Video: Skyrim jämförs på PC, Xbox 360 och Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman1337:

Visst är Skyrim snyggare än Oblivion men jag hade önskat lite mer ögongodis ändå, kommer dock bli många underbara timmar i "Province of Skyrim"

Angående sista bilden så tror jag inte att den är ifrån Oblivion, snarare Morrowind, åtminstonde inte från PC-versionen av Oblivion. Men klar förbättring jag.

Ja, visst får man önska sig mer. Jag har inga problem med hur du framför din åsikt, det är de som uttrycker sig som om spelet är värdelöst pga grafiken, samt uttalar sig starkt utan att ens veta hur det ligger till, som jag argumenterar mot.

Bilden är från Oblivion. Som matnojje visade var Morrowind ännu simplare grafikmässigt. Jag tror många förblindas av nostalgiska minnen.

Permalänk
Medlem

Grafiken är helt ok för mig. Bland de snyggaste spel som släps i år. Det som jag har problem med är kontrollsystemet. Det är helt 100% gjutet för konsoller. Synd att många bra tittlar som kommer till PC har blivit konsollifierad så pass mycket.

Visa signatur

Fractal define R6 » Corsair RM750X » Asus Z390-F » Intel i7 9700K » Asus Strix GTX 1080Ti » Corsair 32GB 3200Mhz » Samsung 970 Evo Plus 1Tb x2» Creative Soundblaster Z » Logitech Z-906 5.1 » Sennheiser HD 598 » Razer Blackwidow Elite » Mionix Naos 7000 » LG OLED48CX

Server: ODROID-H2+, ODROID-HC1

Permalänk
Medlem

Samma typ av extremt stela motor som alltid när det kommer till Bethesda. Man kan hugga i tomma luften likgärna som i en fiende, enda skillnaden är att svärdet blir rött. Känslan av att man verkligen träffar något är noll. Hade nog föredragit spelet i 3:e person med smidigare animationer. Känns inte som något har hänt alls på den fronten sedan Morrowinds dagar förutom att grafiken blivit snyggare

Permalänk
Medlem
Skrivet av FallenHero:

Tja, Diablo II fungerade i flera år efter trots att alla andra spel blev snyggare, det var snudd på dålig upplösning redan när det släpptes för tiden, allt pga gameplay

Kommer ihåg det. Jag bilade ihop med några kompisar till Göteborg för att få Diablo 2 en dag tidigare och när jag testade spelet på natten var det en grym besvikelse... speciellt med tanke på att första spelet hade supergrafik. Trots detta har jag nog spelat Diablo 2 i ett hundratal timmar.

Jag skulle inte klaga så mycket om Skyrim hade släppts exklusivt till PC. Det är störande när spel dras ner i "skiten" enbart på grund av att konsolerna blivit huvudplattform. Då är det lätt att man blir lite bitter och klagar mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qstoffe:

Grejen är att vi entusiaster som lägger stora pengar på att alltid ha en värstingdator lämnas i sticket för den stora, fattiga, yngre, breda konsolmassan. Från början var det precis tvärt om imo. Mycket mera ekonomiska intressen bakom idag som lett till konsolifieringen för den breda massan...

Ja, man kan ju inte skapa ett spel som bara några få procent i toppen kan njuta av, det vore ekonomiskt självmord.

Och är man fattig bara för att man inte ständigt håller sig med en high-end dator? Det tyder snarare på att även har andra intressen, vilket är väldigt friskt!

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av illusi0n:

Ja, man kan ju inte skapa ett spel som bara några få procent i toppen kan njuta av, det vore ekonomiskt självmord.

Det funkar för andra utvecklare som t.ex. CD-projekt. Dvs. att uvecklarna anstränger sig för att skapa en riktig PC-version. High-läget blir likt en reklampelare.

Permalänk
Avstängd

Det är för mycket gnäll bara, gör det bättre själv istället för att gnälla så mycket, det är ju så enkelt

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cloned:

Samma typ av extremt stela motor som alltid när det kommer till Bethesda. Man kan hugga i tomma luften likgärna som i en fiende, enda skillnaden är att svärdet blir rött. Känslan av att man verkligen träffar något är noll. Hade nog föredragit spelet i 3:e person med smidigare animationer. Känns inte som något har hänt alls på den fronten sedan Morrowinds dagar förutom att grafiken blivit snyggare

Skulle varit mer som Dark Messiah, typ sparka omkull någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toun:

Jävligt glad att jag provade pirat innan jag köpte det. Var tvungen att lägga pengarna på en xbox-kontroll och således vägrar jag betala för spelet.

