Inlägg

Inlägg som dumbo har skrivit i forumet
Av dumbo
Skrivet av Qmobss:

Behövde lämna igen mina HD 599 då de sprakade utom kontroll ganska ofta. Har funderat över att köpa ett par Beyerdynamic 770 Pro 80 Ohm istället.

Som skrivit tidigare är Beyerdynamic generellt lite ljusare i karaktären. Det är inte så att det saknas bas men de är lite mer framåt i diskanten än många andra lurar, En del skulle till och med säga att de är lite vassa i diskanten.

Skrivet av sKRUVARN:

Tar man en titt på frekvenskurvan så ser dom iaf basigare ut än 599orna iaf.

Utifrån de kurvorna skulle jag nog säga att 559:orna kommer att upplevas som basigare tack vare puckeln som har sin topp på strax under 200Hz. Beyerdynamic-lurarna rullar där emot av långsammare och har mer att ge längre ner i registret. Man ser ju även den högre diskanten på 770.

Av dumbo

Utöver det som sagts så kunde man ju spela in med long play. Då blir ju bilden märkbart sämre och om man spelar upp dem i "vanlig" hastighet så kan man även få vad som ser ut som problem med trackingen.
Det var så länge sedan jag hade VHS nu så jag kommer inte ihåg om man var tvungen att välja uppspelningshastiget manuellt eller om det gick automatiskt. Inte heller alla spelare har ju stöd för lång play.
Det kan ju vara värt att kolla iaf.

Av dumbo
Skrivet av Vzano:

Är man lite kunnig i PS så kan man stacka alla förgrunder, så man får bort brus och sätta in så man inte har en smörja av förgrunder.

Ja, det är klart att man kan stacka både förgrund och himmel för sig. När man ändå är i farten kan man ju montera in ett rymdskepp åxå.
Min poäng var mest att om man ska stacka bilder så kommer man att få mer jobb och ett annat arbetsflöde och man får ju själv bestämma vad/hur man vill göra men det kan ju vara bra att veta att det kommer att resultera i det om man väljer att göra objektivinköp baserat på att man "alltid kan stacka".

Av dumbo

@Bläckman: Om man använder programvara för att stacka flera exponeringar behöver man dock stacka himmeln och sedan montera ihop den med förgrunden i photoshop. Om programvaran matchas stjärnornas position kommer man ju att få flera versioner av förgrunden på olika ställer i bilden annars.

Om man använder raktecknande vidvinklar borde man även kunna stöta på problem med att matcha stjärnornas position eftersom att bilden dras ut i hörnen och således blir avståndet mellan stjärnorna inte samma när de förflyttas i bilden, men det beror ju på hur många och hur långa exponeringar man gör, såklart.

Av dumbo

Utöver att man behöver ha mycket ljus in så ska man ju även ta mer i beräkningen att ju kortare brännvidd, detso längre slutartid kan man använda utan att stjärnorna blir streck, så ett objektiv med kortare brännvidd och sämre ljusstyrka kan vara bättre än ett ljusstarkare med längre brännvidd.
Objektivet bör även prestera bra vad gäller coma, så att inte stjärnorna blir ovala, oformliga blobbar när man närmar sig kanterna på bilden.
Jag har ingen aning om hur bra Viltrox 20/1.8 är vad gäller coma, men om det är som du skriver att det är ganska soft i kanterna på full öppning är det kanske inte svinkul för astro. Stjärnorna kommer ju att inte att bli så tydligt definierade mot kasterna.
Samyang 14/2.8 resp. Irix 15/2.4 är objektiv som är beprovade och populära bland de som fotar starscapes och MF-versionen av Samyang 14/2.8 bör man kunna hitta rätt billigt begagnat, tycker jag. Det finns förmodligen betydligt fler med Canon - eller Nikonfattning ute men en "dum" adapter behöver ju inte vara så kostsamt.

Så, det handlar väl kanske lite om HUR förmånligt priset är. Är det tillräckligt lågt kan man ju alltid chansa. Annars finns det ju potentiellt bättre objektiv som inte heller behöver vara så dyra.

Av dumbo

Jag börjar med att säga att jag själv inte filmar jättemycket och det jag filmar är mest familjetillställningar och så som främst filmas med en Sony RX100 III. Så det finns andra som är bättre lämpade att tipsa om videospecifika frågor. För foto använder jag en Nikon D750.

