Inlägg

Inlägg som MickeV har skrivit i forumet
Av MickeV
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johen
Så vitt jag vet så sparas alla spel registrerade på Steam (eller nedladdade via Steam) i en speciell mapp. För att hitta "rätt" spels sparningsfiler så kan du börja med att gå in i t.ex. "C:\Program\Steam\steamapps" därifrån klickar du vidare till Steam accountet som spelet spelas på, sedan väljer du rätt mapp för spelet och letar reda på en "SAVE" mapp. Sen så är det bara att lägga in innehållet från den mappen på samma ställe efter att du har installerat om.

Hoppas att förklaringen duger, är du osäker så kan du ju bara kopiera hela steam mappen som Mupp3n föreslog

Nu är det ju så att sen flera år tillbaks så läggs i regel sparningsfilerna i "Mina doukment" för alla spel med eller utan Steam, så med största sannolikhet så måste man leta där.

Av MickeV

Sparade filer hamnar oftast i "mina dokument" eller liknande.

Av MickeV

Tryckte kanske 10 gånger på bomman utan att det hände något.

Av MickeV

Äsch då, blev utloggad från kontot precis då och det tog väldigt lång tid att logga in igen. Fick iaf upp en "blomma", tyvärr blev det ingen klapp men istället dubblerades alla produkter som låg i kundvagnen.

Av MickeV
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Oh, ok. Vill dock ej riskera att tvingas installera om skiten, så jag väntar.

Jag installerade patchen utan problem på min Steamversion.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av I Kill
Hur kör ni era fordon/helioptrar och flyg? Jag har problem även med bilar o musen. Kan man köra bil med joystick även om det låter sjukt dumt...?

Bilar bör köras med tangenbordet, alternativt ratt eller handkontroll.

Av MickeV
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Version 1.0.5 till ArmA 2 har nu nått full release! Undrar allt hur lång tid det tar innan Steam fixar in den ^^

Jag tror det ska fungera att installera den vanliga patchen på steam också:

Citat:

* ANY ORIGINAL VERSION OF ARMA 2 from 1.00 to 1.04 (including the Steam version, note that Verify file cache and autoupdate will not work properly until the full 1.05 is also out directly on Steam)
http://community.bistudio.com/wiki/Arma_2:_Patch_v1.05

Av MickeV
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Nope, har ArmA 2 via Steam, så det är version 1.0.0.4 jag har.

Det går bra att installera betapatch på steamversionen också. Efter att du har installerat betapatchen behöver du inte ens ha i gång steam för att starta spelet.
Men inom ett par dagar släppts antagligen 1.05 som också tar bort DRM-skyddet så det är nog bäst att vänta på den istället.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Fett jobbigt! Det har ju bara varit att tagit bort de filer som tillägget/modiflikationen använder o sen installera om det. Har varit så sedan Operation Flashpoint: Cold War Crisis kom ut. Dåligt att man inte kan göra så nu. Fast, iofs, kan vara SIX Updater som, ursäkta mitt ordval, horar sig.

Det är inte någon skillnad på hanteringen av modkataloger mellan OFP och Arma2 så det måste vara något annat.

Av MickeV

Min Deltaco 10m HDMI-kabel fungerar utan några som helst problem till projektorn i 1080p60.

Av MickeV
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asus.David
den har inte SPDIF, SPDIF har börjat försvinna på modeller som har utrustats med HDMI istället.

Kan du svara på varför UL20A inte har HDMI? Lite synd faktiskt då det annars skulle vart en väldigt fin konkurrent till alla 11,6" laptops som dykt upp nu.

Av MickeV
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaxc
vilket operativ system är bäst för denna datorn, det medföljande, eller win7 professional?

Ska väl inte vara någon större skillnad egentligen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anzy
Har oxå fått upp ögonen för denna skönhet! Undrar lite över det ljudmässiga. Någon som lyckats utläsa om denna maskin har spdif ut? Alltså om man kan köra ljudet från den bärbara till ens hemmabioreciever?
Eller vänta nu.. heh.. det kanske går utmärkt med hdmi?:o

Har inte läst något om spdif på denna modell. Men om din receiver kan ta emot ljud via HDMI så ska nog fungera, du kan antagligen få 5.1 eller 7.1 LPCM.

Av MickeV
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaxc
hur funkar det med att välja mellan grafikkretsarna/cpu frekvensen?

Denna video beskriver det ganska bra:
http://www.youtube.com/watch?v=4fB4V69ENwE

Av MickeV
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Dök det någonsin upp ett demo för OFP: DR förresten? Inte för att jag har några planer att köpa men vore lite skoj att allafall ha testat det.

Jo demot släpptes för några veckor sedan. Tyvärr så hörde jag att det var kasst, men det beror väl antagligen på att fullversionen också är kasst.

Här har du demot på FZ: http://www.fz.se/nyhetsarkiv/?id=35533

Av MickeV

Denna kanske passar bättre, speciellt om du ska ha den med dig till skolan.
[list="1"]Dubbla grafikkort, ett Intel 4500 då man vill spara på batteriet och ett Nvidia G210M om man t.ex vill spela.
CPUn klockas till ca 1,7GHz då man kör prestandaläget.
Ingen DVD-spelare med det gör att den är mycket lättare.
Lång batteritid, antagligen mer än dubbla mot DV3orna.
Windows 7.
[/list=1]

Av MickeV

Ja nu är ACE2 släppt. Lite krånglig installation bara.