Att det inte är BF3-grafik har jag inget emot men när dom snålat in på att konvertera en sådan banal sak som menyer ordentligt så säger jag stopp.

Din förlust

Permalänk
Medlem
Skrivet av qstoffe:

Det funkar för andra utvecklare som t.ex. CD-projekt. Dvs. att uvecklarna anstränger sig för att skapa en riktig PC-version. High-läget blir likt en reklampelare.

Att det fungerar är väl möjligt, men vad tjänar man mer pengar på? Att lägga tid & resurser på att få till bättre grafik som bara några få % kan upplevo till fullo, ja du förstår nog varför det inte är prio #1.

Skrivet av Maximo:

Din förlust

Vad är det som han förlorar?

Visa signatur

Mjo

Permalänk

Det är väl en konsol-portning? Med mitt 6970 och min 955a droppade jag till 20fps på vissa ställen

Permalänk
Skrivet av Evil Peter:

Detta är en punkt jag tycker är intressant. Jag har länge sagt att det krävs två saker för att få en bra filmupplevelse. Först att filmen levererar och sedan att tittaren gör sitt jobb och försöker leva sig in istället för att se brister. Alltså finns det även bra och dåliga tittare, inte bara bra och dåliga filmer.

En bra tittare kan se t ex slutscenen i The Terminator och känna spänning medan en dålig tittare bara ser en dålig effekt och tappar allt. Effekter går att förbises. Det är i handling och skådespeleri som alla filmers hjärta finns och som avgör kvaliteten. Det är därför The Terminator fortfarande håller medan Michael Bays filmer förblir snygga men tråkiga och korkade.

Det betyder såklart inte att bra effekter på något sätt är dåligt (såvida insatserna för att åstadkomma det på något sätt dragit ner resurserna för viktigare bitar). Kan man få bra effekter som en bonus är det bara bra. Jag förespråkar bara ett tankesätt som kommer ge bättre filmupplevelser genom att man får inse att man ibland är lat och bortskämd (vilket vi nog alla är då och då).

Här inser vi att många av de som gnäller inte ens vet vad de pratar om. Här är en talande jämförelse mellan Oblivion och Skyrim:

http://livedoor.blogimg.jp/shake1728/imgs/d/e/dedbe53f-s.jpg

DET är hur spelet såg ut för fem år sedan. Man får tycka som man vill och sätter man grafiken som en av de viktigaste punkterna får man såklart göra det. Däremot är det dåligt att komma med dessa idéer att den grafiska utvecklingen stått helt still eftersom det är så enkelt att inse att det inte stämmer.

Ja där är vi olika.
Fallerar illusionen så har jag svårt att få den inlevelse andra, mer grafiskt tilltalande spel ger.
Naturligtvis Är det inte bara grafiken som har betydelse.

Säger inte att det behöver se realistiskt ut.
Men saker som view distance. Och att saker ploppar upp då man kommer närmare osv förstör.
Gällande bilden:
Ja de har kommit något längre framåt gällande npcérna. Dock tycker jag att fem år rent grafiskt borde vara stormsteg snyggare.
Det är det inte. Något mera shaders, ungefär samma polygontal och textur upplösning.
Dock är det en dålig jämförelse då skyrim bilden är tagen längre bort från orchen. Samt att det är totalt olika ljusförhållanden.

Än en gång står utvecklingen still pga av konsollernas begränsade hårdvara.

Permalänk
Medlem

Inte för vara sån men många här sitter och gnäller vilken besvikelse spelet är, har ni ens gett spelet en ärlig chans? Är ni medvetna om att det bra hos dessa spelen ligger inte i att allt blir serverat för dig som på bf3 eller cod utan du skapar din upplevelse. Fasttravlar du så går du miste om något fruktansvärt mycket bara där.

Bara imorse när jag spelade så kom 3 personer fram till mig i spelet, de hade blivit skickade av vakter från en stad där jag stulit saker. I denna staden hade ingen sett mig och jag hade ingen bounty på mig men vakterna ville att jag skulle veta min plats och inte skäla saker. En sak som verkligen visar på detaljer, spelet har inte fått fokus på polygoner, fokusen ligger i upplevelsen och inte utsidan.

