner för annan typ av in-game content såsom häftiga mounts eller köp av in-game valuta, specialvaluta eller poäng är trams och ska i MIN absolut subjektiva mening inte finnas i spel man köper för riktiga pengar.
Dillar någon om att spelen är för billiga för att inte innehålla allt det där jag påstår är trams, så gör det inget för den delen om ett spel kostar 399, 499, 599, 699, 799 men det priset ska spegla värdet av spelet och innehållet. Är man så osäker som designer på vad spelare vill ha så, ja, då kan man ägna sig åt f2p-verksamhet. Perfekt. Men ett spel jag köper ska vara färdigt, möjligtvis uppdateringsbart/patchbart för att få väck buggar eller OP-utrustning. Inte mer än så.
Så du och jag tycker olika, det får vi för oss stå för och respektera.
Jag respekterar vad du tycker medan du verkar ha svårt för vad andra tycker, om de inte tycker som du. Det har vi alla läst och förstått, en dag kanske du gör det också.