Innan fortsätter vill jag även säga att det kan vara svårt att få in ALLT i en enda kamera. Särskilt så om man har en begränsad budget och särskilt när respektive av de sakerna som ska göras i sig ställer relativt höga krav på utrustningen, men åt olika håll.

När du pratar om att filma och fota barn så utgår jag från att det kommer att det kommer att vara i situationer som inte alltid är kontrollerade, utan att det kommer att ske på fritidsaktiviteter, kalas och liknande.
Så länge man befinner sig utomhus och på dagen är man i regel ganska "säker" men inomhus är det, även om man upplever det som ljust, ofta mindre ljus än man tror, så jag skulle säga att det kan vara bra att eventuellt spara in lite på kamerahuset och se till att skaffa åtminstone ett ljusstarkt objektiv och även någon form av extra ljus. För foto specifikt är ju en extern blixt väldigt användbar för just sådant. För milm behöver man ju ha någon form utan lampa.
Även om extra ljus är bra för både film och foto så tycker jag personligen att man kan komma undan med sämre ljus för film. Med film får man ju grynigare film medan en stillbild i regel blir både grynig och suddig och en suddig stillbild är något som inte funkar för mig, om man inte gör det medvetet för en effekt.

Det som är lite tråkigt med just Sony APS-C och även Canon EOS M är att varken Sony eller Canon riktigt satsar på de formaten. Det finns inte så mycket kul objektiv, helt enkelt, även om det finns en del från tredje part, så klart.
Man kan ju använda objektiv för andra fattnigar mer adapter och EOS-objektiv ska funka relativt smärtfritt med EOS M, tex. Det brukar sällan bli lika sömlöst och smärtfritt om man mixar fabrikat (tex EOS-objektiv på Sony) och man får inte alltid full funktion. I Sonys fall kan man ju montera objektiv för "fullframe" Sony E utan adapter men brännvidderna kanske inte alltid är lika lämpade.
Jag säger inte nödvändigtvis att man inte ska köpa dessa system men det är något man kanske ska väga in i beslutsprocessen.

Sedan tycker jag inte att du helt ska räkna bort Canons DSLR:er. De modeller som har dual pixel AF funkar ganska bra även för video. Om du kommer att filma mycket KAN det vara värt att titta på m4/3 åxå, som används av många filmare. De har visserligen ännu mindre sensor men det finns större utbud av objektiv och till och med en del som väger upp den mindre sensorn jämför med APS-C med de lite ljussvagare objektiven som är typiska för EOS M och Sony APS-C.

Ang. att fotografera natthimmel, så är det en stor fördel med stor sensor, särskilt om det handlar om starscapes tex. De som håller på med sånt har ofta riktigt vidvinkliga objektiv med ljusstyrka på f/2.8 eller bättre. Det är ont om riktigt vidvinkliga objektiv med högljusstyrka för mindre sensorer och man behöver ju där ännu högre ljusstyrka för att kompensera för den mindre sensorn.
Handlar det om stjärnhimmeln som sådan kan man komma undan med lite enklare grejer om man har ett stativ med följning. Man kan bygga en egen barndoor tracker om man vill hålla budgeten nere.

För timelapse behövs ett stabilt stativ eller något annat sätt att se till att kameran inte rör på sig eller vibrerar om det tex blåser. Utan att gå in på specifika modeller skulle kan generellt säga att du bör räkna med 2000kr och uppåt för stativ och huvud som är någorlunda användbara i sammanhanget.
Man kan såklart köpa billigare grejer med det finns ju en risk att resultatet inte blir vad man tänker sig. Det berur ju dock såklart på vad man har för förväntningar.

Ang. minneskortplatser är det såklart trevligt med dubbla, men det är inget jag skulle låsa mig vid. På ett 64GB minneskort får man, lite beroende på kameramodell, in över 1000 RAW-filer och använder man JPEG kanske man får in 2500 bilder. Det dubbla, såklart, med ett 128GB-kort.
Ju längre timelapse desto längre tid brukar man ju i regel ha mellan bilderna åxå, men det beror ju, såklart, lite på vad du tänker dig.
Det som jag tycker är bäst med dubbla platser är mest känslan av att det är tryggt att ha redundans om ett kort skulle gå sönder. Jag har dock aldrig hittils råkat ut för det inom min fotobana som började 2003.

