Håller med om att det inte är så viktigt med demos längre. Innan strömmad media med recensioner och, ja hela tillgängligheten tack vare nätet så var det mycket viktigare att få ut ett demo. Idag finns det bra alternativ till detta för att få ut spelidén med innehåll osv. Grisen i säcken-tiden är över om man nu inte vill vara först med att ha spelet och det är ju ändå alltid en risk då ett demo inte kan ge en bra bild av hela spelet. Agreed.
Men...
Visst, de påstår inte att dåliga demos halverar försäljningen, men har de belägg för att detta inte kan uteslutas?Lögner, förbannade lögner och statistik kan vara en lämplig term i sammanhanget. Man kan visa vad som helst med lite grafer, men utesluts och behandlas inte felkällor korrekt så är påståenden med statistiskt underlag ringa värt.
När de påstår att alla demos halverar försäljningen så får de räkna med mothugg när de dels inte tar upp relevant fakta för att tolka uppgifterna och dels är partiska i frågan.
Kanske minskar försäljningen i vissa kategorier av spel, kanske säljer skitspelen sämre efter ett demo¨, kanske måste företaget vara tillräckligt känt och marknadsfört sig på rätt sätt för att demot ska fungera, eller så stämmer deras påstående rakt av. Men behandla felkällorna, annars tror folk inte på siffrorna.