Hej där, jag satt precis och kollade på Starcraft WCS och då slog det mig att Starcraft har helt stagnerat och till och med droppat av i tittare/spelare. Flera större spelare, Naniwa, Taeja har slutat. Gamla veteraner som Moon, Jinro och Stephano finns inte längre. Vad tror ni att Starcraft har för framtid som det ser ut just nu?
Jag minns när jag satt på Dreamhack, Dreamarena var fullsatt och trycket var helt enormt. Fler än 130 000 personer satt och kollade på Twitch och prissummorna var helt enorma. Vad hände efter det? Starcraft tappar allt fler spelare, Hots slog inte så som man ville att det skulle slå. Personligen så tror jag att på grund av att spelare som Jinro, Tlo, Huk, Stephano inte längre spelar, eller levererar så är det fruktansvärt mycket fler koreaner som spelar. Detta drar inte lika mycket tittare, trots att matcherna ofta kan vara bättre. Sen tror jag inte heller att Blizzard har fixat spelet tillräckligt. Även om vissa populära spelare har slutat så kommer det nya spelare ganska frekvent, så just det är inget problem.
Det är för mycket tryck på 1v1. Som någon skrev på ett Starcraft forum, när man loggade in i Broodwar så behövde man "leta" sig in i 1v1. Allting kretsade kring arcade och 2v2. Casual spelare vill inte sitta och spela 1v1 för rank, det är inte kul och det är hos Casuals tittarsiffrorna ligger.
Jag tror inte att Starcraft kommer att dö ut, jag tycker fortfarande att det är väldigt kul att spela och Blizzard har en expansion till på sig att lyssna på spelarna och kolla vad de vill ha. Det hade vart kul att få höra vad ni här, på Sweclockers, tror att Starcraft har för tider framför sig. Kommer tittarsiffrorna stiga igen? Kommer Starcraft 2 bli stort i korea igen? Kommer moba spel som LoL och Dota, trots en helt annan kategori trycka bort strategispel som Starcraft? Skriv på! Jag är intresserad av att veta vad folk tycker behöver göras och kommer hända i framtiden.