Jag skulle personligen inte heller låsa mig så mycket vid mikrofoningång. Det är, såklart, lite olika hur man gillar att jobba och så men en extern inspelare, som tex Zoom H1n, går ju både att använda som extern mikrofon och fristående och den är inte särskilt stor och klumpig, IMO. Skulle man inte kunna koppla in den i kameran så är det en baggis att lägga på ljudspåret i efterhand.

Summa summarum så tycker jag att du ska fundera lite över vad som är viktigast och lägga fokus där och kanske vara beredd att göra avkall på det som inte är lika viktigt.

Är det verkligen ett MÅSTE med 4k, tex. Du skulle lätt kunna klämma in en begagnad A7 II med ett 50mm objektiv och kanske rent av även någon lite ljussvagare normalzoom inom budget. Då kan du senare köpa tex en samyang 14/2.8, som inte är så dyrt, för natthimmel.
4k tar ju både mycket plats och är väldigt mycket tyngre att redigera. Sedan måste man ju iofs inte filma allt i 4k bara för att man kan och är man medlem på sweclockers har man ju potentiellt redan en kraftfull dator osv...

Kanske är det inte orimligt att köpa en kamera för stillbild och en för video? En begagnad Nikon D610 med en 50/1.8 för stillbild och en begagnad RX100, av någon modell för video?

Jag spånar ju litegrann här ovan men det är lätt att låsa sig vid något och det kan ju vara nyttigt att se hur någon annan tänker.

Av dumbo
Skrivet av xxargs:

Det är bara att bita i det sura och köpa, betala och se glad ut - det du frågare efter är yta och det är just det som kostar i form av dyrare tillverkning, lägre yeld och lika fort minskad potentiell marknad - så styckkostnaden blir hög för varje enhet.

Det krävs väldigt stora serier om man skall kunna ha låga priser...

Jo, jag vet hur det funkar och min fråga var ju om det finns 10" plattor som har funktionalitet som gör dem användbara för ändamålet, eftersom jag tycker att 13"-plattorna är lite väl dyra.
Sedan inser jag att man inte kan räkna med lika låga priser som för en 10" "vanlig" platta. Det var mest att jag inte hittade så mycket alls som verkade vettigt på ca 10"och ville ha en knuff i rätt riktning.

Av dumbo

Den lite mer seriösa kompakterna är väldigt potenta kameror, på det stora hela. Det är ju om man vill använda olika tillbehör, som filter och externa blixtar och sånt som det i regel blir mer besvärligt än med en systemkamera. Det låter dock inte som att du kommer att släpa runt på massa tillbehör och så, eftersom du tycker att en D3100 är stor. Det är ju inte en särskilt stor kamera eg...
Objektiven på dessa kompaktkameror är i regel bättre än kitobjektiven till systemkameror. Särskilt Sonys 16-50 är ju inte superkul.

Min personliga åsikt är att man bör kolla på Mk III, IV eller V av RX100 om man tycker att man har råd med det. Detta pga att Mk I och II har ljussvagare objektiv. Inte så att de är dåliga på något sätt men den bättre ljusstyrkan ger en del fördelar.

Det kan även vara värt att kolla på Panasonic LX-15 och Canon G7X MkII.

Alla dessa ligger ju över din tänkta budget men LX-15 är inte så långt över och RX100 MkIII dyker ner mot 4k ibland.

Annars kan man för all del köpa en RX100 MkI för dryga 3k. Skillnaderna mot MkII är inte så stora. Det är väl främst blixtsko och tiltbar skärm som skiljer, om jag inte missminner mig.

Av dumbo

E-ink-platta för noter

Jag sjunger i kör och behöver kunna ha noter med på övningar och konserter. Jag tycker dock att det är en smula osmidigt att hålla på med papper och olika pärmar osv, så jag har testat att köra på en vanligt 10" androidplatta men faller ofta tillbaka på papper ändå, pga att det dels är en smula jobbigt att använda en vanlig LCD-skärm långa tider plus att det inte alltid är optimalt med en bakbelyst skärm på konserter.

Eftersom man håller noterna längre bort när man sjunger (eller för den delen spelar instrument) än när man läser en bok så känns 6-7" lite litet.
Det finns ju plattor särskilt för musiker, som är i A4-format, som gvido eller padmu men dessa kostar typ en arm och ett ben och då det bara är en hobby har jag lite svårt att motivera inköp av en sådan.

