Orkar inte läsa 7 sidor bara för att skriva min åsikt (skumläst igenom lite), men tänkte bara säga följande:
Folk som tror att PS3 är kraftigare än xbox 360... really? 6 år efter release och ni tror endast på vad Sony sagt själva och vad andra noobs som tror likadant säger till er? Kolla upp hårdvaran i konsolerna så ser ni att xbox 360 dominerar på de flesta punkter.
Varför tror ni att spel som kom 1 år senare till PS3 än till 360 (som Fight Night och Oblivion m.m) hade bättre grafik? Jo, för att de hade ett år extra på sig att optimera spelet för just PS3. Hade 360n fått lika mycket tid att optimera spelet för den så hade den dominerat såklart (som man ser här).
Vet ni hur spelutvecklare gör när de skapar multi-platform spel? De anpassar spelen först efter PS3, sedan portar det till 360, för att om det fungerar på PS3 så fungerar det på 360 också, för 360 pallar allt PS3 har att komma med, inte vise versa.
Tyckte detta videoklipp var ett bra exempel på att 360n dominerade över PS3 i varenda del.
(jag skippar rörliga delar i videon, omöjligt att avgöra)
I första klippet ser man klart bättre texturer på 360n, kolla bara på barren och taket som syns i bild bland annat.
Andra bilden (skelettet) tycker jag att att 360n var bäst av alla tre, en skugga med eld som källa ska inte vara så där skarp som på PC, skuggan ska vara så oskarp att man knappt ska kunna avgöra vad skuggan kommer ifrån, ingen av de tre var tillräckligt suddig, men 360n var väl närmast. PS3an däremot hade inte ens en rörande skugga som de två andra, så den var var klart sämst.
I fågelvyn var det ingen större skillnad, 360 har dock en sorts "bloom" på bergen långt bort, vilket gör det skönare för ögat att titta på.
Och i sista delen med rinnande vattnet är det bara att kolla på alla stentexturer, främst i högra nedre delen, samt att "regnet" eller vad man ska kalla det märks knappt av på PS3 till skillnad från PC och 360.
Men overall så äger förstås PCn alla. Men eftersom det är en konsolport (som alla spel idag är) så är förstås grafiken begränsad pga konsolerna, enda man kan lätt fixa utan att behöva göra två separata spel är att ha skarpare texturer och effekter på PC.
Och de som säger att grafiken i Oblivion och Skyrim är densamma så, ja, tekniskt sätt är den det. Det här är resultatet av något jag nämnde i början av inlägget, ge utvecklare ett år extra att optimera ett spel för konsoler så kan man pressa mer ur den och göra det snyggare, och det här är hur Oblivion hade sett ut ifall det kom till konsoler om det kom ut idag.
Med andra ord, man ska inte förvänta sig bättre grafik på ett spel som är anpassat till samma hårdvara som förra spelet. Med det sagt är ju Skyrim förstås snyggare än Oblivion, men det är förstås inte fem gånger snyggare grafik på samma hårdvara som användes 4-5 år sedan.
PS. Är ingen xbox fanboy, säger bara som det är utifrån vad jag ser/vet, så jag hoppas ingen PS3 ägare tog åt sig.