Sen att ni ens klagar över vi knappt får några bra pc spel idag när det väll är självklart, det sitter ju t.om idioter här och skriver rakt ut att de är glada de har laddat ner spelet, dessa personer är ofta en förlustkälla som inte finns bland konsolerna. Och menysystemen funkar väll ändå hur bra som helst på pc? Stäng bara av mus accelerationen som man alltid ska göra i alla spel så funkar allt hur bra som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem
Skrivet av sh4dy_05:

Inte för vara sån men många här sitter och gnäller vilken besvikelse spelet är, har ni ens gett spelet en ärlig chans? Är ni medvetna om att det bra hos dessa spelen ligger inte i att allt blir serverat för dig som på bf3 eller cod utan du skapar din upplevelse. Fasttravlar du så går du miste om något fruktansvärt mycket bara där.

Bara imorse när jag spelade så kom 3 personer fram till mig i spelet, de hade blivit skickade av vakter från en stad där jag stulit saker. I denna staden hade ingen sett mig och jag hade ingen bounty på mig men vakterna ville att jag skulle veta min plats och inte skäla saker. En sak som verkligen visar på detaljer, spelet har inte fått fokus på polygoner, fokusen ligger i upplevelsen och inte utsidan.

Sen att ni ens klagar över vi knappt får några bra pc spel idag när det väll är självklart, det sitter ju t.om idioter här och skriver rakt ut att de är glada de har laddat ner spelet, dessa personer är ofta en förlustkälla som inte finns bland konsolerna. Och menysystemen funkar väll ändå hur bra som helst på pc? Stäng bara av mus accelerationen som man alltid ska göra i alla spel så funkar allt hur bra som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte för att vara sån men det låter väll ganska löjligt att vakterna "efterlyst" dig när du stulit saker utan att någon sett dig eller någon bounty finns på dig?

Låter i mina öron väldigt orealistiskt.

Och nej, I'm not a hater. Ser väldigt mycket fram emot att testa det här spelet när jag väl får tid över.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av illusi0n:

Att det fungerar är väl möjligt, men vad tjänar man mer pengar på? Att lägga tid & resurser på att få till bättre grafik som bara några få % kan upplevo till fullo, ja du förstår nog varför det inte är prio #1.

Vad är det som han förlorar?

Migrän

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Migrän som är så trevligt.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

På en konsol sitter man flera meter från TV'n och kan inte se detaljer lika bra som på PC. En PC ska man ha en PC skärm till och ser betydligt bättre detaljer redan där.
En FullHD TV av bästa märke är i en helt annan klass och då inte den bättre, jämfört med en standard HD skärm för en dator vad gäller detaljer och skärpa.
Hade grafiken för konsol varit snyggare än för PC så hade man ändå inte märkt av det pga detta såvida man inte har övernaturlig syn.
Ett konsolspel måste ha snyggare grafik redan från början för att ens märkbart kunna gå förbi PC eftersom en datorskärm och en TV är så olika i grunden.
Detta gör också att även om man kanske inte ser så otrolig stor skillnad i denna jämförelsefilm, så är det rejäl skillnad när man räknar in spelskärmen/HDTV'n i det hela, vilket inte många gör.
+2 för PC imo

Edit: -10 för menysystemet dock..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

På en konsol sitter man flera meter från TV'n och kan inte se detaljer lika bra som på PC. En PC ska man ha en PC skärm till och ser betydligt bättre detaljer redan där.
En FullHD TV av bästa märke är i en helt annan klass och då inte den bättre, jämfört med en standard HD skärm för en dator vad gäller detaljer och skärpa.
Hade grafiken för konsol varit snyggare än för PC så hade man ändå inte märkt av det pga detta såvida man inte har övernaturlig syn.
Ett konsolspel måste ha snyggare grafik redan från början för att ens märkbart kunna gå förbi PC eftersom en datorskärm och en TV är så olika i grunden.
Detta gör också att även om man kanske inte ser så otrolig stor skillnad i denna jämförelsefilm, så är det rejäl skillnad när man räknar in spelskärmen/HDTV'n i det hela, vilket inte många gör.
+2 för PC imo

Edit: -10 för menysystemet dock..