Jag tycker dock att det inte har gett så mycket att googla. Om det är mina skills eller om det helt enkelt inte finns så mycket dylika produkter vet jag inte.

Så, jag skulle vilja veta om det finns någon produkt som uppfyller dessa kriterier:

* E-ink
* 10" (absolut minst 8")
* Touchscreen
* Smärtfritt att importera och visa PDF-filer
* Gärna Android så att det går att köra appar för noter
* Går att köpa inom EU

Om den har blåtand är det ett plus, för då går den att använda även för intrumentalister (vända blad via pedal), men det är inte nödvändigt.

Jag nämer ingen budget, då detta mest är en efterlysning av produkter som uppfyller kriterierna ovan, sedan får jag väl ta ställning till om det är rimliga pengar att lägga...

Av dumbo
Skrivet av AplAy:

Bör inte makroobjektiv vara något om det är mycket detaljer som skall fotas på nära håll?

Med det medföljade objektivet till M100 på 1990kr-dealen så får man största avbildningsskala på 1:4, vilket fyller ut bilden med ett motiv som är ca 89x60mm (att jämföra med 22x15mm med ett "riktigt" makroobjektiv) och det är hyfsat skarpt så man kommer ganska långt med det om det inte är jättesmå saker som ska fotas.
Kameran som de har idag verkar komma ner till ca 50-60mm på längsta sidan, så det är inte så stor skillnad och då har M100 både högre upplösning och större sensor (bättre bildkvalitet), så där kommer det sannolikt att bli en förbättring ändå.

Visst skulle man få större förstoring med ett riktigt makroobjektiv men jag tror att man kommer långt med kitobjektivet. Dessutom är det inte så enkelt för någon utan fotovana att fota på stora avbildningsskalor. Det kan vara frustrerande nog även om man är van.

Av dumbo

På mitt jobb använder vi Olympus TG-5 (hur ju ersatts av TG-6 numera) för liknande saker. Det hela beror ju dock lite på om det är okej att använda kamerans inbyggda blixt eller inte. Den kan ju ta fram vissa detaljer med även släta ut/ta bort vissa.

Vi använder dock kameran i en miljö där det är en stor fördel om den tål tuffa tag, så vi prioriterade att köpa en som var stöttålig och som hade så få rörliga delar som möjligt utanpå kameran.
Har ni inte det behovet så är ju RX100 III och G7X/G9X MkII vettiga. Kolla även på Panasonic LX-15.
TZ95 har an mindre/sämre sensor och massor av zoom. Har ni inte behovet av massor av zoom är det bättre med de andra nämnda eftersom de ger bättre möjlighet till bra bilder i svagare ljus.

Skrivet av pacc:

Gör man rätt är den garanterat bättre än alla kompaktkameror.

På kompaktkamerorna är objektiven i regel betydligt ljusstarkare så om man inte ser till att köpa ett ljusstarkt objektiv till systemkameran försvinner i prioncip dess fördel i att den har större sensor. Det handlar ju även om personer som inte har jättebra koll på foto/teknik som ska använda kameran så det är möjligen ett fåtal som kommer nyttja eventuella potentiella funktioner som ger fördelar.
På mitt jobb gör vi liknande dokumentation och jag blir ofta förundrad över hur fruktansvärt dålig koll folk har. "Jaha, blir bilderna suddiga om man inte håller kameran stilla?" eller "Jaha, behöver man använda blixt när man är på ett ställe där det är helt kolsvart?"

Av dumbo

Utöver Ardour så finns även Tracktion 7 som är gratis.
https://www.tracktion.com/products/t7-daw

Det finns ganska många gratis VST-plugins. En del kräver att man registrerar sig (det gör även Tracktion), men kostar inga pengar.
Det är såklart varierande kvalitet. Vissa är riktigt bra och andra är inte lika bra.
Här finns en del för nerladdning:
http://www.vst4free.com/

Native Instruments har även ett gäng nerbantade varianter av flera av sina plugins som är gratis:
https://www.native-instruments.com/en/catalog/free/

I deras Kontakt player kan man även köra Drummica, som är ett trumset.
https://en-us.sennheiser.com/drummica
Även om man inte skulle använda Drummica i slutänden så kan det vara värt att registrera ändå då man får ganska rejäl rabatt om man skulle vilja köpa fullversionen av Kontakt. Med fullversionen av Kontakt finns det en hel del gratis instrument man kan använda.