http://forums.bistudio.com/showthread.php?t=91500

Av MickeV

Här är några anledningar till att ArmA2 är mer krävande än andra spel:
[list="1"][*]Chernarus är väldigt stor (ca 225 km²) och detaljerad, med ca 879 000 individuella träd och buskar. Mer än 50 olika byar och städer vilket blir väldigt många byggnader, antagligen 500+.
[*]Högt viewdistance gör att mycket objekt måste renderas samtidigt. Många andra spel har bara en liten bana och istället en lågupplöst textur (t.ex ett berg) som bakgrund.
[*]Riktig AI.
[*]Antalet AI som går att ha i samma uppdrag utan spawn(100-tals).
[*]Antalet extra objekt på kartan, t.ex soldater och fordon (100-tals).
[*]Högupplösta texturer
[*]Högt polygonantal, exempel:
5 000 polygoner för träd
10 000 polygoner för karaktärer
Upp till 8 000 polygoner för vapen
Upp till 20 000 polygoner för fordon

[*]Hög användning av shaders, normal/bump/parallax mapping, "Hemispherical lighting"
[*]Vissa uppdrag har mycket script körandes samtidigt.
[/list=1]
GTA och ArmA2 går inte heller att jämföra. GTA laddar endast in objekt i närheten av spelaren, när man t.ex tittar åt ett håll och sedan tittar åt ett annat håll en kort stund så försvinner ofta fordon och människor som du då tidigare såg. Det spawnas alltså hela tiden i det spelet vilket inte händer på samma sätt i ArmA2. I ArmA2 kan AIn strida i realtid 1mil bort från dig utan att någon spelare är där, alltså ett helt annat system.
200-300 AI samtidigt på kartan ska inte vara något direkt problem. Det antalet gick ju bra även i OFP när man t.ex spelade CTI, för många år sedan.

Edit: En presentation om OA från ett välutrustat lågstadieklassrum

ARMA 2: Operation Arrowhead: KoprCon 2009 - PART 1/5 - CAPTIONS
http://www.youtube.com/watch?v=sjT9FJte3yQ&fmt=18

Glöm inte att sätta på undertext(captions) i nedre högra hörnet.

Av MickeV
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bugg
Asus UL20A
Mkt bra batteritid. Vet ej om den fixar 720

Själv har jag beställt en Acer Aspire Timeline 1810TZ
Påstås klara 720p nätt och jämt dock 11" och över budget.
Skillnaden bättre processor, mer hårddisk, mer minne men då dyrare och 1" mindre i skärm storlek.

Eftersom både UL20A och 1810TZ har Intels 4500M så ska de utan problem klara 1080p.
Tyvärr så har inte UL20A någon HDMI så den kanske inte är så intressant ändå.

Denna dator kan vara något om du vill ha en 13" med dualcore, Intel 4500 och HDMI för runt 5000 kr . Dustinhome tar just nu 5195kr eller 5075kr med studentrabatt för den. Sen hur den står sig kvalitetsmässigt mot andra datorer vet jag inte.

Av MickeV
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M89
Tack ska ni ha för de goda råden ska genast prova ser nu att jag körde med 8x kantutjämning lite mycket kanske hehe.

Du bör stänga av AA och AF helt i CCC och låta spelet köra dessa funktioner istället. Men AA i spelet brukar ändå vara onödigt krävande så testa istället med högre 3D resolution(fillrate), på kanske 125%(2400x1350). AF går bra att köra på högsta inställningen i spelet utan problem, men om du kör 16x AF i CCC så kan FPSen sjunka väldigt mycket vid vissa scener, t.ex vid vatten.

En ny intervju med Jan Pražák, som bland annat tar upp hur det har gått efter släppet av ArmA2:
http://www.themysteryexaminer.com/examinado/entrevista-a-bohe...

Exempel:

Citat:

Even if the Bohemia Interactive company has grown a lot from those old OFP days (there were up to 250 people involved in ARMA2 development in total including external artists), we’re still a relatively small company.

Citat:

ARMA 2 definitely is a success in terms of sales. It seems that despite the world economical crisis, Bohemia Interactive can again stand on it’s own feet for a while and focus on game development without having to worry about satisfying a bottom line or meeting financial targets!

Av MickeV

BIS har en ny sida där de visar upp sina olika delar av deras företag: http://pro.bistudio.com/

Motion Capture
3D Scanning
Ultra HD digital video
Audio Recording Studio
Linda CG vegetation
The Stage

Audio delen är speciellt intressant för oss. Där finns bilder och ljudexempel från live ljudinspelning.
Här är ett exempel på ljud som kommer finnas med i ArmA2: Operation Arrowhead:
http://pro.bistudio.com/images/stories/gallery/audio/08BIStud...

Här skriver Marek om ljudet och hur de ser på loudness osv:

Citat:

Well, perhaps because shown audio recording session was for Arma 2: Operation Arrowhead, and that game is not out yet? There were already few real world recording sessions and more are planned. We hope in the finished game it will be worth the effort but you have to wait few more months.

On the other hand, one of the problems is that you may need to make our games sound louder than rest in order to hear it the way we made it.

To get a bit better understanding, we prefer to keep full dynamic range of real world over dynamic compression (that is considered as great sound by many users for some reason: they perceive the sound louder but there is a price paid: loss of detail and accuracy). This is quite interesting general problem not affecting only games, probably best illustrated here:

Loudness war at wikipedia.org.

http://forums.bistudio.com/showthread.php?p=1502271#post15022...

Av MickeV
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LoCK
Nooooooooooooo! Jag missade monkey island! /me slits wrist

Du har jag fortfarande över 6 timmar på dig att köpa.

Av MickeV
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Dålig aktivitet här! Någon som vet något mer om nästa patch? När det släpps alltså. Så jävla sugen på fixarna!

Det är ju bara att köra beta patcharna så får du se vad som fixas i nästa patch. Det är inga problem att spela multiplayer på alla 1.04 servrar. Jag kör alltid med senaste betapatchen.