Om något, så blir väl skillnaden mindre, om man går efter hur du tänker?

Nu sitter vi vid datorskärmen och jämför, och då tycker vi att PC är lite snyggare än konsol. PC-spelaren kommer sitta kvar när denne lirar, medan konsolliraren flyttar sig till soffan, vilket förminskar skillnaden (enligt ditt resonemang).

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Inte för att vara sån men det låter väll ganska löjligt att vakterna "efterlyst" dig när du stulit saker utan att någon sett dig eller någon bounty finns på dig?

Låter i mina öron väldigt orealistiskt.

Och nej, I'm not a hater. Ser väldigt mycket fram emot att testa det här spelet när jag väl får tid över.

Nja, kan ju faktis vara så att de anar att jag själ saker, eller iaf det "intrycket" de vill ge, personerna jag dödade hade ett brev från vakterna där det stod att de skulle inte nödvändigtvis döda mig utan mera lära mig en läxa. Poängen är att detdär alla utvecklare tjötar helatiden om att dina val får konsekvenser, brukar bara få konsekvenser längs storyn, här blir jag faktiskt jagad utav folk just för att jag skäl, även om jag gör det bakom ryggen på folk. Och spelet är inte realistiskt för fem öre, ett spel får hellre vara roligt enligt mig. BF3 och COD MW3 är orealistiska med till tusen. Realistiska spel existerar knappt.

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa 7 sidor bara för att skriva min åsikt (skumläst igenom lite), men tänkte bara säga följande:

Folk som tror att PS3 är kraftigare än xbox 360... really? 6 år efter release och ni tror endast på vad Sony sagt själva och vad andra noobs som tror likadant säger till er? Kolla upp hårdvaran i konsolerna så ser ni att xbox 360 dominerar på de flesta punkter.

Varför tror ni att spel som kom 1 år senare till PS3 än till 360 (som Fight Night och Oblivion m.m) hade bättre grafik? Jo, för att de hade ett år extra på sig att optimera spelet för just PS3. Hade 360n fått lika mycket tid att optimera spelet för den så hade den dominerat såklart (som man ser här).

Vet ni hur spelutvecklare gör när de skapar multi-platform spel? De anpassar spelen först efter PS3, sedan portar det till 360, för att om det fungerar på PS3 så fungerar det på 360 också, för 360 pallar allt PS3 har att komma med, inte vise versa.

Tyckte detta videoklipp var ett bra exempel på att 360n dominerade över PS3 i varenda del.

(jag skippar rörliga delar i videon, omöjligt att avgöra)
I första klippet ser man klart bättre texturer på 360n, kolla bara på barren och taket som syns i bild bland annat.

Andra bilden (skelettet) tycker jag att att 360n var bäst av alla tre, en skugga med eld som källa ska inte vara så där skarp som på PC, skuggan ska vara så oskarp att man knappt ska kunna avgöra vad skuggan kommer ifrån, ingen av de tre var tillräckligt suddig, men 360n var väl närmast. PS3an däremot hade inte ens en rörande skugga som de två andra, så den var var klart sämst.

I fågelvyn var det ingen större skillnad, 360 har dock en sorts "bloom" på bergen långt bort, vilket gör det skönare för ögat att titta på.

Och i sista delen med rinnande vattnet är det bara att kolla på alla stentexturer, främst i högra nedre delen, samt att "regnet" eller vad man ska kalla det märks knappt av på PS3 till skillnad från PC och 360.

Men overall så äger förstås PCn alla. Men eftersom det är en konsolport (som alla spel idag är) så är förstås grafiken begränsad pga konsolerna, enda man kan lätt fixa utan att behöva göra två separata spel är att ha skarpare texturer och effekter på PC.

Och de som säger att grafiken i Oblivion och Skyrim är densamma så, ja, tekniskt sätt är den det. Det här är resultatet av något jag nämnde i början av inlägget, ge utvecklare ett år extra att optimera ett spel för konsoler så kan man pressa mer ur den och göra det snyggare, och det här är hur Oblivion hade sett ut ifall det kom till konsoler om det kom ut idag.