Som redan sagts så är det lite trevligare att använda en klaviatur än att mata in tonerna manuellt. I en del DAWs/plugins kan man spela på datorns tangentbord men det blir ju inte riktigt samma sak.
En midiklaviatur behöver inte kosta så mycket. Om man inte ska spela piano "på riktigt" på den så räcker det med en ganska liten klaviatur och man behöver ju inte ha fullstora tangenter heller. Ett med 2-3 oktaver och minitangenter är både litet och lätt att stuva undan och kostar inte så många hundralappar.
Jag har en sånhär som jag tycker är helt okej.
https://www.thomann.de/se/miditech_garagekey_mini.htm
Jag har visserligen inte använt den jättemycket än så länge och har inte använt så många andra så jag kan inte jämföra riktigt, men tycker, som sagt, att det funkar helt okej.

Av dumbo

Budget hade ju varit bra att ha.
Det är ganska få stycken som nyttjar hela klaviaturen (88 tangenter) på ett piano och måste du inte ha hammer action eller vägda tangenter finns det midiklaviaturer (som man kopplar in till datorn som står för ljudet) som inte kostar så mycket.
4-5 oktaver kommver man oftast rätt långt med, men det kan ju vara trevligt med fullstora tangenter åtminstone.
Glöm inte att du "måste" köpa en sustainpedal till en midiklaviatur och att den måste ha en ingång för sådan om du ska kunna spela piano "på riktigt".

Vill man ha lite mer realistiskt pianokänsla så finns det ju digitalpianon som har hammer-action som inte är svindyra. Thomann har ett med sitt eget namn på för lite under 3500kr. Jag har inte spelat på det men recensionerna är positiva och ljuddemot låter ju inte HELT anskrämligt även om det inte går att jämföra med lite dyrare modeller från tex Yamaha.
https://www.thomann.de/intl/thomann_dp_26.htm

Man får däremot gå upp en rätt bra bit i pris om man vill ha något som verkligen känns som ett riktigt piano, men det tror jag är att skjuta lite högt för din lilla utmaning.

Sedan tror jag inte att du ska underskatta svårigheten i att spela vissa saker. Även i lite enklare stycken är det oftast olika rytmer på de olika händerna och oftast även olika rytmer på olika fingrar på samma han åxå. Så har du inte väldigt bra koordination och förmåga att göra olika saker med händerna samtidigt bör du nog kolla på väldigt enkla saker till en början.
Jag håller på att försöka lära mig piano och är van vid gitarr och att där göra olika saker med händerna men piano är jättesvårt.

Du ska nog inte ge dig på Fantasie Impromptu eller La Campanella iaf...

Du skulle kunna kolla på dessa tex som inte är toksvåra men låter som "riktiga" stycken:

The celebrated chop waltz
https://www.youtube.com/watch?v=7MkCYGmsmm0

Gnosienne no 1
https://www.youtube.com/watch?v=KP5KkUn60r8

Gynompedie no 1 upprepar sig inte lika mycket som Gnosienne no1 men är enklare rytmiskt
https://www.youtube.com/watch?v=2WfaotSK3mI

Jojo the monkey från Monkey Island II är lite svårare men kanske inte oövervinnelig:
https://www.youtube.com/watch?v=2WfaotSK3mI
(ja den SKA driva i tempo)

Prelude in E Minor (Op. 28 No. 4)
https://www.youtube.com/watch?v=CU9RgI9j7Do

Chop waltz och Jojo the monkey har ju fördel i att du inte behöver blanda in pedalen.

Av dumbo
Skrivet av izzie:

Det finns som redan nämnts även massa tredjepartsobjektiv. Jag har nyss köpt det manuella 7artisans 35mm f/1.2 (!) för 1500kr (!) nytt (!).

Nu kan det ju vara så att detta objektiv har andra optiska egenskaper som ger bilderna en särskild karaktär men skulle man köpa en kamera med småbildssensor istället (tex en A7 i någon variant), motsvaras detta i princip av ett 50/1.8 och då finns det en hel uppsjö varianter, nya eller begagnade i alla möjliga fattningar (du propagerar ju själv för gamla manuella gluggar) och 1500kr är inte så sensationellt. Det finns ju till och med AF-varianter från Yongnuo till åtminstone Canon och Nikon. för 700-800kr (nya) inkl. frakt, moms och postnords straffavgift.

Men, visst, sitter man redan på ett APS-C-hus är det ju trevligt med ljusstarka gluggar till vettigt pris som ger möjlighet någorlunda kort skärpedjup och så, såklart.

Av dumbo
Skrivet av Qmobss:

Well, hörlurarna har kommit

När jag jämför med mina Cloud II så hör jag ärligt talat knappt någon skillnad alls. Känns väldigt underligt. Ett par spelhörlurar för typ 900 och ett par "riktiga" hörlurar för typ 1500 känns som att de borde ha någon typ av skillnad, eller? Enda skillnaderna jag egentligen kan hitta är att jag inte kan höra fiender i PUBG lika bra och att om jag drar på lite EQ med mina HD 599 så låter Cloud II lite platta om man jämför sida vid sida. Dock låter även det ganska likadant om jag drar in Cloud II direkt in i datorn istället för ljuddongeln som följde med dom.

Tror ni att jag har något fel hos mig eller min setup? Det känns som att skillnaden borde vara tydligare.

Utan att ha hört Cloud II (eller ha jämfört dem på din rig) så är det ju såklart lite svårt att sia i om något är fel eller inte men det är ju många saker som kan spela in.

Dels kan det vara så att du själv inte märker skillnad för att du inte är van att lyssna efter skillnaderna. Det finns ju trots allt de som är nöjda med ett par 10-kronors öronsäckor och inte hör någon nämnvärd skillnad mot snäckor för 1000kr. Man kan både ha olika fysiska förutsättningar att höra skillnader och olika vana att lyssna.

Det är åxå frågan om hur bra källmaterialet är. Om det som lyssnas på inte håller tillräckligt bra kvalitet spelar det ju inte någon roll om man så har lurar för 100000kr. Vad har du använt för material när du jämfört?

Det kan ju även vara så att DAC/AMP i ljudkortet är för dåliga för att lurarna ska spela roll i detta fallet. Det kan ju i värsta fall vara så att båda lurarna begränsas av annat.

Det kan ju även vara så att Cloud II är otroligt bra för pengen. Det finns lurar som är bättre än priset antyder men man brukar inte så ofta hitta den typen av produkt bland gamingprylar.

Av dumbo
Skrivet av Qmobss:

Okay, finns det något sätt jag kan se vad min utgång har för impedans?

Det är inte alltid att tillverkare specar det, särskilt om det är på produkter som inte riktar sig till de som prioriterar bra ljud men ibland så står det med om man kollar specar på tillverkarens hemsida eller i manualen.

Man behöver ju dock inte göra det onödigt svårt för sig heller. Sannolikt kommer det att låta bra med bara ditt kort. Att det sedan potentiellt skulle kunna låta bättre är ju en annan sak.
Det finns ju butiker som ibland kan låta en låna hem saker eller accepterar öppet köp även om man testat grejerna eller så kan man ju nyttja distansköpslagen om man skulle vilja testa om det ger någonting med en förstärkare.

Jag vill alltså itne måla fan på väggen utan bara uppmärksamma att det finns saker som KAN göra att det låter sämre än vad det skulle kunna göra. Därmed inte nödvändigtvis dåligt.

Edit: Om dina nuvarande är på 60 Ohm och varit anslutna till ljurkortet så blir det ju ganska lika, ur det perspektivet.

Av dumbo
Skrivet av Qmobss:

@Rouge of Darkness: Okej, tackar. Kan detta innebära att jag kommer förlora kvalitet på ljudet utan förstärkare?

Det finns två saker som man KAN vinna på med en förstärkare eller ett ljudkort med en bra hörlursutgång.

Om man har ett par högohmiga lurar så kommer ljudvolymen bli (för) låg om inte förstärkardelen har tillräckligt med effekt.