Med andra ord, man ska inte förvänta sig bättre grafik på ett spel som är anpassat till samma hårdvara som förra spelet. Med det sagt är ju Skyrim förstås snyggare än Oblivion, men det är förstås inte fem gånger snyggare grafik på samma hårdvara som användes 4-5 år sedan.

PS. Är ingen xbox fanboy, säger bara som det är utifrån vad jag ser/vet, så jag hoppas ingen PS3 ägare tog åt sig.

Permalänk
Medlem

Är inte xbox med gällande grafik mot PS3 ett faktum att Xbox ger en snyggare grafik?
Sen slår PC allt i grafik väg mot konsol som sen är ganska logiskt när spelen släpps i 3 former PC, Ps3, Xbox.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trippy:

Orkar inte läsa 7 sidor bara för att skriva min åsikt (skumläst igenom lite), men tänkte bara säga följande:

Folk som tror att PS3 är kraftigare än xbox 360... really? 6 år efter release och ni tror endast på vad Sony sagt själva och vad andra noobs som tror likadant säger till er? Kolla upp hårdvaran i konsolerna så ser ni att xbox 360 dominerar på de flesta punkter.

Varför tror ni att spel som kom 1 år senare till PS3 än till 360 (som Fight Night och Oblivion m.m) hade bättre grafik? Jo, för att de hade ett år extra på sig att optimera spelet för just PS3. Hade 360n fått lika mycket tid att optimera spelet för den så hade den dominerat såklart (som man ser här).

Vet ni hur spelutvecklare gör när de skapar multi-platform spel? De anpassar spelen först efter PS3, sedan portar det till 360, för att om det fungerar på PS3 så fungerar det på 360 också, för 360 pallar allt PS3 har att komma med, inte vise versa.

Tyckte detta videoklipp var ett bra exempel på att 360n dominerade över PS3 i varenda del.

(jag skippar rörliga delar i videon, omöjligt att avgöra)
I första klippet ser man klart bättre texturer på 360n, kolla bara på barren och taket som syns i bild bland annat.

Andra bilden (skelettet) tycker jag att att 360n var bäst av alla tre, en skugga med eld som källa ska inte vara så där skarp som på PC, skuggan ska vara så oskarp att man knappt ska kunna avgöra vad skuggan kommer ifrån, ingen av de tre var tillräckligt suddig, men 360n var väl närmast. PS3an däremot hade inte ens en rörande skugga som de två andra, så den var var klart sämst.

I fågelvyn var det ingen större skillnad, 360 har dock en sorts "bloom" på bergen långt bort, vilket gör det skönare för ögat att titta på.

Och i sista delen med rinnande vattnet är det bara att kolla på alla stentexturer, främst i högra nedre delen, samt att "regnet" eller vad man ska kalla det märks knappt av på PS3 till skillnad från PC och 360.

Men overall så äger förstås PCn alla. Men eftersom det är en konsolport (som alla spel idag är) så är förstås grafiken begränsad pga konsolerna, enda man kan lätt fixa utan att behöva göra två separata spel är att ha skarpare texturer och effekter på PC.

Och de som säger att grafiken i Oblivion och Skyrim är densamma så, ja, tekniskt sätt är den det. Det här är resultatet av något jag nämnde i början av inlägget, ge utvecklare ett år extra att optimera ett spel för konsoler så kan man pressa mer ur den och göra det snyggare, och det här är hur Oblivion hade sett ut ifall det kom till konsoler om det kom ut idag.

Med andra ord, man ska inte förvänta sig bättre grafik på ett spel som är anpassat till samma hårdvara som förra spelet. Med det sagt är ju Skyrim förstås snyggare än Oblivion, men det är förstås inte fem gånger snyggare grafik på samma hårdvara som användes 4-5 år sedan.

PS. Är ingen xbox fanboy, säger bara som det är utifrån vad jag ser/vet, så jag hoppas ingen PS3 ägare tog åt sig.

Dock flaskar xbox spelet något enormt då de valt att bara ha en dvd vilket gör att spelet endast är 6gb vilket är extremt lite för ett sånt stort spel.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trippy:

Orkar inte läsa 7 sidor bara för att skriva min åsikt (skumläst igenom lite), men tänkte bara säga följande:

Folk som tror att PS3 är kraftigare än xbox 360... really? 6 år efter release och ni tror endast på vad Sony sagt själva och vad andra noobs som tror likadant säger till er? Kolla upp hårdvaran i konsolerna så ser ni att xbox 360 dominerar på de flesta punkter....