Om man har ett par lågohmiga lurar och utgångsimpedansen på hörlursutgången är "för hög" så kan tre saker hända. Dels kan man även här få problem att komma upp i tillräckligt höga ljudnivåer eftersom mycker av effekten bränns bort över komponenter i utgångssteget. Dels får man för låg dämping factor, vilker gör att lurarna kan bli boomiga och oprecisa i basregistret.
Det sista är att om utgångsimpedansen är för hög så kommer lurarnas linjäritet att bli sämre eftersom att lurarnas impedans är olika över frekvensspektrat och därmed kommer olika mycket av effekten försvinna över den interna impedansen på olika frekvenser.
Det finns en tumregel som säger att utgångsimpdedansen inte bör vara större än lurarnas impedans delat på 8.

Det man vill ha är alltså en utgång med låg impedans och (tillräckligt) hög effekt.

Sedan finns det såklart andra faktorer som påverkar ljudkvaliteten som har med implementation och komponentval att göra men där finns inte lika tydliga saker att gå på och ibland kan man ju subjektivt tycka att en försärkare som mäter bättre låter sämre...

Så beroende på utgången på ditt ljudkort/moderkort KAN det innebära att ljudet blir sämre än vad det skulle kunna vara med ett bättre utgångssteg. Det kan även vara så att det funkar utmärkt. HD 599 är relativt snälla lurar och de flesta utgångar bör kunna driva dem med framgång, med det finns ju en del utgångar som har alldeles för hög utgångsimpedans.

Av dumbo
Skrivet av Qmobss:

Edit: Jag vill även ha stark bas, det är väldigt viktig för mig. Spelar bas själv och vill gärna höra basen i låtar

Nu vet jag inte vad du menar med starkt i detta fallet men om inte mixen är helt katastrofal är det inga problem att höra basen med ett par neutrala lurar. Spelar du dessutom bas själv så borde du dessutom ha ännu lättare för det.

Sedan kan man såklart ha preferenser för att ha mer eller mindre bas men lurar med starkare bas brukar ha en tendens att bara boomiga och ha mer oprecis bas än mer neutrala lurar.

Inga av de lurar som nämnts i tråden är väl särskilt "basiga" av sig (jag har dock inte lyssnat på Philipslurarna) eg men K240 och K702 är kanske inte de första du ska kolla på om du vill ha stark bas. Det saknas inte bas men de är lite tillbakadragna i basen och framåt i mellanregistret, om något. Särskilt K240. Jag har K240 Studio själv och tycker om dem men numera används de inte så mycket.

Detsamma gäller Bayer Dynamic generellt åxå, skulle jag säga. Det är inte så att det saknas bas på något sätt men de är framåt i diskanten och har en relativt ljus karaktär.

Om du vill ha lurar med lite mer framåt bas kan du kolla på ATH-M50x, men jag skulle säga att du får betydligt mer/bättre lurar för pengen om du väljer HD599. För lite mer än din budget kan du åxå kolla på HD58x från drop.com. Det finns dock inte några som skickas från EU, just för tillfället.
https://drop.com/buy/massdrop-x-sennheiser-hd-58x-jubilee-hea...

Av dumbo

Bara för att vara säker på att terminologin är rätt så att det är brus du menar och inte brum?

Behringers Xenyx preamps ska ju vara rätt vettiga så om inte något är trasigt borde det ju inte introduceras några nämvärda mängder brus där.
Mickens egenbrus bör inte heller vålla några större problem tycker jag, om den funkar som den ska.
Är det samma om du kortsluter ingången eller använder en annan mick och/eller kabel?

Av dumbo

Om man nu "tänker på barnen" vore det väl vara vettigast att vara EMOT att använda AI/ansiktsigenkänning. Att ett barn som blivit kidnappat dyker upp på övervakningskameror osv är väl mindre sannolikt. Däremot blir det ju oerhört mycket enklare att hitta de som lever med skyddad identitet.
Det är ju ofta genom bilder på nätet som förövare/våldsverkare hittar de som fått nya liv idag fast genom att själva scanna igenom bilderna eller med tips från bekanta. Med dessa hjälpmedel blir det ju mycket enklare.

När jag var ute med kameran i närområdet var det en liten kille som blev väldigt skärrad/orolig över att jag skulle ha fotat honom. Jag vet ju inte om detta var ett fall enl. ovanstående men säg att jag faktiskt HADE fotat honom och lagt upp bilderna på nätet...

De som använder dylika tekniker för illegal verksamthet lär väl dock inte brys sig så mycket om regleringar men...