Mig veterligen dominerar inte 360 på någon punkt. Men det känns som man i dagens läge inte bör välja nån konsol över den andra därför att den ena är kraftfullare än den andra. På de flesta punkter levererar de en snarlik om inte identisk upplevelse där respektive maskin ibland får möjlighet att glänsa på den andres bekostnad. Tror det främst har att göra med vilket format utvecklarna använde som främsta utvecklingsplattform, och i detta fall bör det ha varit win PC alt 360 då dess directX stöd måste ha gjort konverteringen rätt enkel.

Dock tycker jag inte skyrim borde ha utvecklats till dagens konsoler över huvud taget. 360 har 6 år på nacken, en PC från samma år med ett 6800 Ultra skulle nog inte ens vara tillräcklig för att starta Skyrim än mindre spela det någorlunda hyfsat. PC spelen kommer att vara rejält tekniskt handikappade till ett bättre API än direct X börjar tillämpas [ http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2011/03/16/farewell... ] eller tills nästa generation konsol hårdvara lanseras på marknaden och tar med sig PC:n ett steg upp på teknikstegen. Och när jag skriver att PC:n är tekniskt handikappad menar jag inte att den är dålig, utan att dess resurser inte utnyttjas tillräckligt eller används på fel sätt.

1994 så släpptes Marathon till Mac/Win samma år var det fräckaste på konsollerna Donkey Kong Country. På den tiden anpassades inte spelen till PC efter vad konsolerna levererade och det syntes i resultatet. Skyrim borde varit exklusivt till PC och portats till Konsol först när 720 och PS4 (eller vad de kommer kallas ) släpps och då kanske innehålla samtliga uppgraderingar som då hunnit släppas. Då kanske de samtidigt kunde lagt lite fokus på att putsa den extremt stela och skrattframkallande spelmotorn. För ärligt talat har de mest putsat på miljöerna, spelmässigt är elders scrolls serien fortfarande fast i år 2000 och det duger inte.

Permalänk
Medlem

Skyrim (och Elder Scrolls för den delen) känns lite som havregrynsgröt. Det spelar ingen roll hur mycket beivrarna vurmar för det, hur mycket fibrer och nyttigheter det är i, hur salt och gott det är med något varmt på morgonen, hur sund och hälsosam man känner sig när man äter den. Det ser ändå ut och smakar som grått klister.

Världen ser ju hur trist ut som helst. Och jämför man då med BF3 (visst, kanske ingen fair jämförelse) så bleknar det mesta just nu, trots att just det spelet också leverar en ganska blek och brundammig värld så är det ändå så snyggt. Så varför äta havregrynsgröt när man kan äta räkmacka?

Jo, grafiken spelar faktiskt en viss roll. Precis som i filmens värld. Fula effekter kan förstöra en film.

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av illusi0n:

Om något, så blir väl skillnaden mindre, om man går efter hur du tänker?

Nu sitter vi vid datorskärmen och jämför, och då tycker vi att PC är lite snyggare än konsol. PC-spelaren kommer sitta kvar när denne lirar, medan konsolliraren flyttar sig till soffan, vilket förminskar skillnaden (enligt ditt resonemang).

hmm?
Det är ju fortfarande skillnad på hur en HDTV och datorskärm är byggda och fungerar.
En HDTV tar inte upp lika stor del av synfältet som en datorskärm gör, man kan i princip säga att det blir som att ha en bioduk framför sig om man har en en 22-24" LCD skärm eftersom skärmen tar upp så stor del av synfältet jämfört med en stor HDTV. Och för att pixlarna är mycket mindre och närmare varandra på en datorskärm så får man mycket mer detaljrikedom i det redan mycket större synfältet.
Vårt öga kan se ungefär en fjärdedels millimeter i detalj, men inte på 3 meters avstånd därför förstoras pixlar eller avståndet mellan dom på en TV för att kompensera men man förlorar mer detaljseende över 3 meters avstånd för att kunna kompensera fullt ut och det beror mest på synfältet som gör mer för detaljseendet än man tror, och såklart spelupplevelsen..
Skillnaderna blir alltså större, hur du kunde få det till mindre förstår jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qstoffe:

Håller med. När jag kollar på mindre screenshots så ser det snyggt ut men när man sedan kört själv ser det rent ut sagt för djävligt ut. Sitter själv på ett GTX 580 och kör på Ultra men det ser inte mycket bättre ut än gamla Oblivion.

Tycker det ser djävligt mycket bättre ut än Oblivion, du måste ha glömt hur illa det var

epic bl00m of d00m GAH

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av cloned:

1994 så släpptes Marathon till Mac/Win samma år var det fräckaste på konsollerna Donkey Kong Country. På den tiden anpassades inte spelen till PC efter vad konsolerna levererade och det syntes i resultatet. Skyrim borde varit exklusivt till PC och portats till Konsol först när 720 och PS4 (eller vad de kommer kallas ) släpps och då kanske innehålla samtliga uppgraderingar som då hunnit släppas. Då kanske de samtidigt kunde lagt lite fokus på att putsa den extremt stela och skrattframkallande spelmotorn. För ärligt talat har de mest putsat på miljöerna, spelmässigt är elders scrolls serien fortfarande fast i år 2000 och det duger inte.

Du måste ju se att det är helt olika typer av spel du jämför och prioriteringarna i utvecklingen ligger helt olika. Ska du ha ett spel med Skyrims inehåll, battlefields grafik och gärna optimerat till allting, utan laddningstider och buggar..... ja du lever i en annan galax med dina argument....

Finns inget spel som mäter sig med Skyrim varken 2000 eller 2011 under gällande omständigheter. The Witcher 2 är väl det närmaste jag kan komma på, grafiken är bättre och "spelmässigt" vinner även The witcher. Inehållsmässigt däremot slår Skyrim knockout och då är The Witcher 2 i sin tur ljusår före Battlefield m.m på den punkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

hmm?
Det är ju fortfarande skillnad på hur en HDTV och datorskärm är byggda och fungerar.
...

Hm, skulle du kunna förklara vilka skillnader mellan en HDTV och en datorskärm som är viktiga i det här fallet?

Var god och bortse från upplösning och skärmstorlek då de faktorerna kan 'justeras' till att vara likadana.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av luiga:

Skyrim (och Elder Scrolls för den delen) känns lite som havregrynsgröt. Det spelar ingen roll hur mycket beivrarna vurmar för det, hur mycket fibrer och nyttigheter det är i, hur salt och gott det är med något varmt på morgonen, hur sund och hälsosam man känner sig när man äter den. Det ser ändå ut och smakar som grått klister.

Världen ser ju hur trist ut som helst. Och jämför man då med BF3 (visst, kanske ingen fair jämförelse) så bleknar det mesta just nu, trots att just det spelet också leverar en ganska blek och brundammig värld så är det ändå så snyggt. Så varför äta havregrynsgröt när man kan äta räkmacka?

Jo, grafiken spelar faktiskt en viss roll. Precis som i filmens värld. Fula effekter kan förstöra en film.

Visst grafiken är inte så snygg men den är verkligen inte så ful att den förstör upplevelsen. När modarna börjar komma så blir det nog ganska snyggt sen. Största problemet är fortfarande att texturerna är så förbannat små för att kunna passa på en dvd åt xbox spelarna.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av luiga:

Skyrim (och Elder Scrolls för den delen) känns lite som havregrynsgröt. Det spelar ingen roll hur mycket beivrarna vurmar för det, hur mycket fibrer och nyttigheter det är i, hur salt och gott det är med något varmt på morgonen, hur sund och hälsosam man känner sig när man äter den. Det ser ändå ut och smakar som grått klister.

Världen ser ju hur trist ut som helst. Och jämför man då med BF3 (visst, kanske ingen fair jämförelse) så bleknar det mesta just nu, trots att just det spelet också leverar en ganska blek och brundammig värld så är det ändå så snyggt. Så varför äta havregrynsgröt när man kan äta räkmacka?

Jo, grafiken spelar faktiskt en viss roll. Precis som i filmens värld. Fula effekter kan förstöra en film.

I det här fallet är det väl för att den visuellt tråkigare havregrynsgröten har en komplex och intressant smak medan den vackra räkmackan är fadd och tråkig i smaken.

Det måste dock vara tråkigt att inte kunna se förbi sämre filmeffekter. Då går man miste om så många årtionden med bra film.